Počet studentů magisterského učitelství pro druhý stupeň ZŠ a SŠ v posledních letech klesá, stejně jako počet absolventů. Odborníci varují před rostoucím nedostatkem kvalifikovaných pedagogů ve školách.
Zdroj: ČTK, Seznam.Zprávy.cz
18. 6. 2025. Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Studentů
učitelství pro druhý stupeň základních škol a pro střední školy
v magisterských studijních programech v posledních letech ubylo.
Zatímco v roce 2019 jich bylo zhruba 8360, v roce 2024 šlo
asi o 6400 studentů. Vyplývá to z dat, které ve středu na
odborném panelu projektu IPs DATA prezentovala analytička ministerstva školství
Markéta Molinek. Od roku 2020 je podle ní v datech zároveň vidět
pokles absolventů učitelství. Odborníci dlouhodobě upozorňují na nedostatek
kvalifikovaných učitelů ve školách, tedy těch, kteří mají pedagogické vzdělání,
či nedostatek učitelů některých předmětů.
Zatímco
v roce 2020 bylo absolventů učitelství pro druhý stupeň ZŠ a pro
SŠ v magisterských studijních programech asi 2780, v roce
2024 jich bylo asi 2220. Snížil se i počet absolventů předškolní
pedagogiky, z asi 240 v roce 2020 na asi
140 v roce 2024. U absolventů předškolní pedagogiky jsou
započítáváni i absolventi bakalářských oborů, uvedla Molinek. Zvýšil se
naopak počet absolventů učitelství pro první stupeň ZŠ, z asi
550 v roce 2020 na asi 870 v roce 2024. Přibylo
i studentů učitelství pro první stupeň ZŠ, v roce 2019 jich bylo
asi 4400, v roce 2024 asi 4900, vyplývá z prezentovaných dat.
Problematické
je podle Molinek sledovat, jaké specializace na nějaký předmět, tedy aprobace,
studenti a absolventi učitelství pro druhý stupeň ZŠ a pro SŠ mají.
Od roku 2019 podle prezentovaných dat narůstá počet absolventů
i studentů, u kterých není známá jejich aprobace. Pokud například
student studuje takzvaný sdružený studijní program, který se skládá
z hlavního a vedlejšího studijního programu, je podle Molinek možné
zjistit jen specializaci hlavního programu.
Patrný je
z prezentovaných dat i pokles počtu absolventů například
přírodovědných oborů. Odborníci často upozorňují například na nedostatek
učitelů matematiky, fyziky či chemie a cizích jazyků.
Jednotliví
učitelé mohou být zastoupeni i ve více kategoriích. Databáze studentů
podle Molinek zároveň nemůže reflektovat metodiku akreditace Národního
akreditačního úřadu, chybí tedy přesná data o profesní kvalifikaci
učitele.
Aktuální
počty kvalifikovaných učitelů a učitelů jednotlivých předmětů zjišťovalo
Ministerstvo školství v tomto školním roce. Výsledky by mělo představit
v příštím týdnu, uvedl vrchní ředitel sekce informatiky, statistiky
a analýz resortu Václav Jelen.
Podle
analýzy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy by mohlo do roku
2035 v základních a středních školách pracovat asi
90 000 kvalifikovaných učitelů, ZŠ a SŠ ale budou potřebovat asi
113 000 učitelů. Podíl nekvalifikované výuky by se tak mohl zvýšit na
více než 20 procent, nyní na ZŠ učí asi deset procent hodin lidé bez
učitelské kvalifikace, na středních asi sedm procent. Experti upozorňují
i na regionální rozdíly či na zvyšování věku učitelů, jejich průměrný věk
se podle expertů zvýšil ze 45 let v roce 2011 na 47 let
v roce 2023.
0 komentářů:
Okomentovat