Vzdělání bylo prioritou každé vlády už od revoluce. Alespoň vždycky před volbami. U končící vlády Petra Fialy tomu nebylo jinak – při závěrečném zúčtování se ale ukazuje, že se jí plnění slibů deklarovaných ve vládním programovém prohlášení příliš nedařilo. Většinu bodů politici vládní koalice rozpracovali, do zdárného konce se jim nepodařilo dotáhnout téměř žádný. Které sliby jsou na dobré cestě, jaké se zadrhly a na které vůbec nedošlo? A na co by se podle expertů měla zaměřit příští vláda?
Zdroj: Hospodářské
noviny 6. 8. 2025
Ministr
školství se během Fialova působení měnil dvakrát – Petr Gazdík rezignoval v
reakci na kauzu Dozimetr, Vladimír Balaš kvůli zdravotnímu stavu.
Koalice nebyla spokojená ani s Mikulášem Bekem (STAN), ale protože by to byla
už třetí změna, na svém postu zůstal. Za tím, proč se ve školství
nepodařilo naplnit skoro žádné sliby, byť vzdělávání bylo premiérem prezentováno jako
absolutní priorita, je ale podle expertů i něco jiného než špatný ministr
školství.
„Z
poloviny je to vina ministerstva financí,“ říká například ekonom zabývající se
vzděláváním Daniel Münich z think-tanku IDEA při ekonomickém institutu CERG
Vzdělání
jako klíč k prosperitě
Když se
zeptáte úspěšných byznysmenů, politiků, vědců, jak řešit problémy ve
společnosti a jak se vyšvihnout mezi úspěšné státy, odpoví jedním slovem –
vzdělávání.
Hned
první vládní slib udržet platy učitelů na 130 procentech průměrné hrubé měsíční
mzdy považuje řada učitelů za výsměch. Vláda sice 130procentní podíl zakotvila,
ale na úrovni platů před dvěma lety, a navíc jen pro učitele, nikoli pro
nepedagogické pracovníky, jako jsou třeba speciální pedagogové nebo
psychologové, jichž se původně měla platová garance také týkat.
Celkově
tak platy učitelů během této vlády klesaly. „Relativní platy učitelů po roce
2021 klesají z tehdy dosažené úrovně 125 procent na 110 procent v
roce 2024. Rozpočtovou prioritou se staly jiné veřejné výdaje, redukce rozpočtového
deficitu a nezvyšování daní,“ hodnotí ekonom Münich.
Nepodařilo
se připravit ani zavést systém profesního růstu pedagogů jako nástroje profesní
podpory, o kterém se dříve mluvilo jako o kariérním řádu.
Vláda
slibovala zatraktivnit učitelské povolání a reformu výuky na pedagogických
fakultách – to se stalo jen částečně. Fakulty se začaly proměňovat, zahrnovat
více praxe, ale stále nebyla podepsáno memorandum mezi ministerstvem a vysokými
školami. „Jednání zamrzla na mrtvém bodě. Ani rektoři, ani děkani nechtějí
memorandum podepsat, než dostaneme záruku, že si vláda jen nechce odškrtnout
políčko v programovém prohlášení,“ říká děkan Pedagogické fakulty Univerzity
Karlovy Antonín Jančařík. Například dostali finance na to, aby přijali do
prvních ročníků více studentů potřebných oborů, zaplaceno ale mají jen do konce
roku 2025. „Chceme záruku, že dostaneme peníze i na dostudování přijatých
studentů,“ vysvětluje. Tu zatím nedostali.
Absolvent nerovná se hotový kantor
Ministerstvu
školství se podařilo v zákoně ukotvit pozici provázejících a začínajících
učitelů – byť bez finanční podpory – a také zavést takzvaný kompetenční
rámec absolventa učitelství, který říká, jak má vypadat absolvent pedagogických
oborů. „To je skvělé, ale problém je, že víme, jak má vypadat absolvent, ale
nikde není popsáno, jak má vypadat hotový učitel,“ upozorňuje Jančařík.
Pozitivní
je, že od roku 2026 budou mít větší školy automaticky nárok na psychology,
speciální a sociální pedagogy – dosud je školy musely shánět pomocí
projektů s omezenou platností, takže bylo jejich financování do budoucna vždy
nejisté. „Financování je však omezeno, pozic na základních školách bude stále
málo – v přepočtu jde o jednu pozici na více než 600 žáků. Mateřských a
středních škol se nárok vůbec netýká,“ podotýká analýza výzkumné agentury PAQ
Research.
Vláda
před čtyřmi lety napsala: „Podpoříme učitele v individualizaci výuky, práci s
různorodými kolektivy dětí a žáků, rozvíjení potenciálu žáků se sociálním a
jiným znevýhodněním. Zvláštní pozornost budeme věnovat rozvoji talentů a práci
s mimořádně nadanými žáky.“ To se ale spíše nepovedlo – kvůli reformě
financování byla část škol nucena omezit dělení hodin na některé
předměty, které k individualizaci pomáhaly nejvíce. I když nakonec omezení
nebylo tak velké, jak ministr původně plánoval.
Také
práce s talenty a nadanými žáky se školám stále nedaří. Na ministerstvu
školství sice nově vznikla Platforma pro podporu nadání, jejímž cílem je
dostat do co nejvíce škol informace o tom, jak se na vyhledávání talentů a
jejich cílenou podporu zaměřit. V terénu však učitelé podle předsedkyně
Učitelské platformy Petry Mazancové žádnou změnu nepocítili. Ministerstvo
chce do škol dostat také testy, které umí nadání u žáků odhalit. Jestli se ale
dostanou do všech škol, je podle šéfky platformy pro nadání Ivany Blažkové
politické rozhodnutí, které čeká na novou vládu.
Z dalšího
bodu – posílení role ředitelů a jejich odbřemenění – vznikl dokument Systém
podpory a vedení ředitelů škol, konkrétní kroky se ale podle PAQ nenaplňují.
Vláda avizovala revizi inkluze, pokusila se upravit systém přidělování
asistentů pedagoga do škol, po četné kritice ale od návrhu upustila a
jinak do systému podpory dětí nezasahovala.
Vybudování
informačních systémů nevyšlo. Pokus o schválení zákona o registru
pracovníků ve školství narazil – Národní plán obnovy pomohl školám s
vybavením digitální technikou, o její další údržbu se ale dál nestará.
Nevyvážené
nové „osnovy“
Kvalitu
vzdělávání chtěla vládní koalice zlepšit hlavně skrze proměnu Rámcových
vzdělávacích programů (RVP), podle kterých se ve školách učí. Jejich tvorbu a
schvalování však provázely problémy. Na poslední chvíli se musely měnit, podle
expertů je kvalita v jednotlivých předmětech velmi různá – v matematice
učiva neubylo, spíše naopak, v jiných předmětech si zase stěžují na přílišnou
obecnost.
Do revize
RVP se dle proklamací podařilo dostat rozvoj gramotností a témat jako etika či
občanské vzdělávání, například z oblasti finanční gramotnosti v povinné
části k posílení nedošlo. Místo plánované podpory výuky o moderních dějinách
musel kvůli nedostatku financí skončit úspěšný projekt Dějepis+.
Vláda se
zavázala aktivně řešit regionální rozdíly ve vzdělávání. To se částečně
podařilo. Školy s žáky s vyšším sociálním znevýhodněním dostaly větší podporu a
schválená novela zákona by těmto školám měla zajistit více financí i do
budoucna. A to zejména na sociální pedagogy, psychology nebo doučování.
„Potřeba by byla alespoň jedna miliarda, dle dostupných informací je
garantováno pouze 300 milionů korun,“ uvádí PAQ.
Další z
plánů bylo zaměřit se na ověřování získaných kompetencí a gramotností v
uzlových bodech vzdělávání a na základě toho připravit změny v přijímacích,
maturitních i závěrečných zkouškách, včetně důrazu na jejich digitalizaci.
Jaké
změny potřebují střední školy
Podařilo
se digitalizovat proces podávání přihlášky na střední školy, cesta k
digitalizaci samotných přijímaček a maturitních zkoušek však bude dlouhá, delší
než toto volební období, jak připomíná současná šéfka Cermatu Barbora
Rosůlková. Testování v uzlových bodech zatím existuje pouze v plánech na
papíře. „Vláda se ani nepokusila o jakékoli změny v obsahu a formě přijímacích
zkoušek na střední školy,“ konstatuje Mazancová.
Další z
priorit byla podpora gymnázií a všeobecného vzdělávání a také zavedení duálního
vzdělávání. Ministerstvo školství schválilo dlouhodobý záměr, v němž podporuje všeobecné
obory, a to zejména lycea. Skutečná proměna nabídky středoškolských oborů
je však na krajích. Ty se však do větší nabídky všeobecných oborů často
nehrnou. Ministerstvo také přichystalo redukci oborů, z více než
281 jich má být zhruba stovka. Zatím k tomu ale reálně nedošlo. Dobrovolné
duální vzdělávání vláda uzákonila, avšak bez finanční podpory, což průmysl
kritizuje.
Ke
splnění slibu zajistit místa ve školkách pomohla vládě stále klesající
porodnost, ve velkých městech však bude problém s dostupností stále
výrazný, připomíná Münich.
Co se
podle expertů vůbec nepodařilo? Podpořit mateřské školy zkvalitněním
metodického vedení a zavést automatické přidělování psychologů či speciálních
pedagogů.
Co čeká
na příští vládu?
Na příští
vládu čeká hlavně zajištění financování pro kroky, které se této vládě podařilo
uzákonit, jako je zajištění asistentů a podpora znevýhodněných škol, zastavit
pokles učitelských platů, stejně tak jako dokončit reformy přípravy učitelů.
Peníze budou potřeba také na vytvoření systému profesionální místní školské
samosprávy či posílení sběru dat nutných k profesionálnímu řízení
resortu.
Podle
Münicha by příští vláda měla dál pracovat na reformě středoškolských přijímaček
a proměně nabídky středoškolských oborů. A také ohlídat, aby na děti
negativně nedopadlo zrušení odkladů školní docházky. Zaměřit se na spojování
menších škol a také na práci s talenty ve třídách. A samozřejmě na jednu z
nejočekávanějších změn – pomoci školám přejít na nový styl výuky podle
inovovaných Rámcových vzdělávacích programů.
Podle
tvůrce vzdělávacích politik z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Arnošta
Veselého je ale problém, že laická i odborná veřejnost začíná být čím dál
více rozštěpena v názorech na to, co dělat a nedělat v oblasti vzdělávací
politiky, úkolem další vlády tak bude především důležitost změn vysvětlovat.
„Pokud významná část společnosti navrhované změny nepodporuje, je jen velmi
malá šance na úspěch,“ varuje.
Zaměřit
by se však také měla na dlouhodobé změny, které se za jejich volební období
nestihnou dokončit, ale je třeba s nimi začít. „Sem patří postavení víceletých
gymnázií, učebních oborů, délka povinné školní docházky, způsob testování při
přijímání na střední školy a maturit,“ říká.
0 komentářů:
Okomentovat