Prohlášení Asociace děkanů pedagogických fakult k revizím Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání

úterý 25. února 2025 ·

Asociace děkanů pedagogických fakult se vyjadřuje k revizím Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (RVP ZV) v řadě bodú, které jsou podstatné pro uskutečňování Strategie 2030+, Reformy přípravy učitelů a pro naplňování platného Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství.

 

Zdroj: Pedagogické info 20. 2. 2025

 

Ústí nad Labem, 12. února 2025 

 

Asociace děkanů PdF ČR se vyjadřuje k revizím Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (RVP ZV) v následujících bodech, které jsou podstatné pro uskutečňování Strategie 2030+, Reformy přípravy učitelů a pro naplňování platného Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství: 

 

1. NPI a MŠMT oslovily odbornou veřejnost k zapojení se do revize a tvorby příslušných materiálů. Asociace děkanů pedagogických fakult (ADPdF) však dopisem z 24. května 2024 upozornila MŠMT na situaci, kdy jde příprava RVP ZV z velké míry mimo spolupráci s fakultami, které se přípravě učitelů (budoucích i stávajících) dlouhodobě věnují. Revidované RVP ZV tedy byly připraveny bez systémové vazby na přípravu budoucích učitelů, a to přesto, že na nutnost provázání revizí kurikula a přípravy učitelů ADPdF upozorňovala. Zároveň upřesňovala možnosti fakult reagovat na proměnlivost situace ve vzdělávání učitelů spojenou se zavedením RVP ZV. 

 

2. ADPdD si uvědomuje, že je žádoucí provést změny v revidovaném RVP ZV a zajistit, aby se jednalo o dynamický dokument reagující na aktuální odborné i společenské změny. Pedagogické fakulty rozvíjejí didaktický diskurz vzdělávacích oborů a oblastí, realizují výzkumná šetření, mají přehled o aktuálních trendech pedagogické teorie i praxe. Především však vzdělávají učitele, kteří budou s RVP ZV pracovat. Je tedy žádoucí, aby konečný obsah RVP byl diskutován na úrovni těchto fakult a vedl také k nastavení kroků v jejich strategickém rozvoji. Z tohoto pohledu je ADPdF připravena na procesu inovace tohoto klíčového kurikulárního dokumentu participovat, a přispět tak k jeho další evaluaci. 

 

3. ADPdF upozorňuje na nutnost bezprostředně reagovat na změny v prostředí fakult, které vyplývají z revidovaného RVP ZV. Zajištění tohoto procesu je spojeno s řadou ekonomicky, časově, organizačně a personálně náročných opatření. Proto bylo a je žádoucí, aby vyvíjející se i konečný obsah RVP byl na úrovni těchto fakult diskutován a přispěl také k nastavení kroků jejich bezprostředního vývoje. V rámci strategického rozvoje fakult připravujících učitele je rovněž nutné realizovat dlouhodobé koncepční změny studijních programů v nových akreditacích. K tomu je nutné nejen zapojení fakult připravujících učitele do celého procesu, ale i cílená finanční podpora plánovaných změn. 

 

4. Pedagogické fakulty (a fakulty připravující učitele) by měly být nedílnou součástí tvorby koncepčního kurikula, protože budoucí učitelky a učitelé, kteří z fakult vychází, představují základ vzdělávacího systému v České republice. Aby bylo možné realizovat jeho bezprostřední změny, je nutné vedle kroků vztahujících se k přípravě budoucích učitelů zajistit také další vzdělávání stávajících pedagogických pracovníků (DVPP) k revidovaným RVP, aby změny vyplývající z aktuální revize byly široce přijaty vzdělávací praxí (včetně přípravy studijních opor a učebnic). DVPP by mělo být na úrovni kvality v souladu s přípravou budoucích učitelů. 

 

Příprava budoucích učitelů je s koncepčním kurikulem úzce provázána. Tuto skutečnost si jako členové ADPdF plně uvědomujeme. Jsme přesvědčeni, že integrace koncepčního kurikula a přípravy budoucích učitelů přispěje ke zvýšení kvality našich absolventů a tím i ke zlepšení vzdělávání v České republice.

 

Za Asociaci děkanů pedagogických fakult ČR 

 

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph. D., předseda asociace děkanů PdF ČR

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger