Byl jsem to já, kdo spustil inkluzi v Česku, přihlásil se na Facebooku po volbách bývalý předseda Zelených a někdejší ministr školství Ondřej Liška. Reagoval tak na fakt, že nová politická reprezentace chce inkluzi buď zrušit, nebo výrazně revidovat. To, že společné vzdělávání v Česku nefunguje, je podle něj vina politiků a toho, že ji nepochopili a dostatečně nepodporovali.
Zdroj: Hospodářské
noviny 9. 10. 2025
„Nikdy
jsem netvrdil, že máme začleňovat všechny znevýhodněné děti stejným způsobem,
každé má jiné potřeby,“ řekl Liška pro HN. Současný stav nepovažuje za ideální,
ale zavrhnout inkluzi v situaci, kdy se jí zatím nedostalo odpovídající podpory
a financování, by podle něj byla chyba.
„Místo
aby politici společné vzdělávání podporovali a udělali vše pro jeho úspěch, tak
ho většina aktivně bojkotovala, menší část alespoň inkluzi nebránila,“ míní
Liška. Nedali si podle něj tu práci, aby citlivé věci vysvětlovali, navíc
provedení bylo jen polovičaté. Do škol měli přijít psychologové, speciální a
sociální pedagogové, ale ty tam systémově poslala až novela zákona
schválená letos v létě. „Samozřejmě že inkluze nemůže stát jen na asistentech,“
dodává. V Česku jsme na ně však i podle odborníků vsadili až příliš.
Příkladem,
jak má úspěšná inkluze vypadat, jsou podle Lišky skandinávské země. I tam ale
fungují pro děti s různým znevýhodněním speciální třídy v rámci jedné
školy tak, jak je nyní navrhuje většina politických stran. Debata o
takových třídách je podle něj legitimní, ale obává se, že v Norsku fungují díky
smyslu pro komunitu, který v Česku tak rozvinutý není. „Začít ale revizi tím,
že budeme fyzicky oddělovat děti do jiných tříd, je špatně,“ říká Liška.
Když se
nový přístup ke společnému vzdělávání kolem roku 2010 rodil, panovala k němu
velká nedůvěra ze strany škol, rodičů, poraden i žáků. A negativní postoj se
ani za patnáct let nepodařilo zlomit. Dokazují to průzkumy veřejného mínění, z
nichž opakovaně vychází, že pro lidi je inkluze kontroverzní.
Ukázala
to ale i studie
Jakuba Pivarče z Pedagogické fakulty Univerzity Jana Evangelisty
Purkyně v Ústí nad Labem, v níž dvě třetiny učitelů uvedly, že nejsou
přesvědčeni o prospěšnosti inkluze pro všechny žáky.
Postoj
učitelů je přitom podle odborníků pro úspěšné vzdělávání dětí klíčový. V úterý
zveřejněné šetření TALIS 2024, které organizuje OECD a které mapuje situaci a
podmínky učitelů v zemích Evropské unie, ukázalo, že čeští učitelé v porovnání
s evropskými kolegy skoro nejméně věří tomu, že je možné žáky někam posunout.
„Domnívám
se, že systém financování je špatně nastavený a je neutrální vůči vzdělávacím
cílům. Kdyby školy dostávaly peníze více podle toho, jaký pokrok děti učinily,
bude to větší část učitelů považovat za normální součást své mise a získají tak
důvěru, že když do tohoto úsilí investují svůj čas a energii, něco jim to
přinese,“ uvedl k tomu končící ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
O potřebě
změnit financování škol během svého mandátu hovořil opakovaně a podařilo se mu
prosadit nový systém, v němž školy s větším množstvím znevýhodněných žáků
dostanou více peněz.
Podle
České školní inspekce mohou hrát roli i pedagogické fakulty, které by měly
studenty připravovat na vzdělávání všech.
Učitelé –
ale i rodiče – však upozorňují na reálné problémy, které školy trápí. Na
nárůst dětí s různými handicapy a zejména poruchami chování, jež podle
nich nejvíce komplikují vyučování, nebo na více cizinců ve třídách.
Zvládnout tak různorodý kolektiv je pro učitele těžké, podle řady kritiků se
pak výuka zpomaluje. Děti, které jsou výrazně jiné než zbytek kolektivu, mají
také často problém do něj zapadnout a čelí šikaně. Školám mají s integrací žáků
pomáhat poradny, ty jsou ale přetížené a nestíhají.
„Já
naprosto respektuji těžkosti, které existují, ale proto jsem od začátku
říkal, že na prvním místě musí jít podpora učitelům a školám, aby to byli
schopni zvládnout. Finance jsou v tomto případě klíčové,“ říká Liška.
Bek navíc
upozornil na další negativní jev, který v souvislosti s inkluzí v Česku nastal
– a to jsou školy, kde se děti s různými problémy hromadí a stávají se z nich
vlastně novodobé zvláštní školy, akorát skryté. „Říkáme jim, že jsou
šikovné a pracují, ale když má taková škola dětí s různými znevýhodněními více
než 20 procent, už to pozitivní dopad na vzdělávání žáků nemá,“ je si vědom
Bek.
Zabránit
tomu lze podle Lišky jen tak, že stát dá podporu všem školám a ty budou mít k
integraci dětí stejný postoj. Pokud školy s pozitivním přístupem k integraci
žáků zůstanou výjimkami, budou se v nich děti s různými znevýhodněními
hromadit.
Zastánci
inkluzivního přístupu často argumentují školami, které společné vzdělávání
zvládají. „Pokud se to daří v malém vzorku škol, tak se to časem může dařit
všude,“ míní zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková,
která z Liškova pověření stála u zrodu proinkluzivního zákona, který začal
platit v roce 2016.
Za vzor
se dává například Krnov, který si úspěšně poradil se segregovanými
školami, nebo Kutnohorsko – oběma oblastem se to ale podařilo jen díky
masivní podpoře neziskových organizací.
Proinkluzivní
zákon v Česku vznikal především kvůli segregaci Romů a jejich automatickému a
často neoprávněnému zařazování do zvláštních škol pro lehce mentálně
postižené. V této otázce podle Lišky pokrok nastal. „Po nástupu na
ministerstvo mě šokovalo, že do této segregační praxe přede mnou nikdo
nevstoupil,“ vzpomíná exministr. Česko tím podle něj promarnilo šanci na
vzdělávání řady dětí.
Společné
vzdělávání je podle Šimáčkové Laurenčíkové jediná správná cesta pro
to, aby společnost fungovala soudržně a děti si odmalička osvojovaly spolupráci
a podporu slabších, je to normální stav, na který si lidé musí zvyknout. „Není
to žádný trend, který zase pomine a vystřídá ho jiný,“ upozorňuje.
Častým
argumentem proti inkluzi je také její finanční náročnost. Ostatně i končící
vládní koalice upozorňuje na stále rostoucí počet asistentů pedagoga a
opakovaně deklarovala připravenost k jejich redukci. Ve školách loni působilo
přes 37 tisíc asistentů, často ovšem na menší úvazky. Státní rozpočet
to stálo přes deset miliard korun.
Podle
neziskové organizace Učitel naživo je však vzdělávání ve speciálních školách až
třikrát dražší než na běžných základních. Po roce 2016 některé školy pro
děti se speciálními potřebami zanikly. Pokud by se měly vrátit, mohl by být
problém s nedostatkem speciálních pedagogů a budov, prostor, kde by se oddělené
vzdělávání odehrávalo.
0 komentářů:
Okomentovat