Matěj Skalický mluví ve podcastu Vinohradská 12 s Denisou Hejlovou, vedoucí Centra pro strategické komunikaci Univerzity Karlovy.
Zdroj: www.irozhlas.cz
27. 11. 2023. Přepis rozhovoru.
Celodenní
stávka mateřských, základních i středních škol, do toho protestní stávka
odborů. Jaký je to z komunikačního hlediska signál pro vládu Petra Fialy (ODS)?
U
nás v Česku je to určitě výjimečný signál. Nejsme Francie, kde se stávkuje
každý den. Navíc když se lidé odkazují na to, že si připomínají generální
stávku v roce 1989… To je významný symbol. A pro vládu je to signál jistě
znepokojující. Jako velmi znepokojující vnímám hlavně ten odkaz na rok 1989, na
vzpouru proti režimu. Kvůli podtónu toho, kdy není úplně jasné, co všechno se
řeší, co se řeší s výjimkami – myslím, že situace ve školství je velmi
jasná, požadavky tam jsou velmi přehledné, rozumné a jasné – se k ní
přidává spousta lidí, kteří prostě jenom chtějí vyjádřit nespokojenost
s danou situací, vyjádřit nedůvěru vládě. Myslím, že chtějí, aby byli
slyšet.
Říkala
jste, že požadavky ve školství jsou jasné a dané. Ale ministr školství Mikuláš
Bek (STAN) naopak říká, že odbory neformulovaly žádné jasné požadavky, za
jakých by třeba stávku odvolaly. Nedochází mezi vládou a odbory ke
komunikačnímu šumu?
Osobně
se domnívám, že to pochází z toho, že vláda v oblasti školství nastavila
vysoká očekávání. Už dva roky slýcháme o tom, že vzdělání je priorita, že pro
to vláda udělá maximum, že se situace výrazně zlepší, že budeme vzdělanostním
centrem Evropy, budeme mít výzkumná centra, budou k nám jezdit elitní
akademici. Neříkám, že se to neděje, ale progres asi není až takový, jaký
lidé pracující ve školství a všichni, kdo mají se školstvím co do činění,
čekali. Obzvláště tragická je situace v případě pomocných sil, jako jsou
kuchařky, uklízečky, školníci. Myslím, že každý, kdo má děti ve škole, rozumí
tomu, že situace není úplně dobrá.
A
vzhledem k tomu, že Mikuláš Bek je již třetí ministr školství od začátku vlády,
tak si myslím, že tam určitě nějaké komunikační problémy jsou. Vždycky se těžko
navazuje. Základem jakékoliv komunikace je důvěra, a ta není příliš
velká.
Ministr
práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) tvrdí, že se vláda snaží vést
sociální dialog, a nevidí důvod ke stávkám. Premiér Petr Fiala stávku vnímá
jako neodůvodněnou. Co si z toho všeho odnáší volič? Musí být hrozně
zmatený.
Když se podíváme na vládní kampaně za poslední dva roky, tak jedna z těch velkých byla kampaň Deštník proti drahotě. Vláda tehdy slibovala, že nenechá nikoho padnout. Takže se domnívám, že právě v tento okamžik vláda nastavila očekávání, že bude vládou sociální – že výrazně přidá na sociálních dávkách nejrůznějšího druhu a že se o lidi spravedlivě postará. Právě proto na dnešní problémy dojíždí. Vidíme to i na hladovce signatářů charty před Úřadem vlády. Těch problémů je opravdu hodně. Vláda nastavila vysoká očekávání, protože říkala, že bude sociálním státem, a nyní očekávání neplní. Tam já vidím problém v komunikaci.
Komunikovat složité kroky
Na
druhou stranu vláda říká, že musela nastavit střídmější rozpočet, že se musí
šetřit, protože minulé vlády rozhazovaly. Česko se do jisté míry topí v
zadlužování, takže se to asi řešit musí. Chápete to jako problém komunikace, že
vláda nedokáže vysvětlit a odůvodnit složité kroky? Nechybí vládě třeba
jednoznačnější, srozumitelnější mluvčí?
Myslím, že vládě chybí hodnoty, postoje a jednotný
postup. Je názorově a tematicky příliš rozkročená, velmi často se nedokáže
shodnout. Častokrát jsme pesimisté – ve svém okolí mám i optimisty, kteří
říkají, že si představovali, že to bude mnohem horší, že se vláda rozhádá víc a
skončí do několika měsíců. Myslím, že vláda ztrácí opravdu hodně energie tím,
že se soustředí na to, aby vydržela u moci, a potom se jí nedaří některé věci
prosazovat tak rázně. Prostě plýtvá energií na jiné věci.
Na
druhou stranu vláda přece vytvořila pozici zmocněnce pro oblast médií a
dezinformací. Snaha si jí asi upřít nedá, byť pozici posléze zrušila…?
Ano, snaha tady byla. Ale něco jiného je vytvořit pozici,
a něco jiného je dát zmocněnci mandát, rozpočet, peníze a lidi na to, aby
skutečně mohl něco dělat. Vláda se opravdu snaží, a snahy řešit bezpečnost,
komunikaci a tak dále vidíme už od roku 2016. Kroky ale nebyly dostatečné. V
konsolidaci vládní komunikace nevidím žádnou konkrétní věc, která by nebyla
pouhou reklamou na vládu. Nevidím žádnou skutečnou digitalizaci komunikace s
občany, alespoň ne zatím. Možná přijde, ale vláda zatím učinila jen velmi málo
kroků, které by občany přesvědčily o tom, že se jejich životy lepší, že mohou s
vládou komunikovat, a že jim vláda rozumí. Jak vidíme z mnoha průzkumů,
veřejnost má pocit, že vláda žije v jiném světě, že si něco dohodnou mezi
sebou, a problémy lidí je vůbec nezajímají. Že nemají ani schopnost problémy
obyčejných lidí řešit.
Jste
vedoucí Centra strategické komunikace na Fakultě sociálních věd Univerzity
Karlovy. Funguje podle vás jako akademičky vládní Oddělení strategické
komunikace tak, jak má?
Z mých kusých informací odbor funguje tak, že
informuje jiné složky vlády o tom, co se třeba říká v médiích. Takže vnitřní
informační složka pravděpodobně funguje. Pokud ale jde o komunikaci
s veřejností, to vnímám kritičtěji. Domnívám se, že se úřadu nepodařilo
oddělit to, co je politické PR a co vládní komunikace. Odbor je placený z
rozpočtu, z daní, z našich peněz, a měl by proto dbát na transparentnost a
vysvětlovat lidem, proč utrácí peníze tak, jak je utrácí. Třeba právě ke
kampaním Nenecháme nikoho padnout či Deštník proti úsporám – nebo jak se to
jmenovalo – uváděli zdůvodnění, že plakáty byly levné, protože si je dělali
svépomocí. Ale já se ptám, jestli má vůbec smysl takto komunikovat, když tři
čtvrtiny občanů ve všech průzkumech Centra pro výzkum veřejného mínění říkají,
že vládě nedůvěřují. Pouze tři procenta vám odpoví, že vládě důvěřují, dalších
20 procent spíše důvěřuje, a pouze 3 procenta neví. Společnost má tady v tom
naprosto jasný názor.
Premiér to někdy interpretuje tak, že to jsou předvolební průzkumy, na které se vůbec nemá hledět, že by to byl populismus. To ale nejsou jen předvolební průzkumy, nýbrž signál od veřejnosti. Když nemáte důvěru veřejnosti, tak je otázka, jestli vůbec bude poslouchat to, co říkáte. Takže finance vynaložené na komunikaci mohou přijít vniveč, protože lidé mají zacpané uši a nechtějí nic slyšet.
Kampaně
Zmiňovala
jste letáky. V září měla být spuštěna velká letáková kampaň za asi 42 milionů.
Byl o ni taky velký spor – opozice samozřejmě kritizovala, že to je vládní PR,
které se platí z veřejných financí. Myslíte si, že jsou to právě tyto kroky,
které se k veřejnosti nakonec ani nemusí dostat, byť stojí velké množství
peněz?
Osobně jsem ji nezaznamenala. Zřejmě nejsem cílová
skupina kampaně. Obávám se ale, že může nastat ještě horší varianta – když se
tato komunikace k veřejnosti dostane, tak ji může naštvat a může způsobit
takzvaný backlash. Viděli jsme to třeba teď na kampani EU, která se týkala
energetiky. Ta byla opravdu velmi špatně provedena. Působila jako laciná
propaganda, kterou si někteří z nás ještě velmi dobře pamatujeme. Lidé to
mohou začít vnímat, ale s negativním nábojem. A když je tam ještě takto
silná nedůvěra, tak to navíc může způsobit to, že se lidé ještě víc utvrdí ve
svém názoru a naštvou se.
Co
dalšího by mělo Oddělení strategické komunikace radit? Říkáte, že kampaně typu
Deštník proti drahotě nebo letákové kampaně stejně fungovat nemohou, neb lidé
vládě nedůvěřují, což vychází z veřejných průzkumů. Co je jeho úkolem?
Toto je podle mého názoru spíš úkolem
politiků, aby se shodli na tom, co jsou jejich hodnoty, co budou prosazovat.
Potom nepůjdou proti sobě a potáhnou za jeden provaz. Budou pak lépe vědět, co
chtějí říct.
Mají
přece velké PR týmy, poradce pro komunikaci s médii…?
Podívejme se na věci, které fungují relativně dobře a
mohly by být mnohem horší. Nemůžeme úplně říci, že by vláda selhávala ve
všech ohledech. Některé věci dělá dobře. Třeba v zahraniční politice, tam by
mohla být mnohem roztříštěnější, přitom tady poměrně jasně vidíme, jaká
politika vlády je. Všichni tomu rozumí. Ne každý s tím musí nutně souhlasit, i
o tom se vede debata, ale všichni občané vědí, kam jdeme a proč to tak to je –
jaké jsou naše hodnoty, na čem jako stát stojíme, a tím pádem i jaká bude naše
zahraniční politika. Případně i v oblasti obrany, tam je linie také poměrně
jasná. V řadě médií se o tom vede dialog, politici jsou velmi kritizovaní, a ne
všechny jejich kroky jsou vítané. Můžeme ale říci, že tam to funguje mnohem
lépe.
Podívejme se na to i z druhé strany. Sice se nedaří komunikovat zásadní témata jako je finanční a sociální stránka – což jsou opravdu závažné věci, které lidi doma zajímají teď a tady –, ale třeba zahraniční politika funguje mnohem lépe, i bez kampaní.
Inspirace v zahraničí
Nevidíte
třeba v zahraničí, kde strategická komunikace vlád funguje jinak, co se dá
udělat? Něco navíc, aby ministři, kteří se věnují domácí scéně, jednali tak,
aby to lidé pochopili, a začali jim třeba víc důvěřovat? Byť dělají nepopulární
kroky, které ale obhajují jako nutné.
Cesta k tomu je složitá. Každý stát si ji musí najít,
protože každý má jinou historii, ze které vychází. U nás jsme v podstatě
nemohli a dlouho jsme v oblasti vládní komunikace ani nenavázali. Nezačali jsme
ji stavět na demokratických principech, jejichž zásadami jsou spravedlnost,
transparentnost a vztah k veřejnosti. V tom si myslím, že vláda před sebou
měla opravdu velký úkol. Nedá se to postavit ze dne na den, je ale potřeba
integrovat určité složky společnosti a přesně říci, kdo bude co dělat. Osobně
kompetence jasně vymezené nevidím a domnívám se, že některé úřady si je mezi
sebou stále přebírají, a levá ruka neví, co dělá pravá. Panuje v tom stále
ještě velký chaos.
