Část nových krajských radních pro školství odmítá posilovat všeobecné vzdělávací obory a odvolává se přitom na poptávku zaměstnavatelů. Odborníci, ministerstvo školství i sami rodiče přitom navýšení kapacit gymnázií a lyceí žádají.
Zdroj: Deník
Referendum 27. 11. 2024
V
jednotlivých krajích už jsou po zářijových krajských volbách u moci
nové krajské koalice a s nimi i noví radní pro školství, nejčastěji
nominanti ANO. Jejich profily a názory mohou mít významný dopad
na to, zda na poptávaných oborech středních škol budou
v nadcházejících letech dostatečné kapacity.
Někteří
z nových radních, a to i v regionech, kde byl v tomto roce
na všeobecných vzdělávacích oborech výrazný převis zájemců, přitom změny
neplánují a hodlají v souladu s průmyslovými svazy —
a v rozporu s ministerstvem školství, názory odborníků
na vzdělávací politiku a především rodiči
žáků — podporovat především střední odborné školy.
Jednotlivé
kraje až na výjimky zřizují naprostou většinu veřejných středních škol
v České republice a jejich politika tak zásadně ovlivňuje kapacity
středoškolského vzdělání v regionech. A právě nečinnost krajských
politiků v předchozích letech zapříčinila přijímačkovou krizi, která kulminovala loni a letos
na jaře. Řada zájemců o gymnázia ve větších městech
se i přes dobré výsledky v přijímacích zkouškách na střední
školy nedostala.
Redakce
Deníku Referendum se proto obrátila na všechny nově zvolené krajské
radní pro oblast školství a dotázala se jich, zda plánují spíše
vycházet vstříc partikulárním byznysovým zájmům, nebo naopak navyšovat kapacity
všeobecného a gymnaziálního vzdělávání, či zda budou úzce vymezené učební
a průmyslové maturitní obory směřovat k tomu, aby zahrnovaly více
všeobecné složky.
Raději
výuční list než maturitu na gymnáziu?
V
zářijových krajských volbách výrazně oslabily strany celostátní
vládní koalice Petra Fialy (ODS) a mnohde ztratily dosavadní většinu.
Naopak výrazně posílilo největší opoziční hnutí ANO, které se stalo hlavní
silou většiny krajských koalic. V osmi krajích získalo posty
krajských radních pro školství — na úkor Pirátů, TOP 09 nebo ODS,
kteří je dosud drželi.
Své radní
pro školství má nyní hnutí ANO v Plzeňském, Karlovarském, Ústeckém,
Královéhradeckém kraji, na Vysočině, v Olomouckém, Zlínském
a Moravskoslezském kraji. Dva posty radních pro školství v Jihočeském
a Jihomoravském kraji má ODS. Starostové a nezávislí udrželi radního
pro školství ve Středočeském kraji, spřízněné hnutí Starostové pro
Liberecký kraj získalo post radního pro školství na Liberecku a již
od komunálních voleb před dvěma roky mají radního pro školství Antonína
Klecandu v Praze.
Část
nových — v několika případech znovuzvolených — krajských radních pro
školství odmítá posilování kapacit gymnázií a všeobecného středního
školství, ke kterému na jaře vyzývalo ministerstvo školství.
„Nabídka
oborů nemůže úplně kopírovat pouze poptávku rodičů a žáků, kteří požadují
více všeobecné vzdělávání na gymnáziích. Je nutné brát v potaz
rovněž požadavky zaměstnavatelů a trhu práce, kteří volají
po absolventech odborného vzdělávání,“ říká pro Deník Referendum
náměstkyně hejtmana pro školství Královéhradeckého kraje a poslankyně Jana
Berkovcová (ANO), která ve funkci nahradila dosavadního pirátského
radního.
„Potřeby
práce v proměnlivém světě, to jsou taková klišé. Když teď slyším
zastánce myšlenky všeobecného vzdělání, používají argumenty typu, že nikdo
neví, jakou práci budou žáci vykonávat, že povolání budou mizet, ale nikdo
vlastně neví jaká. To jsou argumenty na vodě,“ odpovídá nová
královéhradecká náměstkyně pro školství na otázku, jak jde její odmítání
rozšiřovat kapacity gymnázií dohromady s politikou ministerstva školství
a argumenty odborníků na vzdělávací politiku.
Berkovcová
je kritická i k novému oboru všeobecné lyceum, které momentálně ve spolupráci
s některými kraji testuje ministerstvo školství. V oboru lyceum má
přitom Královéhradecký kraj podle dat ministerstva školství nejvyšší převis
v poměru kapacit a počtu přihlášených — výrazně vyšší, než má třeba
hlavní město. Nová radní podporuje pouze zřizování technických lyceí při
středních odborných školách.
„Kraje
patří k těm, kdo si mají hájit své odborné vzdělávání. Já jsem
v zastupitelstvu kraje už poměrně dlouho, a vím, že v tomto jsme
ve shodě i s Hospodářskou komorou. Nemyslím si, že by kraje
měly zájem rozšiřovat kapacity gymnázií na úkor odborného vzdělání.
Nemůžeme jen honit statistiky a srovnávat se se světem. Nejde
o kvantitu, ale i o kvalitu,“ uzavírá Berkovcová.
Podobný
přístup avizuje i její stranický kolega a radní pro školství
Plzeňského kraje Vladimír Kroc (ANO), který byl za odlišné koaliční
konstelace krajským radním již v předcházejícím volebním období. „Studium
na gymnáziu je specifické v tom, že je především přípravou
ke studiu na vysokých školách. O zaměstnání absolventů gymnázií
je menší zájem ze strany zaměstnavatelů. Rovněž i Plzeňský kraj,
v souvislosti s potřebou rozvoje průmyslových, zemědělských
a potravinářských oborů a oborů využívajících moderní technologie,
preferuje rozšiřování nabídky odpovídajících studijních oborů nejlépe
v kombinace výučního listu a maturity,“ uvedl Kroc pro Deník
Referendum.
Podobně
jako Kroc argumentuje i nový radní pro školství Jihočeského kraje David
Štojdl (ODS). „Vždy je nutné mít na paměti délku studia
a předpoklad, kdy se absolventi objeví na trhu práce, ať
se jedná o střední školu či školu vysokou, a dále uplatnitelnost
absolventů škol. Stejně tak důležitou roli sehrává demografická křivka,
respektive počet žáků vstupujících do segmentu středních škol, které jsou
základem pro potřeby trhu práce,“ napsal DR Štojdl prostřednictvím své
asistentky. Žádost o telefonický rozhovor radní odmítl a na zaslané
doplňující dotazy nereagoval.
„Není tak
možné, aby existovaly jen školy se všeobecně vzdělávací nabídkou, tedy jen
gymnázia, jak často požadují rodiče, ale i školy odborné, které mají
v našem kraji nastavenu velmi dobrou a širokou spolupráci se zaměstnavatelskou
a podnikatelskou sférou, jejichž pracovníci mnohdy vyučují právě odbornost
v reálu nejen ve školách, ale i přímo i při odborném
výcviku ve firmách,“ napsal dále redakci jihočeský radní David Štojdl.
Informace
o případném rozšiřování středoškolských oborů od příštího školního
roku redakci neposkytl. Pouze uvedl, že Jihočeský kraj ve spolupráci
s ministerstvem školství spolupracuje na pilotním projektu nového
oboru všeobecné lyceum.
Konkrétní
plány zvyšování kapacit všeobecných vzdělávacích oborů neposkytla ani nová
radní pro školství Karlovarského kraje Hana Žáková (ANO), která ve funkci
nahradila zástupce Pirátů. „V souvislosti se silnějším populačním
ročníkem bylo v našem kraji otevřeno jedno lyceum v tomto roce
a jedno další je plánováno v roce příštím. V následujících
letech demografická křivka ukazuje pokles populace,“ uvedla Žáková.
Podle dat ministerstva školství přitom v uplynulém roce
vykazoval Karlovarský kraj spolu s Jihočeským krajem po Praze
a jižní Moravě nejvyšší poměrový převis zájemců o krajem zřizovaná
čtyřletá gymnázia. Na žádost o telefonický rozhovor, kde měl
i tento doplňující dotaz padnout, Žáková ani po urgenci nereagovala.
Podobně
také její stranický kolega a nový radní Olomouckého kraje Svatopluk Binder
(ANO) argumentuje poklesem demografické křivky. „V Olomouckém kraji jako
ve většině krajů naštěstí nešlo o takový převis jako například
v Praze, navzdory tomu jsme ale navýšili třídu na Gymnáziu
Čajkovského a otevřeli další třídy lyceí. Z demografického hlediska
nás bohužel opětovně čeká postupný pokles, proto další navyšování kapacit
nemáme v plánu,“ říká Binder pro DR. Olomoucký kraj byl dle platformy Vzdělávání
v datech letos na pátém místě z hlediska poměru žáků,
kteří se pro malé kapacity nedostali na čtyřletá gymnázia. Ani Binder
prosbě o telefonický rozhovor nevyhověl.
Navyšovat
kapacity gymnázií nebude podle slov staronového náměstka pro školství Josefa
Kozla (Společně pro kraj) ani Pardubický kraj: v nadcházejících letech
uvažuje pouze o otevření lycejních tříd na některých středních
odborných školách.
Na
Vysočině a ve středních Čechách vycházejí zájmu žáků vstříc
Další
radní však hodlají — často v návaznosti na dosavadní politiku svých
krajů — posilovat kapacity gymnázií a lyceí. Patří mezi ně především
Vysočina a Středočeský kraj. Kraj Vysočina podle nového náměstka pro
školství Pavla Fraňka (ANO) plánuje od příštího školního roku zřídit nové
sportovní gymnázium v Třebíči a ekonomické lyceum v Bystřici nad
Pernštejnem, a dále rozšířit kapacity pěti krajských zdravotnických,
technických a pedagogických lyceí.
„Podle
mého názoru by oborová nabídka měla respektovat obojí. Určitě není namístě
omezovat obory, o které je mezi rodiči a žáky zájem
a jejichž absolventi dlouhodobě prokazují na trhu práce, že
se dokáží bez problému uplatnit. Současně je třeba oborovou nabídku
přizpůsobovat požadavkům zaměstnavatelů ve vztahu k jejich budoucím
dlouhodobým potřebám. Ideální stav samozřejmě je, pokud zaměstnavatelé požadují
to, v čem vidí dlouhodobou perspektivu také žáci a jejich rodiče,“
řekl pro DR Franěk.
Podobně
na rozšiřování kapacit pracuje Středočeský kraj, kde ve funkci
radního pro školství pokračuje Milan Vácha (za STAN). Podle něj kraj již
v předcházejícím volebním období otevřel nové čtyřleté gymnázium,
v nadcházejících letech je v plánu rozšířit kapacity
na gymnáziích v Hostivicích, Říčanech, Brandýse nad Labem
a v Berouně. V dlouhodobějším horizontu po roce 2028
by podle Váchy měla ve středních Čechách vzniknout tři další nová
gymnázia v Černošicích, Jesenici a Roztokách.
Kapacity
všeobecného vzdělávání rozšiřuje též Liberecký kraj, jak Deníku Referendum
potvrdila nová radní pro školství Jitka Skalická (SLK). V nadcházejících
letech má být navýšen počet míst na gymnáziích a technických lyceích
v Liberci. Ve zřizování lyceí chce pokračovat i radní Ústeckého
kraje Jindra Zalabáková (ANO), která krajské školství vedla v mírně
odlišné koalici již v předchozím volebním období. Ústecký kraj přitom již
letos patřil ke krajům, které na lyceích a gymnáziích měly pouze
minimální převis uchazečů.
Tři radní
na žádosti DR o rozhovor přes urgence nereagovali. Jde
o pokračujícícho jihomoravského radního Karla Jurku (ODS) a nové
radní Jindru Mikuláštíkovou (ANO) ze Zlínského kraje a Jana
Veřmiřovského (ANO) z Moravskoslezského kraje.
Kraje
potřebují vysokoškolsky vzdělané lidi. Bez gymnázií je mít nebudou
Podle
odborníků na vzdělávací politiku potřeba posílení všeobecného vzdělání
nesouvisí pouze s demografickou křivkou. „Slova nových radních mě dost
rozesmutňují, protože rezignují na nezbytné reformy. Potřebujeme obecně
mnohem větší podíl všeobecné složky napříč obory, včetně odborných,“ komentuje
pro DR programový ředitel občanské organizace EDUin Miroslav Hřebecký.
To
potvrzuje i analytik sociologické organizace PAQ Research Jan Zeman, který
před několika týdny spolu s kolegy publikoval analýzu, jak proměnit střední průmyslové školství
v České republice.
„Jiné
evropské země uvažují o středním vzdělání a budoucím zaměření svých
absolventů rozdílně. Žáci tam častěji míří do všeobecných oborů, které
jsou ekvivalentem gymnázia nebo lycea. A pokud nastoupí do průmyslové
školy, nezačnou se rovnou specializovat například na automobilové
motory, ale dlouho prochází obecnými základy a až v posledních letech
studia se profilují,“ říká Zeman pro Deník Referendum. „Je to mnohem opatrnější
přístup, který studenty nežene hned do specifického zaměření, ale umožňuje
jim vyzkoušet si více činností,“ dodává.
„Dnes
se už moc nenosí, že vystudujete školu a jdete do zaměstnání:
to se děje až poté, na různých nástavbách a profilačních kurzech.
Je nesmyslné plýtvat penězi daňových poplatníků a učit žáky něco,
co potom stejně nebudou uplatňovat, nebo je to naučí pozdější
zaměstnavatel v krátkodobém kurzu,“ říká Miroslav Hřebecký z EDUin.
„Obsah vzdělávacích plánů sice nastavuje stát,
kraje ale mohou jednat s řediteli svých škol, aby se všeobecná
gramotnost navýšila. Už u konkurzů na ředitele se můžou bavit
o tom, že by výuka měla mít mnohem více kompetenční cíle,“
vyjmenovává Hřebecký. Posílení všeobecné složky včetně občanských kompetencí
na průmyslových školách je podle něj nutné i vzhledem
k vysoké podpoře populistických a antisystémových stran, která
je ve studentských volbách charakteristická zejména pro učiliště.
Odborníci
rozporují i slova některých radních, že pro kraj a jeho průmysl
je výhodnější, když studenti rovnou po střední škole nastupují
do práce namísto dalšího studia na vysoké škole. „Pokud radní nemají
zájem, aby lidé v jejich kraji studovali vysokou školu, snižují šanci
na občanské vybavení kraje. Učitelé, lékaři, zubaři musí vystudovat
vysokou školu a jdou tam většinou z gymnázií nebo lyceí. Je to
spíš otázka nastavení podmínek, aby se do daného kraje vraceli,“ říká Jan
Zeman z PAQ Research.
„Čím vyšší vzdělání, tím máte menší riziko, že se neuplatníte na trhu práce, což souvisí i třeba se sociálním kapitálem. Zejména strukturálně znevýhodněné regiony potřebují inteligenci jako sůl. Potřebují, aby lidé odcházeli na vysoké školy a pak se tam vraceli,“ shrnuje pro Deník Referendum Miroslav Hřebecký z EDUinu.
0 komentářů:
Okomentovat