Národní kurikulární rada byla zřízena jako stálý poradní tým ministra školství. Jmenováni do ní byli zástupci a zástupkyně veřejných institucí a nezávislí odborníci a odbornice z různých oblastí vzdělávání, včetně ředitelky Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) Petry Keprtové. Aktuálně se Národní kurikulární rada zaměřuje na problematiku implementace revidovaného kurikula pro základní školy.
Zdroj: SKAV
6. 10. 2025
Zřízení
Národní kurikulární rady oznámil ministr školství Mikuláš Bek letos v červenci.
Jako nezávislý poradní orgán ministra má rada vytvářet prostor pro širokou
odbornou diskuzi nad obsahem vzdělávání, v němž se budou moci potkávat názory a
poznatky z různých oblastí vzdělávacího systému. Členové a členky Národní kurikulární rady, kteří obdrželi jmenovací dekrety z
rukou vrchního ředitele sekce vzdělávání a mládeže Jana Mareše, se mají v
následujících měsících podílet na tvorbě implementačního plánu pro zavedení
nového rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Ten
budou školy v některých ročnících povinně zavádět nejpozději od školního roku
2027/28.
Revizi
RVP ZV považují členské organizace SKAV za klíčové téma vzdělávací politiky, v
rámci SKAV se jí proto dlouhodobě zabývá odborná pracovní skupina. Širší
diskuzi o kurikulární reformě SKAV podporuje organizováním kulatých stolů a
vydáváním odborných stanovisek a odborných publikací. Na začátku září
zveřejnila SKAV odborné stanovisko
ke znění revidovaného RVP ZV a jeho implementaci, ve kterém konstatuje, že
ministerstvo školství rezignovalo na některé z proklamovaných cílů revize, a
navrhuje konkrétní kroky k tomu, aby se implementace nového kurikula mohla stát
příležitostí pro potřebnou změnu výuky.
Petra
Keprtová je členkou pracovní skupiny SKAV k revizi RVP a problematice
školního kurikula se intenzivně věnuje od počátku práce na revizi RVP ZV. Opírá
se přitom o dlouhodobou učitelskou zkušenost ze základní školy i z lektorské
práce ve školách zaměřené například na podporu rozvoje růstového myšlení u dětí
nebo na využívání formativního hodnocení ve školách.
„Národní
kurikulum definuje pro vzdělávací systém, jež je veřejnou službou, co a jak se
mají děti, žactvo a studující učit. Národní kurikulární rada má být místem, kde
společnou odbornou prací můžeme nahlížet na kurikulární dokumenty jako na
rámec, který vymezuje obsah vzdělávání tak, aby byl v souladu s legislativními
a strategickými dokumenty. Měla by do diskuse o kurikulu a jeho implementaci
přinášet celostní pohled vycházející z vize celoživotního učení a zajistit
kontinuitu vzdělávání nejen napříč všemi stupni vzdělávacího systému, ale také
v průběhu celého života. Složení kurikulární rady podporuje spolupráci na
dosahování společného cíle, kterým je vytvořit propojený a soudržný ekosystém,
v němž jsou všechny klíčové složky vzdělávacího systému aktivně sladěny s
novými cíli a obsahem vzdělávání,“ říká ředitelka SKAV Petra Keprtová.
Zdroje
Stanovisko
SKAV ke znění revidovaného RVP ZV a jeho implementaci zveřejněné 4. 9.
2025 ZDE.
Záznam
kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Odpovídá návrh nového kurikula vzdělávání
pro budoucnost? z 18. 4. 2024 ZDE.
Více
materiálů SKAV k revizi RVP ZDE.
0 komentářů:
Okomentovat