Pro sedmý rozhovor o vzdělávací politice jsme si vybrali prof. PhDr. Arnošta Veselého, Ph.D., který je proděkanem pro vědu a výzkum na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy a uznávaným expertem na vzdělávací politiku v ČR. Ve své výzkumné činnosti se vedle tématu vzdělávací politiky zabývá analýzou a tvorbou veřejné politiky a výzkumem veřejné správy. Od roku 2018 je vedoucím Centra pro sociální a ekonomické strategie (CESES) na Univerzitě Karlově. V roce 2019 se stal předsedou externí expertní skupiny pro přípravu Hlavních směrů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Mezi jeho významné publikace patří „Vybrané problémy vzdělávací politiky“, „Teorie a nástroje vzdělávací politiky“, „Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu“ nebo „Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe“. V roce 2023 převzal Arnošt Veselý medaili Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy 1. stupně za dlouhodobou vynikající pedagogickou činnost.
Zdroj: Řízení školy 9/2025, 23. 8. 2025
Co si
máme představit pod pojmem „vzdělávací politika“, když se podle ní jmenuje i
vládní strategie pro oblast vzdělávání do roku 2030?
Pro mne existuje vzdělávací politika s velkým „P“ a
s malým „p“. Ta s velkým „P“ zahrnuje strategie, dlouhodobé záměry, zákony,
vyhlášky atd. – tedy to, co stát formálně stanovuje, co by se ve vzdělávání
mělo dít. Ale pak je tu politika s malým „p“ – a to je ta každodenní realita:
co se skutečně děje ve školách a ve třídách. A to bývá často něco úplně jiného
než to, co je napsáno v dokumentech. Každý si tu „velkou“ politiku může
vykládat a aplikovat trochu jinak. Český systém je silně decentralizovaný, ale
nějaká míra autonomie existuje ve všech zemích, i v těch, které jsou hodně
centralizované. Učitelé a ředitelé mají vždycky velký vliv na to, jak (a jestli
vůbec) se ta oficiální politika promítne do praxe. V tomhle se vzdělávací
politika hodně liší třeba od dopravní politiky, kde je prostor pro vlastní
rozhodování mnohem menší. Ve školství ale na lidech „v terénu“ záleží opravdu
hodně, bez nich se žádná strategie nenaplní.
Proč
tedy potřebujeme tu vzdělávací politiku s velkým P, když praxe se nakonec takto
odlišuje?
Ta velká politika má svůj smysl – nastavuje
hranice, cíle, vizi, kam by se měl systém ubírat. A i když se realita ve
školách může lišit, tak se samozřejmě promítá do praxe prostřednictvím
vyhlášek, směrnic, zákonů a dalších nástrojů. Ty mají často výrazný dopad na
každodenní fungování škol. Někdy ale ten dopad vypadá jinak, než jak bylo
původně zamýšleno.
Zároveň však platí, že samotná „velká“ politika
nestačí. Setkávám se často s představou, ať už politiků, nebo úředníků, že když
se schválí zákon, máme hotovo. Jenže pro mne je to teprve začátek. Vždycky se
snažím představit si, kdo to bude realizovat – konkrétní lidi. Učitele,
ředitele, žáky, rodiče. Když jsem se začal věnovat vzdělávací politice,
překvapilo mě, jak neosobní debaty o vzdělávací politice bývají. Často se to
zvrhne do technických detailů, které jsou samozřejmě důležité, ale působí to,
jako by za tím ani žádní lidé nebyli.
Neříkám, že musí být všichni přítomní u každého
rozhodnutí. Učitelé a ředitelé mají dělat hlavně svou práci, ne trávit čas v
pracovních skupinách při tvorbě celostátní strategie. Participace je důležitá,
ale má své hranice. Co je ale zásadní – vždycky by mělo být jasné, jak určité
nastavení „P“ politiky bude fungovat v praxi. A když to není jasné, tak se
ptám: „Proč si myslíte, že to bude fungovat dobře?“
Jak to
udělat, aby vzdělávací politika s velkým P nebyla odlidštěná? Jak to zařídit,
aby v ní byl zohledněn názor z praxe?
