Začátek loňského školního roku provázely debaty o rozpočtu resortu, stávka školských odborů a chystaná digitalizace přihlášek na střední školy. Na co se máme připravit letos? „Ministerstvo školství slibuje, že na konci roku představí finální návrh nové oborové soustavy středních škol. To je reforma, kterou nutně potřebujeme,“ říká Nikola Šrámková, analytička organizace EDUin. Řešit se podle ní ale budou i odklady školní docházky nebo konec financování z programových výzev Evropské unie.
Zdroj: EDUin 21. 8. 2024
Jak hodnotíte
uplynulý školní rok? Můžeme ministerstvo školství za něco pochválit?
Rozpočet
ministerstva školství ukázal, že navzdory programovému prohlášení vlády, není
pro ni vzdělávání prioritou. K tomu přibyly další výdaje, jako je
například zákonem zakotvená garance průměrného platu učitelů,
a ministerstvo muselo na začátku školního roku hledat možnosti, kde
ušetřit. Školní rok tak odstartoval podzimní stávkou kvůli nekoncepčním škrtům
v regionálním školství, které by ohrozily kvalitu vzdělávání. Ministerstvo
nakonec od razantního záměru ustoupilo a výdaje snížilo „jen“ o pět
procent, avšak pachuť z nešťastné komunikace zůstala.
Pozitivně
hodnotím kroky ministerstva v tom, že se konečně rozběhlo několik
potřebných novel, jako je změna systému podávání přihlášek na střední školy,
institucionalizace školního psychologa a indexové financování
znevýhodněných škol. Také se začalo aktivněji diskutovat o dlouhodobých
problémech, řeší se vysoký počet odkladů povinné školní docházky, nedostatečné
kapacity středních škol a proměna oborové soustavy. Bohužel
o některých tématem jako je tristní stav duševního zdraví dětí
a zhoršující se nerovnosti ve vzdělávání se opravdu spíše jen diskutovalo…
Jedním
z hlavních témat byla digitalizace procesu podávání přihlášek během
jednotné přijímací zkoušky na střední školy. Můžeme očekávat, že se nějaké
další změny v přijímacím řízení budou odehrávat i v následujícím
školním roce?
Ano, to byl
velký úspěch a všem, kteří na tom spolupracovali, patří velký dík. Toto
téma si vzalo pod ruce několik skvělých aktivních lidí na ministerstvu
a plánují celkovou reformu systému přijímaček. Větší změny se však
propíšou až v delším časovém horizontu.
Pro následující
školní rok mohl pan ministr prosadit alespoň technické úpravy, které
nepotřebují složitějších procedur, jako je úprava termínu přijímacích zkoušek
tak, aby uchazeči znali výsledky ještě před podáním přihlášek. Tato změna by
nám mimo jiné poskytla přehled o výsledcích všech žáků v 9. třídě,
protože by jednotnou zkoušku psali všichni, přispěla by ke snižování nerovností
ve vzdělávání a podpořila žáky, kteří se cítí nejistě a váhají, zda
podat přihlášku na atraktivní obory. Na této změně by se už nyní ale muselo
pracovat, a to se bohužel neděje.
S tím souvisí
i proměna oborové soustavy středních škol. Mluví se o univerzálněji
pojatém oboru lyceum. Je to řešení a budou na to kraje ochotny přistoupit?
Ministerstvo
školství slibuje, že na konci roku představí finální návrh nové oborové
soustavy. To je reforma, kterou nutně potřebujeme, neboť současná soustava je
poměrně nepřehledná, s malým zastoupením všeobecných programů
a s nízkou mírou prostupnosti. Žáky vybízí k brzké profilaci.
Příkladem je hned několik úzkých specializací oboru elektrikář.
Objevují se zde
také obory, které nemají dlouhodobou perspektivu uplatnění, což v kontextu
rychle se měnícího trhu práce není ideální, jde například o obor prodavač.
Univerzálněji pojaté lyceum je dobrý směr. V současné době nabízíme pouze
oborově zaměřená lycea, přitom víme, že o všeobecnější studium je mezi
mladými lidmi zájem.
Všeobecná lycea
by mohla být zajímavou alternativou k akademicky pojatým gymnáziím, neboť
by vedle velkého podílu všeobecné složky umožňovala zvolit si ve vyšším ročníku
oborové zaměření. Což je zajímavá volba pro ty, kteří ještě v patnácti
letech nemají jasno, ale postupně se vyprofilují.
Nicméně je nezbytné, aby ministerstvo školství strategicky komunikovalo s kraji, jakožto zřizovateli. Je nutné, aby se co nejrychleji přiblížila struktura nabídky a poptávky po středních školách. Díky datům z posledních přijímaček víme, že ne všude tomu tak je. Blíží se krajské volby, tak bychom i my jako voliči měli sledovat, jakou vizi krajské vzdělávací politiky kandidáti nabízejí.
Jak vůbec vypadá spolupráce MŠMT
s kraji na transformaci nabízených středoškolských oborů?
MŠMT vytváří spolu s dalšími
aktéry návrh, na jehož základě se vydává nařízení vlády o soustavě oborů
vzdělání. Toto nařízení musí kraje promítnout do své nabídky oborů. Jaké konkrétní
obory si z nabídky vyberou, je na spolupráci krajů s řediteli škol,
kterou ovlivňuje i diskuse s dalšími aktéry, zejména místními
zaměstnavateli.
Je otázkou, zda je to dobře nastavené.
Někde může spolupráce vypadat spíše jako snaha ovlivnit politické rozhodnutí.
Proto je nezbytné, aby se krajští politici nebáli místních tlaků, měli vizi
opřenou o nejnovější poznatky a data a uměli ji vyargumentovat
vůči celé komunitě v daném regionu. Kraj má mít ve vzdělávací politice
vyšší ambice než obstarávat fabrikám levnou pracovní sílu.
Chystá se také novelizace školského
zákona. Jaké zásadní změny přinese?
Novely, které se momentálně řeší, jsou
tři a v dlouhodobém horizontu přinesou mnoho změn. První zásadní
změnou je, že na konci tohoto roku skončí financování podpůrných pozic ve
školách z peněz Evropské unie. Jde především o školní psychology
a školní speciální pedagogy. Ministerstvo se je proto snaží
institucionalizovat v zákoně, abychom si je ve školách udrželi
a zafinancovali je ze státního rozpočtu. Dále se chystá indexové
financování znevýhodněných škol, kdy na školy s větším počtem
znevýhodněných dětí půjde více peněz. To by se mělo promítnout právě do
navýšení počtu podpůrných pozic, do doučování žáků a tak podobně.
Druhá novela, která je teprve ve formě
pracovního návrhu, otevírá diskusi o duálním vzdělávání. U té bychom
měli pohlídat, abychom si ze vzdělávací politiky neudělali politiku
zaměstnanosti. Dále chce ministerstvo podpořit svazkování škol pod jedno
ředitelství tak, aby větší obce ustupovaly od zřizování více malých, ale
formálně samostatných škol s méně než 200 žáky. Tento návrh také definuje
komplexní absolventskou (maturitní) práci nebo kombinovanou výuku, což je
klasické prezenční studium s možností částečného studia i mimo školní
budovu. Ministerstvo k tomu přistupuje po pilotním ověřování, i během
covidu se totiž ukázalo, že to je u některých aktivit ve výuce
efektivnější.
Třetí novela, na které vznikla teprve
nedávno politická shoda, by měla omezit nadbytečné odklady povinné školní docházky
a zrušit známkování od první do třetí třídy. Dnes už známe efektivnější
metody hodnocení.
Zmiňujete snižování odkladů školní
docházky, o kterém se letos hodně mluvilo. Můžeme se v příštím
školním roce těšit na nějaké konkrétní kroky?
Zatím se připravuje návrh, který by měl
tuto situaci řešit. Reálné kroky ve školách uvidíme asi nejdříve za tři roky.
Teď by se mělo o chystané změně především komunikovat s laickou
i odbornou veřejností, připravovat rodiče, poradny, školy a učitele
a ujistit je, že se toho nemusí bát.
Na jaře proběhlo připomínkové řízení
k revizi RVP pro základní školy. Pocity z něj a z celého
dosavadního průběhu revize jsou spíše rozpačité. Co v tomto směru přinese
příští rok? Neměli bychom usilovat o revizi celého procesu revize kurikula?
Za uplynulých dvacet let od vzniku
současného RVP se celý svět velmi proměnil, vědecká poznání přinesla nové
informace a je bizarní, že se vzdělávací systém drží tak starých
mantinelů. Přijde mi nešťastné, aby se má neteř v první třídě učila podle stejného
dokumentu jako já před 20 lety. Jsem proto velmi ráda, že se na této změně
konečně pracuje, ale obávám se kvality výsledku i následné aplikace do
praxe. Musí to jít ruku v ruce s dalšími kroky, jako jsou kvalitní
učebnice, motivace učitelů podle těchto inovací učit, stabilní financování
reformních kroků a dostatek aprobovaných učitelů, které je potřeba
atraktivně ohodnotit.
Ministerstvo školství plánuje na podzim
zveřejnit finální výsledek. Vzhledem k tomu, že ještě nedávno nebyly
rozhodnuté některé otázky a ke zveřejněné pracovní verzi bylo dost
připomínek, nevím, jestli se to v tak šibeničním termínu dá zpracovat, aby
to nebylo na úkor kvality. Plán je, že by některé školy mohly dle nových RVP
učit od září 2025 dobrovolně v prvním a šestém ročníku.
V poslední době se také mluví
o slučování malých škol. K čemu by to bylo dobré?
MŠMT se snaží nalézt možnosti, kde
ušetřit či jak efektivněji alokovat veřejné finanční prostředky. Je potřeba si
ale uvědomit, že rozpočet MŠMT je silně mandatorní, tudíž není moc
manévrovacího prostoru. Není, kde škrtat, a tak se musí vymyslet jiné
cesty. Jednou z nich je navrhované slučování škol.
V posledních letech leželo na stole
několik variant, jak by takové sloučení mělo v praxi vypadat,
a řešilo se, jestli by se taková změna měla zřizovatelům systémově
nařídit, nebo je k tomuto kroku motivovat, ale ponechat jim prostor pro
rozhodování. Potenciálně by to mohlo znamenat, že ministerstvo určí rozpočtové
parametry, a pokud by se zřizovatel rozhodl jít jinou cestou a malé
školy zachovat, zbylé prostředky by musel doplatit.
Má to svá pro i proti. Pozitiva
vidím například ve sdílení pedagogických, nepedagogických i podpůrných
pozic, sjednocení kvality ve vzdělávání a pro zřizovatele by to mohlo
znamenat nižší náklady na pokrytí služeb, jako jsou školní jídelny nebo
účetnictví. Nicméně i tato změna může mít své odpůrce. Menší školy mívají
bližší vztahy mezi učiteli a žáky a mezi žáky navzájem. Pokud by
takový model měl uspět, je potřeba, aby ministerstvo zlepšilo komunikaci svých
strategických záměrů. To se ostatně netýká jen tohoto tématu.
______________________
Nikola Šrámková pochází z Opavy. Vystudovala veřejnou politiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V současnosti pracuje jako analytička v informačním centru o vzdělávání EDUin. Dříve se na MŠMT věnovala českému předsednictví v Radě EU. Od roku 2019 pomáhá moderovat diskuse v rámci festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět.
0 komentářů:
Okomentovat