Bořivoj Brdička: ICILS 2023

úterý 19. listopadu 2024 ·

Reakce na výsledky mezinárodního šetření IEA ICILS 2023 se zamyšlením nad důvody našeho skvělého umístění.

 

Zdroj: Spomocník 15. 11. 2024

 

Dne 12. 11. 2024 byly zveřejněny výsledky mezinárodního šetření ICILS 2023 (Národní zpráva ICILS 2023), které zkoumá úroveň počítačové a informační gramotnosti a informatického myšlení osmáků pod vedením Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). Celkem se zúčastnilo 132 998 žáků z 5 299 škol 34 zemí. U nás se jednalo o 8 100 žáků z 220 škol.


ICILS je z pohledu digitálních kompetencí skutečně mimořádně zajímavé šetření. Již v roce 2013 nás šokovalo vítězstvím našich žáků (Výzkum počítačové a informační gramotnosti ICILS 2013) a nebyli jsme schopni pro to najít přijatelné zdůvodnění. Situace se, jak se zdá, opakuje. Nestudoval jsem výsledky do detailu, přesto si dovolím sdělit pár poznámek.


Nejen že jsme v Evropě zase nejlepší, byly zjištěny též velmi malé rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími žáky. To je divné, protože v jiných mezinárodních šetřeních (TIMMS, PISA) patříme v tomto indikátoru pravidelně k nejhorším a kvůli zvyšujícím se rozdílům mezi školami se tento problém zatím prohluboval. Zdůvodnit to zaváděním malé revize RVP nelze, ta to nemohla stihnout. Abych mohl posoudit věrohodnost tohoto výsledku, potřeboval bych se dozvědět, které školy se zúčastnily a zda se vždy zapojili skutečně všichni žáci 8. tříd. Vybavuji si, že v minulých podobných případech se stávalo, že byl výběr škol sice na počátku náhodný, ale školy, které odmítly, byly nahrazeny jinými, které souhlasily. Je zřejmé, že se zapojením spíše souhlasily školy s vyšší úrovní výuky digi kompetencí.


Opět se ukázalo, že žáci získávají digitální kompetence spíše mimo školu. Tomu odpovídá též poměrně menší využívání technologií přímo ve výuce. Pozoruhodná je souvislost s tím, že učitelé jsou vesměs spokojeni nejen s vybavením, ale necítí ani příliš velkou potřebu se v digi kompetencích dále vzdělávat. Opakovaně se setkáváme dokonce s názory, že technologie do školy vůbec nepatří. První, co nás nutně musí napadnout, je, že důvodem našich skvělých výsledků je možná to, že naši žáci mají poměrně velkou volnost v tom, co s přístroji dělají, a tráví s nimi hodně času. To je ovšem hypotéza, u níž by bylo třeba kauzalitu ověřit specializovaným výzkumem.


Šetření ICILS 2018 jsme se nezúčastnili, nebyly prý peníze. Měl jsem dojem, že to možná bylo proto, že si nechceme skvělý výsledek z roku 2013 pokazit. Teď jsme ho tedy potvrdili. Měli bychom se radovat. Jen kdyby nám tu radost nekazily pochybnosti o tom, zda to opakované vítězství je důsledkem skvělé výuky digitálních kompetencí v našich školách. Právě dokončovaná velká revize RVP zatím nevypadá, že se chystá na tom něco změnit.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger