Průměrně jsou v každé třídě tři nadané a jedno mimořádně nadané dítě. Problém je, že o tom velmi často nevědí rodiče ani učitelé. V oficiálních statistikách jich proto je násobně méně. A když o nich stát neví, a tedy ani nepodporuje, ztrácí ekonomickou výhodu v podobě možných budoucích vynálezců a inovátorů.
Zdroj: Hospodářské
noviny 12. 12. 2024
Ke
zlepšení situace by mělo pomoci pilotní testování žáků na prvních stupních
pražských škol. To může řadu „zapomenutých Einsteinů“ odhalit. Zároveň
výzkumy ukazují, že těmto dětem by mohly pomoci speciální třídy pro nadané,
musely by ale fungovat jinak než v současnosti.
„Chceme
otestovat pět tisíc dětí na základních školách testy Invenio, které podle
odborníků dokážou nejlépe odhalit skutečné nadání,“ líčí Markéta
Štindlová z Pražského inovačního institutu s tím, že na větší testování teď
nemají peníze. I když je to zatím malý vzorek, pokud se testy osvědčí, chtěla
by je městská organizace rozšířit do více škol. Podobné testování už proběhlo v
Jihomoravském kraji.
Podle
vědeckých předpokladů jsou v populaci dvě až tři procenta mimořádně nadaných
dětí, tedy těch, jejichž IQ je vyšší než 130. V českých základních školách
jich je identifikovaných jen 0,08 procenta. Podobně je to s nadanými žáky.
Podle předpokladů by jich mělo být až 15 procent, v Česku se ví pouze o pěti procentech.
Odhalit
nadané děti není jednoduché, protože se tak velmi často na první pohled nejeví.
Ve statistikách je například podezřele málo dívek. „U chlapců nadání nejčastěji
odhalí v pedagogicko-psychologické poradně, kam je pošlou kvůli problémům
s chováním. U dívek se často neodhalí vůbec, protože mají větší tendenci svou
jinakost skrývat, aby zapadly do kolektivu,“ vysvětluje Hana Křepelková z
finanční skupiny RSJ, která se zabývá podporou nadaných dětí. Jejich cílem je,
aby co nejvíce učitelů a odborníků dokázalo nadané dítě rozpoznat a aby měli k
ruce vhodné pomůcky, které by jim s rozvojem dětí pomohly.
Proto
vznikl společný projekt think-tanku IDEA a nadace RSJ Talent, který se chce
nadaným systematicky věnovat. Jako první bod připravili výzkumníci z IDEA
studii, která dává dohromady všechny dosavadní poznatky o nadaných a jejich
vzdělávání. Z ní mimo jiné vyplývá, že nejvíce se osvědčilo nabídnout
náročnější učivo či pomoci jim prohloubit znalosti v oblastech, které
je zajímají.
Nadaným
žákům podle zahraničních výzkumů pomáhá také rozdělování žáků do kolektivů
podle jejich schopností. Výzkumníci ale zároveň upozorňují, že je potřeba brát
v úvahu také vliv na méně nadané žáky, pokud se děti selektují. V Česku se
nejvíce diskutuje o víceletých gymnáziích, která mají podporovat studijně nadané
děti, jenže právě ta jsou odborníky velmi často kritizována.
„Přijímací
zkoušky na víceletá gymnázia jsou velmi problematické, určitě nedokážou
rozpoznat nadání a spíše záleží na přípravě žáků,“ uvádí jedna z autorek
výzkumu Miroslava Federičová s tím, že právě u dětí z nepodnětného rodinného
prostředí se velmi často neodhalí jejich talent, protože je skrytý, a
třeba k přípravě na přijímací zkoušky nemají přístup ani dostatečnou podporu.
Pokud se
nadané děti podaří odhalit, mají stejně jako žáci, kteří mají se studiem
problémy, nárok na státní podporu. A to díky osm let starému inkluzivnímu
zákonu. V praxi se to ale spíš neděje, protože učitelé se zabývají hlavně těmi,
kteří potřebují pomoci se zvládáním alespoň základního učiva.
„Ze
zkušeností velmi nadaných dětí vyplývá, že jim nejvíce pomohlo, když dostaly
prostor věnovat se tématům, která je zajímají a v nichž vynikají. Inkluze,
tedy individuální podpora ve třídách pro děti, které nestíhají, a zároveň pro
ty, které jsou hodně napřed, funguje jen na papíře. V praxi je v podstatě
nerealizovatelná,“ řekla HN psycholožka a předsedkyně Společnosti pro talent a
nadání Eva Vondráková, která se práci s nadanými dětmi věnuje celý život.
Podpůrná
opatření navíc nabízejí hlavně materiální věci, je možné z nich dětem koupit
například nový mikroskop. „Jenže nadané děti potřebují spíše konzultace s
psychologem nebo mentora, který by jim pomáhal zvládat i těžké sociální situace
ve třídě. K těm dochází často, protože nadaní jsou většinou znalostně napřed,
ale ve zvládání emocí nebo v sociálním cítění zaostávají,“ líčí Křepelková.
Ministerstvo
školství podle ní příští rok hodlá zrevidovat podpůrná opatření, vyhodnotit,
jak fungují, a případně je upravit. Podle Křepelkové by bylo dobré, kdyby více
myslela právě na personální podporu.
0 komentářů:
Okomentovat