Váš potomek nosí ze školy poznámky, že se odmítá učit, během hodiny vyrušuje a je nezvladatelný. Případně ráno ve všední den odmítá vstát, stěžuje si na bolesti břicha, či dokonce zvrací. Asi vás to překvapí, ale možná máte doma nadané dítě. „V naší představě stále přetrvává pod pojmem nadaný žák obraz poslušného premianta, který se hlásí, má vždy perfektně vypracované domácí úkoly a bezchybně plní zadání,“ říká psycholožka Šárka Portešová. Skutečnost je však mnohem komplikovanější.
Zdroj: Hospodářské
noviny 19. 9. 2025
Mezi
typické projevy těchto dětí patří i časté zlobení a sabotování výuky.
Ve svých projevech se ale tyto děti od sebe výrazně liší a ne
všechny charakteristiky nadání se objevují u každého z nich. Jejich
rozpoznání tedy není snadné, přesto platí, že je lze mezi ostatními dětmi
identifikovat. České školství to ale stále neumí.
Proč
neumíme najít talenty
Čísla
ministerstva školství hovoří o pouhých 0,2 procenta identifikovaných
nadaných dětí na základních školách. Podle odborné literatury by jich
přitom mělo být v populaci přibližně 10 až 15 procent (někdy se uvádí
dokonce až 20 procent). Že je počet nadaných českých dětí podhodnocený, ostatně
potvrdila i letošní studie institutu IDEA, jejímiž autorkami jsou ekonomky
Miroslava Federičová a Alena Bičáková. Ty se ve své práci zaměřily
na takzvané kvantitativní nadání, tedy výjimečné schopnosti v oblasti
matematického a logického myšlení. Podle jejich zjištění se podíl takto nadaných
žáků na základních školách v kategorii „čtvrťáků“
a patnáctiletých pohybuje mezi 10 a 13 procenty. V evropském
srovnání tak patříme k horní třetině. A možná jsme na tom ještě
lépe. Obě ekonomky ve své práci tvrdí, že zmíněných 10 až 13 procent je
dolní mez a ve skutečnosti bude v populaci nadaných dětí
pravděpodobně více.
Sítem,
které by mělo zachytit nadané děti, propadají především dvě skupiny talentů.
Tou první jsou děvčata. Oficiální výkazy základních škol jich zaznamenávají
mezi nadanými a mimořádně nadanými žáky jen zhruba čtvrtinu. Dle
mezinárodní odborné literatury by přitom výrazné genderové rozdíly
v intelektu existovat neměly. Jak říká psycholožka Miriam Janyšková,
jedním z důvodů podreprezentovanosti děvčat mezi nadanými dětmi může být
to, že jsou sociálně více zdatná a mají větší touhu nevyčnívat
a raději zapadnout do kolektivu.
Druhou
skupinou nadaných, které české školství často nedokáže podchytit, jsou děti
ze sociálně znevýhodněného prostředí. Jak tvrdí obě jmenované ekonomky,
na vině je skutečnost, že v Česku je vztah mezi rodinným zázemím
a výskytem nadání ze všech sledovaných zemí jeden
z nejsilnějších. Jinak řečeno, na to, zda bude dítě rozpoznáno jako
nadané, má největší vliv dosažené vzdělání rodičů a celkový
socioekonomický status rodiny. V neposlední řadě talenty mezi těmito dětmi
nenacházíme i proto, že je tam ani nehledáme. O potenciál nadaných
dětí přicházíme i kvůli malým ambicím jejich rodičů. Zatímco 91 procent
vysokoškolsky vzdělaných rodičů v Česku u svých nadaných dětí
očekává, že získají vysokoškolský titul, mezi rodiči s nejvýše
středoškolským vzděláním je to jen 67 procent.
V důsledku
toho, že talentované děti nerozpoznáme, nakonec tratíme všichni. Česká
ekonomika přichází o potenciál nadaných dětí, které nedokáže identifikovat
a jejich talent rozvíjet. Kvantifikovat ekonomické dopady této naší
neschopnosti podle Aleny Bičákové zatím neumíme, protože nám k tomu chybí
data i informace. Platí nicméně, že nadaní přispívají k hospodářskému
růstu mnohonásobně více než jiné stejně velké skupiny obyvatel, protože jsou
hlavním zdrojem technologického pokroku. „Je možné, že s podporou těchto
žáků by byl technologický vývoj u nás třeba dvojnásobný, ale opravdu
k tomu nejsou v současnosti žádná data, kterými by ten odhad šel
podložit,“ dodává.
Přehlížením
nadaných dětí ale můžeme ublížit i jim samým. Nejde jen o to, že jim
nepomůžeme rozvinout jejich talent. Z těchto dětí se v některých
případech mohou stát děti ohrožené. Podle odborníků mohou být kvůli své
výjimečnosti vypuzovány z kolektivu, zažívat šikanu, cítit se osamělé,
prožívat větší strach a obavy. U některých to může vést až
k existenciální depresi a v extrémním případě
i k pokusům o sebevraždu.
Jak tento
neutěšený stav zlepšit? Podle odborníků by pomohlo plošné testování
na školách, a to ideálně na prvním stupni, ve 3. až 5.
třídě. Se zachycenými talenty by se pak mělo speciálně pracovat tak, aby se
jejich nadání dál rozvíjelo. Jednou z pomůcek, které by to mohly umožnit,
je diagnostický nástroj Invenio, který vyvinula Portešová a její tým
z katedry psychologie brněnské Masarykovy univerzity. Invenio funguje
na principu gamifikace, kdy je každý z diagnostických testů
integrován do hry, která měří konkrétní schopnost, například logické
myšlení, paměť či prostorové schopnosti. Hned po dokončení her se
vygenerují zprávy s výsledky.
V současnosti
je testování zdarma nabízeno všem pražským školám. „Hlásí se nám ale
i další školy z celé republiky,“ říká Portešová s tím, že
do budoucna by rádi systém upravili tak, aby jej jednoduše mohli využívat
všichni školní psychologové. Plánují také spuštění domácí verze testování pro
rodiče dětí, jejichž škola se do screeningu nezapojí. Doposud se
prostřednictvím nástroje Invenio podařilo otestovat více než deset tisíc dětí,
z nich bylo přibližně 400 až 500 identifikováno jako žáci nadaní
v nejrůznějších oblastech.
Klíč
k rozpoznávání nadaných
Podle
Portešové na otázku, jak poznat nadané dítě, neexistuje jedna univerzální
odpověď. Přesto lze identifikovat některé nejtypičtější rysy. Platí například,
že nadané dítě se obvykle učí rychleji než vrstevníci, chápe souvislosti dříve,
mívá bohatou slovní zásobu a zajímá se o složitější pojmy, než by
odpovídalo jeho věku. Jen málokteré nadané dítě ale exceluje ve všech
oblastech, schopnosti bývají často nerovnoměrně rozloženy. Některé děti
vynikají spíše v konstrukčních a vizuálně‑prostorových schopnostech,
zatímco v oblasti verbální mohou být zcela průměrné.
„Mnohé
nadané děti se často učí holisticky, potřebují vidět celý obraz a smysl
učiva, aby je jednotlivé detaily vůbec zajímaly. Pokud se jim látka předkládá
jen po malých krocích bez vysvětlení širších souvislostí, snadno ztrácejí
motivaci a působí dojmem, že se nechtějí učit,“ vysvětluje Portešová.
Jinak řečeno, například v dějepise může dítě odmítat učit se jednotlivé
letopočty, dokud nevidí, jak zapadají do historického kontextu a souvislostí.
Typické je
pro tyto děti i hluboké zaujetí specifickými tématy. „Mají často období
naprosté fascinace nějakým fenoménem, kterému se věnují třeba půl roku naprosto
intenzivně a do hloubky. Často to bývají dinosauři nebo třeba vesmír.
Zažila jsem, kdy byly tyto děti posedlé houbami nebo historií starověkého
Egypta,“ říká Miriam Janyšková.
Nadaný
syn jednatelky společnosti Industrion Boutique Andrey Pitronové teď pro změnu
prochází obdobím fascinace státními poznávacími značkami. „A tak objíždíme
parkoviště s kamiony a díváme se na poznávací značky
a jejich specifické řazení čísel a písmen,“ říká. Na první
pohled některé tyhle projevy nadání mohou působit až patologicky, podle
Portešové jde ale o přirozený způsob učení a objevování nadaných
dětí, a měli bychom jej proto jednoznačně podporovat.
Další
charakteristikou je i mimořádná zvídavost. „Obvykle jde o desítky
nejrůznějších otázek denně, na které nadané děti potřebují znát opravdové
odpovědi, ne pouhé ‚to neřeš, na to jsi moc malý‘,“ říká Portešová.
Typické pro tyto děti je podle ní i to, že dokážou spojovat informace
a poznatky do širších souvislostí. Často tak přicházejí
s originálními nápady a umí propojit i zdánlivě nesouvisející
věci. „I díky tomu mívají velmi rozvinutý smysl pro humor, který je pro
mnohé překvapivě sofistikovaný a často dokáže trefně pojmenovat nebo
vystihnout samotný problém, i když nás to třeba občas zaskočí,“ říká
Portešová.
______________________________
Hlavní
problémy při identifikaci a podpoře nadaných žáků
1.
Rozpoznání nadání a nastavení podpory. Neumíme identifikovat nadané děti
ani jejich speciální vzdělávací potřeby.
2.
Zaměření na intelektové nadání. Většina testů se soustřeďuje pouze
na kognitivní schopnosti, přitom nadání se může projevovat
i v rozumových, pohybových, uměleckých, manuálních a sociálních
schopnostech.
3.
Subjektivita učitelského hodnocení. Učitelé mají často stereotypní představy
o tom, jak se nadané dítě chová, což vede k přehlížení těch, které
těmto představám nevyhovují.
4.
Nedostatečné zaměření na nadané žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Nadaní žáci jsou často přehlíženi ve prospěch žáků s jinými
specifickými potřebami.
5. Žáky
ze znevýhodněného prostředí se nedaří zachytit. Chybí motivace jak
ze strany učitelů, tak ze strany rodičů mezi žáky z nepodnětného
prostředí nadané vyhledávat.
6.
Nedostatečná diagnostika v předškolním vzdělávání. Identifikace nadaných
dětí v předškolním věku je často zanedbávána.
7.
Nedostatečná podpora ve výuce. Místo toho, aby školy poskytovaly nadaným
žákům individuální podporu, omezují se často na organizování soutěží
a olympiád.
8.
Víceletá gymnázia neplní roli škol pro nadané žáky: Podle zjištění České školní
inspekce nebyl u víceletých gymnázií zaznamenán výrazně vyšší podíl
nadaných a mimořádně nadaných žáků ve srovnání s ostatními
školami.
9. Nedostatečná
spolupráce: Více než čtvrtina škol nespolupracuje s žádnou univerzitou,
výzkumnou institucí nebo specializovanou organizací v oblasti rozvoje
nadaných a mimořádně nadaných žáků.
Zdroj:
Audit vzdělávací politiky ČR za rok 2024
______________________________
Pro
nadané děti je podle ní typická i zvýšená emoční citlivost, a tím
pádem i zranitelnost. Drobnosti, nad nimiž dospělí často mávnou rukou, je
dokážou hluboce zasáhnout. Mají také silný smysl pro spravedlnost a často
je trápí, když se pravidla porušují nebo když se s někým jedná
nespravedlivě. Takové jednání vnímají jako obecné porušení principu, který má
platit pro všechny, a v ten moment se klidně pustí do sporu s učitelem
nebo s jinou autoritou.
Zejména
v raném dětství lze u těchto dětí často pozorovat nerovnoměrný vývoj.
Zatímco jejich kognitivní schopnosti (například myšlení a logické
uvažování) se rozvíjejí rychleji než u jejich soukmenovců, schopnosti
emoční nebo sociální obvykle odpovídají spíše jejich skutečnému věku,
a někdy mohou být dokonce i nižší. Intelektem tak mohou tyto děti
působit jako mnohem starší, ale emočně zůstávají často na úrovni
vrstevníků.
„Například
prvňáček, který se zajímá o to, co bylo před velkým třeskem, a hraje výborně
šachy, může mít současně problém jít vyřídit jednoduchý vzkaz od paní
učitelky do vedlejší třídy, podobně jako mnozí jeho spolužáci,“ říká
Portešová s tím, že tyto projevy mohou být pro okolí matoucí nebo těžko
pochopitelné. Ve skutečnosti však představují typickou vývojovou
nerovnoměrnost, která k nadání často patří.
Nadané
dítě zlobí, protože se nudí
Jak bylo
řečeno úvodem, jedním z klasických znaků nadaných dětí je i to, že
když nejsou ve škole dostatečně intelektuálně stimulovány, mohou se nudit,
nedávají pozor a často i vyrušují. Portešová si vybavuje případ
chlapce, který doma s nadšením stavěl složité modely letadel, byl výborný
matematik a měl velmi dobré znalosti fyziky. Ve škole se však
projevoval jako „nezvladatelný“, protože se odmítal soustředit
na opakování učiva, které dávno ovládal.
„Učitelé
ho vnímali jako problémového, přitom šlo o dítě, které ‚jen‘ zoufale
postrádalo v těchto předmětech adekvátní výzvy,“ říká. Janyšková zase
vzpomíná, že syn jedné kolegyně v šatně zapálil sáčky, protože měl
nutkavou potřebu zjistit, jestli rychleji shoří papírový, nebo igelitový. Jak
říká, nadané děti se často chovají jako třídní šašci nebo odchází
z vyučování na záchod, protože se nudí a chtějí si dělat věci,
které je zrovna baví, protože to, co se učí, už dávno umí. Tyto děti tak občas
končí v pedagogicko‑psychologických poradnách jako problémové a teprve tam
se zjistí, že za jejich chováním stojí nuda pramenící z nedostatečně
podporovaného nadání.
„Setkávám
se i s velmi nadanými dětmi, které nechtějí chodit do školy,
ráno mají problém vstát, stěžují si na bolesti břicha, někdy
i zvracejí. Jde o výraznou somatizaci, která ale ve skutečnosti
velmi často pramení z nedostatku podobně nadaných kamarádů s podobnými
zájmy ve třídě, z pocitu izolace a z frustrace
z nudy,“ říká Portešová.
0 komentářů:
Okomentovat