Umění debatování pomáhá dětem porozumět velkému světu, ve kterém vyrůstají. Děti si mohou vyzkoušet fungování regionálních i mezinárodních institucí, jako je Evropská unie nebo americký Kongres. Během debat se naučí pořádně argumentovat a hledat kompromis. „Jedná se o schopnosti, které se jim budou potom hodit v reálném životě, třeba v situacích se zaměstnavatelem,“ vyzdvihuje Barbora Lacinová, předsedkyně Asociace debatních klubů.
Zdroj: www.irozhlas.cz 12. 7. 2025
Yvonna
Gaillyová ze vzdělávacího programu CO2 liga, který se zaměřuje na klima, v Reparátu
přibližuje průběh debat: „Úkoly, které jim předkládáme, se příliš
neliší od parlamentního nebo krajského semináře. Na práci dětí je vidět, že to
řeší na úrovni malých dospělých, a když zavřete oči, tak slyšíte mluvit
starostu nebo poslance.“
„Jediný
rozdíl je v tom, že ty děti to, co se dozvědí a na čem pracují, přijímají
naprosto autenticky – neberou to jako újmu. Nepřemýšlejí neustále nad tím, čeho
se budou muset kvůli tomu vzdát. Prostě to berou jako danou věc a podle toho
přizpůsobují své návrhy,“ vyzdvihuje.
Schopnost
do života
Debatní
dovednosti, které se hodí dennodenně v nejrůznějších situacích nejen ve škole,
popisuje také Barbora Lacinová, předsedkyně Asociace debatních klubů. „Debatování
je speciální výuková metoda, která má přesně daná pravidla. Účastníky tak vede
k tomu, že rozvíjejí velké množství dovedností a schopností,“ přibližuje.
Debaty se
účastní určený počet mluvčích, kteří mají své zadané role a časový limit. „Děti
musí za konkrétní čas přednést projev na určené téma – říkáme tomu teze.
Následně je ta debata vyhodnocována a vede ke zpětné vazbě, na základě které se
mohou dál zlepšovat,“ říká.
V
asociaci mají dvě varianty debat, připravenou a nepřipravenou. Na připravenou
diskuzi mají účastníci tezi minimálně měsíc dopředu, zastávají buď afirmativní,
nebo negativní přístup a mohou si připravit řádnou rešerši.
„K
nepřipravené tezi dostávají účastníci zadání hodinu dopředu před samotnou
debatou a k přípravě nesmí využívat žádné elektronické zařízení,“ poukazuje
Lacinová.
Děti
debatují třeba o umělé inteligenci a jejím dalším vývoji nebo třeba o
politických systémech. Témata se pak liší pro žáky základních škol a
středoškoláky.
Pozitivní
dopady debatování vidí Lacinová v mnohém: „Je to schopnost rešerše,
vyhodnocování informací, mediální gramotnost a i kritické myšlení, protože
člověk musí kriticky nahlížet na argumentaci oponenta a vyhodnocovat ji.“
Podle ní
jde o dovednosti, které se účastníkům následně zhodnotí v životě. „Je to třeba
o tom vyjednat si v budoucnu vyšší plat u svého zaměstnavatele,“ navrhuje.
Nejpodstatnější
ale podle ní je, že se k velkým výsledkům děti dopracovávají pomocí malých
kroků, které jim proces debatování nabízí.
Otevírání
mysli
Debatování
pomáhá dětem rozvíjet nejen komunikační dovednosti, ale také přispívá ke
kultivaci veřejné diskuze. Jak ukázalo finále Debatní ligy,
kterou ve spolupráci s Asociací debatních klubů uspořádala galerie Kunsthalle Praha,
děti a mladí lidé se nebojí otevírat ani zásadní celospolečenská témata.
„Teze,
nad kterou účastníci debatovali, byla: Udržitelnost není slučitelná s uměleckou
tvorbou. Navazovala na výstavu Volání lesa Kristýny a Marka Milde v Kunsthalle.
Udržitelnost v umění má spoustu rovin, které jsme chtěli otevírat,“ komentuje
finále Martina Freitagová, vedoucí vzdělávání a programového oddělení v
Kunsthalle.
„Jde nám
o přemýšlení o roli umění ve společnosti a o vnímání mezioborovosti. Studenti
mohli uplatňovat své zkušenosti, které znají i z jiných oborů,“ upřesňuje k
výběru teze Freitagová.
Kunsthalle
nabízí také pestrý program pro školy: komentované prohlídky, přednášky, ale i
workshopy, které se zaměřují na práci s umělou inteligencí a galerijní
vzdělávání.
„Máme
workshop, který se nazývá Argument umění. Ve dvou hodinách se studenti mohou
navzájem přesvědčit, proč by dané dílo nebo výstavu měli vidět a neměli si ho
nechat ujít,“ vysvětluje.
Podle
Freitagové může být umění silným nástrojem vzdělávání, který nejen otevírá nové
úhly pohledu, ale také učí vnímat svět v souvislostech a vést dialog o
náročných tématech.
Vedle
Debatní ligy, která se koní v češtině, existují i debatní klání v angličtině,
například Prague
Debate Spring. V létě proběhla také debatní
akademie, kterou ve dnech 8. až 15. července v Praze pořádala Asociace
debatních klubů ve spolupráci s International Debate Spring a Debate Education
Association. Podrobnosti jsou k dispozici na webových stránkách Asociace
debatních klubů.
Poslechněte si celý pořad Reparát.
0 komentářů:
Okomentovat