Na úpravy kurikula bude dohlížet Národní kurikulární rada. Její členkou se stala ředitelka SKAV Petra Keprtová

čtvrtek 9. října 2025 ·

Národní kurikulární rada byla zřízena jako stálý poradní tým ministra školství. Jmenováni do ní byli zástupci a zástupkyně veřejných institucí a nezávislí odborníci a odbornice z různých oblastí vzdělávání, včetně ředitelky Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) Petry Keprtové. Aktuálně se Národní kurikulární rada zaměřuje na problematiku implementace revidovaného kurikula pro základní školy.

 

Zdroj: SKAV 6. 10. 2025

 

Zřízení Národní kurikulární rady oznámil ministr školství Mikuláš Bek letos v červenci. Jako nezávislý poradní orgán ministra má rada vytvářet prostor pro širokou odbornou diskuzi nad obsahem vzdělávání, v němž se budou moci potkávat názory a poznatky z různých oblastí vzdělávacího systému. Členové a členky Národní kurikulární rady, kteří obdrželi jmenovací dekrety z rukou vrchního ředitele sekce vzdělávání a mládeže Jana Mareše, se mají v následujících měsících podílet na tvorbě implementačního plánu pro zavedení nového rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Ten budou školy v některých ročnících povinně zavádět nejpozději od školního roku 2027/28. 

 

Revizi RVP ZV považují členské organizace SKAV za klíčové téma vzdělávací politiky, v rámci SKAV se jí proto dlouhodobě zabývá odborná pracovní skupina. Širší diskuzi o kurikulární reformě SKAV podporuje organizováním kulatých stolů a vydáváním odborných stanovisek a odborných publikací. Na začátku září zveřejnila SKAV odborné stanovisko ke znění revidovaného RVP ZV a jeho implementaci, ve kterém konstatuje, že ministerstvo školství rezignovalo na některé z proklamovaných cílů revize, a navrhuje konkrétní kroky k tomu, aby se implementace nového kurikula mohla stát příležitostí pro potřebnou změnu výuky.

 

Petra Keprtová je členkou pracovní skupiny SKAV k revizi RVP a problematice školního kurikula se intenzivně věnuje od počátku práce na revizi RVP ZV. Opírá se přitom o dlouhodobou učitelskou zkušenost ze základní školy i z lektorské práce ve školách zaměřené například na podporu rozvoje růstového myšlení u dětí nebo na využívání formativního hodnocení ve školách.

 

„Národní kurikulum definuje pro vzdělávací systém, jež je veřejnou službou, co a jak se mají děti, žactvo a studující učit. Národní kurikulární rada má být místem, kde společnou odbornou prací můžeme nahlížet na kurikulární dokumenty jako na rámec, který vymezuje obsah vzdělávání tak, aby byl v souladu s legislativními a strategickými dokumenty. Měla by do diskuse o kurikulu a jeho implementaci přinášet celostní pohled vycházející z vize celoživotního učení a zajistit kontinuitu vzdělávání nejen napříč všemi stupni vzdělávacího systému, ale také v průběhu celého života. Složení kurikulární rady podporuje spolupráci na dosahování společného cíle, kterým je vytvořit propojený a soudržný ekosystém, v němž jsou všechny klíčové složky vzdělávacího systému aktivně sladěny s novými cíli a obsahem vzdělávání,“ říká ředitelka SKAV Petra Keprtová.

 

 

Zdroje

 

Stanovisko SKAV ke znění revidovaného RVP ZV a jeho implementaci zveřejněné 4. 9. 2025 ZDE.

 

Záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Odpovídá návrh nového kurikula vzdělávání pro budoucnost? z 18. 4. 2024 ZDE.

 

Více materiálů SKAV k revizi RVP ZDE.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger