Co si o situaci ve školství myslí ředitelé z AŘZŠ ČR? Závěry 61. valné hromady Asociace ředitelů základních škol České republiky (9.–11. 4. 2025)

čtvrtek 1. května 2025 ·

V těchto dnech se nám v redakční poště objevily zprávy, které ilustrují předcházející komentář. Posuďte sami.


 

1. Vize českého školství

 

Chybí jasná, závazná, dlouhodobá koncepce rozvoje českého školství. Změny působí mnohdy nekoncepčně, chaoticky, nedotaženě a nejsou veřejnosti náležitě vysvětlovány. To způsobuje nejen mezi zaměstnanci škol nejistotu, která je umocněna blížícími se volbami a otázkou, co bude se změnami ve školství po volbách.

 

 

2. Financování nepedagogických pracovníků a ONIV

 

Odklad platnosti zákona (1/1 2026) neřeší asociací požadovanou garanci, že školy finanční prostředky na nepedagogické zaměstnance a ostatní neinvestiční náklady od svých zřizovatelů obdrží v potřebné výši.

 

AŘZŠ ČR požaduje rychlé, jasné a závazné informace o tom, jakým způsobem budou nepedagogičtí zaměstnanci a ONIV financovány od září do prosince 2025. A požádá o ně neprodleně otevřeným dopisem předsedu vlády.

 

AŘZŠ ČR zásadně nesouhlasí s nápočtem rozpočtů na neped. pracovníky pouze na období leden – srpen 2025.

 

 

3. Revize RVP ZV a modelové ŠVP

 

AŘZŠ ČR opakovaně upozorňuje na špatnou komunikaci NPI a MŠMT v souvislosti s revizí RVP ZV. Učitelé nechápou smysl revize.

 

V souvislosti s pilotováním modelových ŠVP AŘZŠ ČR apeluje na důkladné vyhodnocení pilotáže a úpravu modelových ŠVP (např. sjednocení stylu a jazyka, jakým jsou modelové ŠVP napsány,…), tak aby tyto školám s revizí jejich ŠVP pomáhaly.

 

AŘZŠ ČR požaduje kvalitní další vzdělávání a podporu (i finanční) pedagogických pracovníků v oblasti zavádění nových ŠVP. Zároveň ale upozorňuje na obavu z přetížení pedagogů, na něž jsou v současné době nejen v oblasti dalšího vzdělávání kladeny vysoké požadavky, které se spolu s tvorbou ŠVP ještě zvýší.

 

 

4. Nedostatek odborníků a podpůrného personálu

 

AŘZŠ ČR dlouhodobě upozorňuje na nedostatek odborníků a podpůrného personálu (školní psychologové, školní speciální pedagogové, sociální pedagogové, …) a na přetížení školních metodiků prevence. U nich požadujeme snížení přímé vyučovací povinnosti.

 

Situace je dlouhodobá, avizovaný nárůst kapacit na fakultách není dostatečný k dlouhodobému řešení této problematiky.

 

AŘZŠ ČR dále upozorňuje na neúměrně dlouhé čekací doby na vyšetření v pedagogicko-psychologických poradnách.

 

 

5. „Společné vzdělávání“


AŘZŠ ČR zdůrazňuje potřebu revize systému společného vzdělávání, případně redefinice celého systému. Není jasné, zda existuje ucelený funkční koncept společného vzdělávání.

 

V rámci vzdělávání je nutné podporovat všechny žáky.

 

 

6. Spojování škol

 

AŘZŠ souhlasí pouze se smysluplným spojováním škol, které bude respektovat místní podmínky v regionech.

 

 

7. Odklady povinné školní docházky

 

AŘZŠ ČR požaduje v souvislosti s postupným omezováním odkladů povinné školní docházky metodickou podporu, další vzdělávání pedagogických pracovníků v této oblasti, personální a finanční zajištění celého procesu (především asistentů pedagoga).

 

 

8. Novela vyhlášky 107/2005 o školním stravování

 

AŘZŠ ČR upozorňuje na to, že některé části navrhované vyhlášky jsou nerealizovatelné (např. konzumace vlastních pokrmů v prostorách školní jídelny,…).

 

 

9. Podpora škol

 

Školy potřebují ze strany státu větší podporu v okamžiku, kdy rodiče žáků neplní své povinnosti vyplývající ze zákona (např. záškoláctví, …).

 

 

10. AŘZŠ ČR upozorňuje, že deklarovaný podíl HDP na školství v ČR neodpovídá průměru vynakládaných prostředků na školství v zemích OECD.

