Na pozvání CERGE – EI byl nedávno v Praze profesor ekonomie na univerzitě v anglickém Bristolu Patrick Gaule. Mimo jiné tu měl veřejnou přednášku o tom, jak podporovat matematicky nadané děti.
Zdroj: EDUin 22. 5.
2024
„Práce
s tutorem, zájmové kroužky, soustředění, letní tábory – všechny tyto
způsoby rozvíjení dětí a dospívajících s mimořádným nadáním jsou
skvělé, ale často se za ně musí platit. Chceme přispět k tomu, aby byly
dostupné i nadaným žákům ze znevýhodněného prostředí,“ říká Patrick Gaule.
Je spoluzakladatelem dvou neziskových organizací, které se svým týmem za tímto
účelem vybudoval. V jedné z nich realizují program Backing Invisible
Geniuses (BIG, česky zhruba „pomáháme neviditelným talentům”), který poskytuje
stipendia vybraným medailistům mezinárodních vědeckých olympiád. Díky tomu
mohou studovat na prestižních univerzitách ve Velké Británii.
Zajímalo by mě,
zda je ve vašem zájmu o mimořádně nadané děti něco osobního – byl jste sám
takové dítě?
Ani ne. Možná
jsem byl trochu neobvyklé dítě, hodně jsem četl, hodně jsem se zajímal
o historii, ale mimořádným nadáním bych to nenazval. Ani jsem ve škole
neměl nijak zvlášť dobré výsledky. Tedy nebyly špatné, ale ani vynikající.
Děti
s mimořádným nadáním nejsou přece vždy premianty.
To je pravda.
Některé
i velmi inteligentní děti by na olympiádě nezazářily a jiné se
dokonce takovým soutěžím vyhýbají velkým obloukem. Váš program BIG ale
podporuje právě medailisty mezinárodních olympiád. Pokud je nazýváte
neviditelnými talenty, co ti ostatní, kteří se soutěží neúčastní, ti jsou přece
ještě méně viditelní?
Ano, tento
způsob identifikace nadání není dokonalý a my jsme si toho vědomi. Není to
bezchybný klíč, jak odhalit nadané děti. Některé skutečně nerady soutěží. Nebo
by si na olympiádě vedly velmi dobře, ale nedostaly k tomu příležitost.
Nadání a tvořivost mají také mnoho podob a projevů…
Rozhodli jsme
se začít s podporou medailistů z mezinárodních olympiád, protože
i na takto úzce vymezeném poli zbývá ještě spousta práce. Jsou mezi nimi
teenageři, kteří by bez finanční podpory nemohli studovat ve Velké Británii,
byť je tamní prestižní univerzity bez problémů přijmou. Postupem času pak
můžeme přidat další cesty, jak mladé talenty rozpoznávat. Zatím jsme velmi malý
program. Začali jsme loni na podzim a v prvním roce dokážeme podpořit
jen 20–30 studentů.
Mladým lidem
s excelentními výsledky poskytují stipendia různé nadace. V České
republice vím o dvou takových organizacích. Je váš program v něčem
výjimečný ve srovnání s ostatními?
Školné na
Oxfordu, Cambridge, Imperial College London a dalších vynikajících
univerzitách může stát i více než čtyřicet tisíc liber ročně, a to
nejsou jediné nutné výdaje. Na všechny tyto univerzity vítězové mezinárodních
soutěží budou zřejmě přijati bez velkých potíží. Ale někteří si studium prostě
nebudou moci dovolit. Stipendia v některých případech pokrývají pouze část
celkových nákladů, zbytek musí nést rodina. To automaticky vylučuje ty, které
nemají finanční rezervu. Náš program pokrývá téměř všechny výdaje včetně životních
nákladů.
Můžete uvést příklad příjemce
vašeho stipendia? Profil někoho, koho jste vybrali.
Na našem seznamu je například student
z Bosny, který je držitelem medaile z mezinárodní olympiády. Už jako
teenager pracuje ve start-upu zabývajícím se umělou inteligencí a byl
přijat na Oxford. V programu BIG nerozhodujeme o tom, na kterou
univerzitu student půjde, to jde mimo nás, my pouze poskytujeme finanční
podporu těm, kdo byli přijati a požádali o ni. Tento zmiňovaný
student a jeho rodina by v žádném případě nemohli náklady na studium
pokrýt. Alternativou je pro něj studium v Sarajevu, což je v pořádku,
ale samozřejmě mu to nedává stejné možnosti růstu.
Co byste odpověděl někomu, kdo
by se domníval, že vaše iniciativa přispívá k odlivu mozků? Určitě je to
pomoc vybraným studentům, ale také to výrazně pomáhá Spojenému království, kde
je teď nesmírný důraz na technologické inovace jako konkurenční výhodu země.
Myslím si, že to může být dobré jak pro
rodnou zemi studenta, tak i zemi, kde bude studovat. Pokud se jen někteří
z příjemců stipendií rozhodnou vrátit do svých zemí, už to bude mít velmi
dobrý dopad. A i když někdo po ukončení studia zůstane ve Velké
Británii, může své zemi původu přinést spoustu výhod. CERGE-EI, kde jsem pět
let pracoval (a která mě nyní pozvala, abych v Praze vystoupil
s přednáškou, o které mluvíme), založil ekonom a profesor
Kolumbijské univerzity ve Spojených státech Jan Švejnar, který odešel
z Československa jako student.
Osobně si také myslím, že pokud
existuje pobídka ke studiu v zahraničí ve formě stipendií, je to „pull
faktor“, motivace pro mladé, šikovné lidi, aby se vydali na vzdělávací cestu,
která může být pro ně, ale i pro společnost velmi přínosná, a to
i když nakonec do zahraničí neodejdou. Před rokem nebo dvěma byla
v jednom uznávaném ekonomickém časopisu publikována studie týkající se
jiného oboru, ale podle mě přesto k věci. Když se pro zdravotní sestry
z Filipín stalo snazší pracovat ve Spojených státech (které odstranily
některé migrační bariéry), na každou sestru, která odešla do USA, připadlo osm
dalších vyškolených sester. Opatření pravděpodobně motivovalo více mladých lidí
k tomu, aby šli studovat na zdravotní školy, a ne všichni z nich
odešli pracovat do zahraničí.
Na svých webových stránkách
označujete zakladatele Open AI jako velmi rané technologické talenty
a příklady k následování. Nadaní lidé se dokáží opravdu hluboce
ponořit do toho, co je zajímá, a dosáhnout v tom dokonalosti – ale
také mají sklon vyhýbat se tomu, co je nezajímá. Lidé z Open AI jsou
vizionáři, kteří projevují silnou vůli vnést do světa kolosální změnu. Jsou
také velmi mladí. Možná se mýlím, ale mám podezření, že nečetli Dostojevského
Démony. Jejich myšlení mi připadá velmi technické a jejich sebevědomí
poháněné spoustou peněz vydělaných díky jejich podnikání. Není nebezpečné, když
se moc koncentruje v rukou lidí bez všeobecného vzdělání a dostatečné
životní zkušenosti?
Souhlasím s vaší obavou, myslím, že je velmi oprávněná. Ale naše malá neziskovka nemůže vyřešit všechny problémy světa (směje se). Lidé, kteří stojí za technologickými start-upy, jsou skutečně často úspěšní a mocní už jako velmi mladí a nemusí dobře využívat svou moc nebo si umět představit všechny důsledky, které jejich rozhodnutí přinesou. Ano, širší, všeobecné vzdělání může být řešením problému. Já sám jsem takovým vzděláním prošel, učil jsem se na gymnáziu řečtinu a latinu, četl jsem spoustu knih. Možná odtud pramení můj zájem o otázky nerovnosti.
Doktorát jsem dělal na EPFL (École Polytechnique Fédérale de Lausanne). I když je to technická univerzita, učební plán je širší a studenti navštěvují i humanitní předměty. A myslím si, že být vystaven myšlenkám tohoto druhu je velmi dobré.
Tým CERGE-EI vás vyzval, abyste k českému publiku promluvil o tom, jak povzbudit a podpořit matematicky nadané děti ve škole i mimo ni. Byl jste vy během školní docházky podporován ve svém nadání?
Prošel jsem standardním vzděláváním ve Švýcarsku. Škola mi připadala dost nudná, nebyla pro mě dostatečnou výzvou. Nudná ne v tom smyslu, že by mě intelektuální věci nebavily, naopak. Ale myslím si, že mě škola bývala mohla posunout dál.
Jak jste získal expertízu
v oblasti podpory nadání?
V Global Talent Network pomáháme
nadaným středoškolákům se rozvíjet pomocí online platformy, ale také
poskytujeme malé granty organizacím v různých zemích, které
s takovými žáky pracují. V rámci této podpory mluvím s lidmi
z těchto organizací, dozvídám se od nich, jak co dělají a co jim
funguje. Také jako univerzitní profesor a akademik čtu k tématu
články a hovořím o něm s kolegy. Přednášku jsem postavil na
těchto zdrojích.
Jako jeden ze způsobů podpory
nadaní uvádíte školy pro nadané. Tomuto pohledu rozumím, specifické vzdělávací
potřeby mimořádně nadaných žáků může taková speciální škola dobře naplnit. Mě
ale velmi obohatilo to, že jsem chodila do úplně běžné, obyčejné školy.
I když jsem ve třídě neměla nikoho, s kým bych se mohla podělit
o své myšlenky o knihách, i tak jsem měla s ostatními dětmi
různé vztahy a interakce, mimo školu jsme si spolu hráli, a teď jsem
ráda, že jsem mohla poznat tak různé lidi ve věku, kdy se inteligence ještě
tolik nepočítá. Máte k tomu nějaký komentář?
Pro nadané děti školní léta často
nepřinášejí příjemné zážitky. Jsou chytré, ale nejsou pro ostatní dost „cool“.
Nemají často ve třídě dobré postavení, mají také jiné zájmy. Někdy jsou
nejmladší ve třídě, protože přeskočily ročník. Ze všech těchto a dalších
důvodů se nadané děti ve škole mohou cítit osamělé a izolované. Když pak
jedou na matematický tábor a setkají se tam s dětmi s podobnými
zájmy, úplně rozkvetou, jsou šťastné, je to velmi dobré pro jejich duševní
pohodu. Něco podobného jsem zažil, když jsem jako dítě začal navštěvovat
šachový kroužek. Myslím, že je dobré, aby nadané děti měly možnosti potkat se
s někým, s kým si rozumí a s kým sdílí své zájmy, ale možná
není dobré, když jsou trvale pohromadě jen s podobnými dětmi. Měly by
dostat příležitost komunikovat s různými typy lidí.
Spolupracujete s CERGE-EI
na jejich projektu TALENT, má s ním nějakou souvislost vaše návštěva
Prahy?
Od zahájení jejich programu před rokem
spolu pravidelně hovoříme a vyměňujeme si nápady na výzkumy, které by bylo
možné v této oblasti provádět. Já se možná trochu více zajímám
o mezinárodní rozměr podpory nadání a o starší děti, ty, které
míří na vysoké školy, zatímco CERGE-EI se více zaměřuje na dřívější fáze
rozvoje nadání. Ale i tak se to docela překrývá, takže sdílíme různé
nápady.
Na vašich webových stránkách je
také zmíněn výzkum, který ukazuje, že vítězové olympiád obvykle výrazně
překonávají své spolužáky v doktorských studijních programech. Dokážete
jako univerzitní profesor u studentů snadno rozlišit, kdo je mimořádný
talent a kdo je spíše průměrný? Může se stát, že někoho přehlédnete
a teprve později se ukáže, že ten člověk měl velký potenciál?
