Praha 7 zřizuje šest základních a sedm mateřských škol. Vedení městské části pro ně nejen řeší rozpočet, ale jmenuje například i ředitele. Ten je podle místostarostky Hany Šiškové zásadní pro rozvoj a směřování školy. „Měl by být proto pro ředitele především důvěryhodným a čitelným partnerem a neměl by ho zkoušet nachytat nebo zaskočit,” vysvětluje v rozhovoru pro EDUin. Šišková o roli zřizovatele promluví také na konferenci Lepší škola, kde představí zkušenosti s podporou, spoluprací mezi vzdělávacím a sociálním odborem nebo nutnost péče o duševní zdraví dětí.
Zdroj: EDUin 30.10.2023
Máte pod sebou 13 škol a k tomu ještě detašovaná pracoviště. Co můžete jako zřizovatel školy udělat pro to, aby byla co nejlepší?
Těch možností
je opravdu mnoho, byť je v povědomí veřejnosti nejvíce starost
o budovy, aby se v nich svítilo či topilo. To je základ, ale ve
chvíli, kdy se dobře nastaví komunikace a důvěra mezi školou, učiteli
a zřizovatelem, dá se toho udělat mnohem víc. Může pak vstupovat do dění,
které se týká klimatu a kvality vzdělávání.
Jak konkrétně?
Například
cíleně a systematicky podporovat ředitele, který školu vede a ví
o ní nejvíce, v tom, co přesně potřebuje. Všichni víme, jak jsou
ředitelé přetížení, jak obrovskou agendu mají, a tam je velký prostor, co
může zřizovatel udělat, aby jim zátěž zmenšil. Dát jim dostatečné nástroje,
personál a být jim metodickou podporou k tomu, aby se mohli více
věnovat pedagogickému leadershipu.
Školu jde
posouvat dopředu společně. Zřizovatel by měl být proto pro ředitele především
důvěryhodný a čitelný. Měl by vědět, co od něj může očekávat a naopak
by ho neměl zkoušet nachytat a zaskočit věcmi narychlo. I proto
ředitele přibíráme k tvorbě koncepčních dokumentů a k zásadním
rozhodováním v rámci vzdělávání v Praze 7.
Učitelé
a ředitel jsou pro chod školy zásadní. Věnujete se jim kromě věcí, jako je
odbřemeňování, i jinak?
Systematická
práce je to hlavní, podporujeme je v osobním rozvoji či dalším vzdělávání,
a to i finančně. Pro čitelnost zřizovatele a práci
s vedením škol je zásadní také dobře nastavené hodnocení ředitelů, které
je v pravidelném intervalu.
To děláte jak?
Snažili jsme se
udělat si vlastní formuláře hodnocení, ale došli jsme k tomu, že ty
z ministerstva jsou skvělé, pokrývají všechny oblasti a velmi dobře
se na nich staví. Je v nich například zahrnutý i osobní
a profesní růst, ve kterém se snažíme ředitele intenzivně podporovat.
Jak to myslíte?
Není to tak, že
by nechtěli, ale nemyslí na sebe. Ti dobří ředitelé podporují primárně svoje
kolegy, posílají je na školení či další vzdělávání. Do sebe už ale tolik
energie, času a financí neinvestují a zastaví se u řešení
provozních nebo právních věcí. Hradíme našim ředitelům z větší části
například účast v Řediteli naživo a máme už dva absolventy, ale
i další odborné vzdělávání rozvíjející schopnosti potřebné pro
pedagogického lídra.
Pokud je
ředitel to hlavní, aby se škola mohla rozvíjet, jeho jmenování je v moci
zřizovatelů. Jaké máte v rámci výběrového řízení požadavky?
Pro nás je
podstatné, aby pro ně byli lidé na prvním místě. Především děti, ale
i učitelé, zaměstnanci. Aby v centru pozornosti nebyl dům nebo
administrativa, ale žáci a učitelé. Dalším požadavkem je, aby každé
z dětí dostalo šanci využít svoje možnosti a schopnosti,
k jejichž rozvinutí je třeba mít prostor. Pokud tohle nezaznívá už
u konkurzu a v koncepci, kterou ředitel předkládá, tak to bude
těžko fungovat.
