Za deset let by v Česku mohlo chybět dalších 10 tisíc učitelů. Už dnes by přitom školy potřebovaly šest tisíc pedagogů navíc. Nevytrhnou to patrně ani učitelé z praxe.
Zdroj: Seznam.zprávy.cz
14. 6. 2025. Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Marie
podnikala, ale vždycky ji lákalo učení. Nakonec se po rodičovské dovolené
rozhodla, že do školství přestoupí. Nejprve jako asistentka pedagoga,
posléze si dodělala doplňující pedagogické studium a mohla začít učit
naplno.
„Za mých
mladých let nebylo úplně moderní studovat pedagogiku, otevřela se spousta
obchodních akademií a ekonomických oborů vysokých škol, takže jsem šla
původně tímhle směrem,“ říká Marie, která ale dnes už třetím rokem učí.
Praha
hledá lidi do škol neustále
Bez lidí,
kteří vstupují do školství, jinou než přímou cestou z pedagogických fakult
by se české školy neobešly. Podle posledních dat jde asi o pětinu
všech učitelů základních a středních škol.
České
školství ale nemá průběžná data o učitelích, a tak je odkázáno na
mimořádná šetření. Jedno takové po šesti letech právě probíhá, a tak
bychom se během letošního roku měli dozvědět, jak na tom reálně školy jsou.
I když výsledky nebudou příliš překvapivé, protože z terénu je
spousta věcí slyšet dlouhodobě.
„Jsou
regiony, například v částech Moravy, kde je kvalifikovaných učitelů
dostatek. Naopak v Praze hledají školy učitele prakticky neustále,“ říká
Jana Fryzelková, spoluzakladatelka organizace Začni učit!, která podporuje
začínající i zkušené učitele a zároveň pomáhá do školství
nadšeným lidem z praxe.
Když se
vrátíme k Marii z úvodu článku, pro ni bylo hlavní důvodem pro změnu
profese, že ji práce učitelky dává velký smysl.
„Změny
kariéry nelituji. Baví mě to, děti mě neskutečně nabíjejí. Jsem ráda, že jsem
se tak rozhodla. I když samozřejmě je tahle práce hodně nedoceněná,“ říká
Marie s odkazem na finanční situaci ve školství.
Pokud se
chceme podívat na skupiny lidí, kteří se chtějí stát učiteli nejčastěji,
Fryzelková popisuje, že jde například o rodiče po návratu do pracovního
procesu. Další velkou skupinou jsou pak čerství absolventi jiných oborů, kteří
si nakonec řeknou, že by je spíš lákalo učitelství.
„Pak je
značný počet lidí, kteří si v hlavě dlouho nesou sen, že by jednou rádi
učili. A jde o zájemce opravdu v každém věku. Nedávno jsem provázela
člověka, kterému je přes šedesát a chtěl by začít učit,“ dodává
Fryzelková.
Ekonomové,
právníci i ajťáci
Ředitelé
mají podle současné legislativy možnost na tři roky zaměstnat jako učitele
člověka, který nemá pedagogické vzdělání. Může ale vyučovat jen na druhém
stupni nebo střední škole, a to předměty, které odpovídají charakteru jeho
vysokoškolského vzdělání. Ekonom třeba matematiku, přírodovědec biologii.
Během tří
let si ale musí kvalifikaci doplnit, a to formou doplňujícího
pedagogického studia, které nabízí vysoké školy.
„Hlásí se
k nám ekonomové, právníci, IT specialisté, chemici, ale třeba i lidé
z kulturní sféry. Často přichází s pocitem, že chtějí předat dál to,
co zažili a umí. Nejde o formální rekvalifikaci, ale
o promyšlenou životní změnu – a my jim nabízíme cestu, jak se
stát kvalifikovaným učitelem,“ říká Kateřina Esserová, vedoucí Centra pro
celoživotní vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
Předat
dál, co zažila a umí, chce také Tereza, která od září nastupuje jako nová
učitelka na menší škole. Dříve pracovala jako personalistka.
„Chtěla
jsem být učitelkou už jako malá holka. Že bych ale opravdu změnila kariéru,
jsem se rozhodla až během covidu, když jsem vyučovala své děti doma. Hrozně mě
to chytlo, a tak jsem se následně pustila do studia,“ vysvětluje Tereza,
že nechtěla vstupovat do školství bez toho, že by už začala pracovat na své
nové kvalifikaci.
O
učitelství dlouho přemýšlel také Karel, nejvíce ho zaujalo ale studium
mezinárodních vztahů, které absolvoval. Nějaký čas pracoval jako úředník,
nakonec ale od září nastupuje do školy. Nejprve na pozici asistenta pedagoga,
zároveň s tím ale bude studovat, aby mohl později působit jako plnohodnotný
učitel.
„Už jsem
zkoušel učit a ohromně mě to naplňuje. Zároveň ale cítím, že ve spoustě
oblastí zatím úplně nevynikám, a tak chci na sobě nejprve co nejvíce
zapracovat,“ popisuje Karel.
Vyšší
nároky odrazují zájemce o učitelství
Ministerstvo
školství začalo v posledních letech klást vyšší nároky na programy
doplňujícího pedagogického studia. To znamená, že absolvovat je zvládne méně
lidí.
„Do roku
2022 byli do programu přijímáni všichni zájemci, kteří splnili podmínky
přijetí (VŠ vzdělání). Od roku 2023 přijímáme do programu 30 osob.
Důvodem je fakt, že MŠMT požaduje, aby studijní skupina měla maximálně
30 osob, a rozhodli jsme se otevírat jen jednu studijní skupinu,“
uvádí Kateřina Majdiaková z Centra celoživotního vzdělávání Technické
univerzity v Liberci.
„Počty
zájemců se v tuto chvíli snižují. Vliv na to má jistě zvýšení ceny
studia – ta se zdvojnásobila z důvodů nových požadavků na
vzdělavatele ze strany MŠMT,“ dodává Majdiaková s tím, že zvýšení ceny je
možné vysledovat i na dalších univerzitách.
Dnes
mohou méně studentů přijímat také na Univerzitě Palackého v Olomouci.
Pokles zájemců pak potvrzují také například na brněnské Masarykově univerzitě.
Na studenty jsou kladeny vyšší nároky z pohledu hodinové dotace,
s tím se pojí právě i vyšší cena kurzů. Ta se může vyšplhat na
některých školách dnes i přes 60 tisíc korun. Zdražovalo se klidně
o třetinu až polovinu částky.
„Výrazné
změny kvalifikačních i dalších požadavků na učitele v posledních letech
také vedly k vyšší míře nejistoty u potenciálních zájemců o studium.
Právě stabilita učitelské profese přitom v minulosti patřila k hlavním
motivačním faktorům pro vstup do studia učitelských programů,“ říká mluvčí
Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Jan Šplíchal.
Chybět
bude až 10 tisíc učitelů
Pohled na
budoucnost českého školství přitom není příliš pozitivní, minimálně když to
hodnotíme skrze nedostatek učitelů. Do roku 2035 by podle analýzy
Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy mohlo chybět ve školách až 10 tisíc
učitelů.
A to
v případě, že se nepodaří zvrátit negativní
trend – v minulosti absolvovalo studium učitelství čtyři tisíce
studentů ročně, v posledních letech jsme spadli na tři tisíce.
Ministerstvo školství chce proto navyšovat kapacity pedagogických fakult.
Stejně ale není jisté, jestli se podaří nové učitele v dostatečných
počtech za katedry dostat. Speciálně v místech, kde už dnes výrazně chybí.
0 komentářů:
Okomentovat