Druhý díl seriálu rozhovorů o vzdělávací politice je věnován významné osobnosti rozvoje vzdělávání v ČR prof. PhDr. Stanislavu Štechovi, CSc. Stanislav Štech je profesorem pedagogické psychologie na Univerzitě Karlově v Praze.
Od července 2015 působil jako náměstek ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřiny Valachové, od června do prosince 2017 byl pak sám ministrem školství, mládeže a tělovýchovy ČR ve vládě Bohuslava Sobotky a od února 2017 je předsedou České sekce UNESCO . Byl také členem expertní skupiny, která měla za úkol připravit Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Zdroj: Řízení školy 11/2024, 22. 10. 2024
Co si máme, na základě vaší
dlouholeté zkušenosti, představit pod pojmem vzdělávací politika?
Vzdělávací
politika je součástí veřejných politik a z toho plyne, že má naplňovat veřejný
zájem. Problém je ovšem v tom, že ve hře je vždycky více dílčích zájmů,
například zájmů zaměstnavatelů, rodičů, občanské společnosti, vzdělavatelů a
odborníků na výchovu a vzdělávání. Proto je ta situace tak nejednoznačná a
obtížná, protože vždycky musí jít o vyjednávání, aby došlo alespoň k nějakému
řekněme střednědobému konsenzu, ke shodě. Minimálně na dvou základních věcech.
První věc
je určitá vize člověka i společnosti, představa o tom, jaký má být člověk v té
společnosti a jaká má být samotná společnost. Kdybych to chtěl říct
sociologicky, vědecky, tak bych řekl, že je to představa o nějakém hodnotovém
„idealtypu“. Dám příklady z historie. Po dlouhou dobu, kdy vzdělávání a výchova
byly pod vlivem církve, tak to byl dobrý křesťan. Když nastoupil moderní stát,
to znamená někdy od poloviny 19. století a potom po valnou část 20. století,
tak to byl aktivní občan národního státu, protože šlo o to, že to byly velmi
křehké a mladé demokratické společnosti, které usilovaly úplně přirozeně o
kohezi a o sjednocení na základních principech, to znamená na vlastní historii,
na vlastním jazyce. A za minulého režimu to byla všestranně rozvinutá osobnost
budovatele socialismu – to můžeme kritizovat ze všech možných stran, ale byla
tady nějaká vize.
Teď je
otázka, co je to dnes. Je dnes shoda na nějakém takovém idealtypu? Je to třeba
podnikatel se svým osobním kapitálem? Je to podnikavý zaměstnanec? Je to
aktivní demokratický občan, který se zajímá o společnost a o řízení věcí, které
jsou nejen jeho? První shodu je potřeba hledat na tomto. A je to těžké a my si
to uvědomujeme, ale uvažujeme o tom různým způsobem.
A druhá
věc, o kterou jde, je shoda na funkcích vzdělávání. Na jejich hierarchii. Nemá
smysl si říkat, že funkce selektivní tam nepatří nebo že nějaká funkce už není
důležitá. Vzdělávání vždy plní všechny tyto funkce, ať už je to socializační,
kvalifikační, nebo třeba kulturní funkce, ale i tu selektivní. Jde spíš o shodu
na tom, jaká bude jejich hierarchie.
Stát může
mluvit o tom, že na základě určitého humanistického principu by selektivní
funkce měla ustoupit do pozadí, na druhé straně ale budou podnikatelské a
zaměstnavatelské skupiny naopak prosazovat, že je potřeba vybrat ty, kteří
budou mít určité dovednosti – nemůžou je mít všichni, tak tomu přizpůsobme
vzdělávání. Toto jsou všechno věci, které jsou velmi citlivé a konfliktní. A
problém je v tom, že ve vzdělávací politice se dnes až příliš hraje „hra s
nulovým součtem“, tedy to, co jeden získá, druhý ztratí.
A pak
jsou tu zaměstnavatelé a samosprávy v určitém regionu, kteří požadují konkrétní
dovednosti, i když kolikrát nikdo neví, jestli tam dané podniky budou ještě za
10 let. Do toho přijde jiná skupina, která řekne ne, vzdělávání by mělo být
velmi široce otevřené, tedy zaměřené na průřezové nebo měkké dovednosti, aby
byl člověk schopen se několikrát za život rekvalifikovat, aby tedy spíše šlo o
jeho osobnost. A dochází tak k pnutím a projevuje se to tím, že se to často
mění podle toho, kteří zastánci kterého zájmu se prosadí na úkor druhých.
Vzdělávací
politika je v tomto nesmírně obtížná disciplína a často nedochází ke shodě ani
na úrovni obecné, univerzalistické rétoriky. To znamená, že se napíše nějaká
strategie a tam se formulují věci obecně, ale už na této úrovni může docházet k
nejasnostem, k neshodám, ba i přímo ke konfliktům. Vzdělávací politika
samozřejmě nejsou jenom ta slova nebo jenom formulace určitých principů,
vždycky za tím musíme vidět i určité zájmy a říkat si, co se blíží nejvíce
veřejnému zájmu společnosti.
Už jste zažil několik reforem
vzdělávacího systému. Na jakých neměnných principech by na základě vaší zkušenosti
měla stát česká vzdělávací politika?
Já nebudu
nijak originální. I ze své zkušenosti, o které moc lidí neví – v UNESCO jsem
byl tři roky členem řídicího výboru Education –, se ztotožňuji s celkem
jednoduchou charakteristikou do roku 2030. Jde o Cíle udržitelného rozvoje 2030
(Sustainable Development Goals 2030), konkrétně o cíl číslo čtyři, kde se
formulují jednoduché tři věci.
Zaprvé:
dnes už není možné přemýšlet o vzdělávání jako o neinkluzivním. Inkluzivností
se nemíní zdaleka jen zařazení žáků s nějakým hendikepem do běžné školy. U nás
se navíc zužuje jen na bulvární (a fakticky nepravdivou) verzi vnucené, plošné
inkluze. Inkluzivnost znamená, že musí jít o vzdělávání, které dává
spravedlivé, nikoliv rovné ve smyslu stejné, šance všem.
Zadruhé:
musí to být vzdělávání kvalitní. Pro žádnou skupinu obyvatelstva, pro žádný
region nebo místo v té společnosti by nemělo být tzv. „secondhandové“. To jest
vzdělávání, které se jen tak tváří, ale člověka nijak neobohacuje a nerozvíjí.
Tedy je potřeba, aby bylo inkluzivní, kvalitní a v neposlední řadě i
celoživotní. Měl by to být systém, který dává druhou, někdy i třetí šanci.
Představa typická pro dobu modernity, kdy převládalo selektivní vzdělávání na
principu správný člověk na správném místě, ten slavný slogan „The right man on
the right place!“, je dnes už neudržitelná.
Jinými
slovy: ten třetí prvek, že vzdělávání má být celoživotní, je opravdu důležitý.
A je samozřejmé, že vzhledem ke kvalifikační funkci budou různí lidé vzdělávání
různě zhodnocovat ve svém životě. Ale primárně jde o kvalitu člověka, jde o
jeho vlastnosti, jeho osobnost, jeho dovednosti a vědomosti, ale i víc než
vědomosti a dovednosti.
V
rozhovoru s Ivou Stuchlíkovou jsem četl zajímavou věc, totiž že ve vzdělávání
jde o subjektifikaci, o proces utváření sebe jako subjektu. Když to vezmeme
etymologicky, tak slovo subjekt neznamená otevřené pole možností pro
jedince, který si víceméně autonomně, nebo dokonce svévolně může sám určovat a
vybírat.
