Vzdělávací politika České republiky dlouhodobě klade důraz na rozvoj klíčových kompetencí. Toto směřování odráží strategické dokumenty jako Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, respektuje rámec EU (např. Doporučení Rady EU z roku 2018 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení) a opakovaně se objevuje i v prohlášeních politických představitelů. Tato kontinuita vytváří dobré podmínky pro modernizaci vzdělávání.
Zdroj: SKAV
4. 9. 2025
V českém školství však přetrvává silný rozpor mezi tím, co je
deklarováno a co je reálně podporováno. Slabá systémová podpora škol,
nedostatečná příprava pedagogů a pedagožek, nízká informovanost veřejnosti i
absence odborného vedení přispívají k tomu, že kompetenční učení
zůstává často nepochopené, nebo dokonce odmítané. Od roku 2004, kdy se stal
rozvoj klíčových kompetencí hlavním cílem základního vzdělávání, nebyla
vytvořena dostatečná infrastruktura pro jeho naplnění. Chybí systémová opora, experti či expertky, metodiky i další formy podpory. Výrazným problémem je také nedostatek
odborníků a odbornic na kurikulum a kompetenční vzdělávání napříč
systémem, a to jak v aplikační praxi, tak ve vysokoškolském vzdělávání učitelů
a učitelek, kde převládá znalostní přístup.
Dokument sám sobě klade za cíl přispět ke změně klimatu ve
školách [1], avšak konkrétní cesta k tomuto cíli popsána není. Změna
klimatu je dosažitelná jen při podpoře wellbeingu nejen žactva, ale i učitelek
a učitelů, vedení škol a dalších zaměstnanců, což je v dokumentu opomenuto
navzdory jeho zásadnímu vlivu na každodenní praxi a návaznost na další
koncepční dokumenty (např. Kompetenční rámec absolventa a absolventky
učitelství).
Naprostá většina textu RVP ZV se tak věnuje tradičnímu
„znalostnímu obsahu“, zatímco kompetence a gramotnosti jsou zmíněny vágně a bez
propojení s praxí. A to i přesto, že „hlavním cílem základního vzdělávání je
utvářet a postupně u žáků a žákyň rozvíjet klíčové kompetence a základní
gramotnosti a poskytnout jim spolehlivý základ všeobecného vzdělání.“ [2]
V textu RVP ZV je patrná nevyváženost v pojetí očekávaných
výsledků učení klíčových kompetencí, základních gramotností a průřezových témat
vůči očekávaným výsledkům učení vzdělávacích oblastí a oborů. Očekávané výsledky učení vzdělávacích oblastí a oborů nadále
převažují a zároveň v řadě oborů v nich nadále dominuje (nepodařilo se
překonat) tradiční zaměření na dílčí oborové znalosti nad navázáním na klíčové
kompetence a základní gramotnosti, a navíc nejsou provázány vzájemně. Formulace
není dostatečným impulsem pro posun směrem ke kompetenčnímu pojetí kurikula,
jak udává Strategie 2030+.
Navíc je v RVP ZV patrná nevyváženost vzdělávacích oblastí a oborů – je nutné odborně
posoudit, zda opravdu došlo u všech vzdělávacích oblastí k modernizaci obsahu
tak, jak si revize vytyčila za cíl. Naznačuje to např. srovnání tematických
okruhů v přírodovědných oborech – zatímco fyzika se více drží tradičního
„akademického“ rozdělení, chemie se pokusila o posun k více aplikačnímu
pojetí. [3]
Takto postavený dokument, a stejně i modelové školní vzdělávací
programy (ŠVP), může vést k dalšímu prohlubování nerovností mezi
školami. Silné hodnotově ukotvené školy, které již pracují s dítětem v
centru vzdělávacího procesu, nové pojetí rozvinou. Ale školy, které s
kompetenčním učením dosud nepracují systematicky, postrádají podporu a vedení,
což zvyšuje riziko pouze formalizovaného naplňování RVP ZV a nikoliv skutečného
rozvoje kompetencí. Výsledkem je, že revidovaný RVP ZV ve své současné podobě
paradoxně může komplikovat naplňování jednoho z hlavních strategických cílů
vzdělávací politiky – snižování nerovností ve vzdělávání. Disparity pak dále
posiluje současná podoba modelových ŠVP, které nejsou důsledně orientovány na
rozvoj kompetencí a často reprodukují oborové a znalostně zatížené přístupy.
Od roku 2004 je v českém vzdělávání deklarován odklon od výuky
založené primárně na izolovaných dílčích oborových znalostech směrem k výuce
zaměřené na kompetence, individualizaci a podpoře každého žáka a žačky. Tato
změna však dosud nebyla realizována jako skutečná systémová reforma.
Revidované RVP ZV tuto ambici neposiluje – místo toho dokument zůstává převážně
popisný, bez nástrojů, které by pomohly školy provést potřebnou proměnou.
Aby měl nový RVP ZV skutečný dopad, je nutné:
— Vytvořit ucelený kompetenční rámec ve formě celoživotního
nabývacího kontinua. Toto nabývací kontinuum
pojmenuje, jak mají učitelky a učitelé uchopit rozvoj kompetencí, a zároveň ho
zasadí do širšího kontextu celoživotního vzdělávání, včetně provázání s RVP pro
předškolní a středoškolské vzdělávání. Tento rámec má reflektovat svět blízké
budoucnosti a má mít ve svém středu člověka a svět, a nikoli učivo, a musí
proaktivně mířit na usilování o osobní jedinečné mistrovství každého
(naplňování maximálního potenciálu každého žáka či žačky). Není třeba tvořit
rámec od nuly, ale je možné využít podklady z již dostupných rámců [4].
— Zajistit metodickou a personální podporu všem školám. To znamená vytvořit a financovat
regionální síť implementačních týmů (mentoring, koordinace), které budou školám
pomáhat se zaváděním revidovaného RVP ZV do praxe a poskytnou školám časovou a
personální kapacitu pro systematickou práci na školním kurikulu (např. úvazek
pro koordinátora či koordinátorku školního kurikula). V rámci implementace je
také třeba investovat do profesního rozvoje učitelů a učitelek – cíleně
zaměřeného na kompetenční učení, formativní hodnocení, wellbeing, práci s
heterogenitou a mezidisciplinární přístupy. Klíčovou roli hraje vedení školy,
proto je nezbytná investice do profesního rozvoje ředitelů a ředitelek v
oblasti change managementu, má-li být změna dobře implementovaná a udržitelná.
— Poskytnout jednoznačný výklad klíčových pojmů a vazeb mezi
nimi. Doporučujeme vytvořit referenční slovník
klíčových kurikulárních pojmů (např. kompetence, očekávaný výstup, gramotnost,
doména, indikátor, wellbeing) včetně konkrétních příkladů a popisu vazeb mezi
jednotlivými termíny. Zpracovány by měly být didaktické příklady, které
ukazují, jak se jednotlivé koncepty propojují ve výuce (např. jak propojit
čtenářskou gramotnost, občanskou kompetenci a digitální dovednosti v
projektovém učení).
— Zohlednit dopady na každodenní práci škol a pedagogů. Je třeba, aby Národní pedagogický institut ČR, který má na
starosti implementaci revidovaného kurikula, stanovil milníky a pojmenoval, kdo
za jejich dosažení nese odpovědnost. Musí také poskytnout transparentní plán
implementace s krátkodobými a dlouhodobými cíli a systémem vyhodnocení dopadů a
reagovat na zpětnou vazbu ze škol. Zároveň je třeba přehodnotit roli nebo přímo
obsah modelových ŠVP jako nástroje implementace – jejich současná podoba
neposkytuje dostatečnou oporu pro kompetenční přístup a může brzdit potřebnou
proměnu školní praxe.
— Pevné vedení, které jasně ukotví revizi
RVP ZV k cílům vzdělávání uvedeným ve školském zákoně, [5] Strategii
vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ [6] a Hlavních směrech RVP ZV [7] a umožní koordinovanou spolupráci,
participaci a bude kompetentním lídrem celého procesu. Nutné je pečlivě se
věnovat mediální podpoře celého procesu a komunikaci s cílovými skupinami,
nevyjímaje rodiče či laickou veřejnost.
— Výrazně posílit implementaci kurikula, a to koordinovaně a cíleně. Pokud má být kurikulární reforma úspěšná, musí zahrnovat mnoho
oblastí ve vzdělávacím systému, jejichž řízení a součinnost je nezbytnou
podmínkou pro úspěšnou změnu. Tyto oblasti jsou blíže popsány v publikaci Cesta ke změně ve vzdělávání [8].
Schválená verze RVP ZV neopouští směr, který vytyčily hlavní
strategické dokumenty. Čeká nás ale ještě hodně další práce, aby se uskutečnily
tolik potřebné změny ve vzdělávání, které se stanou součástí systému, budou
přijaty vyučujícími i veřejností a budou mít dopad na učení všech dětí.
Nesmíme dopustit, aby revize RVP ZV již stávající disparity
posílila tím, že příležitost, kterou přináší, využijí jen školy připravené na
tento vývoj. Právě ty už nyní dokáží zvyšovat kvalitu vzdělávání pro své žáky a
žákyně. Úlohou nás aktérů ve vzdělávacím systému je, abychom usilovali o
rovnost podmínek pro vzdělávání pro všechny.
Úloha MŠMT je v tomto procesu nezastupitelná. SKAV proto vyzývá
ministerstvo, aby se aktivně ujalo lídrovské role při naplňování této zásadní
proměny vzdělávání, která se dotýká každého dítěte a celé naší společnosti.
Tento dokument je výsledkem dlouhodobé expertní práce členských
organizací Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) reprezentující více
než tři desítky organizací působících ve vzdělávání, které s předkládanými
doporučeními vyjádřily shodu. Žádáme relevantní aktéry na Ministerstvu
školství, mládeže a tělovýchovy a Národním pedagogickém institutu, kteří mají
přípravu revize RVP ZV v gesci, aby tato doporučení pečlivě zvážili a zahrnuli
je do následných kroků. SKAV nabízí MŠMT a NPI ČR svoji podporu a
spolupráci.
Zdroje
[1] [2] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (2025):
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Obecné části.
RVP ZV, cíle, hodnoty, pojetí a profil absolventa. In: Národní pedagogický
institut ČR (revize.rvp.cz)
[3] Srovnej: fyzika (Vlastnosti látek a měření veličin,
Pohyb, síly a energie, Zvuk a světlo, Elektřina a magnetismus, Mikrosvět a
makrosvět) versus chemie (Chemie a já, Chemie a planeta Země, Chemie a
společnost). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (2025):
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vzdělávací
oblasti. In: Národní pedagogický institut ČR (revize.rvp.cz)
[4] Např. DigComp Framework, EnteComp, GreenComp, LifeComp, Skills Builder, Scio Kompetence, Společný Evropský referenční
rámec pro jazyky, atd.
[5] Česká republika (2025): Zákon č. 561/2004 Sb., o
předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon). § 2. In: Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy ČR (msmt.cz)
[6] “Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí
potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život” je jedním ze dvou
strategických cílů definovaných Strategií vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Tento strategický cíl se promítá do opatření navržených nejen v rámci
Strategické linie 1: Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání, ale i do
implementačních kroků v rámci dalších strategických linií. Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy ČR (2020): Strategie vzdělávací
politiky ČR do roku 2030+. In: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
ČR (msmt.cz)
[7] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (2022): Hlavní
směry revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. In:
Národní pedagogický institut ČR (revize.rvp.cz)
[8] Stálá konference asociací ve vzdělávání (2024): Cesta ke změně
ve vzdělávání. In: Stálá konference asociací ve vzdělávání (skav.cz)
0 komentářů:
Okomentovat