Veřejně vyzýváme pana ministra Mikuláše Beka, aby Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy bez dalších odkladů schválilo připravenou koncepci „Reforma přípravy učitelů a učitelek v ČR: Cíle a opatření na období 2025–2028“ a podepsalo o ní navazující memorandum s fakultami připravujícími učitele a učitelky.
Pokračování v implementaci nastartované reformy skrze kroky rozvržené v této koncepci je zcela nezbytné k tomu, aby reforma učitelské přípravy přinesla dlouhodobý úspěch a aby do českých škol v příštích letech přicházeli učitelé a učitelky připravení pomáhat všem dětem k učení. Jeden podpis může zajistit velké změny.
Zdroj: Otevřeno 18. 6.
2025
Děti ve
školách potřebují dobře připravené učitele a učitelky. Na fakultách, kde
se vzdělávají, probíhá od roku 2021 celostátní reforma přípravy učitelů
a učitelek, řízená v letech 2022 až 2024 dle tříleté Koncepce,
podepsané těmito fakultami s Ministerstvem školství, mládeže
a tělovýchovy. Coby organizace dlouhodobě se věnující reformě učitelské
přípravy jsme nyní, po uplynutí naplánovaného období, koncepci vyhodnotili
a dospěli k tomuto závěru:
Reforma
učitelské přípravy je dle našeho mínění dobře rozběhlá. Řada plánovaných kroků
sice nebyla naplněna, ale podařilo se to nejdůležitější:
— Byla
nastavena kultura spolupráce na skutečné změně.
— Byl
vytvořen velmi kvalitní Kompetenční
rámec, nadčasově a závazně určující, co mají učitelé
a učitelky umět, a to včetně národní evaluace.
— Byla
ukotvena pozice provázejícího učitele v zákoně a do zákona navržen
nový systém praxí a podpory provázejících učitelů a učitelek, jehož
přínos potvrzuje pilotní ověřování.
— Byly
schváleny reformní Rámcové požadavky na
učitelské studijní programy, umožňující a vyžadující profesněji
orientované studium.
Tyto
změny představují zásadní posun učitelské přípravy směrem k rozvoji
kompetencí a průlom pro rozvoj
českého školství. Aby přitom doputovaly k dětem, tak je nezbytné
v implementaci reformy dál pokračovat.
S
podrobným vyhodnocením reformy a jejích 6 cílů se lze seznámit
v naší Hodnotící zprávě.
Na
uplynulé období měla navázat Koncepce pro roky 2025 až 2028. Ta byla
ministerstvem připravena již v roce 2024, prošla širokým připomínkováním
a dospěla do podoby slibující smysluplné pokračování úspěšně nastartované
reformy. Ministerstvo však novou koncepci doposud neschválilo a s fakultami
o ní navazující memorandum zatím nepodepsalo. Přitom jde o cíle,
které navazují na podařené kroky z minulého období, např. kontinuální
práce na zvyšování kvality přípravy učitelů nebo řešení absence dat ohledně
zvětšujícího se nedostatku učitelů. Opakovaně jsme k tomu ministerstvo
vyzývali a opakovaně jsme byli panem ministrem Mikulášem Bekem i jeho
kolegy ujišťováni, že ministerstvo koncepci v brzkém čase
schválí a memorandum s fakultami podepíše.
Uvědomujeme
si složitost všech potřebných jednání a věříme, že ministerstvo podniká
kroky ke schválení koncepce a podpisu memoranda. Jsme však znepokojeni
opakovanými odklady a z nich plynoucí nejistotou nad pokračováním
reformy v období, které přitom již téměř půl roku běží. Na pana ministra
se proto obracíme s veřejnou výzvou.
0 komentářů:
Okomentovat