Sub-jicere latinsky
znamená překvapivě „podrobiti se“. A čemu? Podrobení se něčemu, co nezáleží
jenom na dohodě lidí mezi sebou, na individuálním nebo skupinovém vyjednávání,
ale právě něčemu, co stojí nad jedinci a má nějakou trvalejší platnost. Nejde
tady o nějakou morálku nebo teologii, ale podrobit se znamená například uznat a
respektovat platnost určitých zákonů bez ohledu na to, jestli se mi líbí, nebo
ne.
Pythagorova
věta je Pythagorova věta, fotosyntéza je fotosyntéza – bez ohledu na to, jestli
se mi to líbí nebo jestli se dohodnu s naším učitelem, že to bude „tak nějak
přibližně“, když to polovině třídy nejde. To podrobení uvolňuje cestu k druhému
kroku, a to právě k poučené svobodě a autonomii. Teprve pak může být člověk
plně emancipovaný a svobodný. Jestliže zakusil to podrobení a teprve s tímto
poznáním je připraven kvalifikovaně a kvalitně, ne destruktivně, ale
konstruktivně třeba i o tom pravidlu diskutovat, nebo ho dokonce zpochybňovat.
Ale ne opačně!
Jak jsem
říkal, vzdělávání by mělo být inkluzivní, kvalitní, celoživotní, ale hlavně by
mělo neustupovat z principu subjektifikace, tedy že cílem je člověk, ale nejen
v nějakých abstraktních idejích, krásných humanistických slovech, ale i s tou
myšlenkou podrobování.
Samozřejmě
že to podrobování může mít i špatnou podobu, že ho mohu autoritářsky vyžadovat.
Všichni víme, že autoritáři si většinou řeší své vlastní problémy, ale pak jde
spíše o nějakou patologickou potřebu vychovatele nebo učitele, nikoli o žádoucí
produktivní nabídku dítěti ve významu „podrob se“, abys o to lépe a svobodněji
fungoval dál. To jsou takové tři až čtyři věci, které by vzdělávání mělo
zajišťovat.
Pojďme se na ně podívat konkrétně.
Jak se v České republice pracuje s inkluzivností?
V České
republice sledujeme velmi zajímavý trend a vývoj, který sice není specifický
jenom pro ČR, ale není zas tak úplně rozšířen ve většině zemí, je spíš typický
pro středoevropský prostor. Na jedné straně víme, že je potřeba dávat všem
spravedlivé šance a vytvářet podmínky pro všechny ve významu „Education for
All!“. To je heslo, které na úrovni rétoriky nebo až určitého právnického
diskurzu respektujeme a prosazujeme.
Udělali
jsme pár kroků, aby se změnila situace nejen vyloučených lokalit, ale i tzv.
vzdálených lokalit (v UNESCO je nazýváme remote areas neboli od
centra vzdálené lokality). Byla tady například snaha udržet malotřídní školy,
teď je zase spíš tendence je rušit. Udělalo se přece jen něco v prohloubené
integraci, která se mylně nazývá inkluzí, protože inkluze tady nikdy nebyla,
bylo to spíše prohloubené společné vzdělávání tam, kde to jde.
A s tímto
souvisely kroky nutné pro celý systém. Zmíním dvě věci. Přes všechnu bulvární
hysterickou kampaň proti tzv. inkluzi se ukázalo, že proti „osekání“ mnoha
podpůrných opatření (asistenti pedagoga, pedagogická intervence umožňující něco
jako doučování, tandemová výuka a tak dále) se bouří i ti, kteří v Česku
inkluzi nepodporovali, nebo dokonce byli proti ní. Náhle říkají: „To nám
neberte!“. To není jenom kvůli tomu, že by získali o deset asistentů víc,
ukazuje to i na proměnu společnosti, že inkluzivnost v tomto pojetí je něco, na
co jsme reagovali, ale že typicky se pak objevují protitlaky.
Všimněte
si, že se objevují u všeho, o čem jsem mluvil: idea slučovat malé školy,
přesunout financování na obce, osekat financování asistentů pedagoga, zrušit
státní financování přímo z podpůrných opatření na pedagogickou intervenci. Je
to pořád stejné, je tady neustálý protipohyb. My víme, že musíme jít cestou
proinkluzivnosti, říkáme to. Na mezinárodním fóru bychom se dokonce styděli
říkat, že ne, ale ta reálná opatření jsou jeden krok vpřed a dva kroky vzad. Je
to takové váhání. Ale je to zase o tom, co jsem říkal v první odpovědi, o
vyjednávání různých zájmů.
Pokud jde
o inkluzivnost, patří sem i geostrategie uvnitř státu. Jestliže tady máme decentralizované
kraje a nad nimi stát a stále větší a větší autonomii škol, tak ony spravedlivé
šance není jednoduché zajistit. Kraje, kde mají vyloučené lokality, potřebují
úplně jiné prostředky. A stát hledá, jak to zajistit. Je tady snaha, aby to
nedopadalo negativně na tyto školy. Protože šance na kvalitní vzdělávání jsou
naprosto prokazatelně menší v řadě krajů, a dokonce i v řadě vnitřních
periferií v České republice.
Inkluzivnost
je proces, který se nedá zvrátit. Je tady generace nových rodičů, kteří jsou
například rodiči dětí se zdravotním postižením. Už mnoho let před tzv.
inkluzivní novelou tito rodiče chtěli, aby jejich děti chodily do běžných škol.
To znamená, že lidé, kteří mají děti s nějakým hendikepem, usilují o to, aby
jejich děti docházely do běžných škol nebo v nich alespoň začaly. Inkluzivnost
není výmysl nějakého „Bruselu“ nebo něco, co nám vnutili ideologové, je to
celkový proces, který je výrazem demokratizující se společnosti.
A co znamená zajišťovat
kvalitu ve vzdělávání?
Na prvním
místě je samozřejmě infrastruktura a materiální podmínky. Já si myslím, že v
České republice si nemusíme až tak stěžovat, po této stránce na tom české školy
opravdu nejsou špatně, jsou na tom naopak dobře až velmi dobře. A to nemyslím
ve srovnáním s Afrikou, ale mám na mysli země na západ od nás. Mluvím o
vybavení škol: IT, knihovničky, tělocvičny atd. Myslím si, že je to první
podmínka pro to, aby tam probíhalo kvalitní vzdělávání.
Druhá
podmínka je, co učit, co je tím obsahem. A třetí podmínka jsou profesionálové,
kvalitní učitelé. Pokud jde o ten druhý předpoklad, tedy co učit, i jako člen
týmu Hlavních směrů Strategie 2030+ jsem byl proti kompetenčnímu obratu,
protože patřím do skupiny mnoha mezinárodních expertů, zejména psychologů, ale
i didaktiků, kteří vnímají kompetence jako pedagogicky neužitečný pojem.
Ukazuje
se opakovaně, že učitelé ho nepřijali, nerozumějí mu apod. Je to pochopitelné,
protože kompetence je výsledek, který je slitinou všech možných
vlivů, nejen školního vzdělávání, ukazuje člověka s určitou komplexní
dovedností řešit spíše nečekané situace, dobře mobilizovat to, co se naučil.
Takže to je spíše problém mobilizace, nikoliv obsahu.
Neříkám,
že to máme nechat být, nedělat nic. Jenom říkám, že to, co jsme zanedbali, je
důkladná analýza učiva, toho, co se nazývá powerful knowledge , já
tomu říkám „paradigmatické poznatky“ – ty nejde redukovat. Ty ostatní možná
ano. Řešením ale není to, že budeme všechno pasovat na kompetence ,
což je zvláštní, ne dobře definovaný psychologický pojem. Říci si, co jsou ty
klíčové poznatky v základních oborech, které lidská kultura vyprodukovala, to
si myslím, že je důležité.
