Rok, který nebude promarněný, ale naplněný praxí a kurzy. Šéf Úřadu práce Daniel Krištof popisuje, jak může vypadat alternativní plán B pro mladé, kteří se nedostanou na střední školu a skončí místo toho v evidenci nezaměstnaných.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
29.4.2024
…„Jsem
hluboce přesvědčený, že to může být rok, který jim otevře oči, a dá se to
udělat tak, že nepůjde o promarněný čas. Rok strávený mimo akademický svět
s odbornou praxí je smysluplný rok. Když se za rok bude mladý člověk
vracet do školy, možná si bude i více vážit vzdělání,“ věří Krištof.
…Co za tím je, že nezletilí končí
na úřadech práce?
To číslo ještě po září
letošního roku může vyrůst. Propíšou se tam mladí, kteří se nedostanou na
střední školu. To se stalo už i loni, teď to očekáváme znovu. Na střední
školy se opět hlásí silný ročník.
Jsme připraveni se
o všechny nad 15 let postarat. Máme skupinu zhruba 400 poradců
po celé republice a část z nich se specializuje právě na mladé lidi
a návrat do vzdělávání.
Nastupují
silné ročníky
Co se děje s nezletilým, který se nahlásí
na úřad práce?
Důležité jsou dva termíny. Do
konce srpna se mladiství mohou přihlásit jako zájemci o zaměstnání
a pak od září se zaevidují jako uchazeči o zaměstnání. Do konce
prázdnin mají takzvaný „status studenta“, tedy do konce srpna zdravotní
pojištění hradí stát a v září se mohou registrovat na úřadu práce. Vloni
jste správně reportovali tento nárůst nezaměstnanosti mladých, situace je
ovlivněna právě nástupem silných populačních ročníků.
Zmiňujete, že jste připravení na úřadech se
o děti postarat. Co to znamená?
Vůbec nemusí být ve stresu.
Stát je v tomhle relativně velkorysý, jen se o tom hrozně málo mluví.
Jsme schopni dětem platit rekvalifikace, a to ze 100 procent. Jsme
připraveni jim přispívat na kurzy digitálního vzdělávání, pokud se mohou
spoluúčastnit 18 procenty ceny kurzu. Nabízíme individuální poradenství,
pomoc zorientovat se na trhu práce. V rámci Paktu zaměstnanosti získáváme
každý rok na podzim informace, které školy ještě přijímají, takže umíme
i doporučit, kde jsou ještě volná místa.
Když zmiňujete pojmy jako trh práce,
rekvalifikace, to musí být pro patnáctileté děti dost děsivé. Neznamená to, že
je automaticky nutíte do zaměstnání?
Primární snaha je dostat děti
zase do školy. Je ultimátním cílem podporovat děti právě ve zvyšování
kvalifikace, a i z dat vychází, že je to nejefektivnější a stát
to má podporovat. Proto je důležité, že kolegové v krajích mají informace,
kde jsou ještě volná místa v září na školách.
Takže byste doporučil dětem, které se
nedostanou na střední školu, aby se přihlásily na úřady spíš dříve s tím,
že jim dříve poradí, kde je ještě volno?
Jsem psycholog, myslím, že děti
byly celý rok v obrovském stresu a opravdu si zaslouží volné léto.
Rozhodně to není tak, že bych je hnal na úřad práce. Na druhou stranu kolem
sebe vidím celou řadu rodin, kdy je ten stres z toho, že se nedostanou na
školu, tak velký, že to kazí rodinnou atmosféru.
Pokud by měl být někdo ve
stresu, protože neví, co ho v září čeká, tak rovnou říkám, že jsme
připraveni takovým dětem hned nabídnout pomoc. Se 6 416 osobami
v segmentu mladých mezi 15 a 30 lety v současné době
již pracujeme. Není to pro kolegy něco úplně nového.
Hodnotíte 6 416 lidí jako vysoké číslo?
Čekali jsme polovinu. Čekali
jsme, že úřad práce bude vnímaný jako „pracák“. Zájem oproti našemu odhadu je
u mladých ze všech věkových skupin největší. Já z toho vlastně úplně
překvapený nejsem. Kolegové chodí do škol a dělají kariérní poradenství.
U mladých, kteří nemají zkušenost s komunistickým režimem, je
přirozenější si nechat poradit od instituce, která tady od toho je.
Plán B
pro mladé bez školy
Není strašidelné, že tolik dětí vlastně
potřebuje pomoc?
Je to číslo za všechny mladé
lidi. Nejsou to jen mladiství do 18 let, jsou tam všichni, kdo spadají
jako cílová skupina do tohoto projektu, takže i mladí dospělí do třiceti
let. A já bych byl rád, aby všichni vydělávali víc a naše poradenství
jim v tom dokáže pomoc.
