V polovině listopadu 2025 uplynulo 18 let od klíčového rozsudku Evropského soudu pro lidská práva, který odhalil diskriminaci romských žáků v českých školách. Navzdory snahám o nápravu přetrvává problém segregace romských žáků ve speciálních školách a třídách, což porušuje rovný přístup ke vzdělání. Česko čelí riziku žaloby od Evropské komise, pokud nedojde k zásadním změnám.
Zdroj: Deník.cz
29. 11. 2025
V polovině listopadu
2025 uplynulo již 18 let od chvíle, kdy Evropský soud pro lidská práva ve svém rozsudku konstatoval, že nadměrným zařazováním
romských žáků do škol pro lehce mentálně postižené došlo k porušení práva
stěžovatelů, osmnácti romských žáků, na rovný přístup ke vzdělání. Ministerstvo
spravedlnosti se od té doby snaží s ministerstvem školství spolupracovat
na nápravě. Jenže to se zatím nedaří.
„Do konce
roku 2025 bychom měli předložit výsledky, jak se podařilo akční plán
z roku 2023 převést do praxe. A také přednést další opatření,
která přijmeme. Věci se stále nepodařilo dotáhnout do konce a Česko je už jen
jeden krok od toho, aby na nás Evropská komise podala žalobu kvůli porušení unijního práva,“
upozornila Kateřina Radová z ministerstva spravedlnosti. Na vině
je nadměrné zařazování romských žáků do speciálních škol, jejich
umísťování do škol segregovaných, případně do speciálních tříd v rámci
běžných základek.
V Česku
podle webu Národního pedagogického institutu Zapojme všechny nadále
zůstává na 130 segregovaných škol, kde tvoří Romové minimálně třetinu
žactva. Do takových škol chodí asi 12 tisíc romských žáků z celkových
35 tisíc. Dokonce častěji než v minulosti je využíváno přesouvání romských
žáků do speciálních tříd běžných škol. V tamějších lavicích tvoří víc než
pětinu žáků, ve speciálních školách pak představují 15 procent všech žáků.
V celkové populaci žactva přitom mají Romové jen tříprocentní zastoupení.
„Vyučují
se podle snížených vzdělávacích výstupů. Jejich absolventi mají pak jen omezené
možnosti dalšího studia na středních školách. Romské děti bývají v těchto
školách nepoměrně často zastoupeny i v případech, kdy pro to
neexistuje odpovídající odborné zdůvodnění,“ upozornil institut.
Může za
to i „anticikanismus“
Vyčleňování
Romů do jiných škol a tříd je přitom nezákonné nejen podle unijního práva, ale
i dle české legislativy, konkrétně školského zákona, ústavy či Listiny
základních práv a svobod. Hrozí za něj sankce od správních pokut až po
povinnost nahradit škodu obětem diskriminace.
Vládní
zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková sdělila, že jedním
z významných důvodů segregace na školách je anticikanismus v české
společnosti. „Nemáme žádné školy složené pouze z dětí samoživitelů nebo
z chudých dětí. Ale máme tu školy a třídy složené hlavně z Romů,“
upozornila.
Důležité podle ní je, aby učitel s pomocí asistenta pedagoga přizpůsobil tempo
výuky různým potřebám dětí v rámci jedné třídy, místo toho aby se
vytvářela speciální třída v rámci jedné základní školy.
Také
ředitel odboru rovného přístupu ke vzdělávání na ministerstvu školství Jan
Vörös Mušuta potvrdil, že diskriminace je skutečně etnická a přetrvává. „Ve
speciálním školství se vzdělává neúměrné množství Romů a na desítkách míst
v Česku máme školy, kde je výrazné romské zastoupení žáků, což neodpovídá
místnímu složení obyvatel. Romové pak nedosahují takových výsledků ve vzdělávání,
jako by mohli v hlavním vzdělávacím proudu. Navíc zhruba třetina
Romů nedokončí
základní vzdělání,“ popsal.