Další
z našich podstatných požadavků je ochota k vlastnímu rozvoji. Pokud
vede školu ředitel, který se sám nechce dál vzdělávat a posouvat, tak
i škola začne stagnovat. Jen ten, kdo na sobě pracuje a rozvíjí se,
může poznatky předávat dál, být inspirací a chtít to také po ostatních.
Když nic nenasává, nemá co předat a jednou vyhoří. Ostatní věci, jako
třeba péče o budovu, právní otázky, administrativa a další, se dají
dohnat nebo delegovat.
A kolik lidí se
vám do výběrového řízení hlásí? Průměrně se hlásí dva zájemci
a o pozici zájem není.
Minimum učitelů
chce tuto práci dělat, protože je to nesmírně náročná a zodpovědná pozice.
Je to řízení středně velké firmy, kde máte na 60 až 100 lidí. K tomu
máte na starosti celý dům či více domů, které často bývají ve velmi špatném
stavu. U Prahy 7 se na některé školy třeba 30 a více let nesáhlo.
Takže když musíte řešit, že vám teče střechou, hoří vám elektřina a na
opravy peníze nemáte, je to stresující a bez nějaké vidiny dobrého konce,
pokud vám zřizovatel nepomůže. K tomu obrovská administrativní zátěž.
Nedivím se, že to lidé nechtějí dělat.
Jak jako
zřizovatel řešíte to, že byste chtěli ty nejlepší, ale on se ani nikdo
nepřihlásí, natož ti nejlepší?
Je to běh na
dlouhou trať. V prvním konkurzu jsme se hodně poučili. Proběhl na škole
Františky Plamínkové a nejprve se mezi částí rodičů a veřejnosti
zvedla vlna nevole proti tomu, aby ke konkurzu došlo. K tomu mediální
smršť, takže se už vůbec nikdo hlásit nechtěl. Vyhlásili jsme konkurz tedy
znovu a nakonec vybrali kvalitního ředitele, kterého jsme následně
podpořili v jeho dalším vzděláváním. Měl také uvádějícího kolegu
z řad našich zkušených ředitelů.
Chtělo to
odvahu a byla to cenná zkušenost. I proto se ředitele snažíme
podporovat v tom, aby s učiteli pracovali a vychovávali ty,
kteří jsou ochotni a schopni přebírat odpovědnost za vedení škol. Ti pak
mohou jít řídit nějakou další školu a nebo třeba být po odcházejícím
řediteli jeho nástupcem.
Ono se víc
vyplatí být zástupce než nástupce, nemáte tolik zodpovědnosti a plat není
o tolik menší.
Přesně tak,
proto je rozvíjení lídrovství u pedagogů součást hodnocení ředitelů. Jak
pracují s lidmi, snaží se v nich objevovat kvality a pomáhají
jim je systematicky rozvíjet. Zároveň se snažíme, abychom jako zřizovatel byli
ve školských kruzích známí jako ti, co chtějí dobré ředitele a umí je
ocenit. S tím souvisí také adekvátní finanční ohodnocení, o které se
snažíme. A zároveň se snažíme ředitele podpořit nejen ve vzdělávání,
nabízíme jim například supervize a jsme jim oporou v různých
krizových situacích, protože je třeba myslet i na jejich wellbeing.
To nejen
u ředitelů. Národní ústav duševního zdraví před 14 dny přinesl alarmující
výsledky monitoringu duševního zdraví dětí. Jak se tomu věnujete?
Máte pravdu, že
ta čísla jsou děsivá a je bezpodmínečně nutné problém řešit. My se snažíme
být školám oporou v krizových chvílích. Jednu nesmírně intenzivní jsme
zažili měsíc a půl zpátky, kdy pomoc potřebovali všichni zúčastnění –
rodina, škola, učitelé i žáci. Pomáhali jsme s tím, jak komunikovat
směrem k pedagogickému sboru, rodičům i třídám a jak
s dětmi pracovat, aby se nestalo další neštěstí, a pokud možno si
z toho nenesly velké trauma do života. Tedy postarat se o co nejvíce
lidí, kterých se situace dotkla, a to ideálně o všechny, a také
si z toho vzít ponaučení nejen pro nás, ale i pro ostatní školy. To
je opět situace, se kterou může zřizovatel škole výrazně pomoci, být oporou
v krizi a mít připravené nástroje, kontakty i odborníky.
Dítě
s problémy spadá v Česku asi pod pět resortů, které spolu ale
nekomunikují. Městská část může být takovým malým státem ve státě v tom
smyslu, že radnice ví o svých odborech a může je spolu snadněji
propojovat. V Praze 7 máte například azylový dům, spolupracujete s ním?
Samozřejmě. Na
úřadě máme úzce propojený odbor vzdělávání s oběma našimi sociálními
odbory, včetně OSPOD. Podařilo se nám nastavit komunikaci tak, že jsme schopni
mnoho informací sdílet a podporovat rodiny v nejrůznějších oblastech.
Zásadní pro nás
bylo zavedení role sociálního pedagoga. Pro pomoc rodinám máme humanitní či
obědové konto, projekt Kroužek pro každé dítě, kde rodiče snadno dosáhnou na
příspěvek. Snažíme se vytvářet síť záchytných bodů, které rodinám pomohou, když
se ocitnou v tíživé situaci.
Zároveň máme
pro rodiny, které tento typ pomoci potřebují, zdarma připravenou psychologickou
krizovou intervenci. Důležitá je také spolupráce s neziskem, například
máme zřízenou pozici síťaře, který vyhledává a navazuje kontakty
s neziskovým sektorem, odborníky a dalšími aktéry tak, abychom je
v případě potřeby mohli využít. Ta síť je již docela široká a výborně
pomáhá například v práci sociálních pedagogů.
Proč to
nefunguje jinde?
Asi proto, že
se jednotlivé odbory, sektory, nebo ministerstva dostatečně nesnaží spolu
domluvit. Ve chvíli, kdy se není schopné dohodnout ministerstvo práce
a sociálních věcí s resortem školství právě třeba ohledně sociálního
pedagoga, neposuneme se dál. Mělo by do toho být zahrnuto i ministerstvo
zdravotnictví či vnitra, protože práce sociálního pedagoga je vlastně
i prevencí možných patologických jevů ve společnosti.
Takovou
spoluprací bychom byli schopni zajistit větší úspěch ve škole a snad
i v životě řadě dětí, které mají již od počátku z jakéhokoli
důvodu špatně rozdané karty a naše společnost jim jejich hendikep není
schopna pomoci vyrovnat. Nicméně věřte, že propojit a sladit všechny
zmíněné aktéry nebylo jednoduché ani u nás. Odbory byly zvyklé pracovat
odděleně. Je to o nastavení důvěry, dobré komunikace, o snaze se
posunout dál a schopnosti říct si i ty věci, které nefungují, což je
někdy neuvěřitelně bolestivé. Bez toho dialogu to prostě nejde. U nás to
trvalo několik let a ještě dlouho potrvá, pořád je co zlepšovat.
Na podpůrných
pozicích se ale v rámci rozpočtu ministerstva školství dost škrtalo. Jak
je zajišťujete a podporujete na Praze 7?
Máme sociálního
pedagoga pro pět škol, postupně budeme hledat ještě pro další dvě a také
máme jednoho sdíleného pro mateřské školy. V současnosti jsou velmi
komplikované třídy, hodně početné, mnoho dětí s odlišným mateřským jazykem,
speciálními vzdělávacími potřebami nebo ze složitých sociálních poměrů.
Sociální pedagog spolupracuje s učiteli a učitel si vyžádá jeho
podporu, pokud se mu zdá něco v nepořádku. Vzhledem k tomu, že je
sociální pedagog i sociální pracovník, je tím, kdo může oslovovat rodinu
a být podporou i pro ni. Financujeme pozice sociálního pedagoga
velkou částkou z rozpočtu městské části. Pozici jsme opilotovali nejdříve
díky projektu, ale ten už skončil. I když se sociální pedagog nedostal do
zákona o pedagogických pracovnících a sehnat na ně peníze není
jednoduché, víme, že jeho práce má ve školách obrovský efekt.
Můžete říct
nějaké příklady?
Je jich opravdu
hodně a dá se to i generalizovat shrnutím, že sociální pedagog je
podporou učitele, který odhaluje rodinné, zdravotní, ekonomické či další
příčiny toho, proč dítě ve škole neprospívá, a pomáhá je dítěti
i rodině řešit. Učitelé se často dostanou do tak osobní roviny v péči
o děti, že je strašně snadné na tom vyhořet. A pak řeší, že někdo
nemívá svačiny nebo teplou bundu, nechodí do školy, protože se stará
o sourozence, nemá doma místo a klid na učení a tak dále.
