Maturitní zkoušky čeká změna. V podstatě všechny politické strany jdou do voleb s tím, že současný stav „zkoušky z dospělosti“ není udržitelný.
Zdroj: Seznam
Zprávy 16. 6. 2025. Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Letošní
státní maturity opět
skončily blamáží. V testu z matematiky byla chyba, měnilo se
hodnocení nejen u špatně položené otázky, ale i u další. Studenti
protestovali proti vysoké obtížnosti testu, kterou nakonec potvrdila také
Nezávislá odborná komise Ministerstva školství.
Proto se
před blížícími volbami
do Poslanecké sněmovny nabízí otázka, jak s maturitou do
budoucna. Jestli ji zásadně neproměnit nebo třeba úplně nezrušit. Seznam Zprávy
se ptaly zástupců politických stran, kteří diskutovali o budoucnosti
českého školství na debatě organizace Učitel naživo.
Plaga:
Jako v Americe
„Není
možné, aby se lišila úroveň obtížnosti maturity v jednotlivých letech,“
vrací se bývalý ministr školství Robert Plaga a nyní jednička kandidátky
hnutí ANO ve Středočeském kraji k problémům s maturitou během
letošního jara.
Podle něj
je proto oprávněná kritika Cermatu, tedy organizace připravující státní
maturitní testy a jednotné přijímací zkoušky.
„Byl bych
rád, abychom se bavili o transformaci maturity. Určitě to nebude hned, ale
chtěl bych se posunout k tomu, aby se na jednu stranu testovalo nějaké
státem definované výstupní minimum. Ale test by byl více provázaný
s přijímacími zkouškami na vysoké školy, jednou z variant jsou
adaptivní testy,“ naráží Plaga na americké zkoušky, kde se obtížnost úloh
přizpůsobuje výkonu testovaného a test proto není pro každého stejný.
Maturita
kdykoliv během studia
Jednou
z prvních stran, která už dala dohromady svůj volební program, jsou
Starostové, tedy hnutí, které má po celé současné volební období ve své gesci
Ministerstvo školství. Současný ministr Mikuláš Bek (STAN) ale ve volbách
kandidovat nebude, za hnutí ve školských otázkách proto momentálně mluví
poslanec Jan Berki.
„Pro mě
je zásadní otázkou, jestli má maturita za cíl ověřovat, co žák umí na konci
střední školy, nebo jestli dosahuje nějakého výstupu. Pokud to druhé, tak není
nutné skládat maturitu souhrnně na konci studia v jeden okamžik,“ popisuje
Berki.
V
programu hnutí STAN píše, že chystají ukotvit ověřování výsledků vzdělávacího
procesu v devátém ročníku a v návaznosti na něj upravit jak
přijímací zkoušky na střední školy, tak podobu maturit. Konkrétněji ale plány
hnutí nepopisuje.
„Umím si představit, že žák prokazuje dosažení
nějakého výstupu i jinými způsoby. Ve chvíli, kdy získá jazykový
certifikát, nemám potřebu ho přezkušovat státní zkouškou. Pokud bude podobný
ekvivalent i v jiných oborech, může to být podobně,“ dodává Berki.
Dvě
úrovně maturity
SPD vidí
problém u maturit především v tom, že se stále státu nedaří zařídit,
aby vůbec fungoval současný systém maturit bez chyb.
„Když se
dělají nějaké radikální změny, tak to stojí většinou mnohem víc peněz. Ve
školství navíc takové reformy v minulosti nedopadly úplně dobře,“ říká
poslanec SPD Zdeněk Kettner, že je nejprve potřeba najít shodu a až poté
chystat konkrétní reformy.
S jakým
program půjde do voleb koalice SPOLU, zatím není jasné, poslankyně Renáta
Zajíčková (ODS) by ale změny u maturity ráda viděla.
„Maturitu
musíme změnit. Stejná úroveň je na jedné straně degradací pro gymnazisty, středoškoláci z odborných škol nebo učňové ji ale mají zase problém
zvládnout,“ říká poslankyně.
Podle ní by bylo cestou maturitu proměnit na dvě úrovně.
„Jedna by
byla profesní, která by směřovala žáky na profesní vysoké školy, druhá pak
akademická, s níž by vstupovali studenti na akademické vysoké školy,“
dodává Zajíčková.
Anebo
zrušit testy?
Radikálnější
pohled má na tohle hnutí Motoristé. Státní maturitní testy by měly skončit.
„Maturita
jako institut by měla zůstat. Zrušil bych ale část maturitní zkoušky, kterou
připravuje Cermat. Nahradil bych ji průběžným zjišťováním výsledků. Stejně tak
bych postupoval u jednotné přijímací zkoušky,“ popisuje bývalý šéf Cermatu
Miroslav Krejčí, který na debatě organizace Učitel naživo zastupoval hnutí
Motoristé.
Revizi maturit
si přejí také Piráti. Z jejich pohledu stojí za proměnu samotné testy,
které by měly být daleko více prakticky zaměřené.
„Když se
podíváme například na státní maturitu z matematiky, tak je to klasický
didaktický test, kde je spousta obecných úloh a pár aplikovaných. Nám se
daleko více zamlouvá model, jak je například koncipováno mezinárodní šetření
PISA, které neověřuje znalost matematiky, ale matematickou gramotnost,“
popisuje bývalý radní pro školství v Kraji Vysočina Jan Břížďala (Piráti).
Podle něj
by se tak měla ověřovat nejen matematická, ale i čtenářská gramotnost dětí
na úlohách z reálného života. Tímto způsobem by se tedy z jeho
pohledu měla reformovat maturitní zkouška.
0 komentářů:
Okomentovat