Pracovat
se musí se zřizovateli i rodiči
V roce
2024 uzavřelo ministerstvo školství, Národní pedagogický institut a
výzkumná organizace PAQ Research memorandum
o spolupráci pro ukončování etnické segregace ve školství. K němu se
připojilo také ministerstvo pro místní rozvoj. Pracují s romskými rodiči,
aby měli důvěru k běžným základním školám a posílali své děti již do školky.
Podporují školy, aby byly úspěšné i ve vzdělávání žáků ze znevýhodněných
rodin. K tomu mají sloužit v rámci novely školského zákona sociální pedagogové, speciální pedagogové či metodici prevence a také větší počet
asistentů, kteří se nemají přidělovat konkrétnímu žákovi, ale celé třídě.
Ministerstvo
školství také usiluje o reformu poradenských zařízení, které byly zvyklé
psát romským dětem lehkou mentální retardaci, i když jejich problémem je
leckdy spíše špatná znalost češtiny. „Pakliže nám poradny příliš často
posílají Romy do speciálních škol, musíme nastavit diagnostiku tak, aby
k tomu nedocházelo. Stát ale tyto poradny nezřizuje a nemůže zasahovat do
jejich práce. Od roku
2027 ale změní jejich financování podle náročnosti práce, kterou
vykonávají,“ uvedl Vörös Mušuta. Nyní jsou placeny za každého klienta bez
ohledu na to, jak dlouho se mu věnují.
Nebude také nadále možno doporučit romskému žákovi vzdělávat se
mimo běžnou třídu jen na základě inteligenčního testu, který je nespolehlivý zejména u etnických minorit.
Zřizovatel
určuje, kdo bude chodit do které školy
Velkým
problémem jsou také spádové obvody, tedy vymezení, které části obce či města
chodí do které školy. Obce určují hranice obvodů, a tím fakticky rozhodují,
které děti chodí do které školy. Pokud je v určité lokalitě vysoká
koncentrace romských rodin, spádová škola se stává „romskou“ – často
s horší pověstí, menší podporou a někdy i se speciálními třídami. „Pokud
by obce nastavily obvody tak, aby například děti z velké romské lokality
chodily do různých škol, snížila by se koncentrace romských žáků v jedné
škole,“ navrhl vzdělávací analytik PAQ Research Karel Gargulák.
Jenže na takovém řešení zpravidla
nemají zájem zřizovatelé ani ředitelé škol, neboť by to mohlo vyvolat
nespokojenost u rodičů z majority. A ti by navíc v rámci
tzv. spádové turistiky mohli dát své děti jinam a problém by se pouze přesunul.
Vše proto musí jít ruku v ruce se zvýšenou podporou romských žáků, aby
nezpomalovali chod běžné třídy a ta měla co nabídnout i nadaným dětem.
Další
bariéra spočívá na straně romských rodičů, kteří mnohdy segregovanou školu či
třídu pro své dítě vyhledávají, aby bylo „mezi svými“, vyhnulo se rasismu a
nepochopení ze strany spolužáků i učitelů. Národní pedagogický institut
chce proto zapojit předáky romské komunity, aby rodiče dokázali přesvědčit, že
pro dobré vzdělání je potřeba posílat dítě do školky a pak na běžnou základní
školu.
Fuková si
pochvaluje spolupráci s ministerstvem školství, které v roce
2024 rozjelo projekt Pro-Roma na
podporu neformálního vzdělávání romských dětí mimo školu v rámci
volnočasových aktivit. Do programu vyčlenilo 300 milionů korun
z evropských peněz. Doporučila také
více ve školách učit o romské historii a kultuře či o romském
holocaustu. „Lépe se poznáme a ten dialog bude snazší,“ vysvětlila.
Národní
pedagogický institut během osmnácti měsíců od podepsání memoranda vstoupil do
deseti měst v sedmi krajích, do škol, v nichž se vzdělává zvýšený
počet romských žáků. „Zjistili jsme, že klíčová je role zřizovatelů škol.
V daných městech se totiž jejich přístup velmi liší podle toho, nakolik
chtějí segregaci řešit,“ uvedl ředitel odboru společného vzdělávání na
institutu Tomáš Machalík.
Doplnil,
že by rádi připravili školy tak, aby všechny byly schopné se o romské žáky
postarat. Cílem je také vychovat si silnou generaci romských pedagogů a také
vtáhnout do hry o kvalitní vzdělávání romskou komunitu. „Nepůjde to ale
rychle, bude to záležitost života celé jedné generace,“
upozornil Machalík.
Počty romských žáků ve školách
V Česku se vzdělává cca
36 tisíc romských žáků, což je 3,6 % všech žáků.
85 % romských žáků navštěvuje ZŠ,
v nichž probíhá běžné vzdělávání.
13 % se učí podle zjednodušeného
vzdělávacího programu z důvodu lehkého mentálního postižení.
2 % se vzdělávají v základních
speciálních školách.
V ZŠ v Ústeckém kraji je
podíl romských žáků cca 13 %, v Praze necelé 1 %.
Na 16 ZŠ je podíl tohoto etnika
90 % a vyšší; v těchto školách se vzdělává cca 2700 romských
žáků.
Na dalších 30 ZŠ dosahuje podíl
Romů 50 % a více.
Téměř 10 % žáků speciálních škol
jsou Romové (cca 700 žáků).
Čtvrtina romských žáků ZŠ připadá na
Ústecký kraj (9 694) a pětina na Moravskoslezský kraj
(7 006).
Nejvyšší
podíl romských žáků ve speciálních školách je ve Zlínském kraji (25,8 %).
Zdroj: MŠMT,
školní rok 2023/24
Děti jsem
dala do školky a běžné školy. Chci, aby měly lepší život než já, říká romská
matka
Do
dětského klubu v Centru inkluze chodila i romská matka Milena se svou
malou dcerou (žena si nepřála uvést své celé jméno). Dceru pak umístila do
běžné školky, aby jí zvýšila šanci na úspěchy ve škole. Svého staršího syna
nechala zapsat do běžné základní školy, ačkoliv většina rodičů z romské
komunity volila tu druhou, segregovanou. „Zažila jsem si to sama. Na té
základce mi říkali, že máme přece svoji školu. To jsem ale odmítla. Do té
segregované jsem ho nechtěla dát ani omylem. Chci pro něj dobré vzdělání a
lepší život, než mám já,“ prohlásila. Zároveň ale vidí i nedůvěru romských
rodičů. „Mnozí raději dají dítě do segregované základky, aby byl mezi svými,“
potvrdila.
Když
Milenu nechtěli kvůli romskému původu zaměstnat ani jako uklízečku, vzala si ji
Lucie Stanjurová aspoň na čas do Centra inkluze jako asistentku pedagoga.
Milena se snažila přesvědčovat místní romskou komunitu o důležitosti
předškolního vzdělávání i kvalitní výuky na základní škole.
Právě zapojení romských komunitních
lídrů jako paní Milena ve Vítkově coby prostředníků mezi školou a rodinami může
výrazně posílit důvěru obou stran. „Znají místní realitu, mají vztah ke
komunitě a mohou být napojeni na komunitní práci. Pomáhají tlumočit obavy
rodičů, vysvětlovat záměry školy a zároveň přinášejí zpětnou vazbu, která
umožňuje škole lépe reagovat na potřeby dětí. Tím přispívají k vytváření
prostředí, ve kterém se děti mohou rozvíjet bez obav z odmítání nebo
stigmatizace,“ popsal vzdělávací analytik PAQ Research Karel Gargulák.



0 komentářů:
Okomentovat