V prvním kole přijímacích zkoušek se na střední školu dostalo 94 procent uchazečů, tři čtvrtiny míří na školu, kterou uvedly jako první volbu, pochlubil se ministr školství Mikuláš Bek.
Zdroj: Hospodářské
noviny 19. 5. 2025
Slova
volí velmi správně – první volba totiž nemusí být a podle nedávného průzkumu PAQ
Research často ani není školou, kterou by děti nebo jejich rodiče skutečně
preferovali. A to, že se 94 procent přihlášených „někam“ dostalo, je úspěch z
hlediska statistiky, nikoliv všeobecného vzdělávacího systému, který má být
otevřený a dostupný všem bez rozdílu sociálního postavení, příjmu či majetku.
Naprosto
tristní je situace v hlavním městě, kde se na čtyřleté obory letos
dostalo jen 80 procent uchazečů, nejméně v republice. Možná stojí za
připomenutí, že Praha se pyšní vysokou životní úrovní a také nejvyššími příjmy.
Což nejspíš přispělo k vyjádření ministra Beka, že ti, kteří se nedostali v
Praze tam, kam chtěli, zamíří na soukromé střední školy. Prý je v tom Praha
specifická.
Není.
Rodiče by velmi rádi měli děti na veřejných školách, ale přes vysokou poptávku
a silné populační ročníky Praha nebyla schopná navýšit kapacity ve
veřejných gymnáziích. Na těch soukromých jich přitom „překvapivě“ vzniklo
cca osm stovek. Proto je v Praze soukromé školství často jedinou volbou. Peníze
jsou potřeba i pro to veřejné – přijímací zkoušky vyžadují přípravné
kurzy, které jsou velmi nákladné.
Rodiče
tohle vědí velmi dobře, na rozdíl od politiků, kteří sice mají svoje děti
rovněž na prestižních školách, ale neustále blouzní o tom, že česká ekonomika a
průmysl potřebují hlavně učně. O tom, že i průmysl potřebuje a je ochoten
zaplatit chytré lidi, raději mlčí.
Letošní
rok zkrátka opět potvrdil všechny neduhy tuzemského školství: vyšší vzdělání je
pro vzdělané elity, které mají peníze, čas a hlavně přesvědčení, že dobrá škola
je základ života. Nejen obsahem výuky, ale kolektivem z podobných vrstev. To
vše by bylo v pořádku, kdyby šlo o soukromý systém. Veřejné školství má být
otevřené všem, nemá být neprostupné pro většinu nikoliv z hlediska inteligence
a znalostí získaných na veřejných základních školách, ale především kvůli
socioekonomickému statusu.
0 komentářů:
Okomentovat