Mnozí předškoláci do školky nechodí, nemají hygienické návyky, neumí se chovat v kolektivu, často neumí česky. Všechny tyto mezery s nimi doháněli učitelé v přípravných třídách. Jenže ty se mají rušit v rámci radikálního omezení odkladů v takzvané odkladové novele, jež je součástí změn školského zákona. Někteří učitelé a ředitelé však mají s přípravkami ty nejlepší zkušenosti a jejich rušení se obávají.
Zdroj: Deník
11. 8. 2025
Neumějí pořádně česky, neznají
základní pravidla chování, nemají hygienické návyky, nedokážou vycházet
s kolektivem či komunikovat, v životě nedrželi v ruce pastelku.
Dostanou proto odklad povinné školní docházky a přejdou do přípravné třídy na základní škole. Zde se
učitelky rok snaží jejich mezery zacelit, aby příští rok děti mohly nastoupit
mezi prvňáky.
Martina Vitáková v jedné takové přípravce v základní
škole na Praze 4 působí. „Celý školní rok řeším hlavně
podstatu problémů, proč ke mně dítě přišlo, například grafomotorické a
logopedické obtíže či poruchy pozornosti, a posílám děti ke specialistům. V mateřské
škole na tyto věci není čas a asistenti nemají potřebné pedagogické vzdělání,“ popsala. Mnozí rodiče prý až díky lidem kolem
přípravné třídy pochopí, že jejich dítě potřebuje vyšetření odborníka.
Libuše Daňhelková je ředitelka základní školy na Praze 5. Přípravky tu provozují už desátým rokem. „Za tu
dobu posílily šanci na vzdělávací úspěch u nejednoho dítěte,“ ocenila a
doplnila: „Vím, že občas dochází i ke zneužívání odkladů. Často ale byla
právě přípravná třída tím místem, kde se poprvé někdo snažil dorovnat šance
dítěte na rovný přístup ke vzdělání.“
Mnohé
děti totiž nechodí ani do povinného posledního ročníku školky, protože vymáhat
tuto povinnost je složité. „Přípravné třídy už rodiče brali vážněji. Navíc na
škole působí i sociální pedagog, jenž může s rodinou pracovat,“
popsala Daňhelková.
Odklady
omezit, přípravky zrušit
Přípravné
třídy však od září 2029 ruší velká novela školského zákona.
Ta se totiž mimo jiné zaměřila na výrazné snížení počtu odkladů. „Česko patří mezi země s nejvyšší mírou odkladů školní docházky
v Evropě. Jejich nadužívání je třeba zamezit, aby
cílily pouze na děti, které to vzhledem ke svému vývoji opravdu potřebují,“
vysvětloval ministr školství Mikuláš Bek v říjnu 2024 při prezentaci
změn takzvané odkladové novely.
Odklady
přitom podle dostupných informací skutečně mnozí rodiče zneužívali: chtěli
prodloužit potomkům dětství, oddálit dojíždění do školy, zajistit staršímu
potomkovi výhodu… Jenže tyto děti většinou do přípravných tříd nechodily, do
jejich lavic usedali předškoláci ze sociálně slabých rodin nebo se zdravotním
omezením.
Od září
2026 novela umožní odklady pouze ve výjimečných případech, a to jen pro
děti s dlouhodobým závažným onemocněním nebo středně těžkým až hlubokým
mentálním postižením. Lékař, specialista v daném oboru, musí potvrdit,
že zdravotní stav dítěte
neumožňuje každodenní školní docházku. Na základě vyšetření vydá doporučení školské
poradenské zařízení. Dříve stačilo formální doporučení dětského lékaře a poradny a přihlíželo
se k přání rodiče.
Podle
ředitele základní školy v Mostě Romana Zieglera ale novela předpokládá
spolupracující rodiče, skutečnost je však jiná. "Nové podmínky odkladu
jsou tak přísné, že jsou téměř nesplnitelné. A sociálně slabé rodiny
rozhodně nebudou hledat nějaké odborníky a hlásit se k nim. Ty většinou
ani neví, že má dítě nějaký problém nebo není zralé na školu. Často jim je to jedno,“ varoval Ziegler.
Když dítě
po zrušení přípravných tříd dostane odklad, školské poradenské zařízení mu bude
muset sestavit individuální vzdělávací plán a na jeho základě se bude
připravovat v mateřské škole. Podle mosteckého ředitele Zieglera ale půjde
těžko vykonávat individuální plán ve školkové třídě, která se leckdy stará
o více jak dvacítku dětí.
Pakliže
školně nezralé dítě mít odklad nebude, bude jeho podpora záviset na asistentovi
pedagoga přímo v první třídě. Ti od září 2026 nebudou psaní na
konkrétní dítě, ale bude na ně mít nárok každá první třída s aspoň
patnácti žáky.
Jak to
bude s malotřídkami?
Jak ale
upozornila ředitelka základní školy v Potštátě na Přerovsku Kristýna
Hynčicová, malotřídky budou většinou bez šance. „Do letošního školního roku
k nám nastupuje 14 prvňáčků –
nejvíce za posledních několik let. Na asistenta do první třídy od patnácti žáků
tedy nikdy nedosáhneme. Navíc, za ty peníze a na půl
úvazku k nám nikoho neseženu,“ uvedla a dodala: „S výrazným omezením
odkladů by mi o to více dávaly smysl přípravné třídy. Přípravku jsme
zřídili minulý školní rok a má naprosto úžasné výsledky.“
Podle
Libuše Daňhelkové si je potřeba uvědomit, co všechno děti z přípravných
tříd neuměly a potřebovaly naučit. „Jde i o nácvik samostatnosti
v základní hygieně od smrkání po toaletu, zvládat odloučení od rodiče,
komunikovat s jiným dospělým než rodičem, poznat si své věci. Nechtěla
bych tím zatěžovat vzdělávání v první třídě.“
Deník.cz se na plánované rušení
přípravek zeptal ministerstva školství.
To odpovědělo, že na rok 2026 je naplánován rozsáhlý výzkum, který
zanalyzuje přínosy i nedostatky přípravných tříd, posoudí jejich další
směřování a případně navrhne účinná a systémová opatření, která by je mohla
nahradit. „Tato opatření mohou spadat jak do oblasti předškolního, tak
i základního vzdělávání,“ sdělila mluvčí rezortu Veronika Lucká Loosová.
Na dotaz,
proč se má rušit něco, co fungovalo a pomáhalo stírat nerovnosti mezi dětmi,
Loosová uvedla: „Rozhodně nepopíráme, že některé přípravné třídy fungují velmi
dobře a plní svůj účel. Nelze je však považovat za systémové řešení –
v mnoha okresech totiž není zřízena ani jedna a například v celém
Královéhradeckém kraji existuje pouze pět takových tříd.“
Rušení
přípravných tříd je katastrofa, děsí se ředitel mostecké základky
Roman
Ziegler je ředitel 8. základní školy v Mostě. V minulosti
působil jako učitel českého
jazyka, dějepisu a občanské výchovy v Litvínově. Rušení přípravných tříd
považuje za katastrofu a v rozhovoru pro Deník.cz vysvětluje proč.
Co říkáte
rušení přípravných tříd od září 2029?
Pro školy
se sociálně znevýhodněnými žáky je to doslova katastrofa. Ve chvíli, kdy se
zruší přípravné třídy a výrazně omezí odklady, do prvních tříd budou nastupovat
děti, které jsou školně nezralé, a navíc v případě sociálně vyloučených
lokalit i sociálně zanedbané. Ve skutečnosti přípravné třídy de facto
zaniknou už od září 2026, protože do nich nebude mít pomalu kdo nastoupit.
Jak to myslíte?
Od září
2026 bude muset u starších předškoláků potvrdit odklady specialista,
nikoliv dětský lékař. Hodně dětí se k odborníkovi nedostane a mnoho lidí
tam nepůjde, protože školní nezralost již nebude důvodem pro odklad. Děti
půjdou do školy předčasně a vznikne problém.
Rušení přípravných tříd má probíhat v rámci omezování
odkladů, které se v Česku nadužívaly. Dítěti by se mělo dostat důkladné
podpory v první třídě ze strany asistenta pedagoga a dalších podpůrných
profesí. Nestačí to?
V přípravné
třídě leckdy míváte patnáct dětí, které tam opravdu nejsou proto, že si pro ně
maminky vyplakaly prodloužené dětství. Do každé první třídy vám pak přijde pět
takových dětí, které jsou leckdy na hranici vzdělavatelnosti. Budete muset
snížit nároky, protože nemůžete nechat nějaké dítě pozadu. Z takové školy
dají někteří rodiče žáka pryč, protože uvidí, že sousedčino dítě je mnohem dál.
