Nejen u žáků roste zájem o umělou inteligenci a školení, která učí s těmito nástroji zacházet. Podle spoluzakladatelky neziskové organizace AI Dětem Evy Nečasové ale s AI stále pracuje jen desetina škol. Zbytek bude zaostávat.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
19. 4. 2025
Zájem o kurzy používání umělé inteligence ve výuce mezi učiteli roste, některé školy ale o novou technologii projevují větší zájem než jiné. Podle Evy Nečasové by se učitelé bez AI sice obešli, ale nebylo by to pro ně strategické. „Daleko lepší je se v této oblasti vzdělávat a rovnou ji začít zavádět do výuky, protože to stejně přijde. Není to bublina, která splaskne, nebo něco, co za chvíli zmizí,“ upozorňuje Nečasová.
V sebevzdělávání učitelům často
brání systémové překážky a přetížení, nezbývá jim tak dost času na vlastní
rozvoj. Pomoci by podle Nečasové mohly mimo jiné právě i nové technologie,
překážky je ale třeba odstranit, aby se školství mohlo posunout vpřed.
„Často je to o konkrétním
vedení školy, které by mělo pedagogy podporovat, nezatěžovat je zbytečnými
administrativními úkony, nabízet jim mentoring a především čas na
seberozvoj,“ popisuje.
I když umělou inteligenci žáci
často používají na podvádění, například generování slohových úloh, řešením
podle Nečasové může být transparentnost učitele a správně stanovené cíle
výuky. „Vždy budou děti, které téma nebaví, nezajímá nebo na něj nemají
kapacitu a AI použijí nevhodně, není to ale pravidlem,“ říká Nečasová.
Eva Nečasová v rozhovoru
pro Seznam Zprávy popisuje, jak umělou inteligenci vnímají učitelé, jak by se
o ní měli vzdělávat a jak tato technologie dopadá na školy
a výuku.
Rozhovor vyšel v rámci
série vedené na téma Umělá inteligence ve školství.
Vzděláváte v oblasti umělé inteligence
jak učitele, tak žáky, zvyšuje se v poslední době jejich zájem?
V organizaci AI Dětem fungujeme
tři roky a na začátku v roce 2022, než nastoupil Chat GPT, jsme už
chodili do sboroven a měli jsme prvních 20 škol, ve kterých jsme
učitele vzdělávali. Tehdy to šlo úplně mimo pedagogy.
Když nastoupil ChatGPT, začaly
se nejdříve zajímat ty nejvíce progresivní školy, případně samostatní
pedagogové, a teď po delší době vnímám výrazné zvýšení gramotnosti
v této oblasti. Zájem je teď u nás relativně velký, máme
25 lektorů a neustále dostáváme nové poptávky od sboroven, které si
přejí být proškoleny.
Zůstávají některé školy naopak pozadu?
Bohužel ano, bude jich poměrně
hodně, ale k nám se nedostanou, protože musí samy chtít. Odhaduji, že je
teď zhruba deset procent škol, které s umělou inteligencí pracují,
přemýšlí o ní a učí s ní, většina škol tuto oblast do výuky
zatím nijak nezahrnula.
Hrozí tedy prohloubení digitální propasti mezi
žáky na progresivních školách a na těch, které jsou „pozadu“?
Nepochybně hrozí. Na druhou
stranu je to stejný problém, jaký nastal s nástupem internetu. Ten také do
škol prostupoval pomalu, téměř deset let. Adopce technologií ve školách zkrátka
trvá, jde tedy o naprosto přirozený proces. Některé školy na novinku
naskočí dřív, postupně se k nim začnou přidávat další, až se novinka stane
normou a přijmou ji i ty školy, které do té doby zájem neměly
a například se potýkaly s jinými problémy.
Tomuto efektu se pravděpodobně
nelze vyhnout, na nějakou dobu se tedy rozdíly mezi jednotlivými školami
prohloubí, ale nemyslím si, že by to šlo udělat jinak.
Vnímáte umělou inteligenci jako něco, bez čeho
se školy a učitelé neobejdou?
Samozřejmě se bez umělé
inteligence obejdou a obešli by se ještě dlouho, ale není to strategické.
Daleko lepší je se v této oblasti vzdělávat a rovnou ji začít zavádět
do výuky, protože to stejně přijde. Není to bublina, která splaskne, nebo něco,
co za chvíli zmizí. AI tady s námi už bude. Je proto vhodnější vzít ji
jako fakt, hledat v ní pozitiva a omezovat negativa.
Je důležitější o umělé inteligenci
vzdělávat učitele, nebo děti?
Obojí je velice důležité.
Kdybychom nevzdělávali učitele, dětem by se nedostával potřebný obsah
relevantní formou. Vlivem technologií se svět proměňuje opravdu rychle
a měnit by se měla i forma a obsah toho, co se děti dozvídají ve
školách. Je potřeba vzdělávat všechny, a to nejen v rámci školy, ale
i rodiče nebo veřejnost.
Jak by se tedy učitelé měli o umělé
inteligenci učit?
Je potřeba několik věci, celé
je to taková skládačka. Zaprvé je důležité, aby alespoň rámcově porozuměli
tomu, co to umělá inteligence je a jak funguje. Ne do úplných detailů, ale
aby chápali, že jde o systémy, které jsou považovány za inteligentní
a mají určitou schopnost se rozhodovat, což s sebou přináší obrovské
dopady na společnost. Samy systémy umělé inteligence totiž mohou také
rozhodovat špatně, mohou mít předsudky a i tak mění naše fungování
v mnoha oblastech. Je tedy třeba, aby této teoretické stránce učitelé
rozuměli.
Důležité je také to, aby se
učili jednotlivé AI aplikace používat, rozvíjeli své dovednosti
a digitální kompetence. To znamená, aby umělou inteligenci například
používali při přípravách, protože jim může práci usnadnit, a také aby
zjišťovali, jak se dá AI využívat přímo v průběhu výuky, protože učitelům
může mimo jiné pomoci individualizovat výuku. Celkově se teď oblast didaktiky
tak, jak jsme na ni byli zvyklí, proměňuje a hodně se uvažuje nad tím, jak
změnit například způsoby hodnocení toho, co děti na školách dělají.
Poslední částí jsou postoje. Ve
školách by měl být velký prostor na to mluvit o dopadech technologií na
společnost, protože jediný způsob, jak můžeme zmírnit související rizika, je
mít vzdělanou společnost, která bude negativním dopadům technologií odolná.
Věřím ale, že pozitivních dopadů bude celkově mnohem více.
Brání něco učitelům se v této oblasti
vzdělávat?
Máme významné systémové
překážky, které učitelům jejich práci komplikují, často je to o konkrétním
vedení školy, které by mělo pedagogy podporovat, nezatěžovat je zbytečnými
administrativními úkony, nabízet jim mentoring a především čas na
seberozvoj.
Bez této podpory není možné se
nikam posunout, protože je pro pedagogy celkově náročné měnit celý způsob
jejich výuky, na který jsou zvyklí často desítky let.
Osobně jsem velký technologický
optimista, do jisté míry se tak podle mě může podařit odstranit systémové
problémy s pomocí technologií.
Na jednom řešení teď pracujeme,
bude to aplikace Tiny, která bude učitelům dávat data o tom, co si děti
odnášejí z hodin, pomůže jim zkrátit hodnocení studentů a přípravu na
hodiny, což jsou dvě oblasti, kde jsou učitelé nejvíce přetížení. Žákům bude
dávat formativní individuální zpětnou vazbu, nejen hodnocení známkou od jedné
do pěti, a bude se tak moci více přizpůsobit potřebám jednotlivých žáků.
Zatím je ale stále ve vývoji, začneme s ní v hodinách informatiky,
později se rozšíří do dalších předmětů.
Vede použití umělé inteligence ve výuce
k tomu, že žáci nad látkou více přemýšlí?
Může to tak být, ale
u umělé inteligence i jakýchkoliv jiných technologií je to vždy
otázka formy výuky. Pouhé generování textů nebo obrázků v hodině bez
vzdělávacího cíle děti nerozvíjí, jiná použití ano. Záleží tedy vždy na tom,
jaký cíl si učitel stanoví, a pokud se ho rozhodne dosáhnout s pomocí
AI nebo jiných technologií, na tom už tolik nezáleží. Děti ale teď určitě na AI
reagují nadšeněji než na jiné metody, protože je to něco nového.
Setkali jste se tedy už i s nevhodným
používáním umělé inteligence ve výuce?
Vidím to docela často, ale je
to jen tím, že učitelé zatím nemají konkrétní metody a strategie, které by
jim umožnily se nad tou hodinou s AI správně zamyslet. Snažíme se jim
proto dávat různé příklady dobré praxe, aby využívání této technologie
v hodinách mělo smysl.
Žáci umělou inteligenci využívají mimo jiné na
podvádění, vytváření slohových prací a tak podobně. Jak to vnímáte?
Řeším to dnes a denně.
Základ je v tom, že učitel by měl přijít do hodiny s určitým
vzdělávacím cílem, ten dětem transparentně vysvětlit a zdůvodnit. Pokud
například chci, aby se děti naučily formulovat vlastní myšlenky, sdělím jim to
a od používání umělé inteligence je odradím, jindy jim mohu naopak použití
AI doporučit na vytvoření osnovy a následně chtít podle osnovy vlastní
text se zdroji, úvahami a tak podobně.
Transparentnost je při učení
dětí velmi důležitá. Většina děti totiž sama od sebe potřebu podvádět nemá.
Vždy budou děti, které téma nebaví, nezajímá nebo na něj nemají kapacitu
a umělou inteligenci použijí nevhodně, není to ale pravidlem. Je tedy
potřeba učitelům ukazovat praktické způsoby využití AI, aby se oprostili od
toho, že je tato technologie jen na podvádění, ale viděli ji jako užitečný
nástroj, se kterým mohou vytvořit takovou výuku, že děti nebudou chtít
podvádět.
0 komentářů:
Okomentovat