Způsobů, jak přistupovat k výchově dětí, je spousta. Základní psychologické dělení přichází se třemi hlavními směry a pro lepší přehlednost je přirovnává k výchově některých zvířat. Například medúzoví rodiče nechávají své potomky „jen tak“ plout v moři a nedávají jim žádné hranice. Tygří rodiče jsou naopak přísní a kladou na své děti vysoké nároky. Rodiče inspirovaní výchovou delfínů se snaží vycházet z přirozené autority a jít sami příkladem. V poslední době se často objevují i takzvaní sloní rodiče. Ti nešetří s projevy lásky, jsou empatičtí a ochranitelští. Každý z těchto přístupů ale může dětem i ublížit. Jak se tomuto nebezpečí vyhnout?
Zdroj: Hospodářské
noviny 7. 11. 2025
Přísnost
a disciplína – přístup k dětem typický pro asijské země se někdy nazývá
také tygří rodičovství. Je založené na neustálém tlaku na výkon a
dokonalost. Rodiče se tím snaží v dětech vybudovat odolnost a vnímají
ji jako strategii k přežití. Chtějí, aby se jejich děti měly dobře, a
věří, že uspět mohou jen ti nejlepší. Tygří rodičovství je systém s jasnou
strukturou a nabízí jistotu ve světě, který je do značné míry nepředvídatelný.
Tygří
rodiče vyžadují, aby jejich děti měly dobré známky, dostaly se na výběrovou
střední školu a pak na vysokou, aby mohly získat dobře ohodnocené a naplňující
zaměstnání. Mají pocit, že když na své děti kladou vysoké nároky, ochrání je
tak před selháním. Jenže když to přehánějí, paradoxně dělají pravý opak. Jejich
přístup brání dítěti rozvinout právě ty schopnosti, které mu v životě umožní
obstát – sebejistotu, empatii a odolnost vůči neúspěchu.
Výzkum z roku 2013 ukázal,
že u čínsko-amerických rodin byl styl tygřího rodičovství spojen s nižším
prospěchem, větší depresivitou a pocitem odcizení. Vede ke strachu z chyb a
upozaďování emocí. Dítě se učí žít podle očekávání svých rodičů, nikoli podle
toho, co samo cítí a chce.
Tygří
rodičovství zpropagovala
Američanka čínského původu Amy Chuová, která napsala knihu Bojová
píseň tygří matky aneb Jak jsem své děti učila vítězit (a sama při tom
byla poražena). Popisuje, jak svou dceru dostala díky tvrdému tréninku ve 14
letech jako pianistku do Carnegie Hall. Vypráví, jak toho dosáhla, co všechno
její dcery nesměly a co naopak musely. Nebojí se na svůj příběh dívat s
nadhledem, přiznává chyby a také to, že její přístup vztah s dcerami poznamenal.
Tento
přístup k výchově je typický pro rodiče, kteří pocházejí z drsného prostředí,
sami byli vychováváni tak, že jen usilovnou prací lze dosáhnout úspěchu. Buď se
to podařilo a oni se považují za důkaz, že to je správný směr, nebo naopak
mají pocit, že jejich děti se musí mít lépe a dokázat více než oni sami, a svým
tvrdým přístupem jim k tomu pomáhají.
Není
špatně děti někam směrovat, ale nároky
nesmí být přehnané. Je důležité být vřelý – dítě musí vědět, že
ho rodiče milují, i když se mu nedaří ve sportu nebo ve škole.
Inspirace
v moři
Naprostým
opakem tygrů jsou medúzoví rodiče, kteří praktikují velmi volnou výchovu.
Dětem neustále ustupují, aby se vyhnuli konfliktu. Tím ale škodí sami sobě –
hrozí, že se ve snaze dětem ve všem vyhovět uštvou. Jejich potomci neznají
hranice, rodiče se často mylně domnívají, že praktikují takzvaný gentle
parenting, jemné rodičovství. Ale to hranice dává. Někdy jde o způsob, jak si
výchovu co nejvíce zjednodušit, nechat děti jíst, co chtějí, nebo dělat,
co chtějí, může být pohodlné. V některých případech tak jednají lidé v reakci
na vlastní dětství, které prožili s autoritářskými rodiči.
Za
vyvážený výchovný styl považují psychologové delfíní rodičovství, které pracuje
s přirozenou autoritou rodiče. Stejně jako tělo delfína jsou tito rodiče
pevní, ale zároveň pružní. Mají jasně stanovená pravidla a očekávání, ale
zároveň podporují kreativitu, samostatnost a vlastní iniciativu svých dětí.
Delfíní rodiče přistupují k výchově spolupracujícím způsobem – místo přísného
řízení nebo úplné volnosti volí vedení, povzbuzení a jako hlavní výchovný
nástroj používají sami sebe – jdou příkladem. O delfíním způsobu výchovy
se někdy mluví také jako o demokratickém stylu a
například Americká pediatrická společnost ho považuje za
nejvhodnější.
Děti se v
něm podílejí na chodu domácnosti, ale také mají rozhodovací právo. Delfíní
rodičovství hodně staví na komunikaci, na druhou stranu vyžaduje i velké
zapojení rodičů.
V dnešní
době se hodně mluví také o takzvaném sloním rodičovství. Sloni
jsou sociální a citliví tvorové a stejně tak sloní rodiče kladou důraz na
vřelost, blízkost a porozumění. Štěstí a emocionální bezpečí dítěte je pro ně
důležitější než akademické či sportovní úspěchy. Reagují na dětské potřeby s
pochopením, nebojí se projevit náklonnost a nechávají děti, aby se vyvíjely
vlastním tempem. Učí je pojmenovávat svoje emoce a místo hrozby trestem se
snaží společně hledat řešení. Jejich přístup k dětem podporuje rozvoj emoční
inteligence. Věří, že ta může o úspěchu často rozhodovat stejnou
měrou jako samotný intelekt. To se ostatně shoduje i s
nejnovějšími požadavky náborářů ve firmách. Na duševní rovnováhu a
zvládání vlastních emocí se klade čím dál větší důraz i při vzdělávání ve
škole.
Nechte
děti riskovat a nabít si
Sloní rodičovství ale může
sklouznout k přehnané ochraně nebo shovívavosti, která brání samostatnosti
dítěte. Psycholožka
Anjali Fergusonová upozorňuje, že klíčem je péči vyvážit. Přehnaná úzkost
rodičů může vést k nadměrné kontrole, neumožní dětem dostat se do situace, kde
čelí přiměřeným rizikům.
Ta je
naopak dobré podporovat – například při hře. Psycholožka Helen Doddová během
pandemie v roce 2020 zjistila, že děti, které trávily více času
dobrodružným hraním, vykazovaly méně příznaků úzkosti a deprese než ty, které
se takových her účastnily méně. Děti s více příležitostmi k riskování ve hře se
zdály šťastnější.
Rozvoj
samostatnosti je proto nezbytný. Dítě by mělo dostat příležitost řešit
malé problémy a naučit se zvládat frustraci, aby bylo odolné. Místo toho,
že rodiče ihned přispěchají na pomoc, když mu třeba nejde zapnout bunda, nechat
ho se snažit a i několik minut se potýkat s neúspěchem. Tím se s ním naučí
vyrovnat a taky zvládat emoce.
Už v 50.
letech minulého století psycholog Jean Piaget zdůrazňoval, jak
podstatný je význam zkoumání a experimentování v kognitivním vývoji. Když dětem
omezujeme svobodu zkoumat a riskovat přiměřeně jejich věku, tak je připravujeme
o příležitosti k intelektuální zvídavosti a inovaci.
Vybrat si ten správný přístup k výchově je těžké, protože co pár let se společenská představa a odborná shoda na tom nejsprávnějším přístupu mění. Obecně lze ale říci, že jakýkoli extrém škodí. Rodiče by měli dát na to, co jim osobnostně nejvíce sedí. „Jakékoli návody a výchovné směry by rodiče měli brát pouze jako inspiraci, kterou nemusí do puntíku dodržet,“ upozorňuje psycholog Petr Sakař.



0 komentářů:
Okomentovat