Nové rámcové vzdělávací programy pro základní školy mají podle ministerstva školství proměnit výuku všech předmětů, a hlavně matematiky. Té se ale někteří odborníci a učitelé obávají. Chybí podle nich například dostatečné vysvětlení, proč se mají žáci dané věci učit nebo dostatek času na zapojení do osnov. Také má nové pojetí výuky matematiky klást větší nároky na učitele.
Zdroj: www.irozhlas.cz
23. 1. 2025
Upravené rámcové
vzdělávací programy (RVP) mají například obsahovat větší důraz na propojení
učiva matematiky se skutečným životem a tím, co žáky čeká mimo školní lavice.
V plánech je tak například vytváření reálných modelů, jako je rodinný rozpočet,
nebo slovní úlohy. S těmi mají podle učitele matematiky a zakladatele
serveru Mathematicator Marka Valáška děti problém dlouhodobě.
„Jedna
velká škatulka jsou právě slovní úlohy. Děti mají často problém vzít si
odstavec textu, porozumět mu a dobře ho zpracovat,“ popisuje pro iROZHLAS.cz
Valášek, který také nahrává na YouTube videa, kde vysvětluje, jak řešit různé
matematické problémy.
V praxi
se ale také setkává s dalšími neduhy, které studenti v matematice
často mají. „Často jde o mechanicky naučené postupy řešení, které ti studenti
nechápou a pak je neumí aplikovat na složitější příklady,“ říká Valášek.
S tím
souhlasí i Štěpánka Baierlová, která vyučuje matematiku na základní škole.
„Přibyly tam věci, které se týkají kombinatoriky a statistiky, což mi přijde
fajn, ale na druhou stranu by bylo fajn vysvětlit, proč tam zrovna tohle
přibylo a proč bychom to měli děti učit,“ komentuje Bajelová nové
vzdělávací programy.
„Navýšení
obsahu mi přijde v pořádku, pokud to náš svět potřebuje,“ říká Bajelová.
„V ten moment ale musím někde ubrat, protože jsou některé věci přežité. A to se
podle mě nestalo,“ pokračuje. „Nebo se to stalo a nikdo mi to ale nevysvětlil,“
poukazuje na podle ní nedostatečný způsob, jakým změny v rámcových
vzdělávacích programech vysvětluje ministerstvo školství.
Málo času
Na všech
základních školách se má podle nových plánů vyučovat od školního roku
2031/2032, na některých to ale bude mnohem dříve. První školy mají pode
revidovaných programů učit už od letošního září. Na přípravu vlastních vzdělávacích
plánů jim tedy nezbývá ani rok.
„Tyto
školy na tom budou nejhůř, budou mít nejkratší období na to, aby vytvořily
školní vzdělávací plán nějak smysluplně a pak začaly učit,“ řekla nedávno
pro server iRozhlas analytička společnosti EDUin Lucie Slejšková.
Řešením
by podle ní měla být cílená a přesná podpora nejen pro tyto školy, ale pro
všechny, které budou podle nových plánů učit. Podobná rizika vidí i Národní
pedagogický institut (NPI), který změny v rámcových vzdělávacích
programech spolu s ministerstvem školství připravoval.
Příprava
učitelů
„Učitelé
nemusí být dostatečně proškoleni v nových metodách, digitálních nástrojích nebo
přístupech, jako je formativní hodnocení. To může vést k neefektivní
implementaci změn, odporu učitelů vůči novým přístupům, zvýšenému stresu a
vyhoření učitelů,“ vyjmenovává Veronika Lucká Loosová z pedagogického
institutu.
Právě na
učitelích stojí většina změn. Už dnes jsou ale podle ní často přetížení a
nestíhají učit, jak by si představovali. I v tom vidí Národní
pedagogický institut riziko. „Zavedení nových metod (interaktivní výuka,
individuální přístup) vyžaduje více času na přípravu, hodnocení a práci s žáky.
Pokud zůstane pracovní zatížení učitelů stejné, může dojít ke snížení kvality
výuky, omezení času na individuální práci s žáky, zvýšení fluktuace
učitelů kvůli pracovnímu vyčerpání,“ obává se Loosová.
Změnit by
to mohl způsob, jakým se připravují studenti na pedagogických fakultách
vysokých škol. „Změna systému přípravy budoucích učitelů kompatibilní se
zaměřením nového rámcových vzdělávacích programů vlastně schválení
kurikula předcházela. Kompetenční rámec pro absolventy učitelství byl schválen
na podzim 2023,“ uvádí pro iROZHLAS.cz náměstek ministra školství Jiří Nantl
(ODS).
Analytička Slejšková
si ale nemyslí, že by to bylo dostatečné. „Je tu otázka už vystudovaných
učitelů,“ namítá. „To nepůjde přes pedagogické fakulty. Tam bude hrát klíčovou
roli ředitel a další vzdělávání učitelů,“ doplňuje Slejšková.
Mechanismus,
jak dovzdělat stávající učitele, by měl už Národní pedagogický institut
připravovat v podobně takzvaných metodických kabinetů, kdy se budou
učitelé mezi sebou setkávat a předávat si znalosti.
Přímo
školám by pak měl pomáhat se sestavováním vzdělávacích plánů odborník, který na
školu přijede. Podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) by to ale měla být
jedna návštěva na školu. „To nestačí,“ myslí si Slejšková.
0 komentářů:
Okomentovat