Jsou
země, kde to funguje lépe, třeba na západ od nás?
Nejenom na západ od nás. Dokonce třeba Ukrajina – tam
samozřejmě mluvíme o extrému, ale využili situace. Nikoli válečnou, ale ještě
předtím. V době COVIDu začali integrovat komunikační systémy, nastavili si
vnitřní komunikační mechanismy, a když začala válka, mohli je využít. Neříkám,
že jsme ve stejné situaci, ale domnívám se, že třeba v otázce integrace
komunikačních kanálů zatím úplně nevidím, že by se něco významného dělo.
Myslíte
si, že by minulá vláda zvládla komunikaci v této situaci lépe?
Od roku 2016 máme dokument, který pod ministerstvem
vnitra stanovuje, jaké kroky by měly přijít k tomu, aby se vládní komunikace
snažila určitou situaci zlepšit, opět zejména s bezpečnostním dohledem. Musíme
se tedy vrátit do roku
Existuje záchrana?
Může
vládě teď někdo pomoct? Nebo je to jenom na ministrech, aby si ujasnili, jak má
ta komunikace vypadat?
To je opravdu velmi složitá otázka. Podle mě už je
to momentum pryč. Samozřejmě se to může ještě zlepšit, ale myslím si, že měli
využít nálady lidí na začátku své vlády, kdy byli mnohem optimističtěji
naladěni, a kdy jim ještě byli ochotni některé věci odpouštět. Tehdy měli ještě
šanci udělat změny. Ačkoli nejsem politolog, rozumím tomu, že to není
jednoduché. Když přijdete na vládu, věci se nedaří hned. Ale skutečně vidíme velmi
málo faktických kroků, kterými by se mohla vláda pochlubit. Změny měly být
připraveny předem, aby bylo možné využít nálady lidí.
Opravdu
se nevyplácí neposlouchat, jak se veřejnost k věcem staví. Není to tak, že
někdo vládne, ví, co je pro nás nejlepší, takže to tak udělá a názor lidí je
nezajímá. Potřebujete veřejnost motivovat, aby do toho s vámi šla. To není
vláda versus masa lidí, která se bude řídit vládními nařízeními, a nakonec se
republika zlepší.
Za
poslední rok vidíme celou řadu byznysových iniciativ, které se roli vlády snaží
suplovat, nebo ji úplně nahradit. Dokonce se snaží být v kontaktu
s politiky. Viděli jsme, jak politici objíždějí celou řadu konferencí po
celé republice, kde přednášejí svoje vize. Ale když potom premiér řekne, že naše
vize je být mezi top zeměmi světa, že chce, abychom byli vzdělanostním centrem,
a zároveň křižovatkou, tak to není moc srozumitelné. Úplně se nemůžeme opírat o
potenciální těžbu lithia nebo skupování benzinových pump, jak jsme slyšeli v
poslední době. To zkrátka není strategie, kterou by občané přijali jako
realistickou.
Pochopil
jsem správně, že je důvěra podle vás už ztracena?
Když se podíváme na výsledky řady průzkumů veřejného
mínění, tak vidíme jasná čísla. To neznamená – a vláda na to podle mě docela
spoléhá –, že voliči nebudou strany volit znovu. Ale já bych si tím nebyla
úplně tak jistá. Volby mohou být ovlivněny celou řadou událostí, které se mohou
stát poslední týden před volbami. Takže uklidňovat se teď tím, že naši voliči
stejně nemají koho jiného volit, a že jiné strany pro ně budou nepřijatelné,
tím pádem se do hry znovu vrátí… To je podle mě krátkozraké.
0 komentářů:
Okomentovat