Markéta Hronová: Kniha „na předpis“. Četba může dětem pomoct s úzkostmi, nová metoda se učí už i v Česku

sobota 23. srpna 2025 ·

Že je čtení knih prospěšné, se ví už odpradávna. Nyní se však nejen odborná literatura, ale také romány nebo pohádky začínají cíleně využívat jako téměř léčebný prostředek. Dospělým i dětem může výběr správné knihy v kombinaci s následnou reflexí pomoci překonat řadu složitých situací, jako je třeba dospívání či rozvod. V Česku stále málo známou biblioterapii využívají psychologové, ale s knihami jako podporou duševního zdraví dětí mohou pracovat i učitelé nebo rodiče.

 

Zdroj: Hospodářské noviny 16. 8. 2025

 

 

Sedmiletá hrdinka románu Líza Bublina od populární autorky Jacqueline Wilsonové odmítá mluvit. Nechce se přátelit s novými bratry ani s nevlastním otcem, kterého si našla její matka. Líza nemluví ani s ní. Nakonec ale změní názor poté, co se seznámí s nečekaným novým členem rodiny. Například tato kniha může dětem pomoci vyrovnat se s přijetím nového partnera jejich rodičů. Podobně se dá využít i řada dalších známých knih, jako jsou třeba Broučci nebo Děti z Bullerbynu. Na webu Bibliohelp.cz a podobném Biblioterapia.sk lze najít nejen tipy pro různé životní situace i věkové kategorie, ale také návod, jak s knihami následně pracovat.

 

Přestože odborníci varují, že biblioterapie není samospásná a „nefunguje jako ibalgin“, může se využívat jako podpůrná léčba, ale i v rámci prevence problémů v dospívání nebo konfliktů ve školní třídě.

 

Metoda má širokou tradici ve Spojených státech, Velké Británii, ale i v Německu. V každé zemi ale funguje různě. Ani v Česku není k terapii čtením jednoznačný přístup, řadí se k podpůrným metodám, jako je například arteterapie nebo muzikoterapie. Populárnější je třeba na Slovensku. Tamní Rada vlády pro duševní zdraví čtení nově zařadila mezi doporučené postupy: „Čtením příběhu o zotavení mohou tito lidé lépe pochopit mechanismy vedoucí k uzdravení, zažít pocit sounáležitosti a snížit nepříjemné pocity spojené s onemocněním.“

 

V Česku se učí jako samostatný předmět například na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Podle vyučující Barbary Valešové Malecové se dá rozdělit na dva hlavní proudy – klinickou a vývojovou. Zatímco klinická je spojená spíše s lékařskou péčí a provozují ji i psychiatři, psychoterapeuti či psychologové, do té vývojové se mohou pustit právě třeba i poučení knihovníci, učitelé nebo rodiče.

 

Například psycholožka Veronika Fiedlerová se zaměřuje na skupinu teenagerů a mladých dospělých od 13 let, kteří řeší problémy spojené s dospíváním. A přes Národní centrum podpory nadání Invenio nově nabízí kurzy zaměřené na určité téma. Třeba Tichá síla, která cílí na introverty. Nejoblíbenější jsou Brouci v hlavě pro dospívající bojující s vtíravými myšlenkami, nejistotou a úzkostí. Nejsou určení jen pro nadané děti, ale hodí se pro všechny, kteří se potýkají s emočními potížemi, problémy se začleněním do kolektivu či s jinakostí nebo osamělostí.

 

Jak terapie čtením probíhá? Fiedlerová se s účastníkem kurzu sejde, v úvodním rozhovoru se snaží poznat jeho samotného, ale i jeho problémy nebo čtenářské návyky. A podle toho mu doporučí několik knih, které by mu mohly pomoci. Dospívající si pak vybere, která mu sedí nejvíc. 

 

Skrz příběhy, poezii nebo komiksy se klienti mohou na to, co zrovna prožívají, podívat z jiného pohledu, identifikují se třeba s hlavním hrdinou, pomůže jim to překonat situaci, kterou zrovna žijí. Po čtení přichází reflektivní psaní nebo průběžné konzultace. Obojí může probíhat i online. Při setkání se pak probírají klientovy postřehy. „Já se víc ptám, provázím ho procesem sebereflexe a pomáhám mu přečtené propojovat s jeho životem, s jeho zkušeností,“ vysvětluje Fiedlerová.

 

Teenageři pak třeba píší dopis hlavní postavě, ale často pomáhá už jenom to, že postava v knize pojmenuje věci, pro které dospívající neměl pojmenování. Zjišťují, že danou situací neprocházejí sami. „Chtějí nějaké rychlé řešení nebo radu, ale ty já nedávám, musí na to přijít sami,“ vysvětluje. Někdy používá i příběh autora, který často do svých knih promítá svou životní zkušenost. 

 

„Třeba k tématu úzkostí či nejistoty bych doporučila knížku Násobky sedmi nebo Jedna želva za druhou od Johna Greena. V ní je krásná metafora spirály, v níž se hlavní hrdinka točí, je to dobrá kniha pro reflexi toho, co teenageři řeší,“ říká. 

 

Fiedlerovou inspiroval i fakt, že v českých školách často chybí čtení pro radost, nejen pro vzdělávání: „Školy to nechávají na rodině, ale pokud ta nefunguje jako čtenářský vzor, nikdo děti k radosti ze čtení nevede. Prvotní nadšení dětí tak brzy opadne.“ Silně vnímá nevyužitý potenciál školních psychologů a knihovníků, kteří by dětem mohli doporučovat vhodnou literaturu.

 

Podle Valešové Malecové se biblioterapie ve školách nemusí používat jen jako lék na problém konkrétního dítěte, ale i jako prevence třeba nezdravých vztahů v kolektivu nebo pro lepší zvládání emocí či budování sociálních dovedností, aby se pak děti lépe vyrovnávaly se zátěžovými situacemi. 

 

Zatím se to ale příliš neděje, není to moc rozšířená metoda. „Chybí kurzy, systematické vzdělávání,“ vysvětluje Valešová Malecová. Nově by měla v biblioterapii kromě speciálních pedagogů vzdělávat také češtináře. „Všichni víme, že děti mají problémy s duševním zdravím, a bylo by skvělé, kdyby češtináři uměli s texty pracovat i tímto terapeutických podpůrným způsobem,“ míní.

 

Podle Fiedlerové mohou školy na vzdělávání a spolupráci školních psychologů, knihovníků a učitelů čerpat i dotace od ministerstva školství. Naučí se, jak využívat potenciál biblioterapie a pracovat s knihami ve škole nejen pro vzdělávací výsledky, ale i podporu duševního zdraví dětí.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger