Před dvěma lety Ondřej Hrách spoluzaložil organizaci Aignos s cílem seznamovat školy s umělou inteligencí. Zatímco o počátcích projektu sám mluví jako o době středověku v užívání této technologie, nyní o zájem ze strany škol nemají nouzi. Radí jim, jak s její pomocí zefektivnit přípravu na hodiny i na co si dát pozor.
Zdroj: Aktuálně.cz 21. 7. 2023
Jak moc jsou studenti na středních školách zběhlí ve využívání umělé inteligence?
Posouvá se to velmi rychle. Na začátku
loňského prosince na našich workshopech o ChatGPT nikdo nevěděl, protože to
byla technologie stará pár dní. Když se dnes ptáme, kdo má s umělou inteligencí
zkušenost, je to už většina třídy.
K čemu ji používají?
Většinou se potutelně usmívají a nechtějí
nic říct.
Slyšela jsem, že si tím
usnadňují třeba psaní slohových prací.
To se samozřejmě nabízí. Snažíme se
jim ale ukázat, že to nemusí být vždy dobrý nápad. ChatGPT ze svojí podstaty
není úplně důvěryhodný zdroj faktů. Studenti z toho jsou často překvapení,
hodně lidí to totiž začalo využívat místo Googlu. Ptají se třeba na otázky
typu: Kde se narodil Petr Pavel? Zrovna tenhle dotaz vám doporučuju si
vyzkoušet a položit ho vícekrát za sebou. ChatGPT v bezplatné verzi vám totiž
pokaždé odpoví něco jiného.
Jaké jsou ty silné stránky této technologie?
Může pomoci při hledání inspirace
nebo posloužit jako zdroj nápadů, se kterými můžete dál pracovat. Nápady bychom
však neměli přebírat bezmyšlenkovitě. Konkrétní informace je potřeba vždycky
ověřovat a zároveň počítat s tím, že bezplatná verze ChatGPT momentálně nemá
nejaktuálnější znalosti ani přístup k internetu.
Jsou učitelé připraveni na to, že si děti vypomáhají umělou inteligencí?
Není učitel jako učitel. Jsou
samozřejmě lidé, kteří před touto technologií zavírají oči. Nechtějí se do toho
pouštět a cíleně se tomu vyhýbají. A pak jsou učitelé, kteří už ji nějak v
praxi využívají nebo se o ni alespoň zajímají. A pak jsou tu třeba učitelé
informatiky, kteří o umělé inteligenci už učí v hodinách.
Mě to spíš zajímalo z toho pohledu,
jestli jim neuniká třeba právě to, že dětem zadají domácí úkol a ten za ně
udělá ChatGPT.
V učitelské komunitě je kvůli tomu
docela panika. Vznikají různá doporučení, jak s technologiemi pracovat. Leckdy
stačí jen trochu pozměnit zadání. Nebazírovat na tom, že student ChatGPT nebo
obrazové generátory nesmí používat. Spíše se snažit dávat zadání tak, aby
nezáleželo na tom, jestli to student sám napsal, nebo vygeneroval, ale aby se
otestovalo, jestli dostatečně rozumí tomu, co odevzdává.
Můžete uvést konkrétní příklad takového zadání?
Můžeme si třeba dát úkol napsat
reportáž z dnešní akce. Já do ChatuGPT napíšu informace o akci a on mi z toho
něco vygeneruje. Je dost pravděpodobné, že si vymyslí nepravdivé detaily. Takže
pak článek upravím. A můžeme se společně bavit, proč jsem tam některé věci
nechal a proč jsem některé změnil. Můžeme řešit, jakou funkci v článku mají
určité citace. Otevírají se extrémně zajímavé možnosti, které ale vyžadují od
učitele velké zapojení a aktivitu. A co si budeme povídat, učitelé jsou často
zahlceni jinými věcmi.
Mohou ChatGPT nějak využít i učitelé?
Mnozí už to využívají. Generují si
cvičení nebo návrh struktury hodiny. Najdou díky tomu inspiraci nebo typ
cvičení, který by je nenapadl. Může jim to urychlit přípravu a zefektivnit
práci.
Bude jednou umělá inteligence nedílnou součástí vzdělávání?
Čím dál větší část společnosti to
tak vnímá. Do oficiálních osnov se to bude dostávat pomaleji. Účastníme se
schůzek se zástupci ministerstva školství, kteří velmi dobře rozumí potřebě
tyto informace zapracovávat do oficiálních doporučení. Podporují to, jen prostě
změna shora zákonitě trvá déle.
Aignos jste založili v roce 2021. Sám jste to na setkání projektů
navržených na Cenu Gratias Tibi udělovanou Člověkem v tísni nazval
"středověkem" z pohledu umělé inteligence. Teď už jsme však o dost
dále. Neděsí vás rychlost vývoje?
ChatGPT je neuvěřitelná věc, ale z
hlediska technologického pokroku tahle aplikace skokové zlepšení neznamenala.
