Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) zřizuje Národní kurikulární radu (NKR) jako nezávislý odborný poradní orgán ministra školství. Rada má napomoci strategickému rozvoji kurikulární politiky a přispět ke zvyšování kvality vzdělávacího systému v České republice. Tento nový stálý poradní orgán ministra školství bude pomáhat s tvorbou a aktualizací vzdělávacích programů a jejich implementací do škol. Záměr zřídit takový orgán byl oznámen v souvislosti s představením nových rámcových vzdělávacích programů.
Zdroj: MŠMT
21. 7. 2025
Již v tuto chvíli na platformě přípravné skupiny pro
vznik rady probíhá tvorba implementačního plánu pro zavedení nového rámcového
vzdělávacího programu, který bude závazně platit od školního roku 2027/2028.
Zřízení kurikulární rady je také spojeno s principem cyklické evaluace
kurikula – na rozdíl od praxe v předchozích dvaceti letech by
vyhodnocování a úpravy rámcových vzdělávacích programů měly probíhat systémově
v pravidelných intervalech.
Posilujeme odbornou debatu o vzdělávání
Národní kurikulární rada bude poskytovat odborné poradenství
při tvorbě a revizích rámcových vzdělávacích programů (RVP), navrhovat
strategické směry rozvoje kurikula a podílet se na zajištění kvality a
efektivity českého vzdělávacího systému.
„Změny ve vzdělávání potřebují pevný základ v odborné
debatě, která reflektuje potřeby praxe i výzvy současné doby. Proto zřizujeme
Národní kurikulární radu jako prostor, kde se potkávají odborníci z různých
oblastí a společně formují směřování obsahu vzdělávání,“ říká ministr školství Mikuláš
Bek.
Prostor pro odbornou spolupráci
Rada sdružuje zástupce akademické sféry, pedagogické praxe i
analytického zázemí. Díky tomu umožní různé pohledy na proměnu vzdělávacího
obsahu – tak, aby byl srozumitelný, kvalitní a přínosný jak pro školy, tak pro
žáky.
„Podoba vzdělávání se netvoří od stolu a z velké části
je v realitě určována právě odbornou praxí – potřebujeme naslouchat
učitelům, využít zkušenosti odborníků a opřít se o data. Národní kurikulární
rada má být místem, kde se tyto pohledy potkají a promění ve smysluplná
doporučení, která nám umožní v pravidelných intervalech státem definované
kurikulum upravovat na základě zkušenosti a dat,“ říká náměstek ministra
školství Jiří Nantl, který vedl přípravu vzniku Národní kurikulární rady.
Založení rady
je výsledkem široké spolupráce
Zřízení rady je výsledkem spolupráce vedení ministerstva s
odbornými týmy a Přípravnou skupinou, která připravila návrh jejího fungování,
a byla složena z osobností doporučených odbornými organizacemi ve
vzdělávání. Jejím cílem je dlouhodobě podporovat modernizaci vzdělávání na
základě důvěryhodných dat, zkušeností z praxe i odborných doporučení.
Předsedou Národní kurikulární rady je podle jejího statutu
ministr školství, místopředsedy rady budou Dominik Dvořák (Pedagogická fakulta
Univerzity Karlovy, přední český odborník na kurikulum) a Štěpánka Baierlová
(ZŠ Labyrinth, laureátka Global Teacher Prize Czech Republic z roku 2020).
Plné složení rady bude představeno při tiskové konferenci
k začátku nového školního roku.
0 komentářů:
Okomentovat