Eva Matějková, finalistka letošního ročníku Global Teacher Prize Czech Republic, své žáky v dobříšské Základní škole Trnka vede formativním přístupem k vyzrálosti a otevřenosti. „Když odchází na střední, jsou plní zdravého sebevědomí a školy si vybírají tak, aby jim tam bylo dobře a aby naplňovaly jejich představy,“ říká učitelka matematiky. Zároveň se věnuje i rozvíjení budoucích učitelů a péči o učitelskou komunitu.
Zdroj: EDUin
21. 7. 2025
Původně vystudovala obor Pozemní stavby a architektura na ČVUT a několik let působila jako projektantka. Ke školství ji přivedlo domácí vzdělávání vlastních tří dětí, během něhož absolvovala řadu kurzů a nakonec také program Učitele naživo, který ji definitivně přivedl k učitelské profesi. „Chvíli jsem se snažila udržet si obě práce, ale dala jsem přednost školství. Chtěla jsem přispět alespoň malým dílem ke změnám na druhém stupni, jehož stav mě trápil,“ popisuje Eva Matějková.
Představovala jste si někdy, že bude učitelství vaše cesta, když jste vystudovala i pracovala v jiném oboru, a to ve stavebním inženýrství?
Od malička všichni říkali, že jednou určitě budu učitelka. Já jsem jí
být ale vůbec nechtěla. Ačkoliv jsem se jako nejstarší dítě v rodině
o všechny starala, představa, že bych to dělala i profesně, mi byla
hodně vzdálená.
Do
svého učitelského přístupu silně promítáte tematiku neurovědecké literatury
o fungování mozku. Jak jste se k tomu dostala? Ani toto není váš
vystudovaný obor.
První impuls přišel už během studia programu Učitel naživo, kde jsme
pracovali s inspirativní literaturou. Publikace Co funguje ve
třídě? mě výrazně oslovila. Byly to pro mě první informace o tom,
že je možné některé věci ve výuce předvídat, že existují principy, které platí
napříč třídami i žáky. Postupně jsem začala číst víc a víc,
prohlubovala jsem svoje znalosti a najednou mě to úplně vtáhlo.
V dnešní době máme vlastně neomezené možnosti, můžete si objednat
jakoukoli literaturu ze zahraničí, poslouchat podcasty, sledovat webináře
z celého světa…
A proč
mě to tak pohltilo? Protože to celé dává obrovský smysl. Je to logické
a hlavně to opravdu při výuce pomáhá. Najednou to není náhoda a vy
vidíte ve třídě reálný dopad na všechny žáky. To mě motivuje se v tom dál
vzdělávat dodnes. Druhou rovinou je, že mám dobrodružnou a cestovatelskou
povahu, a v dnešním světě už není tolik věcí, které by byly opravdu
neprozkoumané. Ale neurověda, jak se učíme, jak funguje náš mozek – to je
oblast, která už se sice hodně zkoumá, ale pořád je to pro mě velké dobrodružství.
Co z poznatků
o fungování mozku konkrétně využíváte při výuce?
Že je úplně normální zapomínat. Všichni zapomínáme podobným způsobem,
i když se to samozřejmě liší věkem a nějakými našimi predispozicemi.
Ale rámcově je naše zapomínání spíše podobné než různé. Když si tohle jako
učitelé připustíme a pracujeme s tím, najednou není problém, že si
děti něco nepamatují z minulé hodiny. To je naopak přirozené. Jsou ale
strategie, díky kterým věci zapomínáme méně.
Jedna
z takových strategií je například vybavování. Většinou si myslíme, že
nejefektivnější opakování je pročítání textu, zápisků nebo poslech někoho, kdo
nám téma vysvětlí. Ale to je vědecky prokázaná mýlka. Vybavování, tedy když se
snažíme vytáhnout co nejvíc informací z paměti, je jednoduchá technika,
která, když se zařadí do hodiny, tak najednou zvýší úspěšnost všech žáků,
včetně těch méně zdatných, protože jim to dává šanci si věci zapamatovat.
S nadsázkou mohu říci, že díky vybavování žáci již nic nezapomenou.
Když
učím třeba mocniny, žáci tématu porozumí, ale kdybychom téma opustili, zcela
přirozeně většinu nabytých znalostí zapomenou. Ale díky pravidelnému vybavování
a dalším strategiím tuto znalost již neztratí. A to má obrovský
efekt. Děti si pak nepřipadají hloupé, protože se jim daří – ne proto, že by se
učily víc nebo byly chytřejší, ale protože ví, jak se
efektivně učit.
A jaké
jsou další možné techniky, které s dětmi používáte?
Dále používám například vybavování rozložené v čase – to je vlastně
vybavování, jenom rozšířené o princip, že jedno vybavení nestačí. Je
potřeba se k nabytým znalostem vracet opakovaně. Čím je informace novější,
tím dřív si ji potřebujeme vybavit. Postupně můžeme interval připomenutí
prodlužovat. A právě tím, že si informaci opakovaně vybavujeme,
zajišťujeme, že si ji dlouhodobě pamatujeme.
Žáci
velice rychle poznají, že to opravdu funguje. Projevuje se to třeba tak, že
o přestávce před písemkou nesedí každý s hlavou v sešitu, ale
jsou ve dvojicích a jeden druhému říká, co si pamatuje.
Jste
také zastánkyní formativního hodnocení, dáváte důraz na sebehodnocení
a vzájemné hodnocení žáků. Jak je k tomu vedete a jak na to
reagují?
Pokud víte, co je cílem a jaká máte kritéria, není pro žáky těžké
se dobře sebehodnotit nebo si dát vzájemné hodnocení. To, co je podstatné, je
naučit je respektující, popisný jazyk. A to musíte trénovat stejně jako
jiné věci.
Naši
žáci žádný „rozdíl“, něco, na co by měli reagovat, vlastně vůbec nevnímají, je
to jejich realita. Jsou zvyklí dostávat zpětnou vazbu i ji poskytovat
vrstevníkům, ale i učitelům od prvního stupně. Je to pro ně standard
práce. Vědí, že se bez ní neposunou, a zároveň si uvědomují, jak díky
zpětné vazbě mohou pomoci se posunout svým spolužákům.
Vidím
na našich žácích ve vyšších ročnících, že jsou vyzrálí, vědí, co jim jde
a co ne, ale hlavně mají víru v to, že když budou potřebovat, dokážou
se naučit téměř cokoliv. Protože znají strategie, jak se učit, a hlavně už
zvládli třeba nějaké složité situace a vidí, že se v tom posouvají.
Co považuji za jeden z největších přínosů formativního přístupu, je, že
děti doslova rozkvetou. Často se říká – a někdy to ilustruje
i metaforický obrázek – že školství děti spíš ořezává, aby se vešly do
jednoho tvaru, do stejného „polínka“. Ale právě to se při formativním hodnocení
neděje. Děti jsou vedeny k tomu, aby to zkoušely, pracovaly na sobě
a odváděly dobrou práci, ale přitom v bezpečném prostředí
a v symbióze se sebou samými, spolužáky i s okolím. Mají díky
tomu šanci vyrůst do svého maxima.
Je to
strategie, kterou používáte vy sama, nebo něco, co prostupuje celou školou
a celým studiem žáků?
Máme společnou vizi. Víme, kam směřujeme. Ale je jasné, že každý učitel
to má trochu jinak. S respektem komunikujeme vzájemně od první třídy. Na
vysvědčení nedostávají klasické známky, ale slovní hodnocení. V hodinách
jim poskytujeme zpětnou vazbu, která ale málokdy má formu obyčejné známky, bodů
nebo procent úspěšnosti.
Měla
jste někdy žáka či žákyni, kteří přešli z jiné školy a setkali se
s tím poprvé?
U žáků z jiných škol to chvíli trvá, než si zvyknou, že se všichni
k sobě chováme s respektem, že někdy děláme chybu a že to je
úplně normální. Že když se něco učíme, tak to samozřejmě ještě neumíme
a nějakou dobu nám to trvá, než se to naučíme. Že je potřeba, aby se
probíraly věci, které se nám dějí, když potřebuji pomoc nebo když se něco
nedaří. U každého je to individuální, trvá to různě dlouhou dobu, stojí to
různé úsilí, ale v naprosté většině se to podaří.
Říkám
si, že když děti potom jdou na střední školu, mohou se setkat s opakem
a být docela překvapené.
