Má se Česko bát, že kvůli moderním a „trendy“ formám výuky a častému zařazování her budou ze škol vycházet žáci, kteří budou sice umět prezentovat a spolupracovat ve skupině, ale jinak budou pologramotní? Anebo že se učitelé zase raději vrátí k suchému – ale bezpečnému – výkladu u tabule a zkoušení? Vydání knihy učitele Pavla Bobka Učitelství jako řemeslo a článek o ní v Hospodářských novináchvyvolal mezi pedagogy a odborníky na školství velkou diskusi o tom, jak vlastně ve školách učit.
Zdroj: Hospodářské
noviny 3. 12. 2025
V
poslední době se i v českých školách prosazují nové metody vzdělávání typu
badatelské a projektové výuky a klade se důraz na dovednosti, jako je
spolupráce či komunikace. To kopíruje přístup většiny evropských zemí, které
zakládají své vzdělávací systémy nikoli jen na znalostech, ale na takzvaných
kompetencích. Kombinují se tak znalosti s dovednostmi a také hodnotovými
postoji. Motivace je jednoduchá: proměna světa, nástup AI a měnící se
požadavky zaměstnavatelů.
Jenže
Bobek ve své knize veřejně upozornil na rizika takzvaného projektového
či badatelského učení, na základě své praxe v Anglii. Podle něj
nemusí být vždycky efektivní a pro velkou část dětí je prospěšnější, když je
učitel více vede, znalosti jim předává sám a hodně s nimi opakuje probrané
učivo. A dokládá to i světovými výzkumy.
Žádný z
nich přitom neříká, že projektová či badatelská výuka je špatná, zážitkové
učení nefunguje nebo že je potřeba se vrátit k suchému výkladu před
tabulí. Pouze upozorňují na to, že aby byly tyto způsoby výuky efektivní, žáci
musí už „něco vědět“ a učitel musí jejich práci správně řídit. Výzkumy zároveň
uvádějí, že badatelská ani projektová výuka není automaticky lepší než kvalitně
vedená hodina, ve které učitel „pouze“ vysvětluje a naviguje žáky.
Pokud
vyučující není schopen ne zrovna lehké podmínky nového
přístupu dodržet, jeho výhody zaniknou a výsledkem je chaos. Co
se může stát? Slabší žáci se při výuce podle Bobka ve skupině ztratí, zastávají
vlastně jen „pomocné práce“, které nevedou k hlubšímu pochopení daného tématu.
Posouvá se obvykle jen ten nejsilnější ze skupiny, který do práce už silný
vstupoval. I proto musí učitel průběh práce v hodině hlídat. Někdy se
totiž děti soustředí více na hru a to, co se mají naučit, vlastně nevnímají.
Například
historik a metodik výuky Jaroslav Pinkas uznává, že
badatelství je dnes často jen nálepka, za níž se mohou skrývat aktivity,
které s takto pojatou výukou, v níž jde o promyšlenou činnost s jasným
cílem, nemají nic společného. Stejně tak i Bobek říká, že pokud někdo jím
prosazovaný přístup k výuce chápe jen jako výklad před tabulí a zkoušení,
je to naprosté nepochopení.
„Je to
vysoce aktivizační metoda, která vyžaduje neustálou kontrolu porozumění žáků a
jejich velkou mentální aktivitu. Vytváří prostředí, v němž je žákům hezky,
protože se v něm cítí bezpečně a vědí, co očekávat. Každý žák v něm může
zazářit,“ vysvětluje s tím, že ho mnohdy zbytečně vyhrocená debata mezi učiteli
překvapila. Za zažehnutí diskuse je podle svých slov rád.
Zároveň
Bobek říká, že jeho styl výuky je výhodný hlavně pro děti ze sociálně
slabšího prostředí – zajistí, že se ve třídě vždy učí a vědí, odkud kam
jdou. Nastavuje jasné hranice. S tím souhlasí i Karel Gargulák, analytik z
výzkumné organizace PAQ Research. „Měli bychom o tom vést diskuse. Není jeden
směr. Pro velkou část dětí je tento typ výuky účinný a může je dovést ke
zmiňovaným kompetencím jako hlavním cílům vzdělávání,“ říká.
Zmíněný
Pinkas ale Bobkovu pojetí vytýká příliš autoritativní přístup a malou důvěru
vůči žákům. „Popírá budování jejich vnitřní motivace k učení. Přitom na ní
staví třeba Montessori pedagogika, která má staletou tradici. Je osvědčené, že
funguje a má dobré výsledky, i pokud měříme výkon,“ říká Pinkas.
Převzetí
odpovědnosti
Citované
pohledy odrážejí dva pedagogické směry, které se spolu střetávají. Zatímco
Bobek zastává takzvanou explicitní výuku, Pinkas souzní s pedagogickým
konstruktivismem. Ten klade důraz na aktivní roli žáka, který
experimentuje, řeší problémy a učí se na základě vlastní zkušenosti. Tento směr
je všeobecně považovaný za úspěšný a široce přijímaný. Podporují ho i
psychologické výzkumy, jež dokazují, že informace, které člověk sám
vytvoří, si pamatuje lépe než ty, které jen přijme. Jenže podle Pinkase tento
přístup nikdy nebyl většinou učitelů v Česku stoprocentně přijat.
