Markéta Hronová: Jak mají vypadat nové školní rozvrhy? Angličtina dostane stejně hodin jako čeština, nově se přidá osobnostní výchova

úterý 4. března 2025 ·

Ministerstvo školství konečně zveřejnilo svou představu o tom, jak by mohly vypadat nové rozvrhy na základních školách. Žákům v nich přidalo hodiny angličtiny a cvičení z matematiky, aby zvládli náročnější učivo, jež mají nově předepsané. Přírodopis a zeměpis oproti současnosti o některé hodiny přijdou, stejně tak polytechnická výchova. Naopak přibude osobnostní výchova.

 

Zdroj: Hospodářské noviny 3. 3. 2025

 

V lednu ministr školství Mikuláš Bek (STAN) představil dlouho očekávanou reformu vzdělávání. Přepsaný Rámcový vzdělávací program, který nahradil dřívější osnovy a základní školy podle něj učí, ale představoval vlastně jen jakýsi seznam ingrediencí, až modelové školní vzdělávací programy a učební plány ukazují, jak z nich „uvařit“ jídlo. Učitelé na ně netrpělivě čekali, protože ukazují nejen to, jak je možné rozdělit počty hodin do jednotlivých ročníků, ale také co a jak by učitelé měli učit, aby splnili požadavky státu.

 

 

Tři typy modelových vzdělávacích programů

 

Na webu Národního pedagogického institutu (NPI) se v pátek objevily tři typy modelových školních vzdělávacích programů. V pondělí ředitelé obdrží dopis od ministerstva školství, kde jim je představí.

 

Model, který bude zajímat nejvíce učitelů, vychází z tradičního rozdělení na předměty. Je připravený pro devítiletou základní školu, která má v každém ročníku jednu třídu. NPI v něm oproti minimálnímu společnému základu přisoudil češtině stejně hodin jako angličtině, v matematice přidal půlené cvičení, protože v průběhu přípravy nových dokumentů se zvýšila úroveň, které by měli žáci dosáhnout. „To jsme tam dali cíleně, aby školy zvážily, že by to bylo dobré. Posílili jsme třeba také dějepis, protože daná škola má skvělého dějepisáře, který používá badatelskou výuku a na tu je potřeba více času,“ zdůvodňuje Kamil Ubr, který měl tvorbu modelových programů v NPI na starost. V osmém a devátém ročníku posílili také hodiny češtiny, a to kvůli přípravě na přijímací zkoušky. 

 

___________________________

 

Školská reforma přehledně

 

Čeho se týká?

 

Odborníci přepsali Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Ten od roku 2006 nahradil dřívější osnovy a nyní se má modernizovat. Na rozdíl od osnov neurčuje, co se má žák učit v jednotlivých ročnících, ale popisuje, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Školy si pak podle něj vytvářejí vlastní školní vzdělávací program, který mohou do velké míry přizpůsobit svým představám o tom, co je ve vzdělávání důležité.

 

Kdy ke změnám dojde?

 

První školy podle něj mohou začít učit už v září 2025 v prvních a šestých třídách a postupně ho rozvíjet v dalších ročnících prvního a druhého stupně. Povinně pak podle něj budou muset učit všechny školy od září 2027.

___________________________

 


Někteří češtináři si stěžovali, že nově budou mít méně hodin než angličtináři. „Není to úplně pravda, pokud se sečtou hodiny za první i druhý stupeň, čeština má stejně. Kromě toho češtinu slyší a vidí žáci všude kolem sebe, s angličtinou to tak není. Od žáků také chceme, aby dosáhli vyšší úrovně než dosud,“ reaguje Ubr.

 

Řadu učitelů také zaskočilo, že na dějepis, přírodopis či geografii na druhém stupni vycházejí jen čtyři hodiny. Tedy například jedna hodina týdně v každém ročníku. Mají strach, že v tak malém počtu hodin nezvládnou žákům kvalitně předat vše, co mají předepsáno. Podle Ubra to ale udělali záměrně. „Chtěli jsme popsat minimum společného základu. Školy k němu mohou připojovat další hodiny, pokud budou chtít,“ vysvětluje.

 

V rozvrhu se také ve stejném rozsahu nově objeví osobnostní a sociální výchova. Děti by se v ní měly učit péči o sebe sama, pracovat s emocemi, zvládat stres i náročné situace nebo dobře fungovat ve vztazích s lidmi. Součástí je i kariérový rozvoj, aby se žák dokázal zorientovat sám v sobě, poznal své silné a slabé stránky a mohl se rozhodnout, kam chce v životě směřovat.