Když odchází na střední, jsou žáci plní zdravého sebevědomí a školy
si vybírají tak, aby jim tam bylo dobře a aby naplňovaly jejich představy.
Chodí ve velkém na dny otevřených dveří, takže vědí, do čeho jdou
a zároveň si nesou i vědomí, že nemusí zůstat v něčem, kde by se
jim nelíbilo. Nebojí se zeptat nebo někoho požádat o pomoc. Zůstávají
v kontaktu s naší školou a na nic podobného si nestěžují.
Zaujal
mě také projekt, který jste spoluzaložila s dvěma pedagožkami – tři
učitelky. Máte podcast a další vzdělávací aktivity, skrze které předáváte
zkušenosti kolegům. Jaké to bylo si najednou zkusit jiný formát než je učení,
a mluvit k publiku digitální formou?
Začínaly jsme postupně, po malých krůčcích. Doteď se snažíme být hlavně
upřímné a sdílet jen to, co opravdu žijeme a co se nám skutečně děje.
A to jsme dělaly již dávno předtím, než jsme založily tři učitelky. Změna
nebyla tedy tak velká v obsahu, ale spíš jsme se musely naučit nahrávat,
editovat a technicky to celé nějak zvládnout. Samozřejmě, první nahrávání
bylo hodně nervózní a za hranou komfortu pro nás všechny. Ale překvapivě
to nebyl takový rozdíl, jak jsme čekaly. Je to vlastně pořád odborná, ale
kamarádská debata, ve které rozebereme určité téma a sdílíme, co zrovna
zažíváme, co nás potkalo.
A
vedení EduMindu (online sdílecí skupinky pro učitele, pozn. red.) pro
mne osobně bylo a je velmi lákavé. Máme to štěstí, že pracujeme
s lidmi, které jejich práce baví, zapojují se a ptají se na smysluplné
věci. To je radost.
Mně
osobně určitě pomohly i zkušenosti z mé původní profese. Byla jsem
zvyklá vést dlouhá, náročná jednání a to vás trochu obrní vůči stresu,
otázkám z publika nebo nejistotě. Zároveň jsme s Anetou Gáborovou (s
kolegyní z projektu „tři učitelky“, pozn. red.) v té době už dva
roky vedly online klub absolventů Učitele naživo, takže jsme uměly vést skupiny
i v prostředí, kde je hodně lidí, také jsme byly jsme zvyklé učit
online.
A
i když má online svět své nevýhody, velkou výhodou je, že setkání nemusí
být v Praze. Můžeme pracovat s učiteli z odlehlejších oblastí
republiky, kteří se často cítí osaměle, vyčerpaně a bez podpory. Zajímavé
je sledovat, že i online forma může přinést velmi osobní a lidské
propojení, pokud je vedena citlivě a s respektem.
Jaká
témata, která probíráte, podle vás mezi učiteli nejvíce rezonují?
Často se ptají na hranice učitelské práce – jak tu práci dělat dobře,
efektivně a zároveň aspoň trochu v rámci pracovní doby. Další velké
téma je motivace dětí – jak v nich, hlavně na druhém stupni, podporovat
zájem, aktivitu, chuť se učit. Hodně probíranou oblastí je diferenciace
a s tím spojené zapojení všech žáků do výuky.
Vedete
i workshopy pro učitele, kde je učíte zmíněným metodám vybavování si
a dlouhodobého zapamatování informací ve třídě. V čem se pro vás
lektorování liší od učení ve třídě? Překvapilo vás na tom něco?
Hlavní rozdíl je v tom, že ve škole jde o kontinuální práci,
je to běh na dlouhou trať. Při lektorování většinou tu skupinu nevidím víc než
třikrát, čtyřikrát. Nemohu se tedy spoléhat na efektivní strategie, snažíme se
ale zajistit, aby si účastníci workshopu opravdu něco odnesli a zkusili to
ve své výuce, aby to nezapadlo do šuplíku. Struktura workshopu je proto
zaměřená na to, aby si sami řekli: tohle zkusím realizovat.
Často
totiž slýcháme, že učitelé odcházejí z různých školení spíš zahlcení, než
aby z nich skutečně něco použili. Mají spoustu nápadů, ale nemají kdy je
realizovat. Na to potřebují čas a ten se jim nedostává. Snažíme se jim ho
dávat na našich workshopech tak, aby mohli přemýšlet o tom, jak získané
znalosti převést do své výuky.
