EDUin apeluje na decision makery: vyřešte problémová místa kurikula a připravte nutné podmínky pro jeho úspěšnou implementaci. Jinak se reforma nezdaří.
Zdroj: EDUin
11. 11. 2024
Ministerstvo školství hodlá do konce roku 2024
schválit nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), a
završit tak složitý proces revize národního kurikula pro základní školy. I
poté, co bylo na jaře 2024 uzavřeno veřejné připomínkové řízení, se ale nadále
objevují kritická stanoviska různých organizací, která poukazují na obsahové
problémy v návrhu RVP ZV i na procesní problémy při řízení revize (1). Také
odpovědi MŠMT na otázky, které položil EDUin v souladu se zákonem č. 106/1999
Sb., o svobodném přístupu k informacím, ukazují, že řada zásadních otázek je
stále nedořešených (2).
Klíčoví aktéři, jako například Asociace ředitelů
základních škol, již nyní vnímají revizi RVP ZV natolik negativně, že dobře
myšlená reforma MŠMT může na základních školách způsobit úplně opačný efekt,
než o jaký ministerstvo usiluje (3). Podle některých signálů na sociálních
sítích je dokonce možné předpokládat, že pokud MŠMT nebude některé požadavky na
změny reflektovat, může se dočkat protestů nebo minimálně pasivní rezistence
široké pedagogické veřejnosti.
Stejně jako ministerstvo školství máme zájem na
tom, aby revizi RVP ZV školy dobře přijaly a reálně došlo ke zvýšení kvality
základního vzdělávání. Myslíme si ale, že pokud mají učitelé a ředitelé reformu
vzít za svou a pokud mají z nového RVP skutečně profitovat čeští žáci, je
potřeba identifikovat největší nedostatky dokumentu, odstranit je a urychleně
zveřejnit podrobný akční plán implementace, který bude obsahovat adekvátní
podporu školám.
Apelujeme
proto na ministerstvo školství, aby míru rizika nepřijetí reformy nepodcenilo.
Nabízíme krátký přehled toho, co se podle nás v návrhu nového kurikula povedlo a má se
zachovat, ale i jeho slabých míst a nedostatků. Na konci dokumentu
ukazujeme i některé směry, kudy by se řešení
problémů mohla ubírat.
EDUin v minulosti vyzýval ministerstvo školství,
aby schválení kurikula odložilo a udělalo další kolo připomínkového řízení, kde
by se ještě s odbornou veřejností podněty z prvního kola vyhodnotily. I když by
to bylo z našeho pohledu i nadále žádoucí, je možné, že se nyní jedná již o
politicky neprůchozí řešení. Myslíme si ale, že přinejmenším část největších
problémů lze odstranit ve fázi implementace. Doufáme, že se státní správa k
tomuto naléhavému úkolu postaví čelem. Pro úspěch celé změny je totiž
nejdůležitější, jak ji pochopí a přijmou právě pedagogové v terénu.
Přehled
silných a slabých stránek a rizik revidovaného RVP ZV? (4)
Jaké
jsou silné stránky nového RVP ZV?
1. Méně vzdělávacího obsahu
Snižuje se množství toho, co se má učit, a umožňuje
se učiteli nastavit si hloubku a šíři obsahu podle potřeb žáků v heterogenní
třídě.
2. Modernizace vzdělávacího obsahu
To, co se mají žáci učit, bylo v řadě vzdělávacích oborů aktualizováno tak, aby obsah odpovídal požadavkům na moderně pojatou výuku.
3.
Kompetence a gramotnosti jako nedílná součást toho, co se mají žáci učit
Klíčové kompetence a gramotnosti, které mají žáci na základní škole získat, se autoři dokumentu snažili učinit nedílnou součástí povinných výsledků učení.
4. Systematické
ověřování výsledků učení žáků
Již od počátku se počítá s tím, že škola/stát bude
ověřovat, zda žáci dosahují plánovaných výsledků učení.
Jaká
jsou slabá místa nového RVP ZV?
1. Spíše
negativní vnímání RVP u odborné veřejnosti
Výsledky
veřejné konzultace ukazují, že návrh RVP ZV byl vnímán kriticky (například
na otázku Co byste označil/a za největší přednost nebo přínos navrhované úpravy
RVP ZV? vybralo nejvíce respondentů, 25 %, odpověď Přednosti nejsou); i další
odpovědi na položené otázky ukazují, že respondenti mají k podobě RVP ZV ve
větší míře výtky a jsou ve vztahu k úspěchu revize značně skeptičtí.
2. Rozdílná
kvalita zpracování oborů a oblastí
Náročnost očekávaných výsledků učení se v různých
vzdělávacích oborech liší (pro svou přílišnou jednoduchost byla kritizována
například Matematika, pro náročnost naopak Geografie).
Do očekávaných výsledků žáků v některých oborech se
nepodařilo promítnout kompetenční pojetí výuky; během veřejné konzultace na to
upozornil například SKAV (5).
3. Chybějící
podrobné popisy úrovní kompetencí a gramotností, kterých mají žáci dosahovat v
různých etapách základního vzdělávání
Pro klíčové kompetence a gramotnosti nejsou
zpracovány úrovně jejich dosažení ani indikátory, takže budou pro učitele
špatně uchopitelné, nebudou je umět rozvíjet ani hodnotit.
4. Naprostá
absence učiva v RVP
Redukce vzdělávacího obsahu (učiva), která byla jedním z hlavních popudů revize, se má konkretizovat až na úrovni školních vzdělávacích programů. Což ovšem znamená, že na školách bude stát obrovský úkol určit, co vlastně mají učit; zatím si s tím nedokázaly poradit ani vybrané školy, které měly vytvořit modelové ŠVP. Je tedy otázkou, zda je to pro většinu škol vůbec schůdná cesta a zda mnohé školy nebudou mít tendenci používat své staré, předimenzované školní vzdělávací programy.
5. Nedostatečné
vodítko pro tvorbu ŠVP podle RVP ZV
Školy, které chtěly zpracovat modelové ŠVP, to v předpokládaném čase nedokázaly. Je důvodná obava, že v RVP ZV je třeba ještě některé věci lépe vysvětlit a dopracovat, aby mohlo sloužit jako dobré vodítko pro tvorbu ŠVP.
6. Nejasná
koncepce ověřování výsledků učení v uzlových bodech
Zůstává nejasné, jak se budou evaluovat očekávané výsledky žáků. Dlouhodobý záměr ČR 2023–2027 obsahuje v implementační kartě B2.3 jen obecné zadání spojené navíc jen s jednotnou přijímací zkouškou.
7. Neorganické
a uspěchané zásahy do RVP ZV
Na poslední chvíli se do hotového dokumentu
neorganicky začleňují změny v pojetí výuky angličtiny a dalšího cizího jazyka,
takže dochází k překotným zásadním úpravám napříč celým dokumentem (učební
plán, obsah oboru).
Jaká
jsou rizika nového RVP ZV?
1. Rozvoj
kompetencí a gramotností bude na školách většinově jen formální
„Propsání“ kompetenčního pojetí výuky ve školách
nastane jen u některých oborů v návaznosti na to, jak dobře jsou tyto obory
zpracovány v návrhu RVP (viz slabé stránky), nebo bude silně záviset na
osobnosti a kompetentnosti učitelů, případně bude celkově jen formální, protože
si s ním učitelé většinově nebudou vědět rady.
2.
Výuka bude nadále předimenzovaná
V některých oborech (potažmo ve škole v předmětech)
se bude po žácích v
Ponechání výběru učiva na školách bez náležité
metodické podpory může způsobit, že mnoho škol nakonec jeho redukci neprovede,
učitelé budou dál učit předimenzovaný obsah, a to jim neumožní rozvíjet
kompetence a gramotnosti žáků.
3.
Školy nedokáží vytvořit kvalitní ŠVP
Školám, které chtěly vytvořit modelové ŠVP, podpora
a zadání nestačilo; vzniká zde důvodná obava, že běžné školy nemají šanci
stejný proces bez zesílené podpory kvalitně zvládnout.
