Rozjíždějí kariéru, ale také zakládají rodinu a řeší bydlení. Není divu, že mladí učitelé odcházejí ze školství za lepším. Matika Česku nabízí recept, jak je udržet. Zakladatelé tohoto nadačního fondu byli oceněni mezi TOP 10 inovátory roku 2025.
Zdroj: Magazín
PročNE, 11. 4. 2025
Potkali
se při studiích na „matfyzu“, jejich tátové jsou respektovaní profesoři
matematiky, oni ale dokázali čísla více propojit s penězi. Petr Zahradník
z Qminers, specializující se na algoritmické obchodování,
a Jakub Nešetřil, zakladatel start‑upu Apiary, který úspěšně prodal,
založili nadační fond Matika Česku, aby upozornili na nedostatek učitelů
matematiky, fyziky a informatiky. Posílají jim peníze navíc, aby zůstali
ve školách a neodcházeli do byznysu.
Nápad
začít podporovat učitele matematiky vzešel z diskuse v Qminers, která
proběhla zhruba před třemi lety. Firma vyvíjí algoritmy pro obchodování
na burzách po celém světě. Ročně vydělá stamiliony korun a deset
procent ze zisku posílá na charitu. O tom, které organizace
podpoří, čtyřicítka zaměstnanců pravidelně diskutuje. Několik vybraných projektů
se zabývá vzděláváním – například nezisková organizace Učitel naživo nebo
Elixír do škol. „Říkali jsme si: hele, podporujeme několik věcí, které
jsou blízké části z nás, nedáme dohromady nějaké téma, které bychom
za extrémně důležité považovali všichni? Po krátké diskusi
z toho vykrystalizovala podpora matematiky,“ vypráví jeden z dvojice
zakladatelů Qminers Petr Zahradník. Začali si o tom, jak je na tom
Česko s učiteli matematiky, zjišťovat víc. A čísla je vyděsila.
Z posledních
dat zveřejněných ministerstvem školství z roku 2019 vyplývá, že ředitelé
škol sháněli zhruba 600 učitelů a 85 procent poptávaných pozic učitelů
matematiky a fyziky bylo neobsazených více než sedm měsíců. Se stárnutím
pedagogů a chybějícími učiteli přírodovědných předmětů se potýkají i jiné
země, jenže zatímco v Evropské unii je učitelů nad padesát let 38 procent,
v Česku je to 45 procent. Matikářům a fyzikářům na základních
školách je průměrně 49 let, na středních školách je věkový průměr ještě
o rok vyšší, v případě fyzikářů o dva.
„Nechápali
jsme, jak je možné, že to dosud nikdo neřešil,“ popisuje Zahradník. V té
době zrovna četl životopis miliardáře Jima Simonse – The Man Who Solved
the Market, který se rovněž zabýval matematikou v obchodování,
a Zahradníkovi je tak blízký. V knize se psalo o tom, že také
podporoval učitele matematiky v Americe, protože mají stejný problém
s jejich nedostatkem. „Spojilo se to, tak jsme se rozhodli, že
do toho půjdeme,“ vzpomíná.
Začali se
učitelům věnovat, v roce 2023 podpořili prvních deset matikářů
a fyzikářů. K platu jim měsíčně začali posílat deset tisíc korun
navíc. Jenže brzy jim došlo, že problém je mnohem větší a přesahuje
společnost se čtyřicítkou zaměstnanců. Proto se Zahradník rozhodl založit
nadační fond Matika Česku, který se bude pedagogům věnovat naplno. Chtěli
rozšířit okruh podpořených a upozornit na trable s nedostatkem
vyučujících ve školách také politiky a veřejnost.
Oslovil
Jakuba Nešetřila, který zrovna plánoval ukončit kariérní pauzu poté, co před
sedmi lety za miliardy prodal jedné z největších softwarových firem
světa Oracle svůj start‑up Apiary a pak založil neziskovou organizaci
Česko.Digital. „Když jsem hledal, kam investovat peníze po prodeji Apiary,
vybral jsem si digitalizaci, protože mi přišlo škoda, jak je česká společnost
digitálně přátelská a technologie akceptující, ale neziskový a státní
sektor této konkurenční výhody nevyužívá. Matika Česku je pro mě dalším
pokračováním toho příběhu.“ Připomíná, že Češi bývali v matematice
v mezinárodním srovnání na předních příčkách, což už nyní neplatí.
Proto se rozhodl, že na chvíli opustí byznys a bude se věnovat
nadačnímu fondu. „Věřím, že v Česku máme velký potenciál, proto mi dává
smysl matematiku podporovat a bít na poplach, že se jí dostatečně
nevěnujeme,“ dodává.
Se
Zahradníkem společně studovali na Matematicko‑fyzikální fakultě Univerzity
Karlovy, kde také působili jejich otcové, respektovaní profesoři matematiky.
Když na vysokou školu nastoupili, byli lehce pod tlakem. „Na zkoušce
z matematické analýzy, která mě upřímně moc nenadchla, mi vyučující
nabídl, jestli chci trojku, a ať už radši nic dalšího neříkám, nebo by to
mohlo dopadnout ještě hůř. Vzal jsem trojku a byl jsem rád, že se to
nemuselo komplikovat. Ale on pak dodal: Ještě se na to s panem otcem
podívejte,“ vzpomíná. V tu chvíli si uvědomil, že to tam jako syn slavného
otce nebude mít lehké. „Jakub šel kvůli tomu raději studovat do Brna,“
směje se Zahradník.
Seknout
s druhou prací
Rozmýšlení,
jak učitele podpořit, byznysmenům netrvalo dlouho. Chtěli rychlé a účinné
řešení, a to jsou právě peníze. Vycházeli z šetření, které ukazuje,
že nejčastějším důvodem odchodu z učitelského povolání je nízký plat.
A zaměřili se na začínající učitele. „Ti jsou nejohroženější, protože
jsou často ve věku, kdy zakládají rodiny a zvažují, jestli to finančně
utáhnou,“ vysvětluje Nešetřil. Matikáři mají podle něj ohromné příležitosti
na trhu práce, kde jim společnosti ze soukromé sféry nabízejí výrazně
vyšší finanční ohodnocení. Někteří zůstanou, protože vnímají učitelství jako
poslání, ale významná část za katedrou skončí. Podle dat z roku 2019
odchází učit zhruba polovina absolventů pedagogických oborů –
a i z těch, kteří učit začnou, další polovina záhy odchází
do jiné práce.
Už první
reakce podporovaných matikářů ukázaly, že se „trefili do černého“. „Plat
učitele je na uživení v Praze opravdu nízký. Díky podpoře jsem si
nemusela zajišťovat další příjem a mohla jsem se věnovat výuce,“ uvedla
jedna z učitelek. Z dotazníků, které vyplňovali zapojení pedagogové,
vyplynulo, že řada z nich už o odchodu ze školství uvažovala,
a to nejčastěji kvůli nízkému ohodnocení. Přiznávali, že finanční podpora
jim pomáhala i ve chvílích, kdy po večerech dělali dlouhé
přípravy. „Když jsem se s učiteli na začátku setkal, říkali mi: Nebýt
vás, už bych tady nebyl. Byl tam hodně patrný vzájemný vděk,“ popsal setkání
Zahradník.
Pro
Jiřinu Bagalovou, osmadvacetiletou učitelku matematiky na Dvořákově
gymnáziu v Kralupech nad Vltavou, je to pomoc, která jí dovoluje vystřídat
se s manželem na rodičovské dovolené. „Díky tomu nosím domů stejně,
jako by vydělal můj muž,“ popisuje. Vystřídat se chtěli z jednoduchého
důvodu – zrovna přestavují dům a kombinace rekonstrukce a práce
způsobovala, že její muž skoro neviděl ji ani vlastní dítě. „Věděli jsme, že
s tím musíme něco udělat. Model, kdy se jeden jen staral o dítě
a druhý stále pracoval, nefungoval.“
Jiřina
Bagalová z Kralup pochází a na gymnáziu sama studovala, což ji
v začátcích před tabulí pomohlo. Že chce učit, se rozhodla během střední
školy. Vedla oddíl všestrannosti v místním Sokole a práce
s dětmi ji bavila, stejně jako matematika. Studovala na matfyzu,
zrovna silný ročník. I to ale znamenalo, že jich absolvovalo necelých
třicet. Rok před ukončením studia se jí ozval ředitel kralupského gymnázia,
jestli by nechtěla jít na malý úvazek učit. Už v té době se jí část
lidí ptala, jestli si je jistá a nechtěla by zkusit spíš nějaký ekonomický
obor nebo práci v IT. „V létě jsem chodila na brigády
do nedalekého ÚJV Řež. Věřím, že by mě tam rádi vzali, kdybych projevila
zájem,“ říká.
Vadí jí,
že žáci se matematiky už dopředu obávají, protože ve společnosti je
zafixované, že je těžká, děti o ni tak často už dopředu nejeví zájem.
Bagalová si
podpory velmi váží, jak problém s chybějícími kantory vyřešit, ale neví.
Nedovede si představit, že by to byl stát, kdo by posílal nedostatkovým
učitelům více peněz než těm, kteří tolik nechybí. Zároveň velmi vnímá
regionální rozdíly. Tabulkový plat je stejný po celé republice, jenže
matikářů je málo zejména ve velkých městech, kde je více příležitostí
a také vyšší životní náklady, které tabulkový plat někdy sotva zvládne
pokrýt. „Nechtěla bych být v pozici toho, kdo o tom má rozhodovat,“
dodává. Ze své zkušenosti vidí za odlivem začínajících kolegů
i to, že v prvních letech je příprava na hodiny náročná, zabere
spoustu času a někdy je vyčerpávající.
Její
kolegyně v kabinetu vědí, že od fondu Matika Česku dostává finanční
podporu. A nevadí jim to, alespoň Bagalová žádnou závist nepociťuje.
„Naopak, většina z nich už učí dlouho, do deseti let půjdou
do důchodu a jsou rády, že je bude mít kdo nahradit,“ popisuje mladá
žena.
A proč
jen matikáři?
Když loni
na podzim Zahradník s Nešetřilem ohlašovali vznik nadačního fondu
Matika Česku, Petr Zahradník se obával, že je část lidí začne obviňovat
z rozdělování společnosti: proč by měli být matikáři cenění více než
češtináři? „I takové reakce přišly, ale bylo jich výrazně méně, než jsem
čekal,“ vzpomíná. Potěšilo ho, že jim naopak spousta lidí psala, jak je to
super a jestli se mohou přidat. Chtěli pro ně pracovat pro bono
po večerech nebo po práci. „Ještě se mi nestalo, že by mě lidi
prosili, jestli pro nás mohou něco zadarmo udělat,“ směje se Zahradník, který
si nabídek velmi váží.
Podařilo
se jim oslovit další úspěšné podnikatele a vybrat na finanční podporu
učitelů 20 milionů korun. To je víc, než očekávali, v příštím roce tak
nejspíš budou moct podpořit více než plánovanou stovku učitelů. „Je potřeba
dobře vybrat učitele, které podpoříme. Chceme peníze, které jsme vybrali,
utratit správně a s rozmyslem,“ popisuje, na čem nyní
v nadaci pracují.
Chtějí
například, aby učitelé byli aktivní a dobře pracovali s žáky. Proto
také dělali jeden z „náborů“ na matematické soutěži Náboj, kterou
pořádá matfyz a kde se o nich také poprvé dozvěděla Bagalová.
Nadšený
matikář může mít na kariérní dráhu žáka obrovský vliv. Při debatě mezi
kolegy v Qminers vyplynulo, že to právě tak někteří měli –
k číslům a vzorcům je dostal zapálený učitel. Dalším často zmiňovaným
případem je vliv rodiny, jako to bylo u Nešetřila i Zahradníka. Ten
měl výhodu, že kromě otce matematika na něj působili i umělecky
založení prarodiče: Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová se
do historie zapsali jako průkopníci techniky tavených skleněných plastik,
obvykle velkých rozměrů. Jednu takovou má Zahradník i u sebe
v kanceláři. Dnes už trochu pozapomenutá jména byla v 60. letech
pojem. Co představoval Kundera pro literaturu nebo Hubáček pro architekturu, byli
tihle dva pro umělecké sklo. Stanislav Libenský byl oceňovaný malíř
a výtvarník, oblíbený a charismatický pedagog, který silně ovlivnil
celou jednu generaci, umělec s velkou vizí. Vedle něj stála sochařka
Jaroslava Brychtová, přísnější, náročná na sebe i na ostatní.
Petr Zahradník nyní různě po světě skupuje díla svých prarodičů, aby
odkaz, který po sobě zanechali, nebyl zapomenut.
Dílo
ve své době možná nejznámějších uměleckých sklářů u nás ale není
jediné, které zdobí jeho kancelář. Celé místnosti vévodí apokalyptický
dvoumetrový obraz Spalovna od Jaroslava Róny. „Hledám věci, které považuji
za krásné, a těmi se rád obklopuji. To, co tady vidíte, mám hodně rád
a hrozně mě nabíjí,“ vysvětluje. Zahradník patří k lidem, kteří umění –
potenciálně zbytečnou věc – považují za hodně důležité, protože
„dělat věci pro radost, a nejen pro to, abychom se nakrmili, je ta část,
která člověka odděluje od jiných savců,“ jak sám zdůrazňuje.
Český
malíř a sochař Jaroslav Róna byl žákem Zahradníkova dědy Libenského. „Ten
obraz pro mě má emoční hodnotu nejen proto, že Róna je výtečný malíř a žák
dědy, ale protože zobrazuje, jak by podle něj měl vypadat památník šoa
v Berlíně,“ popisuje. Róna navrhoval, aby se místo památníku postavila
spalovna, která bude smrdět nad Berlín a každý Berlíňan, který otevře
okno, si okamžitě vzpomene, co provedli. Mohutně kouřící spalovna s nebem
v odstínech rudé Zahradníka zasáhla. „Ta myšlenka je silná, samozřejmě
provokativní. Ten obraz mi prostě přišel geniální,“ říká. Ale Róna ho nechtěl
prodat. Až později ho přemluvila Zahradníkova žena a darovala mu obraz
k narozeninám.
Dominantní
oranžový „kapitánský můstek“ neboli pracovní stůl Petra Zahradníka už jen
dokresluje celou místnost. Ladí s interiérem budovy, který navrhoval
architekt Stanislav Fiala. Oranžový detail původně navrhl jako recepci –
tu ale v Qminers nepotřebovali, a tak si stůl s krychlovým
motivem vzal Zahradník do své kanceláře.
Hodně
jeho kolegů i on sám má zrovna malé děti, a logicky tak mají strach,
aby měli dobré kvalifikované učitele, kteří jim matematiku nezprotiví, ale
naopak je pro ni nadchnou. Jsou přesvědčeni, že matematika je společně se
schopností číst a psát základní a zásadní gramotnost, která je pro
21. století extrémně důležitá. Vyznat se v datech je podle nich potřebné
nejen pro matematiky, ale pro celou řadu profesí. „Datové novináře, sociology,
ekonomy a další. Matematikou se učíme strukturovanému myšlení,“
vyjmenovává Nešetřil. Proto je podle nich načase začít jednat.
0 komentářů:
Okomentovat