U kulatého stolu o vzdělávání, který se uskutečnil v rámci Forbes konference Lepší Česko 2025 za podpory Nadace České spořitelny, se mluvilo o zemi, která se zastavila.
Zdroj: Forbes
25. 10. 2025
Ne proto, že by neměla školy, ale protože ztratila chuť se učit.
Učitelé si nevěří, děti se netěší do školy a dospělí nevidí důvod se
celoživotně vzdělávat. O tom, jak to změnit, debatovali experti, učitelé
i lídři byznysu – a shodli se, že nestačí reformy. Potřebujeme
změnit přístup.
Účastníci debaty se shodli, že určité změny už probíhají, ale ty
hlavní nás teprve čekají. Vzdělávání není jen otázkou škol a učitelů, ale
výzvou pro celou společnost. Celoživotní vzdělávání se stává nezbytností, bez
které nemáme šanci otevřít úspěšnou budoucnost. Nejde jen o školy nebo
kurzy – jde o postoj, který umožní lidem všech generací učit se, růst
a držet krok s měnícím se světem.
Velkou část debaty tvořila otázka, jak se připravit na profese,
které dnes ještě neexistují? Jak naučit děti a dospělé dovednostem, které
budou potřebovat za deset nebo třicet let, když jejich pracovní prostředí
teprve vzniká?
Vzdělávání tak přestává být pouze přípravou na současný trh
práce a stává se strategickou investicí do schopnosti adaptace, inovace
a celoživotního učení. To, co dnes vnímáme jako volbu, se zítra stane
nutností pro každého, kdo chce uspět a držet krok s rychle se měnícím
světem profesí.
Dana Brandenburg, předsedkyně správní rady Nadace České spořitelny, se domnívá,
že Česko už nějakou dobu přešlapuje na rozcestí a neví, kterým směrem se
vydat dál.
„Chybí nám jasná vize, kam chceme dojít, a možná
i prostředek, kterým se tam dostat. Všichni se asi shodneme na tom, že
v okolním světě je spousta trendů, které ovlivňují nejen vzdělávání –
digitalizace, AI, zelená transformace, a v kontextu toho všeho se
mění i význam toho, co znamená být vzdělaným člověkem,“ řekla Brandenburg.
„Už to dávno není o tom, že někdo vystudoval školu
a vystačil si s tím na celý život. Dnes se musíme učit znovu
a znovu,“ dodala. Celoživotní vzdělávání už podle ní není jen doplněk,
a proto je nezbytné změnit vzdělávací ekosystém, který musí fungovat
napříč celým životem.
Brandenburg také upozornila na to, že jen necelá třetina dospělé
populace se aktivně vzdělává, což je pod západním průměrem. „Asi nejsou
dostatečně dostupné informace o tom, co vzdělávání zahrnuje. Velký
potenciál je přitom v neformální části, o které mnozí lidé ani
nevědí. Je tam opravdu široké pole, které se dá otevřít pro celou populaci,“
vyzdvihla.
Celoživotní vzdělávání přitom existuje v několika formách –
může jít o úplnou rekvalifikaci, tedy zásadní změnu profese, nebo
o doplňování stávající kvalifikace a rozvoj kompetencí v průběhu
života.
Ztracená motivace
„Lidé s nízkou motivací si nedokážou představit, proč
by se měli vzdělávat. Když jim řekneme, že za dva roky budou mít vyšší mzdu, je
to příliš abstraktní. Musíme to rozsekat na menší časové úseky a ukázat
konkrétní relevance. Není to o tom, aby se lidé museli vracet do školy –
jde o to, aby se vzdělávali kontinuálně během pracovního života,“ myslí si
Brandenburg.
Podle Silvie Pýchové
z organizace Partnerství 2030 jsme v oblasti celoživotního vzdělávání
posledních patnáct let na kruhovém objezdu, ze kterého nejsme schopni
vyjet.
„Téma je mrtvé, jsme excentričtí proti ostatním zemím, nemáme
žádnou platnou strategii celoživotního učení a kvůli tomu nejsme schopni
zrekonstruovat ani základní a střední školství, natož tak celoživotní
vzdělávání, které na něj má navazovat. Chybí nám kvalitní a použitelná
data, ze kterých bychom mohli reflektovat potřebné kroky,“ konstatovala
Pýchová.
Petra Dobešová, ředitelka soukromé základní školy a gymnázia Open Gate,
doplnila, že v Česku tušíme, jak by to mělo být, ale nejsme schopni to
správně pojmenovat.
„Našim lidem chybí sebevědomí, protože pořád čekají na
odborníka, který jim to řekne. Máme skvělé učitele, ale chybí jim důvěra
v sebe sama. Chybí bezpečné prostředí, abychom se nebáli dělat chyby.
A to je základní prvek toho, aby se děti i dospělí mohli učit. Čekáme
na velké věci, ale začít musíme malými kroky. Pojďme to vzít do vlastních rukou
a nečekat, že to za nás někdo udělá,“ vyzvala Dobešová.
Matouš Bořkovec, vedoucí oddělení podpory pracovníků ve školství na
ministerstvu školství, zdůraznil sebedůvěru: „Z posledního šetření České
školní inspekce Talis vyšlo, že čeští učitelé si věří ze všech nejméně. Myslím
si, že celoživotní učení posiluje důvěru mezi lidmi a svádí nás
k sobě. Člověk tím sám bere svůj osud do vlastních rukou. Lidem to dává
signál, že s nimi stát počítá,“ podotkl.
Děti se ve školách necítí dobře
Jakub Nešetřil z nadačního fondu Matika Česku poukázal na pozitivní
příklad z oboru IT. V něm dochází ke spontánnímu samoučení už třicet
let. Toto odvětví podle něj láká lidi, kteří mají základní průpravu, aby se pak
sami vzdělávali dál.
Zároveň připomněl, že matematické vzdělání může být za padesát
let stejné a nebude to vadit. „Primární problém je nedostatek učitelů
matematiky a fyziky,“ zmínil Nešetřil.
„Když jsme nadační fond otevírali, snažili jsme se učitele
finančně podporovat, aby neodcházeli ze školství. Letos se to zlomilo, když
jsme zjistili, že nemáme největší odchodovost ze školství – ve Skandinávii je
třikrát vyšší – a pak je tu demografická křivka, která ukazuje, že víc
učitelů bude umírat než přicházet,“ varoval Nešetřil.
Hlavní problém vidí v tom, že se na učitelství matematiky
a fyziky nikdo nehlásí. „Na tři miliony lidí nám ročně vystudují tři
učitelé. Tihle učitelé mají nejvyšší věkový průměr. Polovina učitelů, kteří
chybějí, chybí právě ve fyzice, matematice a informatice. Během příštích
deseti let by jich měla polovina odejít do důchodu,“ shrnul.
Jediná cesta ven je podle Nešetřila krátkodobě využít
demografický vývoj – výrazný přesun ze studování pedagogiky ve dvaceti na
studování pedagogiky ve čtyřiceti. „Už dnes se v datech ukazuje, že
polovina učitelů přichází z jiných než pedagogických fakult,“ vyzdvihl.
Marie Hájek Salomonová, zakladatelka organizace Nevypusť duši,
poukázala na to, že stejně jako učitelé matematiky nejsou ani dětští
psychiatři, kteří jsou přitom společensky poptávání víc než kdy předtím.
„Možná tohle povolání neumíme udělat dostatečně atraktivní, ani
tyhle profese dostatečně ocenit. Dětští psychiatři nemají špatné platy, ale
jejich vzdělávání je celoživotně velmi nákladné na finance i čas, což je
velká bariéra. Aby se mohli vzdělávat, často si musejí brát dovolenou
a platit si to sami a je to na úkor jejich wellbeingu,“ uvedla Hájek
Salomonová.
Děti se dnes podle zakladatelky organizace Nevypusť duši netěší
do školy a pak je jejich motivace pro vzdělávání, včetně toho
celoživotního, velmi malá. „Často řešíme problémy technicky, ale málo se
zaměřujeme na motivaci,“ míní Hájek Salomonová.
V oblasti duševního zdraví se podle ní stále vztahujeme
k myšlence, že pokud člověk nejde k živému terapeutovi, „není to
ono“. Přitom digitální nástroje nám dnes mohou významně pomoci podporovat
duševní zdraví lidí – poskytují flexibilitu, dostupnost a možnost oslovit
více lidí najednou.
„Ve školství však vnímáme obrovský odpor k online formám
učení. Online webináře a digitální vzdělávací nástroje jsou běžné ve
firmách, přesto se jim školy brání. Trauma z pandemie covidu, kdy bylo
mnoho vzdělávání online nezvládnuté, zanechalo negativní zkušenosti
a nedůvěru,“ prohlásila Hájek Salomonová.
Za pět minut dvanáct
Věci, které chceme měnit podle zakladatelky organizace Nevypusť
duši, vyžadují zapojení nejen školství samotného, ale mnohem širší spolupráci
napříč celou společností.
„Pro duševní zdraví by bylo potřeba sedmkrát více podpory
a pro vzdělávání ještě víc. Je alarmující, že často nikdo na sebe nebere
odpovědnost – úkoly se přehazují a věci, které vyžadují systémovou změnu,
stagnují,“ upozornila.
Dita Formánková, zakladatelka neziskové organizace Czechitas
a podporovatelka celoživotního vzdělávání, doplnila, že potřebujeme normalizovat
podporu vzdělávání v dospělém věku tak, aby to lidé brali jako součást
svého života.
„Jsem dvanáct let nervózní, protože jsme v tomhle směru
ještě ani nevyjeli z garáže. Celoživotní vzdělávání přitom musí fungovat
od plínek do plínek. Jedna věc je absence vzdělávací politiky, odpovědnost za
ni, jednotná datová základna, schopnost měřit zásah, přestože podle OECD víme,
že největší návratnost veřejných výdajů je v oblasti vzdělávání,“ uvedla
Formánková.
„Víme, že potřebujeme podpořit učitele, protože se mění jejich
role. Víme, že potřebujeme změnit rámcový vzdělávací plán, protože jsou
pracovní pozice, které ještě neexistují, potřebujeme víc učit kritické myšlení
a další dovednosti, protože predispozice celoživotního vzdělávání se
budují na základní a střední škole,“ konstatovala.
Děti, které mají rády základní a střední školu, jsou
pravděpodobně ty, které budou mezi deseti procenty lidí v dospělém věku,
kteří se přirozeně učit budou.
„Je tady ale spousta lidí, kteří se do toho systému už nevracejí
a tam jsme na začátku. Problém v celoživotním vzdělávání je, že lidé
přesto, že se kvůli AI neuvěřitelně mění požadavky na kompetence pro výkon
práce, nevidí potřebu se učit. Musíme se vrátit na začátek a naučit lidi
motivovat se k učení,“ radí.
Za povedený projekt označila e-shop rekvalifikací, díky kterému
se podařilo dostat zpět do systému vzdělávání 130 tisíc lidí, kteří si následně
zdvojnásobili svou mzdu za velmi krátkou dobu.
„Hrozně mě znervózňuje, že lidé nevidí, jak moc se trh práce
mění a kolik z nich bude brzy nezaměstnatelných, když se nebudou
učit,“ přiznala.
V současných trendech Formánková vidí, že mnoho lidí se ke
vzdělávání dostává díky zaměstnavatelům, kteří poslední dva až tři roky
začínají investovat do reskillingových programů.
„Potřebujeme i nízkoprahové a flexibilní formáty.
Vidíme obrovský trend mikrolearningu, protože někdo se potřebuje učit ráno,
někdo večer, někdo tři měsíce intenzivně a jiný zas jen pět minut denně.
Pro vlnu, která přijde, musíme mít připravené různé formáty,“ zdůraznila.
Silvie Pýchová vyzdvihla, že Češi patří mezi patnáct nejlepších národů na
světě v ICT dovednostech (informační a komunikační technologie),
přesto nevíme přesně, jak jsme toho dosáhli.
„Estonci říkají, že pro ně je vzdělávání jako náboženství. Tuto
hodnotu mají zakořeněnou napříč celou společností a právě na podobné
společné hodnotě by se dalo stavět i v Česku. Jen chybí politická
a společenská odvaha otočit systém správným směrem,“ soudí Pýchová.
Tomáš Hazlbauer, ředitel Centra pro demokratické učení, upozornil, že
zanedbáváme občanské vzdělávání, které často končí tím, že v patnácti
letech dostaneme občanský průkaz.
„Jedna větev je úspěch na trhu práce, to je samozřejmě důležité,
a pak je tu druhá větev, ta občanská, která začíná bezpečím, schopností
umět být spolu, řešit společné výzvy a problémy. To jsou za mě ty klíčové
věci, které nakonec člověk k tomu spokojenému životu potřebuje. Občanské
vzdělávání je dnes strašná tragédie, i to jak ho vnímáme jako nedůležité.
Ale demokracie potřebuje péči,“ upozornil Hazlbauer.
Trh práce přepíše pravidla
Ekonom Radek Špicar
ze Svazu průmyslu a dopravy ČR se zaměřil na kompetence
a připravenost českého trhu práce na nadcházející roky. Podle něj česká
legislativa umožňuje velký prostor pro inovace, ale dané možnosti nevyužíváme.
„Školy mnohé věci nedělají. Ředitelé navíc nemají čas, protože
musejí papírovat,“ uvedl Špicar s tím, že by pomohlo, kdyby se tento
systém změnil.
„Na trh práce v příštích letech vstoupí mnoho lidí, které
připravíme o práci, na kterou jsou zvyklí. Přitom máme nedostatek
pracovních sil – chybí nám sto tisíc lidí na fyzicky náročných pozicích. Na
současné struktuře nemůžeme založit konkurenceschopnost do budoucnosti,“
konstatoval Špicar.
Když se firmy chtěly pustit do automatizace a digitalizace,
přišly pandemie, inflace a energetická krize, což jim vzalo peníze. Teď
navíc podle Špicara v Evropě hrozí širší válečný konflikt.
Přesto ekonom zdůrazňuje, že lidi nebudeme propouštět, ale
budeme je chtít rekvalifikovat a upskillovat, což představuje velký úkol
pro zaměstnavatele. „I kdyby se firmy chtěly k lidem chovat ošklivě,
nemůžou, protože za ně nemají náhradu,“ varoval.
Špicar věří, že ekonomické síly nás na správnou cestu nakonec
navedou. Jako inspiraci zmínil Japonsko, které je podle něj o patnáct let
napřed. „Lidé tam umírají, mladí spolu nechodí, musejí vše robotizovat. Už nyní
vidím náznaky podobných trendů i v Česku,“ upozornil ekonom.



0 komentářů:
Okomentovat