Souhlasím, že je třeba krotit mandatorní výdaje státu. Škrty u učitelů by ale zhoršily kvalitu vzdělávání u nás, říká školská analytička Kateřina Konrádová.
Zdroj: týdeník Hrot 30. 6. 2023
Ani s
koncem školního roku nevysychá gejzír nápadů ministra školství Mikuláše Beka
(STAN). Ten oznámil velkou revizi středoškolských oborů, ale kromě toho stále
trvá na zrušení deváté třídy základní školy a na povinnosti navštěvovat alespoň
dva roky střední školu. Podle analytičky učitelského spolku Učitel naživo
Kateřiny Konrádové některé z návrhů stojí za zvážení. Problém je, že na jejich
přijetí už není čas. „Chybějí data i odborná diskuse. Na to, že vláda má před
sebou už asi jen polovinu funkčního období, jsou představené priority snad až
příliš ambiciózní,“ říká odbornice. V rozhovoru se vyjadřuje i k tendencím
šetřit v resortu školství.
Stála jste u zrodu Strategie 2030+, dokumentu k
rozvoji školství, k jehož realizaci se hlásí již čtvrtý ministr školství. Jak
jste spokojená s dosavadním naplňováním?
V
kanceláři ministra školství Roberta Plagy jsem měla na starosti přípravu této
strategie, a spolupracovala jsem tím pádem s externí expertní skupinou, kterou
vedl profesor Arnošt Veselý. Mohla jsem se tak podílet i na tvorbě Strategie
2030+.
Samozřejmě
jsme tušili, že tak zásadní změny nebudou úplně snadné. Strategie pokrývá
prakticky všechna témata vzdělávací politiky, od regionálního školství částečně
i přes vysoké školy, což je velmi široká škála témat. Zásadní je, že si ministr
a jeho okolí musí vždy vybrat tři až pět klíčových témat, která si vezmou za
svá. A na těch pracovat a uvádět je v život. Už při tvorbě dokumentu se vědělo,
že je to běh na dlouhou trať. Proto ale měla rovněž poměrně střízlivý
harmonogram a cíle byly nastaveny dosažitelně.
Konkrétně taková práce vypadá jak?
Když
jsem ještě pracovala na ministerstvu, vybrali jsme pět implementačních karet,
zjednodušeně řečeno pět priorit. Šlo o klíčová témata, na kterých se má ty
další tři až čtyři roky pracovat. Co je u nás dlouhodobě problém, je úspěšné
ukončování. Lidé na ministerstvu by si měli jednoznačně určit nějaké menší
množství priorit, na kterých budou usilovně pracovat, mají mít jasný
harmonogram, který se dodrží. A práce by tak měla mít nějaké výsledky. Vytvoří
se tak uzavřené tvary, agenda se výrazně posune a potom se můžeme věnovat
dalším tématům.
Jenže pokud jde o hmatatelné výsledky, zatím se ty
odpovědné osoby moc nepředvedly…
Myslím,
že poměrně hodně se toho už povedlo, a to mě naplňuje optimismem. Popravdě mi
ale v poslední době chybí zaměření na klíčová témata, respektive mi vadí to, že
ta témata se mění a mnohdy se nestihnou dokončit. V kontextu toho, že máme za
jeden rok už třetího ministra školství, to asi není zase tak překvapivé. Jde o
to, že každá z osob, které se stanou ministrem, přinese nějaké vlastní
zaměření. To, čemu se chce věnovat důkladněji. Kvůli tomu úkoly přibývají,
rozsah té činnosti roste… A samozřejmě, spousta věcí se kvůli tomu
nestihne.
Opravdu je to o ministrovi a zákonech? Nemůžeme
prostě chtít, aby se školy zkvalitňovaly zevnitř, v současných podmínkách na
základě vlastní vize?
Rozumím
vám. Nicméně jsem přesvědčená, že pokud chceme dosáhnout nějakých změn ve
vzdělávání, tím myslím těch zásadních, potřebujeme dobrý leadership. A ten
začíná a končí u ministra, byť samozřejmě on je limitován politickou podporou a
tím, že ministerstvo není zřizovatelem škol. Dobrý ministr ale dokáže změny
prosazovat, hledat jim podporu. Dokáže je také vysvětlovat odborné komunitě,
stejně jako laické veřejnosti. Proto potřebujeme ministra, který má jasně
stanovené priority a jde za nimi.
Srovnejme si priority Strategie 2030+ a ty,
které představil ministr Bek. Moc společného tam nevidím. Vy ano?
Máte
pravdu, že na první pohled tam průnik moc vidět není. Ve Strategii
2030+ se dosud pracovalo s pěti oblastmi, které si zasloužily přednostní
řešení. Jde o téma nerovností ve vzdělávání, revizi rámcových vzdělávacích
programů (co se mají děti učit a osvojit
si, pozn. red.), změnu oborové struktury středních škol, přípravu učitelů a
podporu ředitelů, tedy takzvaný střední článek, a podporu předškolního
vzdělávání. Mikuláš Bek nyní přišel s vlastními prioritami, kdy některé na
strategii navazují, ale opravdu jen zlehka. Přitom jeho priority jsou pro
školství poměrně zásadní, až na úrovni strukturálních změn. Pokud chce měnit
délku povinné školní docházky, například zrušit devátou třídu základní školy,
nemohou to být jen takové ad hoc nápady. K jejich přijetí je nutná relativně
dlouhá doba, je potřeba to důkladně připravit, odborně prodiskutovat. Musíme
mít jasno o tom, jak ty změny správně implementovat. Zde bych zdůraznila, že
ministr má před sebou už jen asi dva roky, než nastoupí nová vláda.
Přičemž poslední rok už nic nebude, protože se
politici zaměří na kampaň.
Jak
říkáte, takže toho času není moc, spíše už vlastně není. Proto nejsem úplně
přesvědčena, že ministr může své priority naplnit, na to jsou až příliš
ambiciózní. Nicméně vnímám, že se snaží najít politickou podporu, snad i shodu
napříč politickým spektrem. Tak, aby jeho priority, když už přesahují jeho
funkční období, alespoň nespadly po volbách pod stůl.
Sama jste zmínila, že vládě se krátí čas. Nelze z
pohledu školství říct, že jsme prakticky přišli o dva roky? Že se nic nestihlo,
nic neudělalo?
Určitě
to nejsou ztracené dva roky, a když se podívám na to, co vše se během nich
stihlo, musím za naši organizaci říct, že máme radost z toho, co se podařilo.
Klíčové pro nás jsou zejména podpora učitelů a podpora ředitelů. Když začnu u
učitelů, už tři roky probíhá reforma přípravy učitelů, což je v podstatě
největší reforma od sametové revoluce. Snažíme se proměnit přípravu učitelů
tak, aby nám jednak vycházel dostatek učitelů z pedagogických a dalších fakult,
ale rovněž aby byli opravdu kompetentní. Aby po studiu naplňovali to, co si
představujeme pod pojmem kvalitní učitel. K tomu byl vytvořen takzvaný
kompetenční profil absolventa učitelství. Jde o jednoduchý popis toho, jak má
vypadat dobrý učitel připravený na vzdělávání v 21. století. V posledních
třiceti letech to tu zoufale chybělo, přitom vyspělé západní země toto mají
ujasněno už poměrně dlouho.
Další
velký pokrok spatřuji v tom, že se po dvou volebních obdobích konečně podařilo
prosadit novelu zákona o pedagogických pracovnících. Ta ukotvuje spoustu
důležitých věcí, například pozici provázejícího učitele, což je mentor
budoucích učitelů. Je to vlastně osoba, která zajišťuje kvalitu praxí studentů
učitelství. Opět, toto nám zde třicet let chybělo – sice jsme se neustále
dohadovali o tom, jak by měla praxe vypadat či jak má být dlouhá, ale naprosto
nám unikalo, že ve školách není nikdo, kdo by se praktikantům cíleně věnoval.
A pokud jde o ředitele?
Loni v
září byl spuštěn pilotní program Lídr školy. Je to společný projekt Národního
pedagogického institutu, ministerstva školství a naší organizace Učitel naživo.
Jde o inovativní kvalifikační studium pro budoucí ředitele škol zaměřené
zejména na pedagogický leadership, což je zase velký posun oproti tomu, co se v
oblasti ředitelů a jejich podpory dělalo předtím. Už proto ty dva roky opravdu
nepovažuji za promarněné.
Nezmínila jste ale spornou část novely, která
umožnila učit ve školách i lidem bez pedagogického vzdělání. I lidé z expertní
rady vaší organizace uváděli, že se jedná v podstatě o deprofesionalizaci, což
jde proti trendům západního školství…
To je jedna z mála problematických částí schváleného zákona. Vnímám to tak, že zatímco u řady změn panovala odborná shoda, u této takzvané deprofesionalizace tomu tak není. Proti ní se ozývala zejména akademická obec. Dává to smysl. Pokud pedagogické fakulty mají povinnost připravovat budoucí učitele, je pro ně to, že se profese otevírá, problém. Jenže pak je tu i druhý tábor, často reprezentovaný řediteli škol, kteří si stěžují, že dnes mají potíže najít kvalitní pedagogy s aprobací, nebo alespoň nějaké pedagogy. Ti jsou logicky rádi, pokud se jejich manévrovací prostor zvětší.
Za sebe mohu říct to, že se domnívám, že to hlavní, čím bychom se měli zabývat, je kvalita učitele a jeho práce. Z různých stran ale slýcháme, že absolvování pedagogické fakulty či jiné fakulty vzdělávající učitele toto nezaručí. Musíme tedy podporovat vysoké školy, aby měly prostředky na kvalitní výuku a vzdělávaly své studenty v souladu s profilem dobrého učitele, jak jej definuje stát.
Pro upřesnění ještě
stojí za zmínku, že i před přijetím této novely ředitelé mohli zaměstnat jako
učitele osobu bez pedagogického vzdělání. Na to se v této debatě často
zapomíná, a vzniká tak dojem, že do škol se najednou navalí davy
nekompetentních osob. Tato obava se ale nenaplnila. Zákon navíc říká, že takový
učitel si musí pedagogické vzdělání do tří let doplnit. Myslím, že společným
cílem a zájmem fakult i ředitelů je dostatek kvalitně připravených a
kompetentních učitelů, proto bychom měli upřít úsilí směrem k tomu.
I letos se hojně diskutuje o výši platů učitelů.
Exministři Kateřina Valachová či Robert Plaga se chlubí, jak si za jejich vlády
učitelé výrazně polepšili. Ze strany odborů a dalších organizací ale nadále
zaznívá nespokojenost. Jsou učitelé skutečně stále placeni nedostatečně?
Je
pravda, že platy učitelů se za poslední roky výrazně navyšovaly. Bez jakýchkoli
pochyb je to právě učitel, kdo má největší vliv na to, co se děti ve školách
učí a jak se tam cítí. A je jenom správné, aby byl za práci, která je velmi
náročná, dobře ohodnocen. I v jiných zemích vidíme, že úroveň platů
učitelů bývá většinou relativně vysoká či je tam alespoň tendence ji zvyšovat.
Myslím, že to je rozhodně dobře a že teď je spíš otázka, zda budeme s tím
zvyšováním platů dál pokračovat.
Politici nakonec prosadili, že budou mít učitelé v zákoně
garantováno 130 procent průměrné mzdy.
Líbí se vám to?
Bohužel
ta textace zákona není tak přesná, aby jasně udávala, z čeho se těch 130
procent bude vypočítávat. Výkladů je několik a ani jeden z nich nevytváří pro
ministra a úředníky jednoduchou pozici, pokud jde o budoucí vyjednávání. Budeme
vycházet z průměrné mzdy v (před)minulém roce? Nebo z predikce současného roku?
Tím, že se ze zákona vyřadil přesný způsob výpočtu, to z jakési fixace přešlo
spíše do podoby proklamace. Vysvětluji si to snahami o úspory v mandatorních
výdajích státu. Že by mě ta nejasnost těšila, to se říct opravdu nedá. Ve
výsledku totiž podle výkladu toho, z jakého základu budeme ty platy počítat,
mohou vznikat i poměrně velké rozdíly.
Říkala jste, že je důležité, aby učitelé byli
náležitě oceněni. Nicméně onu garanci ekonomové trhají na kusy. Například
Martin Lobotka mluví o fiskálním pekle. Nevzniká nám tu skupina privilegovaných
nadlidí?
Nesouhlasím.
To, co učitel dělá každý den ve škole, se dotýká dvou milionů dětí. Pokud
vycházíme z toho, nač máme i četné studie, tedy že vzdělávání je klíčem k naší
budoucnosti a že nám zaručí prosperitu, tak podle mě na něm – a tedy na
učitelích – nemáme šetřit. V současnosti potřebujeme nadchnout pro učitelství
mladé lidi, abychom si zajistili kvalitní budoucnost. Z výzkumů vyplynuly tři
překážky, které mladé lidi odrazují: nízké platové ohodnocení, to, jak vypadá
pedagogická příprava, a dále to, jak profese vypadá přímo v konkrétní škole.
Pokud na tom nezapracujeme, nemůžeme počítat s tím, že budou ze škol odcházet
děti připravené na výzvy 21. století.
Podle posledních údajů vzrostl počet učitelů v
mateřských, základních a středních školách za pět let o šestnáct procent
na 180 tisíc. Vy máte pocit, že je to málo?
Z
posledního šetření ministerstva školství vyplynulo, že chybí asi šest tisíc učitelů.
Nicméně ten problém není celorepublikový. Je spíše regionální a týká se
konkrétních aprobací.
Pokud byste tedy volila mezi fiskálním peklem a
šetřením ve školství, vyberete si to fiskální peklo?
Snažila
bych se najít nějaký kompromis. Pokud jde o platy učitelů, zkusila bych peníze,
které stát vynaloží navíc na jejich platy, najít jinde. Dobře, nenavyšujme
rozpočet, ale zkusme najít možné rezervy. K nějaké restrukturalizaci v rámci
resortu by jistě dojít mohlo.
Kde?
Zmíním
jednu věc, která mě hned teď napadla. Typické pro české školství je, že máme
poměrně velké množství škol, a tedy i velké množství zřizovatelů. Značnou část
nepedagogické činnosti bychom mohli přesunout ze škol právě na zřizovatele.
Jak si pomůžeme, když zřizovateli jsou nejčastěji
zase jen menší státní celky, obce či kraje?
Třeba
tak, že by každá škola nemusela mít lidi kupříkladu na administrativu, ale
zřizovatel by mohl mít například jen jednoho pracovníka na několik škol. Je to
jedna z možností optimalizace. Tímto směrem bychom podle mého názoru měli jít.
Ne šmahem škrtat miliardy, ale jít po jednotlivých částkách a poohlížet se po
možnostech.
Naše školství je zejména ze strany
progresivistických neziskovek kritizováno, že je nekvalitní, rigidní. Myslíte
si, že se dá alespoň v něčem pochválit?
Myslím
si, že na to, jak je naše školství podfinancované, dosahuje vlastně velmi
dobrých výsledků. A pokud se budeme chtít srovnávat se zahraničím, tak si v
různých ukazatelích také nevedeme špatně. Ano, neatakujeme první příčky, nejsme
excelentní. Ale o žádný propadák nejde. Konkrétní situace, pro které jsem byla
na naše školství hrdá, byly v posledních letech dvě. Tou první bylo, jak jsme
se vyrovnali s covidem-19. Tou druhou uprchlická krize v souvislosti s
ozbrojeným konfliktem na Ukrajině. V těchto případech z toho naše školství
vyšlo se ctí.
Podle Janka Wagnera, viceprezidenta největšího
učitelského profesního spolku Pedagogická komora, se našemu vzdělávacímu
systému křivdí. Vidíte to také tak, když čtete česká média, která o vzdělávání
nejčastěji informují v souvislosti s problémy?
Já to spíše vidím tak, že v českých médiích máme relativně málo lidí, kteří se vzdělávání věnují do skutečné hloubky. Odráží se v tom podle mě to, že vzdělávání pořád není českou společností vnímáno jako něco velmi důležitého, že ho obecně lidé nepovažují za vysoce postavenou hodnotu. K tomu bych ale poznamenala, že v posledních letech se to snad trochu mění k lepšímu.
Paradoxně nám k tomu dopomohla pandemie covidu-19, kdy se vzdělávání přeneslo do našich obýváků a pokojů. Rodiče se více zajímali o to, co se jejich děti učí a jak se to učí. A pro řadu z nich škola jako instituce vzrostla na ceně. Přestali ji brát jen jako místo, kam dítě ráno odchází a odkud se odpoledne vrací.
Za sebe
bych byla ráda, kdyby se školství stalo skutečně důležitým i pro politiky.
Protože dodnes vidíme, že při rozdělování křesel ve vládě není ministerstvo
školství nijak preferováno. Často na někoho jakoby zbude, není to silový
resort. Opravdu bych ocenila, kdyby někdo šel dělat ministra, protože jej dělat
chce, a ne proto, že na něj to křeslo zbylo.
Přemlouvat museli ve straně Vladimíra Balaše. Ten
se prořekl, že prý dokonce navrhoval několik jiných kandidátů, ale nikdo o tu
pozici nestál.
Třeba se
to jednou změní. Pokud budeme jako občané považovat problematiku vzdělávání za
důležitou a budeme to dávat dostatečně najevo, třeba i strany pochopí, že by
měly být schopny generovat vhodné osoby. Takové, které svěřený resort povedou
kompetentně a s potřebnou energií.
Pokud se podíváme na ministry školství z poslední
doby, podle různých anket si žádný z nich nezískal srdce učitelů a ředitelů.
Podle žebříčků popularity ale ani občanů. Může se to podařit Mikuláši
Bekovi?
Ten jeho
nástup, kdy představil své priority, z tohoto pohledu nebyl úplně šťastný.
Ministr Bek tam oznámil snahu o zásadní strukturální změny, ale jaksi tam
zapomněl na učitele a ředitele. Přitom činit zásadní změny bez nich, to
rozhodně není věc, kterou by získal jejich sympatie či alespoň pochopení… Myslím
si tedy, že v komunikaci ještě jsou určité rezervy, a za sebe bych si přála,
aby se to do budoucna zlepšilo.
Hovořili jsme o médiích. Ta se v poslední době
zaměřila na přijímačky na střední školy, respektive na problémy s kapacitami v
Praze a ve středních Čechách. Data jsme přitom od demografů měli roky dopředu.
Kde se stala chyba?
Byla
stejná jako v případě jiných politik, než je ta vzdělávací. Data jsme měli a
máme, ale nikoho moc nezajímají. Řekněme si upřímně, že toto skutečně byla
jedna z problematických situací, na které jsme mohli být připraveni. O silných
populačních ročnících jsme věděli. O neodpovídající struktuře středních škol v
Praze a ve středních Čechách také neslyšíme letos poprvé. Letos to jen
vygradovalo. Uvidíme, co přinesou příští roky…
To už víme. Pražský radní pro školství Antonín
Klecanda dopředu upozornil, že příští rok to bude ještě horší. Co s tím?
Musíme
teď urychleně učinit takové kroky, aby se setkala nabídka s poptávkou. Pokud v
této oblasti roste poptávka po všeobecném vzdělání, měli bychom tomu jít
naproti. Stejně jako v jiných zemích i u nás došlo k masifikaci vysokého
vzdělání – čím dál více lidí maturuje a míří na vysokou. Dobrou přípravou na
většinu vysokých škol jsou gymnázia či všeobecněji zaměřené střední školy,
třeba lycea. Posilujme kapacity těchto škol. Výstavba nových není otázkou na
rok či dva, kdy máme krizi. Z celorepublikového pojetí bychom měli pročistit
obory na středních školách. Aktuálně se vyučuje skoro 300 různých oborů, což je
opravdu vysoké číslo.
Takže souhlasíte s výkřikem ministra Beka, že
musíme omezit učňáky a naopak podpořit lycea?
Nemůžeme
to dělat bezmyšlenkovitě. Pokud chceme nějakou změnu, a já se přikláním k tomu,
že by byla žádoucí, pak bychom to měli udělat systémově – redukcí oborů
středních škol a postupnými kroky v samotném terénu. Nezapomínejme ovšem, že
zřizovateli středních škol jsou kraje.
Václav Trojan, vysoce respektovaný pedagog, mi
řekl, že se mu nelíbí, že se debata k tématu středních škol smrskla především
na to, zda Česko disponuje dostatečnými kapacitami na gymnáziích.
Souhlasíte?
Je třeba
se podívat na celkovou oborovou strukturu středních škol, zmenšit počet oborů u
odborného vzdělávání a rozšířit všeobecnější větev vzdělávání. Příkladem může
být Jihomoravský kraj, kde radní Jiří Nantl (dnes
náměstek ministra školství za ODS, pozn. red.) výrazně rozšiřoval lycea.
Nemusíme objevovat Ameriku, stačí se inspirovat.
Mohla by pomoci digitalizace přijímacího řízení, o
níž hovořil již bývalý ministr Balaš?
Možnost
více přihlášek, volit si v nich priority, jakou školu dítě preferuje, to by
jistě mohlo přijímačky zefektivnit a snad by odpadla i ta nedůstojná situace s
dalšími koly přijímacích řízení, kde rodiče hledají volná místa a zoufale
telefonují do škol. Situaci s kapacitami to nevyřeší, ale přínosné by to bylo.
Nejlepší by bylo, pokud by elektronické přijímací řízení běželo již příští
rok.
Dá se to stihnout?
Toho
času je velmi málo. Ale vzhledem k tomu, jak zásadní dopady to může mít na
životy dětí a jejich rodičů, si myslím, že konkrétně v tomto případě by se měli
politici, úředníci a IT specialisté opravdu snažit. Tu letošní frustraci rodin
bych totiž příští rok už nerada opakovala.
________________________
Kateřina Konrádová: analytička, členka vedení organizace Učitel naživo. Zabývá se modernizací českého vzdělávání. V Učiteli naživo navazuje a utužuje partnerství s veřejným sektorem a rozvíjí spolupráci s aktéry v politické sféře.
Na vzdělávací politiku se specializovala již v rámci studia magisterského oboru veřejná politika na FSV UK. Bakalářský titul má rovněž z pražské VŠE, z oboru podnikání a právo. Dva a půl roku pracovala na ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Připravovala zde hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030.
0 komentářů:
Okomentovat