U nejmenších dětí má slovní hodnocení nahradit známky od roku 2027. Podporuje to ale jen 31 procent lidí, ukázal průzkum agentury Ipsos pro Seznam Zprávy. Odborníci upozorňují, že známky nemusí být objektivní ani příliš motivační.
Zdroj: Seznam
Zprávy 3. 3. 2025
Jaký mají
rodiče názor na fungování školy, velmi zajímá učitele letovské ZŠ a MŠ A.
B. Svojsíka. Pořádají například pravidelné rodičovské kavárny, před časem se
ptali i na konkrétní otázky prostřednictvím dotazníku.
Jedna
z nich mířila na to, jestli by rodiče upřednostnili slovní hodnocení před
klasickým známkováním. Dopadlo to ale v podstatě remízou.
„Jsme
nová škola, takže teprve jednotlivé věci ladíme. Mysleli jsme, že nám rodiče
trochu ulehčí rozhodování, ale je to tak půl na půl,“ říká ředitelka Romana
Šindlářová, že ani v pedagogickém sboru není jasná většina. Uvažují proto
o nějaké kombinaci v přístupu k hodnocení.
Zatím ale
ve škole kousek od hradu Karlštejn, která je otevřená teprve třetím rokem,
zůstávají u známek. Ale k vysvědčení dostávají děti také slovní
komentář od učitelů. Postupně se tak připravují na změnu, jež všechny české
školy čeká.
V plánech
Ministerstva školství stojí, že se od roku 2027 v rámci reformy výuky
přestane známkovat v prvním ročníku. V následujících letech se
postupně přidají i další třídy a klasifikovat se budou moct teprve
čtvrťáci.
Tahle
změna ale zatím nemá příliš velkou podporu veřejnosti. Z průzkumu
agentury Ipsos pro Seznam Zprávy vychází, že se zrušením známek
a jejich nahrazením slovním hodnocením souhlasí asi 31 procent lidí,
naopak proti je 63 procent respondentů.
Častěji
jsou podporovateli známek starší lidé. Naopak v kategorii od 18 do
35 let je pro slovní hodnocení jen o něco méně než polovina lidí.
Průzkum
je součástí dlouhodobého projektu Seznam Zpráv Jak se žije v Česku,
ve kterém se věnujeme důležitým otázkám současnosti. Aktuálním tématem je vzdělávání.
Už jsme publikovali články o výuce jazyků nebo možné proměně školních
prázdnin.
Proč jsou
známky neobjektivní
Výsledek
průzkumu není úplně nečekaný, vzhledem k tomu, že známky jsou
s českým školstvím pevně spjaty prakticky od začátku 20. století.
A právě zvyk nebo tradici zmiňovali jako nejčastější důvod pro zachování
známek respondenti v průzkumu agentury STEM z roku 2023.
Dalším
důležitým aspektem byla pro Čechy objektivita známek, což je ale věc, kterou
odborníci naopak vyvracejí.
„Není to
jen nějaký rozmar, že se má najednou hodnotit jinak než známkou. Jde
o logický vývoj. Dnes máme takové požadavky na děti, že známkou jejich
posun objektivně hodnotit nelze,“ vysvětluje ústřední školní inspektor Tomáš
Zatloukal. Naráží tak na to, že výuka na českých školách má být kompetenční.
Tedy méně o znalostech a více o schopnostech dětí, jejichž
hodnocení se jen těžko vejde do pěti stupňů klasifikace.
Česká školní
inspekce například při testování dětí dochází k závěru, že chlapci mají
lepší výsledky než dívky, ale dostávají ve škole o něco horší známky.
Každý učitel navíc ke známkám přistupuje trochu jinak, jak ukazuje graf. Při
rozhodování o podobě známky na vysvědčení berou učitelé v úvahu
rozdílné podklady.
Studie
think tanku IDEA z roku 2022 pak potvrdila, že hodnocení stejně
schopných žáků se na různých školách liší až o jeden
klasifikační stupeň. Známky navíc nemusí fungovat ani jako motivace, a to
hlavně pro děti, které jedničku dostanou málokdy.
„Žáci,
kteří – co se týče znalostí – nemusí vykazovat úplně dobré výsledky, mohou
dostat díky formativnímu nebo slovnímu hodnocení pozitivní zpětnou vazbu
ohledně svých kompetencí. A to může fungovat motivačně. Určitě daleko víc,
než když prostě dostanou za čtyři,“ dodává Zatloukal.
Jednou
jsme to už bez známek zkusili
Školy,
které ke slovnímu hodnocení přešly, zmiňují, že při změně je zásadní komunikace
s rodiči. Aby pochopili, proč je takový krok pro vzdělání jejich dětí
vhodný.
„Pro nás
je způsob hodnocení jedním ze zásadních témat při prvním setkání s rodiči
už před zápisem do školy. Vysvětlujeme jim, proč pro nás není hodnocení
známkami to pravé ořechové,“ vysvětluje ředitel pražské ZŠ a MŠ Lyčkovo
náměstí Jan Korda.
„Do třetí
třídy není žádný problém. Zlom nastává ve čtvrtém ročníku, kde bychom také rádi
udrželi slovní hodnocení nebo jinou formu, která postihuje individuální pokrok
žáka lépe než klasifikace, ale jsme limitovaní přijímacími zkouškami na
osmiletá gymnázia,“ dodává Korda, že kvůli přihláškám pak potřebují děti
doložit známky z jednotlivých předmětů nebo průměry.
Jestli ale
mají změnu přijmout rodiče, musí mít takový krok jako první podporu učitelů.
Zdůrazňují to jak ředitelé, tak odborníci na vzdělávání. Ministerstvo školství
tak pro chystanou změnu musí nejen pedagogy získat, ale zajistit jim také
dostatečnou podporu při zavádění změn. Protože přechod ze známkování na slovní
hodnocení s pravidelnou zpětnou vazbou není snadný.
„Musíme
se poučit z historie. V roce 1988 tehdejší ministerstvo bez
přípravy a vysvětlování plošně zrušilo známkování v prvních ročnících
a dopadlo to katastrofálně. Drtivá většina učitelů se proti tomu
postavila. Na tom se ukazuje, jak je důležitá komunikace změny
a přesvědčování,“ zmiňuje Vladimíra Spilková z Univerzity Pardubice,
která je přední českou expertkou na vzdělávání.
V tomto
směru se nejen české školství ale i laický pohled na výuku dětí za více
jak 35 let proměnil. To ale neznamená, že chystaná změna v hodnocení
proběhne bez problémů.
„Dlouhá
léta nechápu blok nejen českého školství, ale všech sfér odborné i laické
veřejnosti, že se nedaří tuhle změnu prosadit. Obrovsky silně přežívá mýtus, že
bez známek by se děti neučily, a to samozřejmě není pravda,“ dodává Spilková.
Dlouhodobým
problémem českého školství zůstává, že i změny, které ho mohou posunout,
blokují protichůdné tendence. V případě slovního hodnocení jsou to třeba
už jednou zmíněné přijímací zkoušky. Střední školy zajímají
známky z předmětů nebo průměry, a tak se základní školy musí
chtě nechtě přizpůsobit.
0 komentářů:
Okomentovat