Podle novely školského zákona navíc dítě nebude moci dostat dodatečný odklad,
dokonce ani opakovat první ročník. Takže až do konce druhého ročníku ho budete
mít pořád ve třídě. Tím skutečně žádného vyrovnávání rozdílů nedosáhnete.
K čemu to podle vás povede?
Rodiče
budou hledat školy, ve kterých nebudou žáci, kteří by jinak měli odklad, nebo
jich tam aspoň bude málo. Zvýší se poptávka po soukromých školách. Na takový
vývoj zareagují zřizovatelé základních škol, tedy obce. Buď budou vytvářet
segregované školy, nebo naopak třídy pro takzvaně nadané, což už se
v některých městech děje. Je třeba si uvědomit, že za žáka v soukromé
škole zřizovatel nezískává peníze z rozpočtového určení daní.
Podle novely školského zákona vypracuje poradna dětem
s odkladem individuální vzdělávací plán a ten se bude plnit ve školce.
Tudíž by své zpoždění nedoháněly až v první třídě, ale ve školce. To podle
vás není řešení?
Není,
protože mnoho dětí ze sociálně nepodnětného prostředí do školky vůbec nechodí,
přestože se jedná o povinnost. Jenže tuto povinnost prostě nikdo nemůže
vymáhat a nejsou za ni postihy. Navíc i přes individuální plán může školka
těžko nějaké individuální vzdělávání poskytovat, pokud mají třídy 24 dětí,
na výjimku dokonce až 28.
Nicméně odklady zcela zrušeny nebudou a v závažných případech
je může doporučit ředitel školy a školské poradenské zařízení.
Ty nové
podmínky odkladu jsou tak přísné, že jsou téměř nesplnitelné. A sociálně
slabé rodiny rozhodně nebudou hledat nějaké odborníky a hlásit se k nim.
My sháníme již půl roku psychiatrické vyšetření pro jednoho žáčka a naprosto
bez šance. A to o to maminka hodně stojí a škola se snaží. Sociálně
slabé rodiny většinou ani neví, že má dítě nějaký problém nebo není školně
zralé. Je jim to často prostě jedno. Opatření povedou k dalšímu rozevírání
nůžek mezi žáky ze sociálně nepodnětného prostředí a ostatními. V tomto
ohledu jsme přitom na tom špatně již nyní.
Odkladová
novela
Od 1. září 2025
— zrušení
možnosti tzv. dodatečného odkladu
— nový
termín zápisu do MŠ od 15. března do 15. dubna
— nový
termín zápisu do ZŠ od 15. ledna do 15. února
—
povinnost předávání výsledků pedagogického diagnostikování z MŠ do ZŠ
— zákonný
zástupce v žádosti o přijetí do ZŠ uvádí, z jaké školy dítě přichází (případně,
že se na dítě nevztahuje povinné předškolní vzdělávání)
Od 1. září 2026
— u
odkladů povinné školní docházky pro zápisy konané v roce 2026 se u dětí
narozených nejdříve 1. dubna 2020 postupuje podle školského zákona ve znění
účinném do 31. srpna 2025, u dětí narozených dříve ale už platí nová přísnější
pravidla pro odklady (pouze závažné zdravotní problémy potvrzené specialistou a
doporučení poradny)
— v
případě povolení odkladu podle nových pravidel povinnost vzdělávání dítěte
podle individuálního vzdělávacího plánu
—
asistent pedagoga v každé třídě 1. ročníku ZŠ s nejméně 15 žáky
— omezení
možnosti opakovat 1. ročník ZŠ – opakování bude možné pouze v případě, že
zdravotní stav žáka v průběhu 1. ročníku neumožňuje jeho účast ve vyučování
(pro opakování školního roku 2025/26 uvedené omezení ještě neplatí
Od 1. září 2027
— u
odkladů pro zápisy konané v roce 2027 se u dětí narozených nejdříve 1. července
2021 postupuje podle původních pravidel, u dětí narozených dříve ale už platí
nová přísnější pravidla pro odklady
— v
případě povolení odkladu podle nových pravidel povinnost vzdělávání dítěte
podle individuálního vzdělávacího plánu
— od
školního roku 2027/2028 je v 1. ročníku ZŠ možné pouze slovní hodnocení
Od 1. září 2028
— u
odkladů pro zápisy konané v roce 2028 platí pro všechny děti nová pravidla
povolování odkladů
— od
školního roku 2028/2029 je v 2. ročníku ZŠ možné pouze slovní hodnocení
Od 1. září 2029
— zrušení
přípravných tříd
Zdroj: MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat