Zjednodušit a zpřehlednit, to bylo cílem ministerstva školství, když se pustilo do inovace nabídky středoškolských oborů. Místo dosavadních 281 by jich nově mělo být kolem stovky. Resort společně s Národním pedagogickým institutem představily na odborné konferenci i další změny ve středním vzdělávání. Už příští rok v září plánují otevřít úplně nový typ střední školy. A do deseti let by pak výuční list mohl mít stejnou hodnotu jako maturitní vysvědčení.
Zdroj: Hospodářské
noviny 9. 10. 2024
Absolventi
některých řemeslných oborů by si tedy nemuseli dodělávat maturitu, aby mohli
získat živnostenský list nebo dál studovat na vyšší odborné škole.
„U nás má
výuční list nižší hodnotu než ve zbytku Evropy. Chtěli bychom to narovnat a
klást studentům co nejmenší bariéry k pokračování ve studiu,“ vysvětlil Matěj
Bulant, pod jehož vedením Národní pedagogický ústav inovaci
oborové soustavy připravil. Změna reaguje i na často kritizovaný fakt, že
pro studenty učebních oborů je těžké naučit se na stejné maturitní testy z
češtiny, matematiky nebo cizího jazyka jako studenti gymnázií, když na rozdíl
od nich polovinu studia věnují praxi.
Ministerstvo
školství si od tohoto kroku také slibuje, že zatraktivní učňovské vzdělávání.
„Společnost vnímá učňovské obory jako něco nižšího. Pokud budou vědět, že mají
v ruce stejně hodnotný papír jako maturitní vysvědčení, mohla by se zvýšit
pravděpodobnost, že si více lidí řemesla dobrovolně zvolí,“ uvedl náměstek resortu
Jiří Nantl.
Povýšení
výučního listu na úroveň maturitního vysvědčení má zároveň odstranit nástavbové
studium, které vyučení nyní musí absolvovat, pokud si chtějí maturitu dodělat.
Úspěšnost studentů ale bývá mizivá, každoročně jich maturitu udělá jen o něco
málo víc než polovina přihlášených. Uznání výučního listu jako maturitního
vysvědčení se má týkat převážné části učebních oborů, ale ne úplně všech.
Některé
obory zaniknou, jiné se sloučí
Hlavním
bodem inovace středoškolských oborů ale byla jejich redukce. Národní
pedagogický institut představil tři verze, jak by nová nabídka mohla vypadat.
Ta první počítá s tím, že oborů bude
Některé
obory, jako například prodavač, zmizely ve všech třech verzích. Ve třetí,
nejradikálnější verzi, by se třeba dosud nabízené obory kameník, kominík, malíř
a lakýrník, montér suchých staveb, obkladač, zedník, pokrývač, sklenář a
podlahář sloučily do jednoho oboru stavební řemesla.
Před
přílišným slučováním oborů varoval už dříve například ředitel Akademie řemesel
a Střední školy technické v Praze Drahoslav Matonoha. „Budou klouzat po
povrchu, potřebné znalosti jim budou chybět, Například zedník s pokrývačem mají
jen málo společného,“ upozornil. Podle odborníků na vzdělávání i zahraničních
trendů je ale naopak důležité připravovat žáky s co nejširším všeobecným
základem, aby se během své kariéry mohli přeorientovat i na jiné profese podle
toho, kam se bude vyvíjet pracovní trh.
Podle
náměstka Nantla by se měly zachovat některé úzce specializované obory,
které mají jasný obsah, ale nabízí je jen malé množství škol. „Je to tak 60–70
oborů. Zbytek se nám podařil nějak spojit do smysluplnějších celků, aby bylo
jasné, co žáci vlastně půjdou studovat, a nabídku jsme zpřehlednili,“ vysvětlil
náměstek.
U profesí
spojených s opravami či výrobou automobilů se redukuje už ve druhé
variantě. Místo současných oborů autolakýrník, automechanik, karosář, mechanik
jízdních kol a elektrokol, mechanik kolejových vozidel a strojník silničních
strojů by žáci nově nastoupili na opravy a diagnostiku vozidel. Právě u
druhé verze je největší pravděpodobnost, že projde.
O změnách
se ještě bude diskutovat na podzim v rámci kulatých stolů, kde se budou moci vyjádřit
i zřizovatelé a zástupci odborných škol. Z nové nabídky by žáci mohli vybírat
pravděpodobně nejdříve za tři roky.
Nový typ
školy pro nerozhodnuté žáky
Ministerstvo
školství chce také nabídnout nový
typ školy – všeobecné lyceum. Mělo by zaplnit díru na trhu pro ty, kteří
ještě přesně nevědí, co by chtěli studovat, ale míří na vysokou nebo vyšší
odbornou školu. Právě sem by se měli přesměrovat studenti, kteří se dnes hlásí
na gymnázia, i když jim akademický způsob vzdělávání nevyhovuje. Šlo by tedy o
„méně náročné gymnázium“, kde bude možné získat i oborové zaměření.
„Lycea by
spolupracovala s vyššími odbornými školami, studenti by získali zaměření,
ale zároveň by si mohli vyzkoušet víc věcí, než se rozhodnou, co přesně by
chtěli studovat,“ vysvětlil Bulant. Na novém typu lycea by bylo až 40 procent
předmětů, které si školy zvolí samy. V plánu je, že by se žáci více zaměřili
také na kariérní či osobnostní rozvoj.
První
třídy se ve zkušebním režimu otevřely už letos v září. Zájem o otevření
všeobecného lycea projevili třeba ve Středočeském kraji nebo Jihomoravském
kraji.
Autoři
plánu na všeobecná lycea předpokládají, že by takové třídy otevíraly odborné
školy, a využily některých vyučujících nebo zázemí, které už mají. Tedy
například střední chemická škola by otevřela lyceum, které by se zaměřovalo
přírodovědným směrem. Průmyslové školy by otevřely lyceum s technickým
zaměřením, a jako bonus by si na něm žáci mohli udělat kvalifikaci třeba na
elektrikáře.
V
současné době se žáci mohou hlásit na konkrétně zaměřená lycea – například
pedagogické, zdravotnické, přírodovědné nebo technické. Chodí na ně ale pouze
čtyři procenta deváťáků. To by chtělo ministerstvo školství změnit – zaměření
by postupně v budoucnu zanikla a plán je přesměrovat na tento typ škol mnohem
větší podíl žáků.
0 komentářů:
Okomentovat