Kompetenční
obrat vede k nabízení aktivit, aby to děti primárně bavilo, motivovalo. Přitom
se často jedná o jakési „slitiny“ něčeho, co ani nezanechá hlubší stopu. Myslím
tím, když se přehání projektová výuka s tím, aby tam bylo trochu fyziky,
zeměpisu, historie… a pak zjistíte, že v těch dětech nezůstal ani ten základní
poznatek z fyziky nebo z dějepisu, že to nevstoupilo do dlouhodobé paměti.
Kvalitní
je to tehdy, když se provede kvalitní analýza obsahů, ale ne tím, že je
nahradíme další a další kompetencí. Samozřejmě: kdo by nechtěl být
komunikativní, řešitelský, transferující apod.? Ale dospět k tomu lze jedině
„oklikou“ přes docela přísné podrobení se pravidlům poznávání odlišným v
různých oborech.
Neprosadil
jsem kritiku toho obratu, ale nemuselo by být všechno ztraceno, kdyby se za tou
kompetenční reformou utvořily nějaké skupiny, které by analyzovaly učivo a
řešily, co se s ním má dělat a kam se s ním má dospět v té které fázi učení.
Problém
našeho přístupu ke vzdělávání totiž je, že fáze učení, od novice–neználka až po
experta, jsou v té reformní dikci petrifikovány jako typy člověka, nebo typy
stylu učení. To, co je potřeba pro úplného neználka, tedy dril, paměťová
cvičení, budování algoritmů, tak z toho se udělá jeden nežádoucí typ výuky a
učení. Protože přeci ten vyspělejší jedinec už nepotřebuje dril, algoritmy nebo
paměťová cvičení, umí přistupovat k novým zadáním jaksi přímo, hledačsky,
tvořivě.
Ale
reformisté z toho dělají typologii a vezmou charakteristiky relativně
pokročilého a řeknou, že to je ten žádoucí typ vyučování a učení. A pak říkají,
že musíme už třeťáky na prvním stupni učit především hledačsky, badatelsky,
řešit problémy a oslabit až vyřadit dril a osvojení algoritmu. To je problém.
Nicméně v
realitě, podle mého soudu, se díky setrvačnosti školy a učitelské profese stále
ještě spousta učitelů drží toho původního postupu. Ale ubývají. U učitelů,
kterým je kolem 35 let, tak u nich vidíme, že začíná převažovat idea, kterou
doc. Jan Slavík kdysi nazval „mýtus tvůrčího génia“. Totiž proměnit výuku tak,
jako by předpokládala, že před učitelem jsou samí tvořiví géniové toužící mít
klíčové kompetence .
Má-li být
vzdělávání kvalitní, tak se musí respektovat vývojové fáze, musíme se držet
především učiva, které já vůbec nehájím ve stále stejné podobě, struktuře,
rozsahu, tak jak bylo třeba před dvaceti lety, ale pořád musíme být u něčeho,
čemu učitelé rozumějí. A jádrem jejich profesionality
není kompetence tvořivě řešit a komunikovat. Ano, to bude jednou
výsledem jejich práce, ale není to předmětem jejich práce nyní. A proto jsou
tak zmatení nebo kompetenční kurikulární reformu odmítají.
My jim
oslabujeme to, co je jádrem jejich profesionality, na co jsou připravováni na
těch údajně „zkostnatělých“ fakultách. Ale oni cítí, co je jádro profese
učitele: předávat něco, co je strukturované, hmatatelné a co patří do kultury
společnosti a tu společnost v rámci tradice drží, aby se nerozpadla. A to
souvisí s učitelem a jeho profesní kvalitou.
A máte pocit, že v ČR rozumíme
dobře tomu, co jste nazval celoživotním vzděláváním?
Já se
domnívám, že se tím myslí to, aby byly naplněny ty první principy,
inkluzivnost, a kvalita, a aby byla lidem dávána šance, aby nebyli vláčeni
životem, ale mohli svůj život v rámci svobody a autonomie ovlivňovat sami. Tak
se mají dávat druhé a někde v zahraničí se říká i třetí šance. To není jenom
pro ty, co totálně vypadli ze sekundárního vzdělávání. Je to pro lidi, kteří
plánují například po čase změnit svou kariéru, pro ty, kterým se ztratila
jejich profese a nemůžou uplatnit svou kvalifikaci a dovednosti, které získali
až dosud.
