Ředitelé škol jsou podle náměstka ministra školství Jiřího Nantla klíčem ke kvalitnímu vzdělávání. Ministerstvo proto spouští nový systém podpory, který má zlepšit přípravu ředitelů, zavést dvoufázové studium, mentoring i kompetenční rámec. K tomu by měl systém také snížit administrativní zátěž a přilákat více uchazečů do konkurzů na vedoucí pozice.
Zdroj: Aktuálně.cz 12. 5. 2025. Publikováno v rámci Chytrého Česka, společného projektu Aktuálně.cz a Nadace České spořitelny zaměřeného na vzdělávání.
Resort školství a další organizace představily plán na podporu ředitelů škol. Cíl je přinést změny ve vzdělávání budoucích i současných ředitelů, snížit jejich administrativní zátěž a pomoci zřizovatelům při výběru kandidátů. Vzniknout má i takzvaný kompetenční rámec ředitele, který má jasně popisovat dovednosti potřebné pro vedení školy.
Náměstek ministra školství Jiří Nantl v rozhovoru pro Aktuálně.cz tvrdí, že právě silné a profesionální ředitelství je jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují kvalitu vzdělávání.
Proč se podle vás dnes do konkurzů na ředitele škol hlásí tak málo lidí? Co je od toho odrazuje?
Důvodů je víc. Ta pozice je velmi náročná, zodpovědná a
zároveň se dlouhodobě neváže na žádnou systematickou podporu. Mnozí učitelé,
kteří by jinak mohli být výbornými řediteli, se obávají izolace, právní
nejistoty, vysoké administrativní zátěže, někdy i vztahů se zřizovateli.
U menších škol navíc
hraje roli i to, že kandidátů je objektivně málo. Z pětičlenného pedagogického
sboru se těžko přihlásí do konkurzu víc uchazečů. Obecně je problém ředitele
shánět, protože máme spoustu škol. Je statisticky složité, aby desetimilionová
země vygenerovala tolik pedagogických lídrů.
Co tedy plánujete, aby se to změnilo?
Zaměřujeme se na dvě oblasti. První je podpora lídrů už ve
fázi, kdy o ředitelství teprve uvažují. Proto měníme kvalifikační studium –
rozdělujeme ho na dvě části. Ta první bude otevřená i pro širší okruh školních
vedoucích, například zástupce ředitelů nebo vedoucí předmětových týmů. Chceme
jim dát možnost zjistit, co role ředitele obnáší, a získat první kompetence.
Druhá část studia bude navázána na praxi, zahrne mentoring, práci s konkrétními
situacemi ve škole. To je zásadní změna.
Kdo bude kvalitu tohoto nového studia
zajišťovat? Vznikne nová instituce?
Ne, nechystáme vznik nové instituce. Programy
kvalifikačního studia budou jako doposud akreditovány ministerstvem školství.
To zůstává beze změny. Zásadní novinkou je ale důraz na praktičnost a
doprovázení – mentoring, sdílení zkušeností, příklady dobré praxe.
A druhá oblast změn?
To je samotná struktura systému. Dnes máme v Česku velmi
roztříštěnou síť škol, kde významnou část tvoří malé školy do 150 žáků. U těch
je reálně obtížné sehnat uchazeče do konkurzu. Statisticky se ukazuje, že u
větších škol je situace výrazně lepší. Proto prosazujeme slučování do větších
celků. Nejen kvůli efektivitě, ale i kvůli lepším podmínkám pro kvalitní
řízení.
Zaznamenali jste rozdíly mezi
základními a středními školami, pokud jde o zájem o pozici ředitele?
Ano, ale ten rozdíl je dán spíše velikostí než typem
školy. Střední školy bývají větší a zřizují je kraje, které mají odbornější
aparát. Výběrová řízení bývají lépe organizovaná, zřizovatelé jsou aktivnější v
podpoře školního managementu. U malých obcí to často není možné – zřizovatelé
jsou vytížení nebo chybí odborníci na školství. Proto se snažíme o zavedení
kompetenčního rámce, který sjednotí očekávání od ředitelů napříč republikou.
Jak má kompetenční rámec pomoci
zřizovatelům? A bude závazný?
Má být především vodítkem. Sloužit jako nástroj, který
pomůže zřizovatelům lépe definovat, co od ředitele chtějí – v oblasti vedení
lidí, pedagogického řízení i strategického plánování. Bude to metodický
nástroj, který podpoří kvalitu řízení, ne formální předpis. Zároveň se stane
základem pro mentoring i evaluaci. A co je důležité: rámec vznikal ve
spolupráci se zástupci samospráv, takže by měl být přijatelný i pro ně.
Ředitelé často zmiňují jako důvod
odchodu vysokou administrativní zátěž. Jak na to ministerstvo reaguje?
Ano, to je velmi častý argument. Na naši obranu je ale
potřeba říct, že ředitelé uvádějí jako příklad administrativní zátěže i
věci, které jsou spadají do pedagogického vedení. Typově je to třeba tvorba
školního vzdělávacího programu.
Zátěž rozdělujeme do tří oblastí. První je pedagogická –
například řízení přes školní vzdělávací program. To někteří považují za
zbytečnou zátěž, ale z našeho pohledu je to klíčový nástroj vedení kvality.
Druhá oblast je výkaznictví. Tam patří výkazy, statistiky a hlášení vůči státu.
A třetí je provozní, kam spadá účetnictví, bezpečnost práce a inventury.
Podle mě navíc většinu byrokratické zátěže negeneruje
ministerstvo školství. Generuje ji právní subjektivita a zřizovatel těch škol.
Jak konkrétně chcete redukovat tuto
administrativu?
Chystáme zákon o digitalizaci výkaznictví ve školství. Ten
umožní sběr dat přímo z informačních systémů škol. Místo ručního vyplňování
tabulek se budou údaje sbírat automaticky. Náš interní odhad je, že po plném
zavedení se sníží administrativní zátěž až o 80 %.
Tento zákon již prošel připomínkovým řízením a předložíme
ho vládě ještě v tomto období. Technologicky se na něj už připravujeme – systém
se staví paralelně. Můj subjektivní odhad je, že by tento zákon mohl začít
platit do tří let, včetně uvedení do praxe. Opozice by to mohla přijmout jako krok
pozitivním směrem a neblokovat ho.
A co provozní agenda? Lze ji
ředitelům nějak odebrat nebo zjednodušit?
Částečně ano. Opět to ale souvisí s velikostí školy. Když
je škola malá, většinu agendy musí zvládat ředitel nebo jeden administrativní
pracovník. Pokud se školy spojí do většího celku, mohou si dovolit účetní,
provozního manažera a IT pracovníka.
Chceme umožnit flexibilnější využití podpůrného personálu
v rámci takzvané školských právnických osob. Ty mohou sdílet například kuchyni,
správu budov nebo ekonomické oddělení pro více škol. Tím se řediteli uvolní
ruce pro to nejdůležitější a to je vedení pedagogického procesu a sboru.
Jakou roli v tom všem hraje
mentoring? A bude dostupný i pro zkušené ředitele, kteří jsou ve funkci už řadu
let?
Mentoring je jedním z klíčových nástrojů. Chceme ho
nabízet nejen začátečníkům, ale i zkušeným ředitelům, kteří čelí výzvám.
Například vedou velmi velkou školu, řeší náročnou situaci s kolektivem nebo
zavádějí kurikulární změnu.
Zkušený mentor může pomoct s orientací, sdílet dobrou
praxi nebo nabídnout jiný úhel pohledu. Plánujeme, aby mentoring byl
systematicky dostupný a podporovaný z veřejných zdrojů. Ne náhodný nebo jen
dobrovolnický.
Můžete uvést konkrétní příklad?
V Jihomoravském kraji jsme už před několika lety zavedli
systém, kdy nový ředitel dostane "provázejícího" kolegu – ředitele z
jiné školy, který ho první rok mentoruje. Součástí je také úvodní vzdělávací
kurz a síťování nových ředitelů. Tento model se osvědčil a my ho chceme
rozšířit na celostátní úroveň.
Je tedy hlavním cílem všech těch změn
silné a profesionální ředitelství?
Jednoznačně ano. Věříme, že kvalita školy stojí a padá s
ředitelem. Když má podporu, jasný rámec, mentora a příležitost se rozvíjet,
může z něj být tahoun změn. Ale bez podpory to nejde. A my mu ji teď chceme
konečně nabídnout – systémově, s respektem k různým typům škol a realitě jejich
každodenního fungování.
0 komentářů:
Okomentovat