Revize RVP, čili toho, co se naše děti budou učit, pokračuje. Před pár dny jsem byla s lidmi z MŠMT, NPI, jedním exministrem a 120 řediteli na konferenci. Moje mise? Přinést pohled z terénu – učitelský, z první linie, bez ministerských filtrů.
Zdroj: Médium.cz
9. 11. 2025
Ale nejdříve, co tomu předcházelo. Poslední týdny jsem stihla
dvě školní metodické schůze a kulatý stůl matikářů z regionu.
Setkáváme se každý rok, kolem dvaceti učitelů základek a pár kolegů ze
středních škol. Jaká nálada? Nadšení nenajdete. Spíš napětí, zvědavost
a otázka: „Co se vlastně chystá a co s tím budeme dělat my?“
Práce na
lepším RVP měla být daleko důkladnější
Já jsem chtěla být „u toho“ od
začátku, proto jsem se přihlásila
do konzultační skupiny k revizi matematiky. Představovala jsem si drama, diskuze, brainstorming… místo
toho jedno online setkání a pak vyplňování formulářů. Spíš páté kolo
u vozu – nahlédnout přes rameno a občas přihodit svůj názor. Ale
i tak jsem viděla, že proces mohl být vedený lépe. Což jsem také na
konferenci Alive Forum 2025 v Praze zkritizovala.
Verze 1.0 z jara 2024? Chyběla spousta témat.
Geometrie velmi osekaná, děti by prakticky nerýsovaly, některá tělesa se nám
kamsi ztratila. Média mluvila
o „škrtání 50 procent obsahu“, ale v matematice to nejde. Všechno na sebe
navazuje – neumíte trojčlenku, nezvládnete další výpočty.
Revize
revize byla například v základoškolské matematice užitečná
Rok uběhl a nakonec tu po auditu revize matematiky máme dvě témata navíc
a jedno rozšířené: kombinatoriku, pravděpodobnost a řezy tělesem. Ostatní témata zůstala. Hurá – naše děti nebudou chodit
na střední s polovičními dovednostmi.
Za pozitivní změnu vděčíme
auditu ministra Beka z léta 2024, který prověřil, jestli některé předměty
nebyly příliš osekané. (Děkuji mu přesto, že jinak pro školství jako takové
toho udělal velmi málo a spíš podle mne jako ministr uškodil.) U matematiky
to bylo každému matikáři, který se o revizi zajímal,
jasné hned – audit byl nutný. Děti tak nakonec naštěstí dostanou
úroveň srovnatelnou s evropskými standardy.
Rozdíly
v počtech hodin hlavních předmětů mohou být obrovské
A teď věc, která mě opravdu zvedá ze židle: počty hodin pro hlavní gramotnosti – logicko-matematickou a čtenářsko-pisatelskou. V nové verzi RVP (2.0, brzy zřejmě Plagova 3.0) už nejsou minimální počty hodin pro jednotlivé oblasti. Dosud byly – matematika měla na 2. stupni ZŠ minimálně 15 hodin týdně. Teď? Školy si mohou určit i tyto klíčové hodiny samy. (Podrobněji jsem o tom psala ZDE.) Mezi školami mohou být tak obří rozdíly v počtech hodin, že ani učitel didaktický génius nemůže tento rozdíl vyrovnat svým učitelským nadáním a ekvilibristikou před tabulí.
Upřímně – přijde mi to jako takový „odezdikezdizmus“. Z naprosto sešněrovaných osnov do úplné volnosti. Šikovné školy si poradí. Ale co ty ostatní? Nůžky mezi úrovněmi škol se podle mě ještě víc rozevřou. Nové vedení MŠMT by mělo v této oblasti zasáhnout – jinak se to stane téměř jistě.
Takže shrnutí: revize matematiky – nakonec ještě docela dobrá. Volnost v počtech hodin – alarmující. A my učitelé? Stále čekáme, informujeme se. Sem tam si zanadáváme, sem tam doufáme v lepší zítřky, ale hlavně chceme mít naději, že děti z toho vyjdou s hlavou nad vodou.
Budu ráda, když přispějete do diskuse pod článkem v Médiu.



0 komentářů:
Okomentovat