Je to projekt, který byl v mnohém výjimečný. Do úsilí Nadačního fondu Eduzměna se na Kutnohorsku zapojilo 59 mateřských, základních a středních škol. Fond do jejich rozvoje investoval 163 milionů korun. Ještě důležitější než peníze byl však pro školy osobní rozvoj kantorů a vzájemných vztahů. Školy, které se do Eduzměny na Kutnohorsku zapojily, projekt po pěti letech hodnotí jako velmi přínosný.
Zdroj: Zprávy
Aktuálně.cz, 24. 8. 2025, publikováno v rámci Chytrého Česka,
společného projektu Aktuálně.cz a Nadace České spořitelny zaměřeného na
vzdělávání
"Měla
jsem svou osobní vizi. Věděla jsem, jak chci, aby vypadala má ideální škola.
Ale nevěděla jsem úplně, co s tím," říká ředitelka Základní školy Církvice
Ludmila Hrušková, když se snaží vysvětlit, jak moc jí pomohl projekt Nadačního fondu Eduzměna.
Díky němu
začala například sdílet s dalšími řediteli škol jejich radosti i starosti.
Zjistila, že všichni její kolegové řeší podobné problémy jako ona. Zapojení se
do programu Ředitel naživo, který škole pomohla zafinancovat právě Eduzměna,
pro ni bylo přelomové. "Úplně mi to změnilo přemýšlení,"
přiznává.
S
Eduzměnou se vynořili také regionální průvodci škol, kteří měli být k ruce i
kantorům. V případě Církvic to byla Kateřina Adami. Ta se ze všeho
nejdříve zeptala žáků a jejich rodičů na to, jak si představují ideální školu.
"Potom
jsem o tom dlouho mluvila s naším týmem. Co pro nás znamená učení, jak chceme,
aby vypadal náš žák, jak chceme, aby přistupovali ke škole rodiče. Do té doby
to bylo něco na papíře od paní ředitelky, jak si to představuje, ale nikdo jsme
její vizi nežili tak, jak bychom měli," přiznává.
Učitelé
si díky tomu například začali navzájem více otevírat hodiny. Téměř polovina
ředitelů a ředitelek škol v regionu se zúčastnila dlouhodobého vzdělávacího
programu.
"Teď,
když se osobně známe, tak mi není hloupé, když něco nevím, zavolat několika
konkrétním ředitelkám a poradit se," vysvětluje například ředitelka
Mateřské školy Jindice Ludmila Sotonová.
Podrobné statistiky k
projektu ukazují, že pomoci metodických center využili kantoři z 38 škol a 25
místních učitelů prošlo dlouhodobým vzdělávacím programem Pedagogický lídr.
Celkem 16 škol zavedlo triády individuální konzultace mezi učitelem, dítětem a
rodiči, které částečně nahrazují klasické rodičovské schůzky. K tomu každá
čtvrtá škola začala více učit venku.
Důraz na
duševní pohodu
Díky
práci Týmů duševního zdraví, které od roku 2021 provedly více než 10 tisíc
intervencí, se také zlepšila psychická pohoda žáků a učitelů.
Za
myšlenkou vzniku těchto týmů stojí nezisková organizace Society for All
(SOFA), která podporuje kvalitní vzdělávání otevřené potřebám všech dětí a
mladých lidí. Na Kutnohorsku týmy zaštiťuje právě Eduzměna.
Finance
na provoz týmů zpočátku poskytly tzv. Norské fondy, poslední dva roky týmy
financuje Eduzměna a loni jejich činnost poprvé začaly dotovat i místní
samosprávy.
Budoucnost
je ve spolupráci
Zástupce
ředitele Eduzměny Ondřej Matějka je přesvědčený, že školy a školky se
výrazně posunuly dopředu.
"V
systému vzdělávání, který je tak decentralizovaný jako ten náš český, spočívá
budoucnost v místní spolupráci mezi školami a všemi, kteří vzdělávání
ovlivňují. Na Kutnohorsku jsme nyní v této spolupráci došli opravdu hodně
daleko," soudí Matějka, který nově vede Centrum podpory vzdělávání
Kutnohorsko.
Ředitel
Eduzměny Zdeněk Slejška ale
zároveň upozorňuje, že změny k lepšímu nepřicházejí automaticky. Je nezbytné,
aby za nimi stálo vedení škol.
"Zapojení
pedagogů do vzdělávacích programů ještě automaticky neznamená posun na školách.
Propisuje se komplikovaně a omezeně v případě, kdy není podpořen ze
strany vedení školy. Posun je problematický také tam, kde v pedagogickém
sboru panují napjaté vztahy," míní.
Systémová
změna vzdělávání
Eduzměna
usiluje o systémovou změnu vzdělávání v České republice. Chce, aby
všechny děti mohly chodit do školy, která je opravdu připraví na život, bude je
bavit a dávat jim smysl.
Zástupci
Eduzměny říkají, že základem jejich práce je podpora "šitá na míru",
která vychází z potřeb každé školy zvlášť.
Každá
škola má k dispozici regionální průvodce, kteří pomáhají vedení i učitelům
plánovat a uskutečňovat změny ve způsobech výuky, ale i v oblasti vztahů či
osobního rozvoje pedagogů.
Kromě
toho Eduzměna nabízí širokou škálu vzdělávání pro pedagogy, organizuje
pravidelná setkávání vyučujících i ředitelů, zajišťuje školám sdílené služby a
podporuje zřizovatele i aktivní rodiče.
0 komentářů:
Okomentovat