Myslím, že by bylo zajímavé se na tohle
ptát učitelů na dřívějších stupních vzdělávání. Já v současné době učím
hlavně v magisterských programech a rozpoznat něčí plný potenciál
není úplně snadné. Ale když jsem žil v Praze a učil na CERGE-EI,
pracoval jsem s doktorandy a mohl jsem je pozorovat poměrně dlouho,
od chvíle, kdy se přihlásili, až po fázi, kdy byl jejich výzkum hotový, včetně
disertační práce. Byli mezi nimi velmi talentovaní lidé, kteří předložili
úžasné výzkumné návrhy, ale výsledek nebyl kdovíjaký. A naopak, někteří
lidé, kteří na začátku nijak neohromili, si pak vedli velmi dobře. Samozřejmě
bychom si neměli osvojovat myšlení typu „z těch, kdo nejsou geniální
v deseti, už nic geniálního nikdy nevypadne“, to rozhodně ne. Moje sdělení
je spíš toto: pokud je někdo v 17 letech obrovsky nadaný, snažme se ho
osvobodit od všech omezení, která mu brání se plně rozvinout.
Jiná studie umístěná na vašich
webových stránkách říká, že lidé, kteří odešli studovat na dobré zahraniční
univerzity, produkují více vědeckých prací než ti, kteří zůstali ve své vlasti.
Jsou z nich produktivnější vědci. Někdy se zdůrazňuje přínos nadaných lidí
pro společnost, a dokonce se ekonomicky vyčísluje. Přemýšlím, zda nemůže
být trochu ošemetné kvantifikovat společenskou hodnotu jakéhokoliv člověka.
Sami nadaní lidé, alespoň někteří z nich, nechtějí být považováni za
cennou komoditu, za zdroj, nechtějí být zatěžováni očekáváním druhých. Jaký je
váš pohled na tuto věc?
Ano, nikdy bych nenavrhoval
kvantifikovat hodnotu lidí. Co by mě ale mohlo zajímat, je vyčíslení dopadu
investic. Určitě se nás budou ptát a sami budeme chtít vědět, jaký dopad
měl náš program BIG. Potřebujeme vědět, zda je to dobrá investice, nebo ne. Zda
to, co děláme, je dobrý nápad, nebo zda bychom místo toho neměli dělat něco
jiného. K tomu asi nějaká čísla budeme potřebovat.
My se vlastně snažíme spíš
o snížení ekonomické podmíněnosti rozvoje nadání. Všechny ty způsoby
podpory matematicky nadaných dětí, které jsem vyjmenoval ve své pražské
přednášce – tutoring, letní tábory, kroužky – skoro vždy rodinu něco stojí. My
usilujeme o to, aby to bylo dostupné všem, i nemajetným. Například
jedna z organizací, se kterou spolupracujeme, sídlí v Mongolsku. Mají
velmi dobrý vzdělávací kurz, ale nemají dost prostředků, a tak žádají
rodiny, aby finančně přispěly. To samozřejmě vyřazuje některé děti, jejichž
rodiny zaplatit nemohou. Nyní, díky našemu grantu, může organizace své kurzy
nabídnout všem bez rozdílu.
_______________________
Text vyšel ve zkrácené podobě v příloze Akademie Lidových novin.
CERGE-EI je české výzkumné pracoviště, společně provozované Univerzitou Karlovou a Akademií věd České republiky. V roce 2023 ve spolupráci s Nadací RSJ zahájilo projekt TALENT.
Patrick Gaule je ekonom a akademik švýcarského původu, který se specializuje na ekonomiku práce a vzdělávání, se zaměřením na imigraci a platové nerovnosti. Vystudoval Ženevskou univerzitu a doktorát získal na EPFL (École Polytechnique Fédérale de Lausanne). Vědeckou kariéru zahájil na MIT Sloan School of Management v Cambridge a na Harvardské univerzitě ve Spojených státech. V letech 2012–2017 působil v CERGE-EI v Praze. Od roku 2021 je docentem na univerzitě v Bristolu ve Velké Británii. Je také spoluzakladatelem neziskových organizací The Global Talent Lab a The Global Talent Network, jejichž cílem je identifikovat výjimečné talenty v různých fázích jejich vzdělávání a pomoci jim naplnit jejich potenciál. Pozornost těchto iniciativ směřuje k ekonomicky znevýhodněným studentům.
0 komentářů:
Okomentovat