To vůbec není
práce a nemá být práce učitele. Sociální pedagog má větší možnosti
k tomu, aby situaci vyřešil, protože na to má více prostoru, nástrojů
a odborníků. Ve chvíli, kdy mají učitelé 28 či více dětí ve třídě, nemají
už kapacitu řešit situace jednotlivých žáků a ani by do toho takhle na
blízko vstupovat neměli. Sociální pedagog toho ve spolupráci se školním
poradenským pracovištěm a dalšími odborníky může udělat mnoho
a pedagog se může více soustředit na to, aby každé dítě mohlo dosáhnout
vzdělávacího úspěchu.
Školní
poradenská pracoviště máte?
Každá škola by
je měla mít a my na nich systematicky pracujeme. Pomáháme školám nastavit
spolupráci jednotlivých specialistů, udělali jsme analýzu těchto pracovišť ve
všech školách a společně pracujeme na tom, abychom pomohli fungování
nastavit co nejefektivněji.
Celkem máte
šest sociálních pedagogů – jeden je financovaný z programu Národního
pedagogického institutu, pět financujete vy včetně toho sdíleného pro mateřské
školy. Tam je jeden proč?
Školky bývají
velmi často opomíjené, jsou na chvostě systému, dostávají toho nejméně
a z naší zkušenosti vidíme, že ve školce má opravdu smysl. Péče musí
začínat odspodu, od nejranějšího věku. Ve chvíli, kdy se dítě dostane do školky
a problém je vidět už tam, proč by školka neměla mít možnosti, jak je
řešit? Nemá na to kapacity, nemá školní poradenské pracoviště a to je
z mého pohledu strašně špatně, takže proto má aspoň jednoho sdíleného
sociálního pedagoga. Zachytáváme tak problémy v co nejranějším stadiu
a můžeme pomoci dítěti a rodině co nejdříve, ještě než se dostane do
školy.
Mluvila jste
o odbřemeňování, jak to vypadá v praxi? Sdílíte kromě sociálního pedagoga
třeba některé služby?
Máme
nasmlouvaného školního právníka, kterého jim dáváme k dispozici pro
poradu. Financujeme ho z rozpočtu městské části a není to člověk,
který by byl zaměstnancem škol či radnice, platíme ho hodinově, ale je jim
k dispozici. Zkoušeli jsme například i architekta, což se
v některých momentech chytilo, ale pak už ho moc nevyužily. Pro školky
jsme otestovali pozici sdíleného školníka. Je to o hledání cest.
Můžeme školy
podpořit v rámci administrativy, dotačních titulů. Máme velmi funkční
oddělení školství, které ředitele a zaměstnance našich škol podporuje
metodicky, včetně různých oblastí školní administrativy. Další podpora je
například ve chvíli, kdy přichází informace z ministerstva. Třeba během
covidu jich byla spousta a často na poslední chvíli, naše oddělení
školství z toho vytáhne to důležité a pošle do škol. Ředitelé tak
nemusí číst 30 stránek, ale mají to předpřipravené od zřizovatele. Nejsou díky
tomu tak zahlcení administrativou, která přichází z mnoha stran. Zároveň máme
projektové oddělení, které pomáhá například s dotacemi a zapojují se
i další oddělení, třeba veřejných zakázek. A samozřejmostí je péče
o budovy, které jsou obrovskou zátěží, proto jdou například investiční
akce všechny přes nás, pomocnou ruku nabízíme i v menších opravách
a údržbách školy.
To, co jste
nyní vyjmenovala, se školami řešíte nejvíc?
Ne, to je to
gró, abychom vůbec mohli řešit to podstatné.
Což je?
Snaha
o to, aby vzdělávání na školách a atmosféra byla co nejlepší.
O wellbeing pečujeme například supervizemi. Ty nefinancujeme jen pro
ředitele, ale také pro jednotlivé pedagogy či pedagogické sbory. Dlouhodobě
máme nasmlouvaných pět supervizorů, kteří jsou všem našim školám a školkám
k dispozici.