 

 

11. AŘZŠ ČR i nadále trvá na zrovnoprávnění přímé vyučovací povinnosti ředitelů základních škol vzhledem k přímé vyučovací povinnosti ředitelů ostatních škol.

 

 

12. AŘZŠ ČR s politováním konstatuje, že nad mnohými odbornými připomínkami a podněty od profesních organizací velmi často vítězí politicko-ekonomický pohled na věc.

 

Schváleno valnou hromadou AŘZŠ ČR 11. 4. 2025

 


 

Asociace ředitelů základních škol: Otevřený dopis předsedovi vlády České republiky, prof. PhDr. Petru Fialovi

 

Praha – 29. dubna 2025 – V pátek 25. 4. 2025 zaslala AŘZŠ ČR předsedovi vlády otevřený dopis se zásadní otázkou: Z jakých zdrojů a v jaké výši bude stát hradit náklady na mzdy nepedagogických zaměstnanců škol a na ostatní neinvestiční výdaje v období září až říjen 2025?

 

 

Vážený pane předsedo vlády,

jelikož naše výzvy směřované ministru školství, doc. Mikuláši Bekovi, v souvislosti se záměrem převést financování nepedagogických zaměstnanců a ostatních neinvestičních výdajů na zřizovatele škol prostřednictvím rozpočtového určení daní nebyly vyslyšeny, obracím se jménem Asociace ředitelů základních škol České republiky přímo na Vás.

 

Plánovaný odklad účinnosti novely školského zákona na 1. 1. 2026 v nás vyvolává vážné obavy. Tento krok totiž neřeší podstatu problému, ale naopak prohlubuje nejistotu a napětí ve školách, mezi jejich zřizovateli i samotnými zaměstnanci. Ředitelé škol jsou nuceni plánovat nový školní rok, aniž by měli jakékoliv informace o zajištění mezd nepedagogických pracovníků a ostatních neinvestičních výdajů. Netýká se to jen roku 2026, ale především období září–prosinec 2025.

 

Zůstává tedy nezodpovězena zásadní otázka: Z jakých zdrojů a v jaké výši bude stát hradit tyto náklady do doby, než případně vstoupí novela v platnost?

 

Bez jasné a závazné odpovědi nelze kompetentně a odpovědně řídit školu, připravit rozpočet ani zajistit stabilitu pracovních míst. Žádáme proto, aby vláda tyto informace zveřejnila nejpozději do konce dubna 2025, aby bylo možné provést odpovědné plánování a předejít krizovým situacím.

Vážený pane předsedo, Asociace ředitelů základních škol České republiky vždy podporovala změny směřující ke zkvalitnění vzdělávacího systému. Jsme připraveni být partnerem v dialogu o reformách, ale k tomu je nezbytná otevřená a srozumitelná komunikace ze strany vlády.

 

Apelujeme na Vás, abyste situaci neodkládal a urychleně inicioval kroky vedoucí k zajištění finanční stability základních škol v přechodném období.

 

S úctou a nadějí v konstruktivní řešení,

Mgr. Ing. Luboš Zajíc, MBA, prezident AŘZŠ ČR

 

 

 

 

_____________________________


O Asociaci ředitelů základní škol (AŘZŠ)

 

AŘZŠ je profesní organizace, sdružující především (ale nejenom) řídící pracovníky v základním školství. Členy mohou být fyzické i právnické osoby (školy jako instituce). AŘZŠ si klade za cíl propojovat profesní problematiku školského managementu s problematikou pedagogů z terénu. AŘZŠ je aktivním členem Unie školských asociací ČR (CZESHA) a podílí se na modelování kontinuálního systému vzdělávání od předškolního až po maturitní či vyšší odborné vzdělání.


AŘZŠ sdružuje v současné době více než 450 ředitelů základních škol. Většina z nich se schází 2x ročně na valných hromadách nebo na krajských konferencích. Nejde tedy pouze o formální klikání nebo lajkování na Facebooku.


Ředitelé sdružení v AŘZŠ zastupují přes 9 000 učitelů svých škol. AŘZŠ je dlouhodobým, spolehlivým a konstruktivním partnerem těm organizacím, které jednají korektně. Nehájí pouze zájmy ředitelů, ale snaží se působit ve prospěch celého českého školství.


V případě zájmu o další informace nás kontaktujte:


Mgr. Ing. Luboš Zajíc, MBA, prezident Asociace ředitelů základních škol České republiky,

ředitel ZŠ Pečky, okres Kolín

e-mail: lubos.zajic@asociacezs.cz, tel.: +420 607 573 830

e-mail: asociace@asociacezs.cz, tel.: +420 606 727 762


0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger