Chtěl se stát matematikem, nakonec ho ale zlákal byznys. Před sedmi lety prodal jedné z největších softwarových firem světa Oracle za miliardy svůj start-up Apiary, pak založil neziskovou organizaci Česko.Digital. Následovala kariérní pauza, v níž se Jakub Nešetřil věnoval hlavně rodině. Když ale začal přemýšlet, do čeho nového by se pustil, oslovil ho zakladatel firmy Qminers specializující se na algoritmické obchodování Petr Zahradník s tím, že by chtěl rozšířit svůj projekt Matika Česku.
Zdroj: Hospodářské
noviny 27. 11. 2024
Rozhodli
se proto založit nový nadační fond, který bude Nešetřil řídit. Jeho hlavní
činnost je finanční podpora učitelů matematiky, snaží se
také upozorňovat na to, že matikářů a fyzikářů ubývá a je
potřeba s tím něco dělat. „Překvapilo mě, jak rozsáhlý je to problém. Zároveň
vnímám, že česká společnost už je vůči výzvám, že je něčeho nedostatek,
otupělá,“ říká Nešetřil v rozhovoru pro HN.
Proč jste se rozhodl, že vaše další kroky povedou zrovna k podpoře učitelů matematiky?
Dává mi
smysl investovat svůj čas do oblastí, v nichž můžeme být nejlepší. Když jsem
hledal, kam investovat peníze po prodeji Apiary, vybral jsem si digitalizaci,
protože mi přišla škoda, jak je česká společnost digitálně přátelská a technologie
akceptující, ale neziskový a státní sektor této konkurenční výhody nevyužívá.
Matika Česku je pro mě další pokračování toho příběhu. My jsme v matematice
byli v mezinárodním srovnání na předních příčkách. Moji spolužáci na gymnáziu
vyhrávali matematické a fyzikální olympiády na celosvětové úrovni, vzpomínám si
například na jejich vítězství v Pekingu. Věřím, že v Česku máme velký
potenciál, proto mi dává smysl matematiku podporovat a bít na poplach, že se jí
dostatečně nevěnujeme.
Vy máte matematiku v rodině, že ano?
Ano,
stejně jako Petr Zahradník, to nás spojuje. Oba naši tátové jsou respektovaní
profesoři matematiky na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Ani
jeden z nás se matematikou nakonec profesionálně neživí. I
když jako malý kluk jsem chtěl být popelářem a hned potom matematikem. Když
jsem viděl svého tatínka, jak při cestování po světě potkává spoustu
inspirativních lidí a v neděli odpoledne po obědě se natáhne na gauč, zavře
oči, vezme si propisku a tvrdí, že pracuje, tak mi to přišlo jako dream
job.
Experti se shodují, že klíčové je podchytit zájem dětí o matematiku už na základní škole. Jak vy vzpomínáte na svého učitele nebo učitelku?
Já jsem
svoji paní učitelku na základní škole asi dost rozčiloval. Protože moje
oblíbená zábava byla, že když ona psala příklady z matematiky na tabuli, tak já
jsem je v hlavě počítal, a jakmile pustila křídu, měl jsem je spočítané. Velmi
intenzivně si ale vzpomínám na ten šok, když jsem se po sametové revoluci s
rodiči přestěhoval na rok do Kanady a chodil jsem tam do sedmé třídy. První
hodinu jsem dostal opakování a tam byly příklady jako 5 plus
A máte pocit, že znalosti žáků degradují?
Můžu
mít nějaký pocit, ale důležité je podívat se na to objektivně, skrz fakta. Když
začínaly PISA testy,
které srovnávají úroveň znalostí žáků mezi státy, byli jsme v matematice na 18.
pozici, pak jsme klesali až na 28. pozici. Nás ale straší i to, že učitelé
matematiky a fyziky mají nejvyšší věkový průměr ze všech učitelských
specializací.
V čem chcete být jiní než stávající organizace, které se v Česku věnují podpoře vzdělávání?
Myslím, že tady vůbec není
potřeba se vůči nim nějak konkurenčně vymezovat. Organizace jako Učitel naživo
nebo Začni učit dělají skvělou práci průřezově přes celý systém školství, my
jsme s nimi v úzkém kontaktu a konzultujeme s nimi naše plány. Na rozdíl od
nich se však chceme zaměřit pouze na ty nejvíce nedostatkové učitele:
matematiky, fyziky a informatiky.
Proč jste se rozhodli zvolit zrovna finanční podporu učitelů?
Vycházíme z šetření, které ukazuje, že nejčastějším důvodem odchodu z učitelského povolání je nízký plat. Všichni jsme z byznysu, finanční stránka byla nejrychlejší a nejefektivnější způsob, jak se dostat alespoň k částečnému řešení. Vybraným učitelům tedy posíláme každý měsíc 10 tisíc korun k platu. Vybudovat měkčí formy ohodnocení, jako třeba respekt ve společnosti, trvá mnohem déle. Díváme se i na to, jakým způsobem se dají učitelé podpořit v rámci příprav na hodiny nebo průvodcovství od seniornějších učitelů. V tomhle třeba dělá krásnou práci nadace Křídla, se kterou také spolupracujeme.