Školy je
využívají čím dál tím více. Funguje to tři roky a je to jedna ze složek,
kterou se přes počáteční nedůvěru podařilo do škol dostat.
A výsledky se
sdílí se všemi?
Stejně jako
v sociální oblasti je obsah supervize důvěrný. Jde o odbornou
školskou supervizi, která jde za problémem, který se v konkrétní třídě či
sboru může objevovat. Škála toho, co může obsáhnout a čemu může pomoci je
široká, od zlepšení klimatu, řešení individuálního problému ve třídě, vztahové
věci až po fungování v širším vedení.
Vše zůstává jen
ve skupině, která se supervize účastní, výsledky nejdou řediteli, ani
zřizovateli nebo kolegům. Pokud jde mimo skupinu něco v obecné rovině,
například co by pomohlo systémově, je to pouze po domluvě s účastníky.
Pokud by to tak nebylo, nebylo by možné navázat důvěru a supervize by
nefungovala. Je důležité, aby si supervizor s klienty „sednul”,
i proto máme supervizory namixované, je tam mladší a starší žena či
starší a mladší muž.
Jak moc do toho
ředitelům mluvíte? On je pedagogický lídr, je za školu odpovědný a má
vědět nejlépe, co děti, učitelé a škola potřebují. Zřizovatel jej má
podporovat, zároveň ale na menších městech a vesnicích nemají celé
oddělení, které se věnuje jen školám, takže se o to zpravidla zajímá
angažovaný člověk z radnice, který tomu ale zase tolik nerozumí a ještě
k tomu řeší rozbité silnice, hluk v obci, dotace a další věci.
Ve výsledku tak někteří ředitelé říkají, že by bylo lepší, kdyby jim do toho
nemluvil, protože neví.
To je pravda,
že jsou i velmi malí zřizovatelé, kteří nemají takové možnosti jako my, už
jen počtem lidí, kteří se školám mohou věnovat. My do toho ředitelům mluvíme
vlastně docela hodně, ale je tu jedna zásadní věc. Je to dialog, a to je
podle nás základ. Když jsem na pozici nastoupila v roce 2018, jako první
jsem změnila obsazení školského odboru. Jeho přestavění, naplnění odbornými
pracovníky, spolu s tím i propojení s projektovým oddělením, to
byl první krok k tomu, co bylo potřeba.
Jsou to lidé
z praxe, kteří vědí, o čem mluví. Takže díky jejich znalostem školám
nabízíme široké spektrum možností vzdělávání pracovníků. Samozřejmě se ptáme,
co potřebují, a zjišťujeme, co jim chybí nebo v jaké oblasti se oni
sami chtějí vzdělávat. Hodně společné práce uděláme také v rámci hodnocení
ředitelů. Z podoby hodnocení je ředitelům jasné, jakou vizi vzdělávání
jako Praha 7 máme a jak silně ji provazujeme se Strategií 2030+.
Z pozice
zřizovatele se dá předpokládat, že se podle vás všechno daří. Vnímají to tak
i samotné školy?
Na to je lepší
se zeptat jich, ale v případě, že něco podle nich nefunguje, velmi rychle
se to dozvíme, protože se nebojí se ozvat, což velmi oceňuji. A vzhledem
k tomu, že podporujeme také komunikaci a spolupráci škol mezi sebou,
umí se „spiknout“ a ozvat se společně, což je fajn. I z toho pro
mě vyplývá, že v nás jako ve zřizovatele mají naši ředitelé důvěru. Pro mě
je to důkaz, že to funguje.
Jste
místostarostkou za Praha 7 Sobě, ve funkci jste od roku 2018, hnutí vládlo
ještě o čtyři roky dříve, což je dohromady devět let. Dělalo se to už
předtím, než jste nastoupila?
Kolegové z předchozího volebního období řešili spíše ty úplně akutní věci, jako proč se v městské části nedostávalo na 40 procent tříletých dětí do školky a další kapacitní otázky. Ty samozřejmě řešíme dál, protože se Praha 7 velmi rychle rozrůstá, ale už za sebou máme v této oblasti velký kus práce a k tomu máme i větší aparát, takže se můžeme hodně intenzivně soustředit i na rozvoj klimatu škol a vzdělávání.
0 komentářů:
Okomentovat