Na rozdíl od Česka si Skotsko s tím, jak děti roztřídit do středních škol podle studijních předpokladů, hlavu neláme. Přichází o něco? Zdá se, že ne.
Zdroj: EDUin
15. 5. 2025. Text vznikl díky podpoře
Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky.
Konečně katarze. Část deváťáků jásá. Dlouhé období přijímačkového stresu končí happy endem, žáci se dostali na školu, kam chtěli. Přeju si, ať je jich co nejvíc. V jiných rodinách je ale nálada špatná. Rodiče utěšují zklamané a frustrované děti, které přijaty nebyly. Na sítích se to hemží naštvanými komentáři, státu se vyčítá, že opět selhal, a na to se nedá nic namítnout. Tím spíš, že jiné země toto svým občanům nedělají.
S kolegyní jsme se před pár dny vrátily z pracovní cesty do Skotska, kam jsme jely zkoumat místní školy a zejména právě přechod z té základní na střední. Budeme o tom vydávat sérii článků, ale dnes chci k přijímačkovému kolotoči sepsat jen rychlý komentář.
Srovnání se Skotskem totiž ukazuje, že celé to trápení, které české děti podstupují, je zbytečné. Skoty máme rádi pro jejich humor i skotskou, máme společné pivo a dudy, tak nás může zajímat i to, jak si organizují vzdělávání oni. Úplně jinak než my.
Souvisí to s národní mentalitou, která je sociálně
citlivá a rovnostářštější než například v Anglii, ale zřejmě
i než v Česku. Již v polovině šedesátých let zamířili Skotové
k systému takzvaných comprehensive schools, a to
radikálněji než jinde v britském království. Všeobecné, „vše
zahrnující“ (jak by zněl trochu krkolomný překlad), střední
školy jsou teď jediným modelem státní střední školy. Žádná gymnázia, žádné
odborné školy, žádná učiliště tak, jak je známe my. Jedna střední škola pro
studijní i prakticky orientované typy.
Děti na střední školu přecházejí ve dvanácti letech,
zahrnuje tedy už náš druhý stupeň. Škola trvající šest let je spádová pro
přibližně čtyři, pět až šest základních škol a chodí do ní žáci různých
společenských vrstev.
Některé spádové oblasti jsou namíchané více, jiné jsou
homogennější. Ač jde o stejně koncipované školy, některé jsou vnímány jako
prestižní, jiné jako podprůměrně, ale to v podstatě jen podle skladby
žáků, ne podle kvality výuky. Média publikují žebříčky škol sestavené podle
výsledků v národních zkouškách, které se skládají v závěru školy,
nejčastěji v 5. ročníku. Je logické, že výše se v takových
žebříčcích umísťují školy, které stojí v „dobrých čtvrtích“, kde sídlí
lékaři, právníci, vzdělané vrstvy obecně. Ale to nic nemění na tom, že
i z obyčejné školy v chudší čtvrti se dostanete na prestižní
univerzitní obor, když chcete. Alespoň to nám bylo opakovaně řečeno. Záleží na
vás a vaší motivaci. Školy pro to vytváří dostatečné podmínky.
Mia, dívka s českými kořeny, se kterou jsme před pár
dny mluvily, chodí na střední školu, v jejíž spádové oblasti žije mnoho
chudších a méně vzdělaných „working class“ rodin, jak říká
její maminka Radka. Letos Mia končí a příští rok jde na univerzitu
studovat psychologii, medicína jí utekla o bod, a to podle její
maminky jen proto, že „učení trochu podcenila“. Na otázku, zda ji škola dobře
připravila, Mia souhlasně říká, že ano. Je asi dobré zmínit i to, že od
šestnácti let při škole pracuje (dobrovolně, ve Skotsku je to prý běžné) a také
hodně sportuje.
Inkluzivitu střední školy vyvažují promyšleným systémem
vnitřní diferenciace. Žáci si od třetího ročníku většinu předmětů volí
z nabídky, která je poměrně široká, spíš všeobecněji zaměřená, nicméně
obsahuje i praktické předměty. Diferenciace je možná i díky tomu, že
jsou školy velké, čítají vyšší stovky až dva tisíc žáků. Jak to přesně vypadá,
popíšu v reportáži později.
Tenhle text spíš míří k tomu, že Skotsko si
s tím, jak děti roztřídit do škol podle akademických dispozic, hlavu
neláme. A to přímo cíleně. Česko na to věnuje obrovskou mentální kapacitu,
která pak chybí jinde. Přitom usiluje o něco, co nemá zásadní přednosti,
co v mnoha zemích již opustili, a co ani neumí dobře vymyslet.
0 komentářů:
Okomentovat