Nyní podporujete čtyřicet učitelů ročně, plánujete jejich počet navyšovat?
Záleží
na tom, kolik donorů seženeme. Už dnes se k nám rozhodl připojit dlouholetý šéf
Avastu Ondřej Vlček, přední český startupový
podnikatel Zdeněk Cendra, investor Pavel Mucha nebo Vlado Komár. V jednání máme
další. Můj cíl pro příští rok je počet podpořených učitelů zdvojnásobit.
Zároveň ale víme, že není v našich silách problém trvale vyřešit takovouto
intervencí zvenku. Musíme jako společnost hledat dlouhodobé a systémové řešení.
Jak učitele do projektu vybíráte?
Hledáme
začínající učitele, kteří do systému v posledních letech nastoupili a motivují
svoje žáky. Spočítali jsme si, že je to nejefektivnější, protože největší
riziko odchodu ze školství je právě v prvních letech. Pokud o motivovaném začínajícím
učiteli či učitelce víte, určitě budeme rádi, když nám dáte vědět. Podporujeme
také ocenění pro nejlepšího učitele Global Teacher Prize,
které každoročně vyhlašuje společnost EDUin.
Jak se vám finanční podpora osvědčila? Máte od učitelů nějakou zpětnou vazbu?
Podporujeme
je takto druhým rokem, takže nemůžeme ještě říct, jestli se nám je podařilo
udržet v systému delší dobu. Jinak samozřejmě učitelé mají radost z toho, že je
někdo ocenil. Na druhou stranu, také nám někteří říkají, že o tom nemůžou
mluvit v kabinetu, protože by jim někdo mohl závidět. Jenže to je komplikovaná
situace, kterou na trhu práce vůbec neřešíme. Je normální, že když jsou někteří
lidé nedostatkoví, mají vyšší nástupní plat než jiní. Ale ve školství
automaticky předpokládáme, že ve všech regionech a ve všech specializacích mají
učitelé stejný plat, což ale nutně vede k současným problémům.
Kolik nových absolventů učitelství matematiky a fyziky bychom ročně potřebovali?
To
právě přesně nevíme, chybějí nám data. Ale pro ilustraci: Specializaci učitele
fyziky pro druhý stupeň a střední školy je možné v celé Praze a Středočeském
kraji vystudovat pouze na Matematicko-fyzikální fakultě. Nikde jinde se
učitelství fyziky neučí. Jsou roky, kdy studium dokončí jen jednotky
absolventů. Z nich nastoupí do škol třeba dva a jeden ve škole dlouhodobě
vydrží. Tedy ročně vygenerujeme pro spádovou oblast tří milionů lidí jednoho
fyzikáře, zároveň jich třeba 50 odejde do důchodu. I kdybychom navýšili počet
učitelů fyziky desetkrát, tak to ani zdaleka nepokrývá generační úbytky. Tedy
je to problém, kde nestačí o třetinu lepší řešení. Musíme to změnit zcela
zásadně.
A jak? Není cesta i zlákat pro učitelství lidi z jiných profesí, kteří třeba ve svých kariérách vyhořeli?
Ano.
Chování na trhu práce se vyvíjí. Už nebude platit, že se mladý člověk rozhodne
pro učitelství, vystuduje ho a potom celý život učí. Učitelé ze systému
odcházejí, ale zároveň i přicházejí. Dneska je trh práce mnohem víc dynamický a
do budoucna bude určitě ještě víc, takže je potřeba počítat i s tím, že lidé
mění povolání několikrát za život. Proto je důležité věnovat se i sekundární
přípravě učitelů pro ty, kteří přicházejí z jiných profesí.
Mohou nedostatek učitelů matematiky nějak ovlivnit i rodiče?
Pokud si všichni uvědomíme, že učitelé matematiky a fyziky
jsou vzácní a máme jich zásadní nedostatek. A třeba jim poděkujeme, že učí naše
děti. I to pomáhá.
Vy už jste učitelům svých dětí poděkoval?
Ano. Jeden můj syn je ještě na prvním stupni, druhý na druhém
a mám hroznou radost z toho, že má dobrého učitele matematiky, který ho vede k
tomu, aby zkoušel matematickou olympiádu a hrál si s čísly. A to je vlastně
nejdůležitější. Úplně jsem roztál, když mi minulý týden řekl, že přemýšlel,
jaký předmět má ve škole nejraději a došel k tomu, že matematiku.
_________________
Jakub Nešetřil (45) v roce 2017 úspěšně prodal svůj vývojářský start-up Apiary technologickému gigantu Oracle. Přes dva roky pak působil v Oraclu na pozici viceprezidenta produktového vývoje.
V roce 2019 založil
neziskovou organizaci Česko.Digital, se kterou za pomoci profesionálů z IT
pomáhal s digitalizací ve veřejném a neziskovém sektoru, slyšet o nich bylo
hlavně v době covidové pandemie.
Poté, co se zaměřil na
rodinu, nyní bude řídit nadační fond Matika Česku, který chce podporovat
učitele matematiky a zasadit se o dlouhodobé řešení jejich nedostatku.
0 komentářů:
Okomentovat