Pedagogové
se také přou o to, kdy metody jako projektovou či badatelskou výuku zařadit.
Ředitelka školy, kde Bobek učí, Karin Marques, je zastánkyní spíše
opačného (konstruktivistického) přístupu. Zároveň ale nezpochybňuje, že
čtení, psaní a počítání je určitě efektivní zvládnout „jeho stylem“. Přesto by
se podle ní žáci měli na samostatnou práci připravovat už na prvním stupni,
protože když si zvyknou na to, že za ně všechno „oddře“ učitel, obtížně se
motivují k tomu, aby sami něco vymysleli.
„Na jiné
škole děti s předchozí direktivní výukou na moje zadání, při kterém
měly samostatně přemýšlet a diskutovat možná řešení, reagovaly slovy: Paní
učitelko, proč nás to prostě nenaučíte?“ popisuje Marques a upozorňuje, že
pokud učitelé Bobkův přístup uchopí špatně, nemusí v něm být prostor
pro postupné přebírání odpovědnosti za učení studenty. „Nevidím tam tolik
postupy pro rozvoj hlubšího porozumění, kreativity a samostatného myšlení.“
Metody jako
badatelská či projektová výuka a přebírání odpovědnosti žáků za vlastní výuku
přišly právě s požadavky na to, aby si žáci ze škol spíše než znalosti odnášeli
zmíněné kompetence. Většina států – včetně Česka – je přijala jako hlavní
vzdělávací cíl. Co to vlastně je? Například kompetence řídit auto vyžaduje
znalosti předpisů, dovednosti auto řídit, ale také zaujetí správných postojů,
třeba že se jezdí bezpečně. V Česku nyní vznikají nové osnovy, které zaměření
na kompetence ještě více prohlubují.
Některé státy
už tento model zavedly desítky let zpátky, jiné na metody, které k získání
kompetencí vedou, přecházejí postupně nebo teprve nedávno. Zkušenosti z
některých zemí, jako je třeba Skotsko, Anglie či Švédsko, ale
ukazují, že je potřeba ohlídat, aby se z kompetencí nestal jen prázdný pojem a
žáci měli i potřebné znalosti, na kterých můžou stavět.
Na to
upozorňuje například i učitel a tvůrce učebnic Miloš Novotný. Podle něj je
potřeba zaměřit se na kompetence tak, aby ze škol „nevycházeli jen šťastní
blbci“. „Kompetence musíme učit bez toho, abychom žákům snižovali
úroveň vědomostí, což jde, ale je to náročné,“ říká. Sám je podporovatelem
například dramatizace ve výuce, kdy si žáci přehrávají různé scénky a tím se
nenásilně učí třeba definice a postupně se dostávají k vzájemnému učení. Taková
aktivita v hodině ale vyžaduje čas, který učitelé ne vždy mají.
Ředitel
odboru základního školství Michal Černý nicméně ujišťuje, že nikdo z
ministerstva školství neříká a nikdy neříkal, že učitelé mají na
znalosti rezignovat: „Jsou pořád důležité.“ Podle ministerstva Česko
neřeší problém s tím, že by se výuka příliš „rozvolnila“ a rezignovala na
znalosti, ale naopak že se ještě směrem ke kompetencím neposunula dostatečně.
Zlatá
střední cesta?
Experti,
kteří se zabývají vzdělávací politikou hlouběji, ale říkají, že rozpor mezi
znalostmi a kompetencemi není tak podstatný. Důležité je podle nich spíše
hledání odpovědí na klíčové otázky: Jaké znalosti a v jaké míře si mají
žáci osvojit, aby mohli úspěšně rozvíjet své kompetence? Jakým způsobem
mají být vzdělávaní budoucí učitelé, aby kompetenční přístup k výuce využívali
ku prospěchu všech žáků, a to i těch ze sociálně znevýhodněného prostředí?
Právě tím by se měli pedagogičtí odborníci zabývat,
upozorňuje například organizace Učitel naživo, která se věnuje
vzdělávání budoucích pedagogů.
Analytička
vzdělávacích politik z Fakulty sociálních věd UK Magdalena Mouralová
zase vysvětluje, že dobrému učiteli má jít o rozvoj a učení žáků a může na
to jít různým způsobem, akcentovat různé cíle a volit různé metody. „Není to
tak, že jeden přístup je za všech okolností jediný správný. K cíli mohou vést
různé cesty a je i víc dobrých cílů a učitel musí často volit, na který cíl dá
větší či menší důraz,“ říká Mouralová s tím, že záleží nejen na konkrétních
potřebách žáků, ale i na osobnosti učitele, protože každý je dobrý v něčem
jiném.



0 komentářů:
Okomentovat