Asociace děkanů pedagogických fakult se vyjadřuje k revizím Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (RVP ZV) v řadě bodú, které jsou podstatné pro uskutečňování Strategie 2030+, Reformy přípravy učitelů a pro naplňování platného Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství.
Zdroj: Pedagogické
info 20. 2. 2025
Ústí nad Labem,
12. února 2025
Asociace
děkanů PdF ČR se vyjadřuje k revizím Rámcových vzdělávacích programů pro
základní vzdělávání (RVP ZV) v následujících bodech, které jsou podstatné pro
uskutečňování Strategie 2030+, Reformy přípravy učitelů a pro naplňování
platného Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství:
1. NPI a MŠMT oslovily odbornou veřejnost k zapojení se
do revize a tvorby příslušných materiálů. Asociace děkanů pedagogických fakult (ADPdF) však dopisem z 24. května
2024 upozornila MŠMT na situaci, kdy jde příprava RVP ZV z velké míry mimo
spolupráci s fakultami, které se přípravě učitelů (budoucích i stávajících) dlouhodobě věnují. Revidované RVP ZV
tedy byly připraveny bez systémové
vazby na přípravu budoucích učitelů, a to přesto, že na nutnost provázání
revizí kurikula a přípravy učitelů
ADPdF upozorňovala. Zároveň upřesňovala možnosti fakult reagovat na
proměnlivost situace ve vzdělávání učitelů spojenou se zavedením RVP ZV.
2. ADPdD
si uvědomuje, že je žádoucí provést změny v revidovaném RVP ZV a zajistit, aby
se jednalo o dynamický dokument reagující na aktuální odborné i společenské
změny. Pedagogické fakulty rozvíjejí didaktický diskurz vzdělávacích oborů a
oblastí, realizují výzkumná šetření, mají přehled o aktuálních trendech pedagogické
teorie i praxe. Především však vzdělávají učitele, kteří budou s RVP ZV
pracovat. Je tedy žádoucí, aby konečný obsah RVP byl diskutován na úrovni
těchto fakult a vedl také k nastavení kroků v jejich strategickém rozvoji. Z
tohoto pohledu je ADPdF připravena na procesu inovace tohoto klíčového
kurikulárního dokumentu participovat, a přispět tak k jeho další
evaluaci.
3. ADPdF
upozorňuje na nutnost bezprostředně reagovat na změny v prostředí fakult, které
vyplývají z revidovaného RVP ZV. Zajištění tohoto procesu je spojeno s řadou
ekonomicky, časově, organizačně a personálně náročných opatření. Proto bylo a
je žádoucí, aby vyvíjející se i konečný obsah RVP byl na úrovni těchto fakult
diskutován a přispěl také k nastavení kroků jejich bezprostředního vývoje. V
rámci strategického rozvoje fakult připravujících učitele je rovněž nutné
realizovat dlouhodobé koncepční změny studijních programů v nových
akreditacích. K tomu je nutné nejen zapojení fakult připravujících učitele do
celého procesu, ale i cílená finanční podpora plánovaných změn.
4. Pedagogické
fakulty (a fakulty připravující učitele) by měly být nedílnou součástí tvorby
koncepčního kurikula, protože budoucí učitelky a učitelé, kteří z fakult
vychází, představují základ vzdělávacího systému v České republice. Aby
bylo možné realizovat jeho bezprostřední změny, je nutné vedle kroků
vztahujících se k přípravě budoucích učitelů zajistit také další vzdělávání
stávajících pedagogických pracovníků (DVPP) k revidovaným RVP, aby změny
vyplývající z aktuální revize byly široce přijaty vzdělávací praxí (včetně
přípravy studijních opor a učebnic). DVPP by mělo být na úrovni kvality v
souladu s přípravou budoucích učitelů.
Příprava
budoucích učitelů je s koncepčním kurikulem úzce provázána. Tuto skutečnost si
jako členové ADPdF plně uvědomujeme. Jsme přesvědčeni, že integrace koncepčního
kurikula a přípravy budoucích učitelů přispěje ke zvýšení kvality našich
absolventů a tím i ke zlepšení vzdělávání v České republice.
Za
Asociaci děkanů pedagogických fakult ČR
doc.
PaedDr. Ladislav Bláha, Ph. D., předseda
asociace děkanů PdF ČR
0 komentářů:
Okomentovat