V těchto dnech se nám v redakční poště objevily zprávy, které ilustrují předcházející komentář. Posuďte sami.
1. Vize českého školství
Chybí jasná, závazná, dlouhodobá koncepce rozvoje českého
školství. Změny působí mnohdy nekoncepčně, chaoticky, nedotaženě a nejsou
veřejnosti náležitě vysvětlovány. To způsobuje nejen mezi zaměstnanci škol
nejistotu, která je umocněna blížícími se volbami a otázkou, co bude se změnami
ve školství po volbách.
2. Financování nepedagogických pracovníků
a ONIV
Odklad platnosti zákona (1/1 2026) neřeší
asociací požadovanou garanci, že školy finanční prostředky na nepedagogické
zaměstnance a ostatní neinvestiční náklady od svých zřizovatelů obdrží
v potřebné výši.
AŘZŠ ČR požaduje rychlé, jasné a závazné
informace o tom, jakým způsobem budou nepedagogičtí zaměstnanci a ONIV
financovány od září do prosince
AŘZŠ ČR zásadně nesouhlasí s nápočtem rozpočtů
na neped. pracovníky pouze na období leden – srpen 2025.
3. Revize RVP ZV a modelové ŠVP
AŘZŠ ČR opakovaně upozorňuje na špatnou komunikaci NPI a
MŠMT v souvislosti s revizí RVP ZV. Učitelé nechápou smysl revize.
V souvislosti s pilotováním modelových ŠVP AŘZŠ
ČR apeluje na důkladné vyhodnocení pilotáže a úpravu modelových ŠVP (např.
sjednocení stylu a jazyka, jakým jsou modelové ŠVP napsány,…), tak aby tyto
školám s revizí jejich ŠVP pomáhaly.
AŘZŠ ČR požaduje kvalitní další vzdělávání a podporu (i
finanční) pedagogických pracovníků v oblasti zavádění nových ŠVP. Zároveň
ale upozorňuje na obavu z přetížení pedagogů, na něž jsou v současné
době nejen v oblasti dalšího vzdělávání kladeny vysoké požadavky, které se
spolu s tvorbou ŠVP ještě zvýší.
4. Nedostatek odborníků a podpůrného
personálu
AŘZŠ ČR dlouhodobě upozorňuje na nedostatek odborníků a
podpůrného personálu (školní psychologové, školní speciální pedagogové,
sociální pedagogové, …) a na přetížení školních metodiků prevence. U nich
požadujeme snížení přímé vyučovací povinnosti.
Situace je dlouhodobá, avizovaný nárůst kapacit na
fakultách není dostatečný k dlouhodobému řešení této problematiky.
AŘZŠ ČR dále upozorňuje na neúměrně dlouhé čekací doby na
vyšetření v pedagogicko-psychologických poradnách.
5. „Společné vzdělávání“
AŘZŠ ČR zdůrazňuje potřebu revize systému společného
vzdělávání, případně redefinice celého systému. Není jasné, zda existuje
ucelený funkční koncept společného vzdělávání.
V rámci vzdělávání je nutné podporovat všechny žáky.
6. Spojování škol
AŘZŠ souhlasí pouze se smysluplným spojováním škol, které
bude respektovat místní podmínky v regionech.
7. Odklady povinné školní docházky
AŘZŠ ČR požaduje v souvislosti s postupným omezováním
odkladů povinné školní docházky metodickou podporu, další vzdělávání
pedagogických pracovníků v této oblasti, personální a finanční zajištění celého
procesu (především asistentů pedagoga).
8. Novela vyhlášky 107/2005 o školním stravování
AŘZŠ ČR upozorňuje na to, že některé části navrhované
vyhlášky jsou nerealizovatelné (např. konzumace vlastních pokrmů v prostorách
školní jídelny,…).
9. Podpora škol
Školy potřebují ze strany státu větší podporu v okamžiku,
kdy rodiče žáků neplní své povinnosti vyplývající ze zákona (např. záškoláctví,
…).
10. AŘZŠ ČR upozorňuje, že
deklarovaný podíl HDP na školství v ČR neodpovídá průměru vynakládaných
prostředků na školství v zemích OECD.
11. AŘZŠ ČR i nadále trvá na
zrovnoprávnění přímé vyučovací povinnosti ředitelů základních škol vzhledem k
přímé vyučovací povinnosti ředitelů ostatních škol.
12. AŘZŠ ČR s politováním
konstatuje, že nad mnohými odbornými připomínkami a podněty od profesních
organizací velmi často vítězí politicko-ekonomický pohled na věc.
Schváleno valnou hromadou AŘZŠ ČR 11. 4. 2025
Asociace ředitelů základních škol: Otevřený dopis
předsedovi vlády České republiky, prof. PhDr. Petru Fialovi
Praha – 29. dubna 2025 – V pátek 25. 4. 2025 zaslala AŘZŠ
ČR předsedovi vlády otevřený dopis se zásadní otázkou: Z jakých zdrojů a v jaké
výši bude stát hradit náklady na mzdy nepedagogických zaměstnanců škol a na
ostatní neinvestiční výdaje v období září až říjen 2025?
Vážený pane předsedo vlády,
jelikož naše výzvy směřované ministru školství, doc.
Mikuláši Bekovi, v souvislosti se záměrem převést financování nepedagogických
zaměstnanců a ostatních neinvestičních výdajů na zřizovatele škol
prostřednictvím rozpočtového určení daní nebyly vyslyšeny, obracím se jménem
Asociace ředitelů základních škol České republiky přímo na Vás.
Plánovaný odklad účinnosti novely školského zákona na 1.
1. 2026 v nás vyvolává vážné obavy. Tento krok totiž neřeší podstatu problému,
ale naopak prohlubuje nejistotu a napětí ve školách, mezi jejich zřizovateli i
samotnými zaměstnanci. Ředitelé škol jsou nuceni plánovat nový školní rok, aniž
by měli jakékoliv informace o zajištění mezd nepedagogických pracovníků a
ostatních neinvestičních výdajů. Netýká se to jen roku 2026, ale především období
září–prosinec 2025.
Zůstává tedy nezodpovězena zásadní otázka: Z jakých
zdrojů a v jaké výši bude stát hradit tyto náklady do doby, než případně
vstoupí novela v platnost?
Bez jasné a závazné odpovědi nelze kompetentně a odpovědně
řídit školu, připravit rozpočet ani zajistit stabilitu pracovních míst. Žádáme
proto, aby vláda tyto informace zveřejnila nejpozději do konce dubna 2025, aby
bylo možné provést odpovědné plánování a předejít krizovým situacím.
Vážený pane předsedo, Asociace ředitelů základních škol
České republiky vždy podporovala změny směřující ke zkvalitnění vzdělávacího
systému. Jsme připraveni být partnerem v dialogu o reformách, ale k tomu je
nezbytná otevřená a srozumitelná komunikace ze strany vlády.
Apelujeme na Vás, abyste situaci neodkládal a urychleně
inicioval kroky vedoucí k zajištění finanční stability základních škol v
přechodném období.
S úctou a nadějí v konstruktivní řešení,
Mgr. Ing. Luboš Zajíc, MBA, prezident AŘZŠ ČR
_____________________________
O Asociaci ředitelů základní škol (AŘZŠ)
AŘZŠ je profesní organizace, sdružující především (ale nejenom) řídící pracovníky v základním školství. Členy mohou být fyzické i právnické osoby (školy jako instituce). AŘZŠ si klade za cíl propojovat profesní problematiku školského managementu s problematikou pedagogů z terénu. AŘZŠ je aktivním členem Unie školských asociací ČR (CZESHA) a podílí se na modelování kontinuálního systému vzdělávání od předškolního až po maturitní či vyšší odborné vzdělání.
AŘZŠ sdružuje v současné době více než 450 ředitelů základních škol. Většina z nich se schází 2x ročně na valných hromadách nebo na krajských konferencích. Nejde tedy pouze o formální klikání nebo lajkování na Facebooku.
Ředitelé sdružení v AŘZŠ zastupují přes 9 000 učitelů svých škol. AŘZŠ je dlouhodobým, spolehlivým a konstruktivním partnerem těm organizacím, které jednají korektně. Nehájí pouze zájmy ředitelů, ale snaží se působit ve prospěch celého českého školství.
V případě zájmu o další informace nás kontaktujte:
Mgr. Ing. Luboš Zajíc, MBA, prezident Asociace ředitelů základních škol České republiky,
ředitel ZŠ Pečky, okres Kolín
e-mail: lubos.zajic@asociacezs.cz, tel.: +420 607 573 830
e-mail: asociace@asociacezs.cz, tel.: +420 606 727 762
0 komentářů:
Okomentovat