Já si
myslím, že tady máme celou řadu možností pro celoživotní vzdělávání, existují
nejen vysokoškolské a veřejné instituce, které ho poskytují. Mám ale pocit,
stejně jako u mnoha věcí v naší vzdělávací politice, že to nemá systém. Není
úplně provázáno, co je základní, co by mělo navazovat, jaké bych měl mít
předpoklady, když se chci přihlásit. Některé kurzy rovnou nabízejí, že by do
dvou tří let člověk měl jít na nějaké osvěžení, tzv. upgrade.
Mně tady
ale chybí systém i jasnější politika státu v této věci. A tím nemyslím, že
jenom veřejné instituce mají právo to řešit, ale bylo by vhodné určit, kde je
příležitost pro soukromé a neziskové subjekty, aby se nevrhaly do věcí, na
které mají spíše odbornost „kamenné“ instituce, ale aby se naopak věnovaly
věcem, na které ty rigidnější instituce neumějí rychle a dobře zareagovat. Toto
nemůže být jenom živelný proces. Nutná je alespoň základní analýza provazeb.
Co by nám prospělo, abychom
vzdělávací politiku mohli dělat lépe?
Paradoxně
zpomalit. Zejména s nápady z klobouku. I když nás inspiruje nějaký zajímavý
podnět třeba od ekonomů, když se ukáže, že něco je nefunkční nebo příliš drahé.
Tyto věci se většinou dělají dlouhodobě. Tady je strašný tlak na čas. Něco
chceme dělat, tak to „hodíme“ na PAQ Research, kterých si vážím, i kvality
jejich práce, a ten nám do měsíce dvou dodá rychlá data.
Ale co
mohou v tom čase udělat, to jsou jen nějaká první třídění a maximálně
určité korelace . Ale tady to chce odborný tým, který to bude řešit
jako velké téma pět nebo více let. Jako byl například projekt Close, takový
náznak, jak by to mohlo fungovat. Už méně jsem o tom přesvědčený u Syri, kde
jsou výborní lidé, ale jak jsou pod tlakem, že to může za chvíli skončit,
protože je to placeno z peněz z Národního plánu obnovy, tak dělají takové
„patchworkové“, poskládané dílčí studie.
Všimněte
si, že nám chybí trendy, abychom něco snímali dvacet let i déle, abychom dělali
pravidelně analýzy. Vzdělávací politika potřebuje především toto plus zpomalit.
Škola je ze své podstaty konzervativní instituce, škola je kotva ve
společnosti, proto jsou ředitelé a učitelé tak nervózní, jak se to na ně hrne.
Oni si to interpretují tak, že jim nepřímo dáváme najevo, že jsou nekvalitní,
že nedělají dobře svou práci. To je první psychologický efekt.
A ten
druhý je: Kdo to má všechno stíhat? Každá změna je psychologicky a energeticky
neuvěřitelně náročná. O data nejde, těch mají různé skupiny spoustu, ale jde o
to, jak je pak interpretovat a implementovat. Nemůžeme se pak divit, že nám to
nevychází, když na to jdeme takto „hr“ a s velmi vratkými poznatky a důkazy.
Rozhovor
vedla Mgr.
Silvie Pýchová Ph.D., ředitelka Partnerství pro vzdělávání 2030+
Poznámka
redakce: první ze seriálu rozhovorů s odborníky a odbornicemi v oblasti
vzdělávací politiky, rozhovor s prof. PaedDr. Ivou Stuchlíkovou, CSc., byl publikován
v Řízení školy 10/2024. V Učitelských listech ho najdete ZDE.
.
0 komentářů:
Okomentovat