V
přihlášce k ceně GTP uvádíte, že věříte, že „každé dítě je v jádru
dobré“. Jak si tuto víru uchováváte i ve vypjatých situacích? Je to těžší,
čím déle učíte?
Nemyslím si, že je to těžší. Neznamená to, že náročné situace
nepřicházejí – někdy jsou opravdu překvapivé a vysilující. I tak se
ale snažím vidět v každém dítěti toho klidného a spokojeného člověka,
který nechce kopat kolem sebe, bojovat. Přemýšlím, co se mu přihodilo, že se
rozhodilo z rovnováhy. A co s tím já, jako učitel, mohu udělat,
jak ho podpořit.
Pomáhá
mi, že mám kolegy, přátele, s kterými můžu tyto pocity sdílet. Kde se mohu
otevřít v radostech i těžkostech. Jsme přece všichni někdy nahoře
a někdy dole. A potřebujeme se o někoho opřít.
To mě
přivádí k tématu duševního zdraví samotných učitelů, které je vám taky
blízké. Snadno se řekne „musíme o něj pečovat“, ale není to vůbec
samozřejmé. Jak to vnímáte vy?
Učitelství je pečující profese, podobně jako práce v hospici nebo
ve zdravotnictví. A ví se, že pečující profese potřebují samy péči, aby
mohly dobře fungovat. Důležitou podmínkou pro to, aby učitelé mohli dobře učit,
je, že se sami musí cítit dobře a být spokojeni. Měli bychom o jejich
duševní zdraví pečovat systematicky.
Sama
hodně bojuji proti tomu, když se po učitelích chtějí věci, které sice hezky
vypadají, ale nejsou účinné. Snažím se učitelům nabízet taková řešení, která
jsou funkční, přináší přínos všem žákům a nejsou časově náročná na
přípravu. Taková, která přinášejí úspěch tím, že přinášejí efektivitu.
To je
i můj způsob, jak se udržuji v kondici. Když děláte věci smysluplně
a děti díky tomu prospívají, máte pocit úspěchu. A ten je
důležitý.
V
neposlední řadě je opět významné sdílení. Jsem velká fanynka reflektivních
setkání – ať už ve škole nebo v rámci onlinu. Potřebujeme prostředí, kde
se můžeme vypovídat, kde vás někdo vyslechne a třeba vám taky něco
doporučí či jinak podpoří.
To
souvisí s tím, co jste zmiňovala, že učitelská profese může být dost
osamělá – obzvlášť pokud člověk pracuje někde v odlehlejší oblasti. Jaká
mohou být její úskalí?
Když dokončíte pedagogické vzdělání, jdete rovnou do třídy. Připravovali
jste se na tu hodinu sami a jste před třídou sami. A to se vám
v žádné jiné profesi nestane. Jako projektantka jsem nejdřív dělala malé
věci a k těm velkým jsem se dostala postupně. Vždycky tam zároveň byl
někdo, kdo mě vedl, ukazoval mi cestu a pomohl mi se posunout. A tohle
mi v učitelství významně chybí. Přitom je to objektivně těžká situace.
Jste mladí, nemáte ještě tolik zkušeností – a najednou před vámi stojí
děti, a za nimi jejich rodiče. A vy si v tom musíte najít své
místo.
Začínající
učitelé proto potřebují obrovskou podporu. Někdo je musí provést prvními měsíci
a roky. Potřebují pomoc nejen s přípravami, ale pomáhá jim zejména
pochopení. Je skvělé, že provázející učitelé si klestí cestu do systému podpory
začínajících učitelů. Oni by měli být těmi, kteří začínající učitele podrží a ukáží
jim cestu.
A opět
již mnohokrát zmiňované sdílení. Nejen pro začínající učitele je zásadní, aby
si vytvořili nějakou skupinku třeba již na fakultě nebo v rámci školy,
města nebo v onlinu, kde mohou věci sdílet, vypustit páru a mluvit
o náročnosti toho, co zažívají. Jinak se z toho stane paradoxně velmi
osamělá profese – i když jste celý den mezi dětmi.
0 komentářů:
Okomentovat