Politika s velkým „P“ nemůže vznikat jen od stolu.
Je to vždycky proces vyjednávání mezi různými aktéry. Každý z nich má určitou
zkušenost, perspektivu, kus pravdy. A teprve jejich kombinací vzniká
realistický obraz toho, co se děje a co by se dít mělo. Často slýcháme, že
rozhodovat by měli buď experti, ministerstvo, inspekce, nebo naopak učitelé,
případně rodiče. Ale tak to nefunguje. Není to otázka buď–nebo. Politika se
musí tvořit společně – v dialogu všech těchto skupin. Učitelé jsou samozřejmě
klíčoví, ale nejsou jediní. Jejich pohled je cenný, ale často omezený třeba na
konkrétní školu, region, typ žáků nebo vlastní zkušenost. Stejně tak experti
nebo úředníci vidí věci z jiné, ale zároveň jen z jedné perspektivy.
Existují přitom metody, jak tvořit vzdělávací
politiku citlivěji, aby nebyla jen technicistní nebo odosobněná. Problém je, že
se o těchto metodách moc nemluví a málo se v nich vzděláváme – v oblasti policy designu
nebo analýzy politiky. Pro mne je zásadní, aby politika nevznikala jen v
kancelářích, ale v kontaktu s lidmi, na které dopadá. Ti, kdo navrhují
opatření, by měli vyrazit mezi učitele, ředitele, žáky a ptát se jich: Jak to
vnímáte? Co by muselo nastat, aby se něco změnilo? Jaké jsou vaše zkušenosti,
argumenty, potřeby?
Typicky se ale politika dělá obráceně: někdo přijde
s nápadem, že se třeba prodlouží nebo zkrátí délka vzdělávání. A řeší se
nástroj, aniž by bylo jasné, proč, co a proč vlastně chceme změnit. Není přitom
vždy nutné organizovat velké konzultace nebo zapojit úplně všechny. Často by
pomohlo už jen to, kdyby lidé, kteří politiku tvoří, byli vnímavější a
otevřenější vůči tomu, co se děje v praxi. Kdyby měli větší citlivost ke
každodenním zkušenostem těch, kteří ve školství skutečně působí. Já například
už přes dvacet let učím předmět, kde studenti nejprve analyzují určitý
společenský problém a pak navrhují jeho řešení. A vždy je přitom vedu k tomu,
aby se v první řadě setkali s těmi, na které ta politika dopadne, a s těmi,
kteří ji budou implementovat. Velmi často po takových setkáních vidí ten
problém úplně jinak.
A když
mluvíme o designérech vzdělávací politiky, tak mluvíme o úřednících na
ministerstvu?
Primárně úředníci, a hlavně pak politici. Tady máme
trochu terminologický problém, protože čeština má pro „politiku“ jen jedno
slovo. V angličtině se rozlišuje mezi policy, tedy samotnou věcnou
podobou řešení, a politics, tedy politickým procesem, který k této
podobě policy vede. U nás je to všechno „politika“ – a to může
být matoucí. Ale právě proto je důležité chápat, že když se tvoří vzdělávací
politika, musí se nutně pohybovat mezi těmito dvěma světy. Musí co nejlépe
odrážet realitu ve školách, ale zároveň se musí opírat o politické vyjednávání,
které třeba není vždy věcně nejlepší.
Ale i to je demokracie. Často se mluví jen o policy –
tedy o tom, co by mělo být efektivní, odborně podložené, správné. Ve
skutečnosti však vždycky záleží i na tom, kdo je zrovna u moci, jaké hodnoty a
priority má daná vláda. A to musíme respektovat, jinak bychom mohli rovnou
zrušit volby. Politické vedení má své místo a zvolení zástupci mají právo
rozhodovat o tom, kam má systém směřovat. Právě proto je důležité kultivovat
nejen jednotlivé politiky, ale i samotné politické strany – aby měly kvalitní
expertní zázemí, aby byly schopné vést debatu na úrovni, nejen ideologicky, ale
i věcně. Jen tak může vzdělávací politika fungovat jako most mezi odborností a
demokracií.
Na
jakých principech by měla stát vzdělávací politika v České republice?
To je těžká otázka. Samozřejmě platí, že každá
společnost má nějaké základní hodnoty a vzdělávací politika je součástí tohoto
širšího společenského kontextu. Principy vzdělávací politiky třeba v Číně tak
budou určitě jiné než u nás v Česku. Obecně máme samozřejmě základní hodnoty
fungování našeho systému popsány v Listině základních práv a svobod a v Ústavě
a většina z nás to bere jako „červenou linii“, kterou nelze překročit. Ale ani
tyto principy nejsou vždy a pro všechny samozřejmé. Pamatuji si období a
konkrétní politiky, kdy i tyto základní hodnoty byly zpochybňovány.
Vzdělávací politika by každopádně měla směřovat k
co nejspravedlivějšímu přístupu ke vzdělání, měla by podporovat všechny žáky a
zamezovat jakékoli formě diskriminace. To jsou principy, na kterých by určitě
měla stavět. Pokud to vezmu konkrétněji, za klíčový princip považuji hledání
určité dynamické rovnováhy – neustálé vylaďování mezi různými protichůdnými
tendencemi. Těch principů je totiž více a často jdou proti sobě. Například na
jedné straně chceme, aby všechny školy poskytovaly stejně kvalitní vzdělání, a
na straně druhé chceme, aby měly volnost a autonomii. Hledání optima mezi
centralizací a decentralizací je pak ustavičný a nikdy nekončící proces.
Já osobně nevěřím na žádný zlatý grál – nějaké
jediné, univerzální, navždy platné nejoptimálnější nastavení vzdělávací
politiky. Věřím spíše tomu, že dobrá vzdělávací politika je taková, která
dokáže všechny protichůdné tendence vyvažovat. A zároveň není chaotická, nelítá
ode zdi ke zdi, protože to je pak pro všechny, kdo v tom systému fungují,
strašně náročné.
Jakou
mají ve vzdělávací politice roli rodiče a jejich názor?
Rodiče mají samozřejmě naprosto klíčovou roli.
Nakonec ředitelé a učitelé často dělají to, co si rodiče přejí. A nejen oni – i
politici se do velké míry přizpůsobují názoru veřejnosti. Možná to není na
první pohled tak vidět, ale v realitě mají rodiče velmi silný hlas. Kdyby měli
rodiče jednotný a jasný názor na to, jak má vzdělávání vypadat, věci by dnes
vypadaly úplně jinak. Jenže z výzkumů víme, že takové jednotné poselství od
rodičů neexistuje. Není mezi nimi shoda třeba ani na tom, že by se mělo učit
méně faktograficky a encyklopedicky. Nebo že by se měly spojovat předměty do
větších celků, vyučovat více projektově. Kdyby na tom panovala širší shoda,
jsem přesvědčený, že by se změny prosazovaly mnohem rychleji.
Záleží ale také na tom, jak se vůbec politici nebo
úředníci dozvídají, co si rodiče myslí. Často se rozhodují podle vlastní
zkušenosti. Ze své osobní zkušenosti rodičů, nebo podle toho, co jim někdo
řekne. A ta zkušenost bývá dost omezená. Názory veřejnosti se k nim většinou
dostávají zprostředkovaně – přes hlasité nebo dobře etablované aktéry, přes
různé iniciativy, případně přes ředitele škol. Každopádně platí, že politici
se, bez ohledu na svou politickou příslušnost, snaží velmi citlivě vnímat
nálady veřejnosti. To je dobře vidět třeba na tématu víceletých gymnázií.
Většina odborníků se shoduje, že jejich efekt v systému je sporný a často
přinášejí více problémů než užitku. Ale protože veřejnost – a hlavně rodiče –
je vnímá převážně pozitivně, politici nejdou v tomto do sporu. Mnohokrát jsem
přitom v osobním neformálním rozhovoru s politiky slyšel, že oni osobně jsou
proti nim. Na veřejnosti pak ale mluví jinak. Funguje tu i strategie takzvaného
„vypouštění balónků“ – něco se zkusmo pustí do veřejného prostoru, sleduje se,
jak na to lidé reagují, a podle toho se rozhoduje, jestli má smysl daný návrh
dál rozvíjet. Takže veřejné mínění, a tím pádem i názor rodičů, hraje ve
vzdělávací politice daleko větší roli, než se většinou připouští.
Ale jak
v tomto neustálém vyvažování jako aktér vzdělávací politiky nerezignovat nebo
nevyhořet?
To je velmi dobrá otázka a máte pravdu. Vidím kolem sebe hodně lidí, kteří po delším působení ve vzdělávání tak nějak rezignují, anebo přímo vyhoří. Jeden z problémů je v tom, že vzdělávací politika má jednu zvláštní vlastnost – má extrémně nízkou tzv. „vystopovatelnost“ (v angličtině traceability). To znamená, že je velmi těžké pozorovat přímou souvislost mezi tím, co udělám, jaké rozhodnutí přijmu, a tím, jaký to bude mít dopad. Ten dopad je totiž často velmi dlouhodobý a zároveň do něj vstupuje spousta dalších faktorů. Když se třeba rozhodnete postavit dálnici, tak i když to v Česku trvá roky, je to pořád něco konkrétního – je jasné, kdy padlo rozhodnutí, kdy se vykoupily pozemky, kdo to bude stavět, a po deseti letech vidíte, kolik kilometrů dálnice přibylo. Ale u vzdělávání to takhle vůbec nefunguje. Rozhodnutí se sice udělá, ale efekt je nejasný, rozptýlený v čase a velmi těžko měřitelný.
Vezměme třeba rozhodnutí zavést po vypuknutí války
na Ukrajině povinnou školní docházku pro děti – cizince s dočasnou ochranou.
Většina z nás se asi shodne, že to bylo správné rozhodnutí. Ale jeho efekt se
neprojeví hned – možná třeba až za deset let a i tehdy budeme jen těžko
dokazovat jeho pozitivní dopady. Můžeme porovnávat s Polskem nebo Slovenskem,
kde se k tomu hned neodhodlali, ale pořád to nebude jasný kauzální důkaz. Když
stavíte dálnici, můžete celkem jednoznačně říci: „To jsem pomáhal kdysi prosadit
a realizovat. Jsou to mimo jiné i plody mé práce.“ Ve vzdělávání je to mnohem
složitější.
Má to ale i další aspekt. Pokud chceme vzdělávací
politiku postavenou na demokratické diskuzi a vyjednávání, musíme si uvědomit,
že je to emočně, časově i personálně velmi náročné. Výsledek často neodpovídá
vynaloženému úsilí. Ale to je vlastnost demokracie obecně. V autoritářských
systémech, jako jsou Čína nebo Singapur, jdou některé věci samozřejmě rychleji
a efektivněji. A někdy by si to člověk i přál. Ale demokracie má své přednosti
– nejen hodnotové, ale i praktické. Právě díky tomu, že je pomalá, může být i
stabilnější, odolnější vůči extrémům a unáhleným rozhodnutím.
Jak v tom ale nevyhořet? Myslím, že klíčem je
vědomí, že i diskuse a samotný proces je hodnota. Člověk tomu musí věřit – že
právě ta náročnost je cenou za to, že žijeme ve svobodné a demokratické
společnosti. My to ostatně zažíváme dennodenně třeba na vysokých školách. Máme
obrovskou míru autonomie a zároveň tolik rozhodovacích mechanismů – akademické
senáty, vědecké rady, oborové rady – že nám to bere obrovské množství času a
energie. Často na úkor výuky nebo výzkumu. Alternativa by byla, že za nás někdo
rozhodne. Možná by to v některých případech bylo rychlejší, dokonce i
správnější, třeba u rušení neefektivních oborů. Ale to není cesta, kterou jsme
si zvolili. My jsme se posunuli směrem k větší autonomii a decentralizaci,
jenže s tím přišlo i obrovské množství vyjednávání. A někdy je toho už opravdu
moc. Mítinků je tolik, že se v nich doslova „propálí“ strašně moc času – času,
který bychom mohli věnovat podstatnějším věcem. Takže vyhoření je reálné
riziko. Ale pokud si připomínáme, proč to všechno děláme a jaký to má smysl,
tak se s tím dá žít. I když je to někdy dost náročné.
Ještě
bych se chtěla vrátit k určité polaritě. Měla by být vzdělávací politika
postavená více na datech, nebo na vyjednávání?
Podle mne nejde o buď–nebo. Klíčové je, aby to
vyjednávání bylo informované. Tedy aby se debata a rozhodování opíraly o
poznatky a data, abychom věděli, jak vlastně vypadá realita. Bez toho je
jakákoli diskuze v podstatě „naslepo“. A je pak často zoufale neefektivní.
Nejde ale jen o tvrdá data. Jde o systematičtější porozumění světu kolem nás –
o to, co nám umožňuje vidět souvislosti, klást smysluplné otázky a rozpoznávat,
kde je skutečný problém.
Akademici bývají často kritizováni – a někdy
oprávněně – že jsou odtržení od praxe, že neznají konkrétní detaily. Ale mají
jednu důležitou výhodu: dokážou se na věci podívat s určitým odstupem. Umějí je
pojmenovat, zasadit do kontextu, dobře pracovat s pojmy. A to zlepšuje kvalitu
debaty. Bez pojmů totiž nemůžeme vést složitou diskuzi – jsme jako malé děti,
které sice něco cítí, ale neumějí to vyjádřit. A když nemáme koncepty, nemůžeme
se ani pořádně hádat, natož pak hledat řešení.
Když jsem se účastnil debat kolem revize RVP, mohu
říci, že tam bylo tam hodně emocí, ale často málo hlubší odbornosti. Chyběla
znalost různých kurikulárních systémů, zkušenost s tím, jak se kurikula tvoří v
zahraničí, i základní konceptuální výbava. A to diskuzi výrazně zpomalovalo –
často se vedla na velmi laické úrovni. Samozřejmě že hodnotové střety, které
kurikulární debatu často provázejí, nelze vyřešit jen daty. Ale kdyby byla ta
debata odborněji vedená, kdyby se vycházelo z lepší znalosti věci, věřím, že by
se spousta těch ostrých střetů obrousila. A možná by se podařilo najít i nějaký
smysluplnější konsensus.
Co ze
vzdělávací politiky v ČR funguje už dnes dobře, ať už z té s velkým P, nebo té
s malým p? A jak to poznáme?
Za dobu, co se vzdělávací politice věnuji, se toho
změnilo opravdu hodně. Jedním z největších posunů je samotný způsob, jak se o
vzdělávání mluví. Dnes už si většina veřejnosti uvědomuje, že vzdělávání je
klíčové a že má být prioritou. Když jsme začínali v 90. letech, tak to rozhodně
samozřejmé nebylo – vzdělávání bylo na okraji zájmu, politicky i společensky.
Dnes je situace jiná. Ano, financování školství
stále není ideální, ale i zde vidíme jisté pozitivní změny. Všichni chápou, že
do vzdělávání je potřeba investovat, a to nejen peníze, ale i energii a
politickou pozornost. Je to změna myšlení, která sice trvala dlouho, ale je
velmi důležitá. A je zpravidla první podmínkou změny jednání. Další pozitivní
změnou je lepší obraz učitelů ve společnosti. Učitelé sami často říkají, že je
jejich práce čím dál náročnější – a mají pravdu. Ale zároveň vidíme, že roste i
respekt vůči tomu, co dělají. Lidé si více uvědomují, že je to náročné a
zároveň nesmírně důležité povolání. A to zvláště po období pandemie.
Kromě toho máme v Česku i celou řadu pozitivních
příkladů z praxe: školy, obce nebo regiony, které ke vzdělávání přistupují
velmi zodpovědně a kreativně. Vznikají nové přístupy, inovace, experimenty.
Autonomie, kterou školy mají, jim umožňuje zkoušet nové věci – a mnohde to vede
k velmi inspirativním výsledkům. Bohužel o těchto příkladech máme zatím spíše
anekdotickou evidenci. Chybí nám systematické vyhodnocování toho, co skutečně
funguje a proč to funguje.
Když se podíváme na vzdělávací výsledky z makro
pohledu, tak si rozhodně nevedeme špatně a po období, kdy jsme se v
mezinárodním srovnání začínali propadat, se vracíme mezi země s nadprůměrnými
výsledky. Otázkou samozřejmě zůstává, čím to je. Nemáme k dispozici dostatek
důkazů, že by to byl výsledek nějaké konkrétní plošné reformy. Spíše to vypadá,
že za tím stojí právě ta množící se lokální zlepšení a dobrá praxe. Ale nemáme
k tomu úplně přesná data – to je zároveň ukázka toho, proč nelze vzdělávací
politiku opírat jen o empirické důkazy. Vzdělávání má obrovské časové zpoždění
efektů, a my tak často ani nevíme, co přesně vedlo ke zlepšení, nebo ke
zhoršení. Nesmíme přitom navíc přehlížet rostoucí nerovnosti – rozdíly mezi
těmi, kteří jsou v systému úspěšní, a těmi, kdo zaostávají, se prohlubují. Ani
tady nejsou data úplně jednoznačná, ale trend je znepokojivý. Celkově však
platí, že české školství má pevné základy a že řada věcí se posouvá správným
směrem. Máme co zlepšovat, ale nejsme na tom vůbec špatně – a to je důležité si
uvědomit.
Kdybychom
teď mohli vzdělávací politiku dělat v České republice kvalitněji, čemu bychom
měli věnovat primárně pozornost?
Základní věc je uvědomit si, že vzdělávací politika
se ve skutečnosti „dělá“ až ve škole. Pokud chceme, aby měla skutečný dopad,
musíme se soustředit na to, co se děje nejblíže žákovi – tedy na konkrétní
pedagogickou praxi. Právě tyto „blízké“ intervence jsou nejefektivnější. To
nejsou žádné zázračné principy – často jde o velmi praktické kroky. Například
sdílení zkušeností mezi školami v jednom regionu, vytváření sítí, spolupráce,
propojování úspěšných přístupů. Důležitá je i externí supervize, která přináší
zpětnou vazbu a profesní podporu. To vše ale vyžaduje osvíceného zřizovatele
nebo jiného aktéra, který pomůže školy propojit a podpořit.
Kromě toho je klíčové pracovat s učiteli –
přesvědčit je, že oni mají klíčový dopad na výsledky žáků, a dát jim
smysluplnou podporu. Ne v podobě abstraktních koncepcí, ale konkrétních metod a
postupů. A ty jim mohou nabídnout jen lidé, kteří to skutečně umějí – tedy zkušenější
učitelé, mentoři, experti z praxe. Znamená to mimo jiné vytipovat a podpořit
určité kritické množství lidí, kteří mohou systém skutečně posouvat vpřed.
Takové iniciativy už v Česku existují, ale jsou často roztříštěné a
nekoordinované. Potřebujeme je cíleněji směřovat tam, kde to nejvíc nefunguje –
a spárovat silné s těmi, kdo potřebují pomoc.
Z dlouhodobého hlediska ale také nutně potřebujeme
posílit úroveň odborné debaty. Když si politici nevědí rady, často se obracejí
na vysoké školy. Tam však často chybějí připravená data, chybějí kapacity,
chybí odborné zázemí, které by umělo rychle reagovat. Ukázalo se to například
při revizi rámcových vzdělávacích programů – tam bylo zjevné, že u nás chybí
hlubší expertíza v oblasti kurikula. Osobně si myslím, že by mělo vzniknout
nezávislé odborné pracoviště pro oblast vzdělávání – něco jako je třeba Národní
ústav pro duševní zdraví. Vzdělávání je přece naprosto prioritní oblast. Žádný
národní ústav vzdělávání, který by se věnoval opravdu kvalitnímu pedagogickému
a příbuznému výzkumu, neexistuje. Přitom právě takové místo by mohlo plnit
akademickou, analytickou i poradní roli – kombinovat praktické zkušenosti s
hlubokým teoretickým porozuměním. Takový ústav by měl být schopen sledovat
zahraniční trendy, reagovat na nové výzvy, například na dopad umělé inteligence
do výuky, a poskytovat kvalifikovaná odborná stanoviska. Ne v politickém, ale v
čistě expertním režimu. To by velmi pomohlo kultivovat debatu a zároveň
zefektivnit rozhodování. Jinými slovy: pokud chceme vzdělávací politiku dělat
lépe, musíme ji více ukotvit v praxi a současně ve špičkové expertíze. Jen tak
se posuneme dál.
Chtěl
byste ještě něco doplnit na závěr?
Myslím, že je důležité si uvědomit, že vzdělávací
politika není jen o tom, co se udělá, ale také – a často především – o tom, co
se neudělá. Mnoho lidí má pocit, že velká část agendy ve vzdělávání je jen
neefektivně strávený čas. Ale politika není jen o tom, co je, ale i o tom, co
naštěstí není – o návrzích, které někdo přinese a které by nevedly k dobrým
výsledkům. Velká část práce úředníků, expertů i politiků spočívá právě v tom,
že takovým návrhům čelí, filtrují je, vyjednávají o nich a nakonec je třeba i
zastaví. A to je legitimní a důležitá součást demokratického systému. Myslím
si, že až 90 % vzdělávací politiky se odehrává v této „neviditelné“ rovině – ve
věcech, které nenastanou. A to je v pořádku. Patří to k demokracii.
Často se podle mne podceňuje samotný proces tvorby
politiky. Kdybychom si více uvědomovali, jak to funguje, možná bychom přestali
vnímat pomalost nebo složitost jako slabost. Demokracie je postavená na tom, že
každý může přijít s návrhem – ale také na tom, že se ty návrhy musejí
vypořádat, promyslet, vyjednat. A to je časově i emočně náročné, ale nezbytné.
A ještě jednu věc bych chtěl zmínit. Vzdělávací
politika má často tendenci se odosobnit, ztratit kontakt s realitou. Debaty se
pak zadrhnou na technikáliích – jestli má být něco ve třetím, nebo čtvrtém
odstavci zákona, jestli má být doktorský příjem minimálně 1,2násobek minimální
mzdy, nebo 1,3násobek. Takové debaty jsou sice nutné, ale mohou snadno odvést
pozornost od toho podstatného. Proto je extrémně důležité, aby se lidé, kteří
se vzdělávací politikou zabývají, pravidelně potkávali, aby vystupovali ze
svých bublin, snažili se vzájemně pochopit a vraceli se k tomu, o koho ve
výsledku jde – k žákům a studentům. Jen tak si udržíme kontakt s realitou a
nezapomeneme, proč to celé děláme.
___________________
Poznámka redakce
Ze seriálu rozhovorů s
odborníky a odbornicemi v oblasti vzdělávací politiky jsme doposud publikovali
rozhovor s prof. PaedDr. Ivou Stuchlíkovou, CSc. (Řízení školy 10/24), rozhovor
s prof. PhDr. Stanislavem Štechem, CSc. (Řízení školy 11/24), rozhovor s doc.
Mgr. Janou Kratochvílovou, Ph.D. (Řízení školy 1/25), rozhovor s prof. Mgr.
Klárou Šeďovou, Ph.D. (Řízení školy 2/25), rozhovor s prof. PhDr. Vladimírou
Spilkovou, CSc. (Řízení školy 3/25) a rozhovor s doc. Ing. Danielem Münichem,
Ph.D. (Řízení školy 5/25).
Všechny texty najdete na www.rizeniskoly.cz/casopisy. Přístup k online textům publikovaným v časopise a možnost stáhnout si jednotlivá vydání časopisu v PDF je součástí vašeho předplatného.
Rozhovor vedla Mgr. Silvie Pýchová Ph.D., ředitelka Partnerství pro vzdělávání 2030+
0 komentářů:
Okomentovat