Zuzana Růžičková: Revize vzdělávacích programů základky? Jízda pokračuje

čtvrtek 13. listopadu 2025 ·

Revize RVP, čili toho, co se naše děti budou učit, pokračuje. Před pár dny jsem byla s lidmi z MŠMT, NPI, jedním exministrem a 120 řediteli na konferenci. Moje mise? Přinést pohled z terénu – učitelský, z první linie, bez ministerských filtrů.

 

Zdroj: Médium.cz 9. 11. 2025

 

 

Ale nejdříve, co tomu předcházelo. Poslední týdny jsem stihla dvě školní metodické schůze a kulatý stůl matikářů z regionu. Setkáváme se každý rok, kolem dvaceti učitelů základek a pár kolegů ze středních škol. Jaká nálada? Nadšení nenajdete. Spíš napětí, zvědavost a otázka: „Co se vlastně chystá a co s tím budeme dělat my?“

 

 

Práce na lepším RVP měla být daleko důkladnější

 

Já jsem chtěla být „u toho“ od začátku, proto jsem se přihlásila do konzultační skupiny k revizi matematiky. Představovala jsem si drama, diskuze, brainstorming… místo toho jedno online setkání a pak vyplňování formulářů. Spíš páté kolo u vozu – nahlédnout přes rameno a občas přihodit svůj názor. Ale i tak jsem viděla, že proces mohl být vedený lépe. Což jsem také na konferenci Alive Forum 2025 v Praze zkritizovala.

 

Verze 1.0 z jara 2024? Chyběla spousta témat. Geometrie velmi osekaná, děti by prakticky nerýsovaly, některá tělesa se nám kamsi ztratila. Média mluvila o „škrtání 50 procent obsahu“, ale v matematice to nejde. Všechno na sebe navazuje – neumíte trojčlenku, nezvládnete další výpočty.

 

 

Revize revize byla například v základoškolské matematice užitečná

 

Rok uběhl a nakonec tu po auditu revize matematiky máme dvě témata navíc a jedno rozšířené: kombinatoriku, pravděpodobnost a řezy tělesem. Ostatní témata zůstala. Hurá – naše děti nebudou chodit na střední s polovičními dovednostmi.

 

Za pozitivní změnu vděčíme auditu ministra Beka z léta 2024, který prověřil, jestli některé předměty nebyly příliš osekané. (Děkuji mu přesto, že jinak pro školství jako takové toho udělal velmi málo a spíš podle mne jako ministr uškodil.) U matematiky to bylo každému matikáři, který se o revizi zajímal, jasné hned – audit byl nutný. Děti tak nakonec naštěstí dostanou úroveň srovnatelnou s evropskými standardy.

 

 

Rozdíly v počtech hodin hlavních předmětů mohou být obrovské

 

A teď věc, která mě opravdu zvedá ze židle: počty hodin pro hlavní gramotnosti – logicko-matematickou a čtenářsko-pisatelskou. V nové verzi RVP (2.0, brzy zřejmě Plagova 3.0) už nejsou minimální počty hodin pro jednotlivé oblasti. Dosud byly – matematika měla na 2. stupni ZŠ minimálně 15 hodin týdně. Teď? Školy si mohou určit i tyto klíčové hodiny samy. (Podrobněji jsem o tom psala ZDE.) Mezi školami mohou být tak obří rozdíly v počtech hodin, že ani učitel didaktický génius nemůže tento rozdíl vyrovnat svým učitelským nadáním a ekvilibristikou před tabulí.


Upřímně – přijde mi to jako takový „odezdikezdizmus“. Z naprosto sešněrovaných osnov do úplné volnosti. Šikovné školy si poradí. Ale co ty ostatní? Nůžky mezi úrovněmi škol se podle mě ještě víc rozevřou. Nové vedení MŠMT by mělo v této oblasti zasáhnout – jinak se to stane téměř jistě.


Takže shrnutí: revize matematiky – nakonec ještě docela dobrá. Volnost v počtech hodin – alarmující. A my učitelé? Stále čekáme, informujeme se. Sem tam si zanadáváme, sem tam doufáme v lepší zítřky, ale hlavně chceme mít naději, že děti z toho vyjdou s hlavou nad vodou.



Budu ráda, když přispějete do diskuse pod článkem v Médiu.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger