Řídil největší jazykové školy v Česku ve společnosti EDUA Group. Stál u zrodu soukromé vysoké školy Ambis, nyní chce investor Stanislav Pavlín vybudovat stejně úspěšná gymnázia v síti Fostra, kterou založil. Říká, že i školy se dají provozovat ziskově, byť se v Česku „nenosí“, že by se na vzdělávání mohlo vydělávat.
Zdroj: Hospodářské noviny 20. 2. 2025
Cíle nemá
malé – plánuje nabízet stejně dobré vzdělání, jaké poskytují gymnázia PORG,
které vede a platí bývalý manažer ČEZ Martin Roman. „Neexistuje kvalitnější
vzdělávací instituce, než je PORG, což vychází i z mezinárodních měřítek. Ale
pro mě je příliš elitářský. Chci nabízet elitní vzdělání, ale ne školu pro
snoby,“ říká Pavlín v rozhovoru pro HN.
Jak chcete zajistit tak kvalitní vzdělání,
jaké nabízejí na PORG?
Vybrali
jsme si zkušené lidi. Ředitelem gymnázií je Jan Voda, jeden z nejúžasnějších
pedagogických lídrů v České republice. Honza ví, co děláme a jak to děláme. Že
to není jen rychlá honba za penězi, není to krátkodobá vize. Přináší zkušenost
mnoha desítek let vedení soukromých škol. V poradním sboru je Radek Špicar ze
Svazu průmyslu a dopravy, který u nás bude přednášet o studiu v zahraničí,
Juraj Liška, bývalý ředitel Gymnázia Jana Nerudy a Nového PORG, a pak taky
Josef Kotrba, bývalý managing partner Deloitte v Česku, který v 90. letech
studoval a učil v Americe. Máme ambici postavit něco jiného, než je
většina veřejných gymnázií. Samozřejmě, teď jsou školy nové, procházejí si
nějakými dětskými nemocemi. Ale ta dlouhodobá vize je o skvělé kvalitě.
Na druhou stranu dostat se na PORG
je skoro nejtěžší, vy jste na opačné straně žebříčku, pokud jde o výsledky
z jednotných přijímacích zkoušek, jak to jde dohromady?
Chci mít
elitní školu z hlediska obsahu, kvality vzdělávání. Ale nevadí mi přijímat
trojkaře, čtyřkaře, kterým pomůžeme vystudovat. Chceme jim otevřít nový svět,
vytáhnout je, pomoci jim odmaturovat. Protože to je dobře odvedená práce.
Filozofie našich středních škol stojí na třech pilířích. Rozvoj osobnosti,
příprava na 21. století a společenská odpovědnost. Individuální přístup ke
studentům, protože každý máme nějaký talent, kterým převyšujeme svoje okolí. A
když získáme zdravé sebevědomí, potom jsme připraveni pracovat i se slabými
stránkami. Známky z maturity pro mě nejsou tak určující.
Už dva roky vzděláváte studenty,
kteří neměli nejlepší výsledky z přijímacích zkoušek. Pozorujete, že když s
nimi správně pracujete, mohou dosahovat dobrých výsledků?
Setkáváme
se s různými případy, naši studenti jsou různí. Sami se zlepšujeme v tom, jak
to poznat, ale upřímně, mě výsledky z jednotných testů od Cermatu tolik
nezajímají. Ze zákona jim musíme dát váhu minimálně 60 procent, ale mně je
opravdu jedno, jestli student umí určit příslovečné určení místa, když je
vystavený stresu. Je to právě ten poslední moment, kdy to v životě
použije.
Takže máte i vlastní přijímací
zkoušky?
Máme
vlastní písemný test, který zkoumá studijní předpoklady, a pohovor. Ten je pro
nás strašně důležitý. Student může ukázat, jak moc chce na naší škole studovat.
Tam poznáte, jestli student přišel, protože mu to řekli rodiče, nebo doufá, že
když si to zaplatí, tak nebude muset nic moc dělat. Takového studenta nechceme.
Jak by podle vás měla vypadat nejlepší
škola?
Taková,
která v dětech probouzí touhu po znalostech, touhu prozkoumávat svět, vyzkoušet
si věci. Řada škol tuhle touhu, kterou v sobě děti přirozeně mají, spíš ubíjí,
než že by ji posilovala. Je to škola, která děti reálně připraví na to, co je
čeká v budoucnosti, a nestaví jen na encyklopedických znalostech. Cokoliv se dá
vygooglovat za půl minuty. Vzdělávání není o znalostech, ale o souvislostech a
způsobu uvažování. A také o tom, vytvořit formativní a příjemné prostředí. Lidé
z Harvardu říkají, že se nejvíc naučili od spolužáků a že lidé, kterými
byli obklopeni, pro ně byli důležitější než obsah. Čím lepší máte školu, tím
lepší lidé se vám do ní přihlásí a tím lepší prostředí vytvoří.
Kromě všeobecného a mezinárodního
gymnázia jste loni otevřeli také česko-ukrajinské gymnázium, jak vám funguje?
Česko-ukrajinské
gymnázium je opravdu velmi specifické. Je to náš pro bono projekt, demonstrace
toho, kde my jako majitelé stojíme v rámci současného konfliktu na
Ukrajině. Inspirovali jsme se emigranty z Československa
z osmačtyřicátého a osmašedesátého do Ameriky. Potomci těchto emigrantů
vám řeknou: jsem hrdý Američan českého původu. Myslím si, že český stát by se
měl snažit udělat z potomků Ukrajinců hrdé Čechy ukrajinského původu. To byl
náš cíl, ale je to mnohem těžší, než jsme si mysleli.
V čem?
Ideál byl
takový, že tam bude polovina Čechů, polovina Ukrajinců – proto se tam také
platí školné jen 79 tisíc korun, tedy skoro o polovinu méně než na nejdražším
česko-anglickém gymnáziu. Chtěli jsme tak nalákat studenty, že dostanou
Fostra kvalitu vzdělávání za méně peněz, a zároveň nabídnout
cenově dostupné vzdělávání pro Ukrajince. Ale nevyšlo to. Čeští studenti
zájem neměli. Ukrajinští studenti zase paralelně studují svoje
ukrajinské školy. Jejich střední škola je o rok kratší a počítají s tím, že
dostanou maturitu tam a bude mít stejnou hodnotu jako ta česká. A ani
jejich zájem není tak velký, jak bychom chtěli. Konzultujeme s ukrajinskou
ambasádou, jak zvýšit jejich zájem, a snažíme se vymyslet různé cesty, jak
ukrajinské studenty více zapojit do aktivit v Česku.
Je těžké v Česku založit školu?
Je
nesmírně těžké vyhovět všem požadavkům na stavební prostory, osvětlení,
požadavky na hygienické zařízení, limity hluku a podobně. Většina škol, která
už dnes stojí, by tak přísnými limity nikdy neprošla. Zatím máme šest
gymnázií ve dvou budovách a další dvě připravujeme. Všechny v Praze,
protože se obáváme právě složitého vyřizování na stavebních a hygienických úřadech
v jiných krajích. V budoucnu se ale chceme rozšířit i do regionů.
Vy jste vlastně převzali První
soukromou hotelovou školu, která už neměla žádné studenty, bylo to tak
jednodušší?
Ano, byl
to záměr. Koupili jsme vlastně prázdnou schránku, která už měla různá povolení,
včetně schválených kapacit pro přijímání studentů. Díky tomu jsme nemuseli
čekat, jestli nám ministerstvo povolí otevřít dvě, nebo tři třídy. Nijak to
nesouvisí s kvalitou, je to jen jednodušší způsob, jak si novou školu otevřít.
Je to vlastně šílené, že my platíme někomu za to, že zbankrotoval školu,
protože má nějakou licenci.
Působil jste ve vzdělávací skupině
EDUA Group, pod niž patří několik velkých jazykových škol v Česku. Proč jste se
rozhodl založit síť gymnázií?
Je to
taková evoluce, protože ve vzdělávací oblasti se v Česku pohybujeme přes 20
let. Začali jsme s jazykovými školami, byli jsme čtyři a před několika lety
jsme se s mým současným obchodním partnerem Radkem Stavinohou rozhodli, že se
vrhneme na vyšší odborné a střední školy. Ostatní dva partnery jsme vykoupili a
pokračujeme sami. A ten důvod je, že stát dlouhodobě selhává v poskytování
kvalitního vzdělávání. Výsledky jdou dolů a v posledních letech selhává i v
kvantitě. Míst na všeobecných gymnáziích není dost, takže je logické, že v
takové chvíli musí nastoupit soukromý sektor.
Jaká byla počáteční investice,
když jste zakládal školy Fostra?
Byly to
vysoké desítky milionů. Otevíráme šest oborů a hodně tříd na to, že jsme
nová škola. To nám umožní vybudovat extrémně profesionální zázemí. Máme
finančního ředitele, projektový tým, facility tým, připravujeme profesionální
laboratoře.
Dá se ze soukromé školy
zbohatnout? Řada byznysmenů zakládá soukromé školy a říká, že to nejde…
Kdyby si
člověk najal profesionálního manažera, tak za něj utratí veškerý zisk a
nemá z toho nic. Proto se snažíme škálovat. Otevíráme hodně oborů,
jen v prváku máme 150 dětí, sedm tříd, dohromady 250 žáků, teď budeme otevírat
další dvě specializace – digitální a přírodovědné zaměřené na ty, kteří chtějí
jít na medicínu. Tím si vyděláme na kvalitní zázemí a dostáváme se k tomu,
že z dlouhodobého hlediska můžeme být ziskoví. Myslím si, že se školy rozhodně
dají dělat ziskově, protože projekt, který ziskový není, není dlouhodobě
udržitelný. Vím, že se v Česku nenosí, že by se na vzdělávání mělo vydělávat.
Ale pokud budete mít firmu, která prodělává, tak jednoho dne dojdou dotace nebo
odejde sponzor a co pak?
_____________________
Stanislav Pavlín (44): dříve
řídil technologickou nákupní strategii globální společnosti Vodafone.
S kolegy vlastnil EDUA Group,
do níž spadají například jazykové školy Tutor nebo Caledonian School.
Spoluzakládal soukromou Vysokou školu Ambis nebo vyšší odbornou školu CEDUK.
Stojí také za investorskou skupinou Behind Inventions. V roce 2022 otevřel s partnerem Radkem Stavinohou první Gymnázium Fostra.
Nabízí vzdělání na šesti
čtyřletých gymnáziích různého zaměření – česko-anglické, všeobecné, evropské,
česko-ukrajinské, gymnázium zaměřené na digitální technologie a pro budoucí
lékaře a psychology. Školné na nejdražším česko-anglickém gymnáziu
Fostra stojí 169 000 korun na rok.
Žije v Lucembursku, má dvě děti.
0 komentářů:
Okomentovat