Mezi učiteli patřil mezi nejpopulárnější ministry školství. Jako jeden z mála vydržel v úřadu celé funkční období vlády. Teď kritizuje změny, které v resortu udělal současný ministr a chce se proto do úřadu vrátit. Jaké plány má?
Zdroj: Seznam
Zprávy.cz 19. 3. 2025
Hostem Ptám se já byl bývalý ministr školství za ANO a předseda Rady Národního
akreditačního úřadu pro vysoké školství Robert
Plaga (nestr.).
Někdejší ministr školství ve
vládě Andreje Babiše (ANO) v letech 2017 až 2021 sice po
neshodách se svým stranickým šéfem z hnutí odešel, teď se ale hodlá do
vysoké politiky vrátit. Robert Plaga, který je v současnosti šéfem
Národního akreditačního úřadu, by v případě vítězství ANO v podzimních
sněmovních volbách rád zamířil zpátky do ministerského křesla.
K návratu ho podle něj motivovalo naštvání na to, jak resort vede ministr
Mikuláš Bek (STAN). Ten je podle Plagy k lidem ve školství elitářský
a arogantní, ale hlavně nezvládl prosadit důležité reformy (jako třeba
novelu školského zákona nebo změnu rámcových vzdělávacích programů) ani získat
pro resort potřebné peníze.
Budoucí možný ministr školství
už proto slibuje změny, včetně navýšení rozpočtu.
Navýší ANO výdaje na školství, jak si
představuje Robert Plaga? Co přesně chce v resortu změnit? A jak mu
je sympatická současná politika hnutí Andreje Babiše?
Celý rozhovor si můžete pustit
v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.
Co v rozhovoru zaznělo?
1:00 Vám se stýská po politice, že? – Spíš se mi stýská po školství. – Vždyť jste v čele Národního akreditačního úřadu pro vysoké školy. – Já jsem se snažil a dal jsem ministerstvu novelu,
věcný návrh, abychom se dostali do evropských struktur a Národní
akreditační úřad fungoval podle evropských pravidel. To v tuto chvíli
nefunguje, takže ten úřad samozřejmě dobrý je, ale mohl by být mnohem lepší.
2:00 Vy jste se nechal přesvědčit
k tomu, že budete za hnutí ANO kandidovat do Poslanecké sněmovny. Platí,
že budete lídrem ve Středočeském kraji, je to už jisté? – Jisté to je až ve chvíli, kdy jsou hotové kandidátky, respektive
schválí to krajský sněm, ale všechno tomu nasvědčuje. Takže nevím,
95 procent.
2:30 A proč jste se nechal
přesvědčit do toho, že půjdete do kampaně? Protože když jste předtím byl
ministrem školství za hnutí ANO, tak jste neprošel volbami, to jste nebyl
poslancem. – Já
jsem byl odborník. (…) Před rokem 2017 jsem působil jako odborný náměstek
pro vysoké školy, vědu a výzkum přímo na úřadě, na Ministerstvu školství. – Teď se jste vrhnul do kampaně, byla to podmínka ANO? – Nebyla, vyplynulo to. (…) Jestli se budeme bavit i o novele
vysokoškolského zákona a narychlo přilepených pozměňujících návrzích,
které omezovaly funkční období mě jako předsedy Rady Národního akreditačního
úřadu pro vysoké školství, tak v podstatě tím, že jsem kritizoval Mikuláše
Beka, že tam chybí 14 miliard korun, tak jsem se dozvěděl z Úřadu
vlády, od některých lidí, od premiéra, že přece oni mě instalovali do funkce,
tak mám mlčet. Takže vcelku logicky v tuto chvíli asi je potřeba přiznat,
že když to kritizuju, tak nemůžu stát v té pozici mimo, jako nestranný
odborník, to je jeden z těch motivů.
3:00 Druhý motiv, proč se vracím do
politiky tak, že kandiduju, je skutečně ten, že si člověk jde pro tu důvěru
voličů. Byť je to strašné klišé. – Mimochodem, vnímáte to
zkrácení vašeho funkčního období jako nějakou osobní pomstu vůči vám? – Je to osobní. (…) Lidé z okolí ministra, a to je
prokazatelné, se nechali slyšet, že jedním z důvodů, proč to je takhle,
je, že jsem kritizoval přípravu rozpočtu 2024.
5:00 Tato vláda se ve svém programovém prohlášení přihlásila ke
strategii 2030+, což je strategie vzdělávání, která byla schválena v té
době, co jsem byl ministrem. A u Petra Gazdíka (bývalý ministr školství, pozn. red.) jsem skutečně měl dojem, že chce pokračovat v těch věcech,
které jsou v té strategii napsané. Vláďa Balaš (nástupce ministra Gazdíka, pozn. red.) předsednictví, ale jinak ten úřad moc neposunul. Ale taky to bylo
ještě relativně v pořádku. Ale Mikuláš Bek sice deklaruje, že naplní
strategie 2030+, ale můžeme si vytáhnout pět témat a já vám ukážu, že to
je protisměrné proti tomu, co je ta strategie.
6:00 Ano, motivátor k návratu do politiky je znechucení
z toho, jakým způsobem se k učitelům, k ředitelům, ale i k
vysokým školám chová Mikuláš Bek. A jak se chová k věcem, které jsem
na ministerstvu nastartoval a které fungují. Přiznávám, je tam
i určitá míra nějaké chlapské ješitnosti, protože tohle opravdu je parní
válec, který projíždí tím, co jsem se tam čtyři roky snažil budovat.
7:00 (k rétorice hnutí ANO) To, co říkám v těch rozhovorech, a samozřejmě není
to jenom o školství, tak jsou věci, které si skutečně myslím. A ano,
máte pravdu, v rámci spektra jsou to dost často jiné věci, než říkají
někteří třeba poslanci u pultíku. A to rovnou řeknu, že se mi nelíbí.
7:30 A jak se vám líbí agresivní
stránka kampaně hnutí ANO, která je neopomenutelná? Z poslední doby
například výrok Aleny Schillerové, že premiér je parchant? – Rozhodně mi to není sympatické a myslím si hlavně, že to je
zbytečné. (…) Ztotožním se s tím, že mi nepřijde úplně korektní, že bych
něco vyhlásil a pak někoho pozval, jestli s tím souhlasí. Tak takhle
jsem nefungoval. Takže chápu tu věcnou stránku. Ale já bych ve videu rozhodně
nepoužil tyhle expresivní výrazy.
8:00 (k postojům ANO k Donaldu
Trumpovi) Jestli
mi je sympatická politika Donalda Trumpa po zvolení? Není. Je velmi na místě,
aby se Evropa vzbudila, to si myslím, že řekne ale každý. A já jsem
červenou čepici nenosil před volbami Donalda Trumpa. A po volbách, si
myslím, že už ji nikdo, kdo vidí, co vlastně v reálu začal dělat,
z Evropy nemůže nosit. (…) Ale chci se starat o školství v České
republice. Myslím si, že silné Česko je podle mě slogan, který bychom měli
všichni chtít.
17:00 Vy píšete program hnutí ANO pro
školství, tak nevím, jestli není tajný, jako jsou jiné části volebního programu
hnutí ANO. –
Já o těch věcech mluvím dlouhodobě. – Co
budou vaše hlavní priority? – Bylo
by to férové říct, že jakýkoliv nový ministr školství, ať to budu já nebo
kdokoliv jiný, bude v prvním roce řešit kostlivce po Mikuláši Bekovi. (…)
Jsou takzvané rámcové vzdělávací programy, které v tuto chvíli mají
dvouleté zpoždění a není to odpracováno. Je to povinný jazyk od sedmé
třídy nebo angličtina od první třídy, není žádná podpora do těch škol, aby se to
skutečně stalo u toho povinného jazyka, druhého povinného jazyka.
19:00 U druhého povinného jazyka jsem přesvědčen, že se máme vrátit
k názoru odborníků, kteří říkali, že má zůstat povinně volitelný. Ořezání
na tři jazyky, němčina, francouzština, španělština, nedává úplně smysl. Třeba
v Moravskoslezském kraji si spousta dětí zvolila polštinu. – Nebo ruštinu, jak už jste říkal. – Nehrajme si na to, že ruština není potřeba nebo by neměla
patřit do toho výběru. (…) Do té nabídky by se měla vrátit i ruština.
20:00 Takže chcete celkově vrátit kroky
ministra Beka. –
Bude to velmi těžký úkol, protože není důvěra učitelů, protože se s nimi
nekomunikovalo. Já sám v tuto chvíli nedokážu říct, jaké zásahy budou
potřeba, protože nejsem uvnitř toho procesu, ale toto je velký úkol. Aby bylo
školství moderní, zůstává prioritou. Rád bych to dodělal a udělal to
správně. A tak, aby to skutečně poznali rodiče, že se děti učí jinak.
21:00 Na vysoké školy nastupují populačně silné ročníky. Další tři
roky je patnáctiprocentní nárůst věkové kohorty devatenáctiletých, to znamená
více zájemců té skupiny, která vstupuje na vysoké školy. A je potřeba
posílit rozpočty vysokých škol.
23:00 Nepřipouštíte si nějakou vinu za
to, že nebyla místa nebo pořád nejsou místa v dostatečném počtu na
středních školách pro ty silné populační ročníky? – Děkuju za tu otázku, protože mi dáváte prostor asi
podevadesátéčtvrté vysvětlit, jaké jsou role jednotlivých aktérů
v systému. – Takže mi řeknete, že to bylo na
krajích, na zřizovatelích. Řekl jste to svým kolegům ve straně, když byli
hejtmani? –
S našimi hejtmany jsem se přel o to, aby uměle neodbočovali část té
populace právě do učňovských oborů. A pokud se ptáte na debatu
o kapacitách, tak Ministerstvo školství objelo všechny kraje i s
Českou školní inspekcí se studií, která jasně říkala jednak demografický vývoj,
jednak i socioekonomický status rodičů. A upozorňovali jsme kraje na
to, že by měly navyšovat kapacity.
29:00 Jak se stavíte k víceletým
gymnázium? Bude to hnutí ANO ve vládě řešit? Protože současná stínová
ministryně za hnutí ANO přišla s tím, že by chtěla zrušit víceletá
gymnázia, vy jste zastánce zrušení těch šestiletých a omezení těch
osmiletých. –
Ve strategii 2030+ bylo v závěrečné etapě zrušení těch osmiletých
gymnázií, protože rozřazování dětí v 11 letech je podle severských
modelů a všech dalších zkušeností těch systémů předčasné. A ta
podmínka, která tam byla, je zlepšení kvality úrovně na druhých stupních
základních škol. Šestiletá gymnázia jsou jako reliktem. (…) Osmiletá gymnázia
bychom skutečně měli omezit tak, jak to bylo původně zamýšleno. Minimálně krok
jedna je omezit na tu kapacitu pět až 10 procent populace.
30:00 Ale je to hnáno rodičovskou poptávkou. Ať se tady přiznám,
tak moje dvě dcery také chodí na osmileté gymnázium. Přestože mám ve strategii,
že už ta gymnázia budeme rušit. To je takovéto standardní, co se říká, že si
potom ta Poslanecká sněmovna nevypustí rybník pro svoje děti. Ale systémově to
dobře není. – Proč jste dal své dvě děti na
osmileté gymnázium? Základky, kam chodily, nebyly dost dobré? – Dobře jsem vám nahrál. Já vždycky říkám, a je to
pravda, že doma mám hlas poradní, takže jsem o tom úplně nerozhodoval.
33:00 Je na místě pochválit stávající
vládu za to, že se rozjela digitalizace přijímacího řízení na střední
školy? –
Rozhodně ano. Teď pominu to, že to dělal pan Krejčí se svým synem přes Vánoce
na koleni, aby to dopadlo. Opět budu férový, já jsem říkal, že bych tu odvahu
to risknout, ať to dopadne, jak to dopadne, neměl. A radši bych to
o rok odložil.
34:00 Myslím si, že ale v tom procesu musíme pokračovat dál,
to znamená minimálně otočit přijímací řízení, a pak až podávat přihlášky,
je něco, k čemu bychom měli směřovat. – To
znamená, aby se nejdříve udělaly přijímací testy a teprve potom by děti
dávaly přihlášky s vědomím toho výsledku. – Přesně tak.
35:00 A
budete měnit i nějakým způsobem obsah přijímacích zkoušek na střední školy?
Protože vy jste také říkal, že i to by mělo korespondovat se změnou výuky. – Rozhodně, protože když se dneska podíváte, jak to
funguje… myslím, že i současné vedení ministerstva, ať jsem férový, se snaží
tlačit vedení Cermatu k tomu, aby upravovalo ten obsah, aby víc korespondoval s
tím, co vlastně se v těch školách děje. A nebylo to tak – a u
gymnázií to je extrém – že vy
dítě učíte mimo ten systém, vy ho učíte na cermaťácké testy, aby mělo šanci
uspět.
36:00 To je
závislé na tom, jestli máte na to dítě čas. A je to závislé na tom, jestli máte
prostředky na to doučování. Krok k tomu je, a to berte jako nějaké mé přání,
nějaký ministerský youtubový kanál. Který by byl nejen na to, že si můžete z
Cermatu stáhnout testy a vyzkoušet si je doma s dítětem, ale kdyby tam dobří
učitelé vysvětlovali bezplatně typy těch testů Cermatu, tak si myslím, že to je
věc, kterou bych chtěl třeba, aby Národní pedagogický institut udělal.
40:00
Kolik na všechny své plány budete potřebovat peněz navíc oproti stávajícímu
rozpočtu Ministerstva školství? Desítky miliard korun. I tato
vláda tam má, že se máme blížit ve výdajích na vzdělávání, ne na platy, ale ve
výdajích na vzdělávání průměru zemí OECD. My jsme se ho dotkli v roce
0 komentářů:
Okomentovat