Informace o tom, že ministerstvo financí navrhuje resortu školství na příští rok nižší rozpočet než letos, je lživá. Uvedl to ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) s tím, že se neplánuje ani snižování ani stagnace. Jen v souvislosti s platy učitelů se podle něj rozpočet bude muset navýšit. S původní informací přitom pracovala agentura PAQ Research, která uvedla, že ve školství bude chybět 92 miliard korun.
Zdroj: Echo24.cz
24. 8. 2024
Ministr
Stanjura uvedl, že není v plánu resortu školství snižovat, jak uváděl
Deník N. Ministr Mikuláš Bek (STAN) přitom požaduje desítky miliard navíc
i proto, že se chce držet slibu vlády v programovém prohlášení,
že Česko bude na školství vydávat prostředky na úrovni průměru zemí
OECD.
„Jednu
poznámku si neodpustím k lživé informaci, která se objevila
v médiích. To, že jsme údajně snížili rozpočet na školství, není
pravda. Jestli je to metoda, jak nás dostat pod tlak, tak takhle to nefunguje,“
uvedl Stanjura s tím, že MŠMT jej informovalo, že od nich číslo
neuniklo, a komentář, který se za Bekův resort
v médiích objevil, je fiktivní. „Nikdo snížení nebo stagnaci
v rozpočtu MŠMT nenavrhoval,“ uvedl Stanjura s tím, že jen kvůli
platům učitelů bude muset následovat zvýšení.
S číslem,
které se objevilo v médiích – tedy 267 miliard korun (reálné číslo
v tuto chvíli není známo – pozn. red.) – nicméně pracovala agentura PAQ
Research, která zpracovala velkou analýzu k tomu, kolik prostředků ve školství
chybí. „Českému vzdělávání chybí k dosažení průměru OECD 92 miliard korun.
Veřejné peníze z toho dělají 82 miliard. Navrhovaný rozpočet MŠMT
neobstojí ani ve srovnání s rokem 2020 – vzhledem k podílu HDP
chybí 53 miliard,“ uvádí autoři analýzy.
Částka
podle nich zdaleka nenaplňuje závazky, které si vláda Petra Fialy (ODS) stanovila
ve
zmíněném programovém prohlášení. V naposledy dostupném srovnání
v roce 2020 činil průměr výdajů zemí OECD do školství 4,6 % HDP,
Česko však dávalo na vzdělávání jen 4,1 % HDP. Pro státní rozpočet
nicméně může být přesnější pracovat pouze s podílem veřejných výdajů
(Česko 3,96 % HDP, OECD 4,33 % HDP). Z veřejných výdajů proto
při použití těchto podílů výdajů pro rok 2025 chybí 82 miliard,
zbytek do 92 miliard chybí z neveřejných zdrojů.
Největším
podfinancováním podle PAQ Research trpí předškolní vzdělávání a vysoké
školy. „Do předškolního vzdělávání investujeme přibližně o čtvrtinu
méně, než je průměr OECD. Investice do předškolního vzdělávání přitom
patří vůbec mezi ty nejefektivnější a mají vysokou návratnost
pro stát. O třetinu nižší máme také výdaje na vysoké školství.
Na první stupeň základních škol dáváme o pětinu méně,“ uvádí výzkumníci.
Nižší
výdaje na školství v Česku nejsou dány tím, že bychom měli méně
učitelů. To je pravda pouze u prvního stupně ZŠ, kde máme 17 žáků
na jednoho učitele, průměr OECD je 13. U ostatních stupňů máme počty
srovnatelné. Existuje řada tedy vzdělávacích oblastí, na které Česko dává
málo peněz.
Ministr Bek
nicméně čelí kritice kvůli svým požadavkům. Velmi ostře se na jeho
adresu vyjadřovala například šéfka koaliční TOP 09 Markéta Pekarová Adamová,
podle níž chce Bek stále více peněz, ale neříká, jak by je efektivně využil.
Bek argumentuje tím, že se zmíněným závazkem výdajů na školství
počítá a uvádí, že pokud nedostane odpovídající rozpočet, vládní návrh
nepodpoří.
Investovat
do vzdělávání podle PAQ Research nemusí znamenat jen potřebu víc
peněz ze státního rozpočtu. „Můžeme hledat i vnitřní úspory.
Nepatří sem však nepromyšlené škrtání počtu míst pedagogických
a nepedagogických pracovníků nebo snižování platů. Potřebujeme reformy,
které zvýší kvalitu vzdělávání a sníží nerovností v přístupu,“ uvádí
autoři.
Ušetřit lze
zamezením odkladů školní docházky, které v Česku dosahují 24 % procent.
Tato úspora by podle nich přinesla dvě až pět miliard (podle dosud
nezveřejněné vlastní analýzy PAQ). Dále hovoří o posilování kapacit
předškolních zařízení s tím, že Česko by potřebovalo desítky tisíc míst
ve školkách navíc. Mezi dalšími opatřeními je například slučování menších
škol, sdílení agend, ale také třeba omezení neúspěšnosti na vysokých
školách a posílení profesních bakalářských oborů. Celkově PAQ Research
vypočítal, že by školství mohlo takto ušetřit průměrně 20 až 30 miliard
korun.
Náměstek
ministra školství Jiří Nantl (ODS) sdělil, že měl u expertů delší dobu
obavy z přehánění. „Už delší dobu jsem se obával, že diskuse
o rozpočtu školství bude experty – roztleskávači vyhajpována do takových cifer,
že i kdyby se podařilo zcela prosadit návrhy MŠMT, bude se to
jevit jako málo. A už je to tady. 92 miliard! Bavme se reálně, pak je
šance něčeho dosáhnout,“ uvedl na síti X.
Rozpočtová jednání ve vztahu ke školství budou letos podle něj
náročná, protože ministerstvo žádá o navýšení o částky, které
přesahují roční rozpočet řady jiných ministerstev, uvedl.
Proti jeho
postoji se vyjádřil bývalý ministr školství a současný šéf Národního
akreditačního úřadu Robert Plaga. „Nálepkovat materiál PAQ Research jako hajp
expertů – roztleskávačů mi přijde hodně nefér. Jestli jsem správně četl, tak
pouze konstatují fakt, že oproti závazku z aktualizovaného vládního
prohlášení v rozpočtu MŠMT chybí 92 miliard, přičemž hned v druhé
větě uvádí, že ‚na potřebné‘ reformy stačí přidat přes 50 miliard‘,“
uvedl Plaga s tím, že to zároveň není jen „knížecí rada”, ale jsou tam
uvedené i návrhy vnitřních úspor, respektive kroků.
Analýzu PAQ Research si můžete přečíst ZDE.
0 komentářů:
Okomentovat