Politici se krátce před volbami nedohadují pouze o tom, jak vysoký by měl být plat učitelů a dalších pedagogických či nepedagogických pracovníků. Přichází i s prozatím nepříliš medializovanými návrhy, jejichž uskutečnění by mohlo být pro český vzdělávací systém rizikové. EDUin přináší přehled těch nejvýraznějších.
Zdroj: tisková
zpráva EDUin 24. 9. 2025
Rušení
Středního článku MŠMT
Pirátská
kandidátka na ministryni školství Andrea
Hoffmannová volá po zrušení Středního článku podpory, který je spojkou
mezi řediteli škol a MŠMT. Jeho kompetence by podle ní měly převzít přímo
řízené organizace MŠMT, například Národní pedagogický institut. Podobný názor
sdílí i Zdeněk Kettner z SPD, zástupci ostatních stran
a hnutí považují Střední článek za přínosný. Miroslav
Krejčí za Motoristy by podle programu vliv SČ posílil a přesunul
do jeho kompetencí i úkoly ČŠI, kterou chce jeho strana rušit. Nestraník
za ANO Robert Plaga by mechanismus SČ posunul z podpory školám na jejich
řízení.
Úprava
povinného roku předškolního vzdělávání
Motoristé ve
svém programu navrhují zrušit povinný předškolní rok a ponechat ho jen
jako dobrovolný. Starostové naopak volají po prodloužení povinné
předškolní docházky na dva roky a hodlají zajistit docházku
i u dětí z nepodnětného prostředí.
Posílení
práv školy na úkor rodičů
Starostové ve
svém programu slibují posílení práv školy, která by měla mít k dispozici
diagnostiku žáka, aby s ním mohla adekvátně pracovat. Ve výjimečných
případech chtějí umožnit iniciování takového vyšetření školou namísto rodiči. SPD chce udělat ze škol bezpečné prostředí, a tak chce
v souladu se svým programem posílat žáky, kteří mají trvalé problémy
dodržovat školní řád, do výchovných ústavů. Rodiče nepřizpůsobivých žáků chtějí
vést k odpovědnosti, včetně možnosti krácení jejich sociálních dávek.
Návrat
speciálních škol a tříd
SPD tvrdí, že ředitelé mají mít právo odmítnout žáka
i v případě volné kapacity a poslat jej do speciální školy,
podobným směrem se chtějí vydat i Motoristé,
kteří požadují okamžité ukončení inkluze. Robert Plaga (ANO) a Renáta Zajíčková (SPOLU) se v pohledu na inkluzi
názorově potkávají: ani jeden z nich inkluzi nechce rušit, po důkladné
revizi ale připouští její úpravu tak, aby byla smysluplná a všichni žáci
mohli rozvíjet svůj potenciál. Blíže však neupřesňují, v čem by revize
spočívala.
Odmítnutí
revize RVP pro základní vzdělávání
Zdeněk
Kettner navrhoval v předvolební debatě EDUin a SKAV zásadní
přepsání nově vzniklých dokumentů, nebo dokonce návrat ke klasickým osnovám, po
čemž volal v debatě ČT i nestraník za SPD Miroslav Ševčík. Motoristé nabízejí
„Národní didaktický kompas“, který má představovat mix „osvědčených osnov“
a flexibility RVP/ŠVP — bez jasného návodu, jak by fungoval. Naopak STAN i další
kandidáti na ministra či ministryni školství chtějí nejdřív vyhodnotit
probíhající pilotáž revidovaného RVP, a teprve podle dat případně dokument
upravovat a podpořit implementaci.
Lucie
Slejšková, analytička EDUinu: „V každé předvolební kampani se objevují
ohňostroje nápadů ve snaze oslovit určité typy voličů. Provádět po volbách
neuvážené změny je ale vždy destruktivní a často drahé. Stávající problém
je nutné nejprve identifikovat a analyzovat, popsat, jaká chceme volit
opatření k jeho nápravě a pak zkoumat, zda budou mít skutečně
očekávaný dopad. Takže když dám příklad, ptejme se, co za problém vidíme
v předškolním vzdělávání a zda ho bude řešit, nebo naopak prohlubovat
zrušení povinného předškolního ročníku.“
0 komentářů:
Okomentovat