4. Zásadní
změny provedené v RVP ZV na poslední chvíli nebudou kvalitní a způsobí problémy
v implementaci
Překotné změny provedené na poslední chvíli
způsobí, že jednotlivé části RVP nebudou dobře provázány (například nebude
promyšlen dopad na učební plán, dopad na rozsah obsahu dalších oborů aj.),
případně způsobí potíže v implementaci (případ zavedení cizího jazyka od 1.
třídy).
Call to
action a možná řešení problémů a rizik
Chceme,
aby reforma kurikula byla úspěšná. Současný stav však vyvolává v tomto smyslu
spíše obavy. Proto apelujeme na ministerstvo školství:
— Identifikujme kritická místa nového RVP, která by
mohla školám komplikovat přípravu ŠVP a kompetenčně pojatou výuku.
— Upravme maximum možného před schválením
dokumentu.
— Připravme metodickou podporu, aby došlo k reálné
proměně výuky na školách.
— Zveřejněme harmonogram implementace.
Doporučujeme
věnovat pozornost zejména těmto hlavním okruhům:
1. Kritizovaná
místa v obsahu RVP ZV
— Vyhodnoťme proces tvorby modelových ŠVP a
zjistěme, která místa v RVP ZV je třeba dopracovat nebo lépe vysvětlit.
— Připravme přílohu RVP, která by konkretizovala
doporučené učivo pro vzdělávací oblasti/obory.
— Hledejme konsensus napříč odbornou veřejností,
zejména mezi asociacemi.
2. Učební
materiály
— Podpořme vznik kvalitních a ucelených řad
tištěných/hybridních učebnic.
— Revidujme schvalovací řízení učebnic a vyjděme
přitom z reálných potřeb učitelského terénu.
3. Podpora
škol a učitelů
— Zveřejněme ucelený implementační plán podpory
zavedení nového kurikula a zohledněme odborné připomínky SKAV (6).
— Soustřeďme se zejména na podporu profesních
učících se komunit na školách.
4. Ověřování
očekávaných výsledků učení žáků
— Již v této fázi prodiskutujme a veřejně sdílejme
detailní představu MŠMT o tom, jak budou očekávané výsledky žáků ověřovány.
5. Osvětová
a informační kampaň
— Začněme neprodleně realizovat osvětovou a
informační kampaň určenou zejména učitelům a ředitelům škol.
— Hlavní „message“ reformy a její základní stavební
kameny (hlavní změny) vysvětlujme také široké veřejnosti (rodičům a žákům).
— Využijme širokou paletu nástrojů, včetně zapojení
masmédií.
_________________________
(1) Např. SKAV: odborná stanoviska 1, 2 a 3; stanovisko Asociace speciálních pedagogů; společné vyjádření odborných organizací k cizím jazykům v RVP ZV.
(2) Odpovědi
MŠMT ze dne 7. 10. 2024 na dotazy EDUinu ze dne 23. 9. 2024.
(3) „AŘZŠ ČR upozorňuje na
to, že revize RVP ZV kvůli špatnému uchopení MŠMT a NPI špatné komunikaci a
propagaci již téměř nikoho nezajímá a že revize ŠVP na mnohých školách tak
skončí pouze jako formální akt. Průběžně zveřejňované návrhy revize jsou
pedagogickou veřejností vnímány jako složitě realizovatelné.” Závěry 60. valné
hromady AŘZŠ, publikováno 15. 10. 2024. Závěry
60. valné hromady AŘZŠ, publikováno 15. 10. 2024.
(4) Bohužel nelze ověřit, k
jakým posunům došlo po zapracování připomínek z veřejné konzultace, protože
dokument není veřejný.
(5) SKAV publikoval své připomínky
k návrhu RVP ZV 3. června 2024.
(6) SKAV popisuje
17 oblastí, které je nutné ošetřit a bez jejichž proměny reforma kurikula
selže.
0 komentářů:
Okomentovat