Jak vypadá práce poradců s dětmi, které
se nedostaly na školu?
Kolegové dělají individuální
poradenství. Setkávají se pravidelně s daným klientem a mapují, jaké
jsou jeho schopnosti, dovednosti, a jak je do budoucna optimálně využít na
trhu práce. Podle toho vybírají školu, která má ještě volno. Ale může se stát,
že volno nebude, že jsou školy v daném regionu naplněné. To není žádná
tragédie.
Jsme připravení dětem pomoct
vytvořit si plán B, když se nedostanu na žádnou školu. Jsou tam krásné věci:
Jsou tam rekvalifikace, které děti využijí, i když se později na školu
dostanou. Stále mohou najít dobře placenou brigádu a rekvalifikace jim
k tomu může pomoct. Platí, že mladí lidé, kteří mají pracovní zkušenost
například formou odborné praxe a školy, jsou později na pracovním trhu
práce více žádaní.
Takže i patnáctileté děti, které nemají
kvalifikaci, se mohou rekvalifikovat?
Jasně. Jsou pro ně k dispozici jak rekvalifikace, tak
i digitální kurzy od renomovaných vzdělavatelů na portálu jsemvkurzu.cz.
Samozřejmě je tam omezení, protože některé typy kurzů mohou ze zákona
absolvovat až plnoleté osoby, například řidičák D tam nespadá, protože je až od
18 let. Zájem o jednotlivé kurzy ale mohou všichni konzultovat
s poradci, kteří se na rekvalifikace specializují.
Zároveň máte u rekvalifikací uvedeno na
webu, že pečlivě posuzujete účelnost zvolené rekvalifikace. Co to znamená
u patnáctiletých dětí?
Síto je relativně velkorysé.
Účelnost posuzujeme tak, že když člověk absolvoval stejný kurz nebo obor
vystudoval, je otázka, jestli má stát vynakládat peníze na to samé. Nebo když
je to v oblasti, kde není dostatek zájmu o danou kvalifikaci. Ale
u dětí je to úplně jasné, tam je v absolutním zájmu státu do toho
jít.
Aktuálně schvalujeme
u rekvalifikací na e-shopu jsemvkurzu.cz přes 95 procent žádostí. Lidé se nemusí bát zamítnutí.
Takže říkáte, že když se děti nedostanou na
školu, mohou si rok zaplnit proplacenými kurzy a brigádami?
Když se nedostanou na školu,
stále to pro ně může být skvělý rok. Jsem hluboce přesvědčený, že to může být
rok, který jim otevře oči, a dá se to udělat tak, že nepůjde o promarněný
čas. Rok strávený mimo akademický svět s odbornou praxí je smysluplný rok.
Když se za rok bude mladý člověk vracet do školy, možná si bude i více
vážit vzdělání. Když jsem já začal studovat gympl, vůbec jsem nevěděl, jak to
vypadá v práci, to jsem pochopil, až když jsem začal každý den před školou
roznášet noviny.
Když to popisujete celé pozitivně, zmínil
jste se mi, že přijímačky letos prožíváte s dcerou. Nebude vám líto, pokud
se na školu dostane, že neotestuje a neprožije tento plán B s úřadem
práce?
Nad plánováním, co by se dělo,
kdyby se na školu nedostala, jsme čas strávili. A myslím, že jí to dalo
ten klid, že se na to i docela těšila a že pro ni to nebylo tak, že
když se nedostane na školu, tak končí svět. Masáž ve školách, ale i v
médiích rodičů a dětí byla mnohdy opravdu strašná. A v přijímačkách
tak často rozhodoval stres a ne znalosti a dovednosti.
Motivací
je víc vydělaných peněz v budoucnu
Bavíme se o mladých, kteří se nedostali
na školy. To je ale jen část problému, ne? Podle všeho jde i o děti, které
například kvůli sociálnímu vyloučení, nefunkčnímu zázemí, o žádnou školu
zájem nejeví. Jak s nimi pracujete?
Jsou dvě úrovně, co se dá
dělat. Je to osvětová práce ve školách. Někdy to je opravdu tak, že odpovědnost
necítí tolik rodiče, a tak se snažíte ji vytvořit alespoň u těch
mladých. A snažíte se jim vysvětlit, že jejich hodnota na trhu práce bude
vyšší, když školu dodělají. A to výrazně. Dokážeme to vyčíslit na ukázkách
konkrétních pozic, aby si to dokázali představit. To moji kolegové dělají.
Nejlépe to zafunguje, když se
podaří děti nasměrovat na konkrétní školy zároveň s tím, že zaměstnavatelé
v jejich oborech hledají zaměstnance – vědí, že se s nimi na
trhu práce počítá. Aby tam nebyl kalkul rodiny, že děti rychle donutí jít do
práce, aby měly příjem.
Dokážete tedy dětem nabídnout vizi, že když
dochodí školu, budou mít práci a vydělají si lepší peníze?
Opravdu v mnoha regionech
funguje spolupráce, kdy se děti hlásí na střední školu nebo učňák, kde už s nimi
někdo počítá, že je zaměstná. Vracíme se k modelu provázání středních
odborných škol a zaměstnavatelů a tato spolupráce je efektivní.
Projekt začal loni v červnu, máte už
nějaké výsledky, kolik dětí se následně vrátilo do škol?
Na to je ještě brzo. První
výsledky se projeví na podzim, kdy se skupina mladistvých, se kterými
pracujeme, může vrátit do školy.
U dávek
se počítá s aktivačním plánem na tři měsíce
Už jsme se dotkli mladých z nefunkčních
rodin. To jsme krok od dávek a jejich připravované revize. Napadá mě,
nebude sloučení dávek pro úředníky představovat méně práce i v tom smyslu,
že na rozdíl třeba od dnešního příspěvku na bydlení je výpočet natolik
komplexní, že ho nikdo sám nezvládne a nikdo tak nebude rozporovat výpočet
od úředníků?
Na přípravě digitalizace
pracujeme. Dávka má jasná pravidla, systém ji bude počítat automaticky
a bude mnohem transparentnější. Víc jsem teď řešil aktivační plán, co mají
lidé absolvovat, aby se z chudoby dostali. Je pravda, že obrazovku, kde vysvětlujeme,
jak dávka vyšla, jsem neviděl. Budu si to muset pohlídat, protože máte pravdu,
je důležité, aby lidi vnímali, že je to správně spočítané a spravedlivé.
Není technicky složité jednotlivému člověku vysvětlit, proč mu to vyšlo zrovna
takhle. Ale pohlídat si to rozhodně musím.
Jak tedy vlastně bude vypadat zmíněný
aktivační plán? Jak budete pobízet lidi, kteří jsou víc než šest měsíců na
dávkách, aby začali pracovat?
Je to zatím jen
v přípravě, to je potřeba říct. Představte si to tak, že v aktivačním
plánu budou různé oblasti: Jestli si ten člověk hledá práci, jestli pracuje na
své kvalifikaci, nebo i kvalita bydlení, zadluženost a jestli děti
chodí do školy. Snažíme se, aby plán měl v každé této oblasti objektivně
nastavené stupně, jak dobře, nebo špatně na tom člověk je. A abychom si
vždycky za kvartál s daným člověkem řekli, zda se alespoň o jeden
stupeň zlepšil.
Není úplně triviální to
nastavit. Ale je to směr. Nemá to být tak, že úředník sedí proti vám
a říká vám, jak jste na tom, ale že sedíme spolu vedle sebe, díváme se na
situaci a plán řešíme.
Takže příjemci dávek budou vždycky hodnocení
za tři měsíce podle toho, v čem se zlepšili?
Budeme chtít, aby se alespoň
v jedné oblasti posunuli o jeden stupeň.
Nikdo
nespadne na nulu
Třeba, že byli na pohovorech o práci?
Nebo začali splácet dluhy?
Přesně. A to je ten jemný,
ale pevný tlak, jak lidi z chudoby postupně dostávat. Zase se může stát,
že vlivem vnějších okolností se v něčem propadnou, ale je tam logika
objektivního, tvrdého plánu, na kterém společně s klientem pracujeme.
A co naopak okamžik, kdy klienti neplní
aktivační plán? Co nastane?
Takový klient nepadne na nulu,
ale na nižší úroveň.
V jaké chvíli tedy přijde ten pád na nižší
úroveň?
Společně s klientem
tvoříme dohodu, kam se má posunout, a snažíme se mu pomoct. Když se
neposune, tak na omezené období klesne na nižší úroveň.
Takže když za tři měsíce není vidět posun,
přichází propad v dávkách na další tři měsíce?
To je ta myšlenka. Ale
zdůrazňuji, že nespadne na nulu. A myslím, že je to principiálně správně,
motivací je lidi z chudoby dostat, aby nakonec dávky nepotřebovali.
Tento rok chci úřad dostat do
kondice, stíhat lhůty a zlepšit se v umisťování lidí na trhu práce.
Je to něco jako hygiena. A příští rok pro mě bude daleko větší priorita,
aby se nám dařilo pomáhat lidem, aby vydělávali víc. A v dávkách se budu
mnohem více dívat na to, jestli se nám daří dostávat lidi z nouze
a tedy i z dávkového systému ven. Jak napsal psychoanalytik Sigmund
Freud v knize Psychoanalýza konečná nekonečná: Cílem pomáhajícího je, aby
ho klient nakonec nepotřeboval a byl na tom lépe…
0 komentářů:
Okomentovat