Její výjimečnost spočívá v tom, že se díky ní užívání umělé inteligence velmi
rozšířilo. A jestli mě to děsí? Takové slovo bych nepoužil, ale dopady na
společnost mohou být velké.
Jaká jsou největší rizika?
Z krátkodobějších rizik bych zmínil
riziko vzniku spousty falešného obsahu na internetu. Budeme muset mnohem
zodpovědněji přistupovat k mediální gramotnosti a k ověřování, jestli jde o
autentický obsah. V dnešní době vznikají už i generátory videí, dokonce některé
z těchto technologií jsou už dostupné. Ve střednědobém horizontu hrozí rizika
spojená s proměnami lidské práce a zaměstnaností. Technologie mohou
nepředpokládanými způsoby ovlivňovat pracovní trh a podobu profesí, a to i těch
kreativních.
Vy se kromě vzdělávání o umělé inteligenci věnujete také hudbě. Hrozí i
hudebníkům, že je nahradí?
Že by místo živých zpěváků
koncertovali roboti? Něco takového už existuje, ale neočekávám, že o to bude
obrovský zájem. Lidi fascinuje, když sledují jiné lidi, tedy stejné bytosti z
masa a kostí na stejném biologickém základě, jak dělají různé zajímavé věci.
Proto podle mě umělce nebo sportovce umělá inteligence tolik ohrožovat nemusí.
Nahradit člověka ale může třeba v určitých oblastech komponování hudby. Zvláště
k filmům, trailerům či seriálům.
Slovy Stelly Zázvorkové z filmu Pelíšky tedy slavný skladatel filmové
hudby Hans Zimmer nebude mít co žrát?
Ten se právě pořád uplatní. Stejně
jako i kvalitní odborníci v dalších profesích. Mluvím třeba o nekonečných
seriálech, kde každá epizoda má stejnou šablonovitou hudbu. Tam se už hovoří i
o tom, že umělou inteligenci lze využívat i k psaní scénářů.
Často říkám, že nástroje umělé
inteligence jsou pořád nejsilnější v rukou odborníků. Každý si dnes může snadno
vygenerovat příspěvek na Instagram. Když vám ale bude záležet na kvalitě
marketingové kampaně oslovující určitou cílovou skupinu, je lepší tím pověřit
odborníky. A ti si klidně mohou pomoci umělou inteligencí.
Mluvil jste o rizicích krátkodobých a střednědobých. Jaká jsou
dlouhodobá?
Tyto technologie mohou mít
bezprecedentní dopady na naši společnost. Pravděpodobnost, že svět bude vypadat
jako v Terminátorovi, kdy nás budou střílet roboti, je velmi malá. To nám asi
nehrozí a experti věnující se bezpečnosti umělé inteligence ani nic takového
netvrdí.
Společnost se však na těchto
technologiích může stávat čím dál závislejší, a pokud se je nepodaří sladit s
lidskými hodnotami, může to být pro lidstvo velmi nebezpečné. Kdybychom se
jednou rozhodli, že chceme umělou inteligenci raději "vypnout", nemusí
to být už možné. Bude totiž už tolik prorostlá společností, jako je například
dnes internet, který také nemůžeme najednou vypnout.
Měl by se vývoj nejsilnější umělé inteligence pozastavit, jak požadovala
výzva desítek tisíc expertů včetně Elona Muska?
Nemyslím si, že požadavky autorů
měly šanci na úspěch, ale je dobře, že otevřený dopis vznikl. Určitě bychom
neměli ignorovat rizika a podléhat bezbřehému optimismu o tom, že umělá
inteligence je naší spásou a pomůže nám vyřešit všechny problémy. Samotná výzva
byla sice možná trochu naivní, ale alespoň otevřela debatu v širší společnosti.
Vidíme to i na středních školách. Ještě v prosinci jsme debatovali o možnostech
této technologie, teď se nás mladí často ptají na rizika. Posunulo se to.
____________________
Ondřej Hrách
se celý život pohybuje mezi uměním a technologiemi. Vystudoval translatologii
na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, v rigorózním výzkumu se věnoval
interdisciplinárnímu pohledu na strojový překlad. Přeložil několik knih, poté
působil pět let jako lingvista pro konverzační umělou inteligenci. Aktuálně
spoluřídí neziskový spolek Aignos zaměřený na vzdělávání o umělé inteligenci a
dlouhodobě se věnuje svému hudebnímu projektu Flaškinet, v němž hraje hudbu na
skleněné lahve.
Neziskový spolek Aignos se věnuje vzdělávacím aktivitám o umělé inteligenci. Za
posledních sedm měsíců uspořádali téměř 100 workshopů, na kterých proškolili
přes 1500 lidí. Zaměřují se především na školy, edukační programy nabízejí také
pro firmy i veřejnost. Ve spolku je momentálně osm lidí.
Za svoji aktivitu se dostali do užších nominací na Cenu Gratias Tibi udělovanou organizací Člověk v tísni lidem do 30 let, kteří pozitivně ovlivňují život ve společnosti.
0 komentářů:
Okomentovat