Jak by měla vypadat diagnostika nadání? Jakou roli v podpoře nadaných hrají učitelé a jakou naopak pedagogicko-psychologické poradny? Jsme schopni s těmito dětmi adekvátně pracovat, a co lze zlepšit? O těchto a dalších otázkách diskutovali zástupci škol, neziskového sektoru, akademické sféry i MŠMT na kulatém stole SKAV a EDUinu, který se věnoval identifikaci a podpoře nadaných žáků a žákyň.
Zdroj: EDUin 8. 4. 2025
Učitelé i školy čelí v době revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy, pilotního ověřování ŠVP a dokončování novel školského zákona značné zátěži. V ruchu dění by na tom však neměli prodělávat žáci. Jak ukazuje jedna z kapitol Auditu vzdělávacího systému v ČR za rok 2024, zejména informace o nadaných žácích na školách jsou stále nedostatečné a chybí systematický přístup k jejich podpoře. Je to však role učitelů, specialistů v poradnách, či státu samotného?
Poradny jsou přetížené
a nemají kapacity
„Aktuálně je systém nastaven tak, že nadané dítě, zejména to extrémně
nadané, dostane specifickou podporu teprve tehdy, když přijde do
pedagogicko-psychologické poradny, kde u něj objeví nadání,“ podotýká
akademička Šárka Portešová z Katedry psychologie a Institutu pro
psychologický výzkum Masarykovy univerzity. Mnoho poraden však letos již
zavřelo své dveře pro nové žádosti a nepřijímá žáky, natož ty
s nadáním, jejichž diagnostika je náročnější. „Je tedy nezbytné umožnit
školním psychologům používat screeningové nástroje nebo standardizované
diagnostické metody ve zjednodušené podobě, aby mohli děti identifikovat přímo
ve škole,“ míní akademička.
I z těchto důvodů by mělo
být využití specializovaných poradenských zařízení až posledním krokem
v podpoře nadaných dětí, nikoliv tím prvním. K odlehčení jejich
kapacit může pomoci, kdyby psychologové předávali učitelům poznatky
z oblasti práce s nadanými. Například o tom, že projevy, jako
jsou zlobení, časté kladení otázek nebo znuděnost nemusí být známkou problémového
chování. „Psychologové by učitelům pomohli rozpoznat, že některé projevy žáků
nejsou nutně jen známkou problémového chování, ale mohou ukazovat na jiný druh
neuspokojení jejich potřeb, které souvisí s nadáním,“ vysvětluje Josef
Roušar, předseda Asociace freelancerů ve školství (AFREŠ). Psychologové
s praktickými zkušenostmi v této oblasti v systému však často
chybí.
Potřeby nadaných a mimořádně nadaných žáků a žákyň neznáme
O nadaných nám schází i základní data. „Největší bolestí našeho školství je, že o drtivé většině nadaných dětí školy nevědí. Učitelé si jich nevšimnou, a pokud se v nižších ročnících dostanou k učiteli s rigidním přístupem, mohou být jejich schopnosti potlačeny,“ míní Tomáš Blumenstein, místopředseda organizace Mensa ČR. „Často slyšíme od učitelů, že žádné nadané děti ve třídě nemají. Když ale provedeme screening, zjistíme, že jich je mnoho,“ dodává Portešová, která je zároveň ředitelkou Invenio Centra. To využívá vlastní diagnostický systém pro nadané, který formou počítačové hry identifikuje různé schopnosti a domény inteligence dětí.
Přehlížená je i takzvaná
„dvojí výjimečnost“ (specifické vzdělávací potřeby přidružené
k nadání, pozn. red.). Nadání těchto dětí totiž často zůstává skryté,
protože se maskuje za projevy spojené s poruchami chování, dyslexií, ADHD
nebo jinými obtížemi. Učitelé pak tyto děti mohou vnímat primárně jako
problémové, aniž by rozpoznali jejich potenciál.
„Zároveň nevíme, kolik dětí
přichází do poraden s podezřením na nadání, kdo je do nich posílá, co se
s nimi děje v průběhu času, ani kdo se jim dále věnuje,“ upozorňuje
Portešová. Tuto situaci by mohlo řešit zavedení registru žáků, který by je
sledoval od nástupu do vzdělávacího systému. Původním plánem MŠMT bylo spustit
jej příští školní rok, to však bylo nakonec odloženo.
Schválení nového zákona o registrech ve vzdělávání tak nyní bude záviset na nové vládě. Podle vyjádření Ivany Blažkové z týmu speciálního vzdělávání a školských poradenských zařízení na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy se má však situace v dohledné době zlepšit. „Plánujeme změnu financování školských poradenských zařízení, aby se více zaměřila na činnost diagnostiky a podpory nadání,“ říká Blažková. Zároveň se zaměřují na mapování využívaných diagnostických nástrojů a plánují, jakým způsobem je zjednodušit a zpřístupnit školním psychologům.
Ministerstvo také plánuje
poskytovat školení na moderní diagnostické nástroje a efektivní práci
s nadanými dětmi. „V rámci pilotního projektu chceme školit odborné
pracovníky ve školních poradnách, kteří budou následně podporovat školní
psychology a speciální pedagogy,“ vysvětluje Blažková.
Není to tím, že se nechceme
věnovat nadaným, ale že už nemůžeme, říkají učitelé
Ačkoliv se od učitelů v současné době očekává, že rozpoznají žáky
se speciálními potřebami včetně těch nadaných, na diagnostiku nejsou odborníky.
„Vím, že ve třídě nadané děti mám, ale nedokážu přesně určit, které
z nich. Není to tím, že bychom my učitelé nechtěli, ale nemůžeme –
kapacity nám to nedovolují a pociťujeme obrovský tlak. Naopak je skvělé,
když mi o nadaných dětech poskytne informace psycholog, na základě čehož
pak mohu připravit aktivity s volitelnou obtížností,“ popisuje Pavlína
Loňková, učitelka 1. stupně a vedoucí metodička na brněnské Základní
škole Labyrinth.
Pro to je však potřeba
celoškolního systému práce s nadanými žáky, který musí být především
podpořen ředitelem školy. „Tato úloha nemůže stát pouze na jednom učiteli,“
podotýká Roušar. To může pomoci řešit speciální školní koordinátor pro nadané
žáky. Ten může ovlivnit nejen třídu, ale celou školu, pokud má podporu
ředitele.
Další důležitou otázkou je také
potřeba adekvátního finančního ohodnocení učitelů za tuto dodatečnou práci,
kterou nadaným poskytují. „Dříve bylo možné čerpat finanční prostředky pro
učitele, kteří se věnovali žákům nad rámec, momentálně ale tato podpora chybí.
Po učitelích tak požadujeme, aby zvládali širokou škálu odlišností
a specifických vzdělávacích potřeb, ale zároveň nezajišťujeme to
nejdůležitější – odpovídající finanční ohodnocení pro kvalitní učitele, kteří
jsou schopni děti dále rozvíjet. V tomto ohledu systém selhává,“ míní
Portešová.
Budoucí učitelé nejsou
připraveni na práci s nadanými žáky
Zásadním úkolem je také posílení přípravy učitelů v rámci povinného
vzdělávání. „Každý učitel se s takovým nadaným žákem za svou kariéru
setká, ale většina z nich na to není připravena. Navíc je mohou ovlivňovat
mýty o tom, jak takové dítě vypadá nebo jak se chová,“ obává se Portešová.
Do pregraduální přípravy
učitelů je tak potřebné zařadit téma podpory nadání, identifikace talentovaných
žáků a všech souvisejících aspektů. „Máme nový kompetenční rámec učitele
a v současnosti podepisujeme memorandum s děkany pedagogických
fakult. Je vhodné toto téma otevřít a zjistit, v jakém rozsahu je to
aktuálně součástí vzdělávání budoucích učitelů,“ navázala Blažková za MŠMT.
Výuka pedagogů v této
oblasti je však dlouhodobý proces, pokud mají učitelé získat odborné dovednosti
pro práci s nadanými dětmi. „Práce s nadanými žáky vyžaduje od
učitele obrovskou vnitřní sílu a značnou časovou investici. Tato náročnost
je podle mě jedním z největších úskalí při podpoře nadaných dětí,“ míní
Blumenstein. Podle něj je klíčové, aby učitelé především získali přímou
zkušenost s nadanými dětmi v praxi.
Je potřeba nastavit
systematickou podporu a empatický přístup
Podpora nadaných dětí v současnosti postupuje pouze pomalu.
I když stát, stejně jako řada neziskových organizací či učitelů, poskytuje
metodiky pro práci s nadanými, bez systémové podpory se do praxe ve
školách promítají jen málo.
Nejčastějším způsobem podpory
nadaných ve školách je akcelerace (žák pokračuje ve vyučované látce
rychleji než jeho spolužáci, případně může dokonce ročník přeskočit, pozn.
red.). Tato metoda se však ukazuje jako ne vždy ideální. „Je to pro ně
nejjednodušší metoda, jak se vypořádat s náročnými dětmi. Avšak často se
zapomíná na důležitost sociálních vazeb, které může akcelerace narušit. Pokud
se dítě přesune mezi třídami a začne vynikat, může se ocitnout
v izolaci, což negativně ovlivní jeho vztahy,“ upozorňuje Blumenstein. Je
tak klíčové důkladně zmapovat sociální prostředí školy a zvážit jiné formy
podpory. Obohacování vzdělávacího obsahu například gradovanými úlohami může být
lepší alternativou, protože děti se tak učí v přirozeném prostředí, bez
tlaku na přehnanou konkurenci. Tyto úlohy ale běžné učebnice, které jsou
učitelům dostupné, většinou neobsahují.
Rizikovou ale může být
i snaha učit všechny děti stejně. „Každé dítě je individuální
a učitelé by měli být empatičtí, rozpoznávat potřeby dětí
a přizpůsobit výuku jejich schopnostem,“ apeluje Blumenstein. Důležité je
také podporovat osobnostní a sociální rozvoj dětí, nejen jejich akademické
schopnosti na úkor jejich sociální pohody a wellbeingu. „Děti
s nadáním, zvlášť ty, které mají jiné sociální a emoční potřeby,
potřebují prostředí, kde mají šanci se setkat s dětmi, které rozumí jejich
způsobu myšlení a emocionálnímu nastavení. To může probíhat v rámci
ročníku nebo třeba i na úrovni celého stupně nebo školy,“ navrhuje
Blumenstein.
Diskuze se zúčastnili:
Ivana Blažková / Tým
speciálního vzdělávání a školských poradenských zařízení, Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
Tomáš Blumenstein / Mensa ČR
Pavlína Loňková / ZŠ Labyrinth
Šárka Portešová / Institut pro
psychologický výzkum, Masarykova univerzita
Josef Roušar / Asociace
freelancerů ve školství, z. s. (AFREŠ)
Moderace:
Kateřina Lánská / Autorka
analýzy Auditu vzdělávacího systému 2024 na téma nadaných
0 komentářů:
Okomentovat