 

„Řešil jsem dotaz, proč má přírodopis stejnou váhu jako osobnostní a sociální výchova, ale tak to není možné brát. Oba obory mají stejnou váhu, žádný není zvýhodněný,“ popisuje Ubr. 

 

Školy se dosud tématům souvisejícím s osobnostní výchovou věnovaly jen okrajově, povinné výstupy nebyly. Z různých výzkumů však vychází, že české děti chodí do školy nerady a mohou za to i špatné vztahy mezi dětmi, i mezi žáky a učiteli. „V poslední době jsme svědky eskalujícího násilí mezi dětmi, takže podporovat jejich socioemoční rozvoj a fungování ve vztazích je velmi potřebné,“ zdůrazňuje Lenka Felcmanová z neziskové organizace Sofa, která se zasazuje o zlepšení wellbeingu ve školách a k osobnostní výuce vytvořila metodiku.

 

A kdo osobnostní výchovu bude učit? „Nabízí se učitelé občanské výchovy nebo výchovy ke zdraví, která na školách funguje už dnes,“ popisuje Felcmanová.

 

Ubr zároveň upozorňuje, že model, který představili, nebude vhodný pro všechny školy. „My ale také nechceme, aby jej školy jen opsaly, ale aby se všechny zamyslely nad tím, jakému tématu chtějí věnovat větší pozornost,“ říká. Smysl je, že každá škola pracuje s jinými dětmi, proto by si měla říct, na co potřebuje více času a na co méně. „Můžou nad tím přemýšlet třeba tak, že děti v matematice potřebují k dosažení potřebné úrovně více času, a proto jí dají více hodin, ale pak zbyde méně času na volitelné předměty,“ vysvětluje Ubr. 

 

Školy také hodiny nemusí rozdělit přesně tak, jak ukazuje modelový školní vzdělávací program. V nakládání s hodinami mají velkou volnost. Tedy pokud budou chtít více hodin přírodopisu, mohou si je přidat v rámci takzvaných disponibilních (tedy pro školu volitelných) předmětů. Podle Ubra je ale důležité, aby nezapomněly také na volitelné předměty pro žáky, aby si sami mohli zvolit, co je zajímá. 

 

Dříve byl povinný základ, který školy musely dodržet, nově nic takového není. Pevně dané jsou jen dvě hodiny tělocviku v každém ročníku a angličtina od první třídy. „Může se tak stát, že na některé škole budou mít žáci tři hodiny matematiky týdně a jinde zase pět,“ upozorňuje Zuzana Růžičková, učitelka matematiky a konzultantka úpravy rámcových vzdělávacích programů. 

 

 

Angličtina dostane přidáno

 

Čáru přes rozpočet tvůrcům udělalo rozhodnutí ministra Beka učit angličtinu od první třídy a také ponechat jako povinný druhý cizí jazyk. To logicky ubralo hodiny jiným předmětům, s čímž ale odborníci při tvorbě nových „osnov“ pro jednotlivé předměty nepočítali. Proto chtěli vidět, jak konkrétně z rámcových vzdělávacích programů půjde výuku v jednotlivých ročnících sestavit. Zkušeným školám, které měly modelové vzdělávací programy vytvářet, se to dlouho nedařilo. A odborníci se obávali, že když to nešlo jim, bude to těžké i pro běžné školy.

 

Jestli to bude fungovat, ukáže pilotní testování, do kterého se od 17. března mohou školy hlásit. Začínat se bude od září a NPI počítá s tím, že díky zpětné vazbě z ověřování budou modelové programy upraveny tak, aby co nejlépe vyhovovaly školské praxi. Testování potrvá dva roky, od září 2027 začnou podle nových pravidel učit žáky v prvních a šestých třídách všechny školy v Česku.

 

Školy ale nemusí zůstat jen u předmětů, učit mohou také v blocích – například spojit přírodovědné předměty pod science, což je běžné v řadě západních zemí. Anebo zvolit nejméně používanou metodu učení po tématech, kdy se z každého předmětu dá dohromady všechno, co se týká třeba energie – historie, z fyzikálního hlediska, energetické zdroje ve světě dnes, ale patří tam třeba také fotosyntéza. I k těmto dvěma přístupům NPI zveřejnil modelové vzdělávací programy.

 

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger